Specificaties Dual core @ 2,67GHz - Bekijk alle specificaties

Intel Core 2 Duo E6750 Boxed Review

Toby01 12 november 2007, 3.854 views

Intel Core 2 Duo E6750 Boxed

Pluspunten

• Overklokbaarheid!
  • Lage wamteproductie
  • Lage prijs

Minpunten

• Lage mulitplier van 8 (zal voor de meeste mensen geen nadeel zijn!!)

Mijn specificaties:

Core2Duo E6750
Artic Cooling Freezer Pro 7
ASUS P5K-E
Crucial Ballistix Tracer PC6400
XFX 8800GTS 320MB

Algemeen
Over het algemeen ben ik zeer onder de indruk van de processor. Goede prestaties en vrij lage temperaturen voor de prijs van 166 euro.

Featureset
Voor de aanschaf was ik totaal niet op de hoogte van de features die de processor bood. Het meest opvallende vind ik de Intel Speedstep technologie. De processor heeft standaard een multi van 8 en een FSB van 333Mhz waarmee hij op (333x8) op 2.66Ghz draait. Als de hij op idle draait verlaagd de Speedstep de mulit naar 6 waarmee de kloksnelheid terug naar 2.0Ghz gaat. hiermee wordt dus energie bespaart. Dat komt de temperatuur ten goede.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Zeer stabiel. Zelfs met het overclocken draait deze processor ook nog stabiel (mits de juiste voltages zijn gekozen).

Overklokbaarheid
Zeer interessant. Het is algemeen bekend dat de Core 2 Duo goed overklokken. Van nature ben ik een overklokker dus ik kon het niet laten. Tot ca. 3.2Ghz draait de processor stabiel zonder maar iets aan de voltages in de BIOS van de moederbord te veranderen. Voor 3.4 Ghz had ik 1.4 Vcore nodig. Voor 3.6Ghz 1.4325 en voor 3.8Ghz had ik 1.4875V nodig. Het hoogste wat ik met de E6750 heb gehaald is 4.08Ghz (510x8). Ik weet zeker dat deze chip meer kan. De enige beperking die ik heb, is de moederbord die geen hogere FSB kan genereren dan 510Mhz. Conclusie, die E6750 is een monster!

Warmteproductie
De E6750 gebruik in combinatie met de AC Freezer Pro 7. Ik heb een vrij lage kamertemperatuur (18-20 graden) aangezien ik vaak mijn raam heb openstaan voor frisse lucht. Standaardtemperatuur van de processor is rond 26 idle en 38 load. Op 3.8Ghz 36 graden idle en 52 load. Prima temperaturen als je het mij vraagt. Deze chips kunnen tot 72 graden weerstaan.

Dus 166 euro voor een processor dat gemakkelijk 3.8Ghz haalt en stabiel blijft draaien? Do the math...

Mijn overklokte systeem:
Core2Duo E6750 @ 3.8 Ghz
Artic Cooling Freezer Pro 7
ASUS P5K-E @ 1900Mhz (475x4)
Crucial Ballistix Tracer PC6400 @ 1188Mhz 5-5-5-10-2T
XFX 8800GTS 320MB @ 684/1728/1880Mhz

3DMark06: 12702 marks

Heb jij ook een Intel Core 2 Duo E6750 Boxed?

Reviews door de redactie

Nice review,

Heb dezelfde hier bij mij PC liggen moet alleen nog een Mobo ervoor hebben.
Nette review. Kort en krachtig ;)

Nog een vraagje over je systeem specs: je geheugen draait op 1188Mhz. Dat lijkt mij nogal een rare FSB of ligt dat aan mij? En heb je nou CL5 geheugen of is het CL4 dat op 5 draait?
Ik gebruik een divider van 4:5 (FSB:RAM), dus 475x(4:5) geeft 593,75 Mhz. Dat is 1188Mhz DDR. En het geheugen is CL4 dat op CL5 draait inderdaad.
Waarom precies die divider, en het geheugen op CL5 zetten ? Ik weet wel wat van overclokken maar dit gaat mij dnk tever.

Zelf heb ik een E6600 @ 3,2 GHz. met een divider 1:1 400x8 met Corsair C6400 C4 2048mb geheugen ingesteld op 4-4-4-12. Eerder draaide ik op 378x9, wil nu eigenlijk naar 485x7 maar dat is nog niet helemaal gelukt.

[Reactie gewijzigd door JoHaaN op 13 november 2007 11:34]

Waarom gaat dat te ver? Ik heb gemerkt dat op 1188Mhz (loopt 4:5) met timings van 5-5-5-10-2T het systeem beter presteert dan op 950Mhz (loopt 1:1) 4-4-4-12-2T. Dat geeft SiSoft Sandra aan en dat blijkt ook uit de socres van PCMark05.
Ik bedoelde dat het MIJ tever ging kwa OC kennis zegmaar. Ik dacht bijvoorbeeld dat een divider van 1:1 nodig was. Weer wat te doen op een regenachtige dag :)
Ik ben idd ook wel te spreken over deze processor. Destijds is het mij afgeraden, gezien de 'lagere' multiplier t.o.v. de 6600, maar prijs/performance heeft eigenlijk wel de doorslag gegeven.

Misschien omdat ik een goed gekoelde kast heb, maar ik haal met de stock koeler en verhoogde Vcore, 3.6 Ghz stable en ruim binnen de aanbevolen maximum temperatuur (Orthos).

Zo 'out of the box' wel een prima prestatie te noemen!
Dat overclocken van dit ding, is dat gewoon in de BIOS bijvoorbeeld 3.0 GHz instellen? Geen extra koeler nodig en ook niet een ander voltage instellen?
Hoger dan 3.0 GHz wil ik niet gaan want ik ben totaal geen overclocker, maar een arme sloeber die geen tweede PCU kan kopen als deze kapot wordt overclocked.
Als je niet weet wat je doet, kan je het mischien beter maar laten..