Apple TV (2012) Review
Waarom een Apple TV? Ik heb van Apple een iPad en wat iPods, geen megacollectie dus, iTunes gebruik ik ook niet en films huren via de Apple TV zal ik ook niet vaak gaan doen (hoewel dat wel makkelijk werkt!). Hoofdreden is de mirroring en airplay functionaliteit in combinatie met de iPad en de verwachting dat XBMC ook voor de derde generatie van de Apple TV zal verschijnen. Ik heb al mijn muziek op een NAS staan, heb daar ook wat series op staan, een redelijke collectie van dvd's geripte videoclips (wat een pokkebaan was dat, zeker aangezien dat al 5 jaar geleden gebeurd is ofzo) en benader die content momenteel meestal via de iPad (ACEplayer slikt alles, streaming vanaf de NAS). Daarnaast maak ik veelvuldig gebruik van de BBC...
Pluspunten
Compact Geruisloos Integratie met Apple apparaten
Minpunten
Beperkte support voor formats Geen streaming vanaf een NAS Soms omslachtige workflow (via iTunes)
Eindoordeel
Ik heb van Apple een iPad en wat iPods, geen megacollectie dus, iTunes gebruik ik ook niet en films huren via de Apple TV zal ik ook niet vaak gaan doen (hoewel dat wel makkelijk werkt!). Hoofdreden is de mirroring en airplay functionaliteit in combinatie met de iPad en de verwachting dat XBMC ook voor de derde generatie van de Apple TV zal verschijnen.
Ik heb al mijn muziek op een NAS staan, heb daar ook wat series op staan, een redelijke collectie van dvd's geripte videoclips (wat een pokkebaan was dat, zeker aangezien dat al 5 jaar geleden gebeurd is ofzo) en benader die content momenteel meestal via de iPad (ACEplayer slikt alles, streaming vanaf de NAS). Daarnaast maak ik veelvuldig gebruik van de BBC iPlayer app. Die content wil ik ook wel eens op een groter scherm zien, daar moet een Apple TV toch een rol in kunnen spelen, niet?
Unboxing
Tsja. Zit netjes verpakt, toch jammer dat je je daarmee ook realiseert dat het product goedkoper was geweest als het doosje simpeler was. Maar dat zou een gat in de design filosofie van Apple betekenen dus zolang ze goede producten blijven maken mogen ze zich van mij ook op het doosje uitleven.
De Apple TV is erg compact en erg licht. De afstandsbediening is in vergelijking zelfs fors. Ik hoop de functies hiervan over te kunnen zetten in de universele remote (van de Onkyo) die ik gebruik.
[img=620]toVFDUk1[/img]
Belangrijkste tip: vergeet de HDMI kabel niet, die krijg je er niet bij. Tweede tip: geef niet te veel uit aan een HDMI kabel, die doet het of die doet het niet, los van eventueel linksdraaiend ingestraalde platinumgecoate dure nonsenskabels. Ik kom nooit in de Action (schijnt de goedkoopste HDMI kabels te hebben) dus ik haal altijd de goedkoopste bij de Mediamarkt, meestal zo rond een tientje.
Installatie
Stroom, netwerk (als je geen WiFi wil of kan gebruiken) en HDMI aansluiten en gaan. De optische output gebruik ik nog niet, de HDMI loopt via de Onkyo. Wellicht dat ik de optische uitgang nog ga gebruiken om handiger bronnen te kunnen schakelen op de receiver maar dat verwacht ik niet.
Na aansluiten van de stroom ging de Apple TV automatisch aan en werd het tijd voor de...
Configuratie
Ik had er eerst geen ethernet inzitten, aansluiten op de wireless ging ook prima maar invoeren van de key met die remote was geen pretje. Na dit gedaan te hebben heb ik even gecheckt of er een filmpje te bekijken was (paar HD trailers bekeken, zag er allemaal prima uit en werkte soepel). Toen begonnen aan configuratie van airplay en mirroring om beelden van de iPad op de TV te krijgen. Zoals gezegd, naast de verwachting dat XBMC ook een keer zal werken op deze nieuwe Apple TV was dat de voornaamste reden om dit apparaat aan te schaffen.
Persoonlijk vond ik het werkend krijgen van airplay wat onhandig. Home sharing moest daarvoor aanstaan. Dat was bij mij uit, hoe dat aangezet moest worden konden zowel mijn Apple TV als iPad me niet goed uitleggen maar na even googlen bleek dat je dat in iTunes moet regelen. Je hebt dus een PC (of Mac) nodig om die twee apparaten met elkaar te laten praten. Niet heel handig maar na iTunes een zwengel te hebben gegeven was de mirroring al snel aan de praat. Aangezien de Apple TV niets met mijn NAS kan is dit momenteel de enige methode om content van die NAS op de TV te zien. Ik heb vier streaming applicaties specifiek getest. Andere apps mirrorden prima, foto's of internet op je TV laten zien werkt gewoon prima, daar heb ik niet specifiek aandacht aan besteedt, aan de streaming wel:
Filebrowser
Zeer practische app om een netwerkdrive te benaderen, kan vanuit zichzelf overweg met de bestandsformaten die de iPad zelf af kan spelen. Ik heb deze maar even gebruikt en geconstateerd dat hij prima werkt, de streaming van content vanaf de NAS gaat prima via airplay naar de TV.
ACEplayer
[img=620]ZpLSntlH[/img]
Toen ik deze player eenmaal had gevonden was ik bijna volmaakt gelukkig met de mediamogelijkheden van de iPad. Dit ding slikt ook avi's en mkv's (speelt dus praktisch alles af), kan dat ook gewoon vanaf een NAS (wel via UPNP geloof ik, ik weet niet of hij ook DLNA snapt) plus deze player kent ook een shuffle functie VOOR VIDEO. Sorry voor het schreeuwen maar mediaplayers die dat kunnen zijn zeldzaam, en die functie is nou net fijn als je een videojukebox nastreeft.
Belangrijkste manco van deze player is dat hij geen airplay ondersteunt, maar met de mirroring kan je dus wel gewoon je content op de TV krijgen, belangrijkste nadeel is de 4:3 verhouding, als er 16:9 content tussen zit krijg je dus zowel links, rechts, boven als onder zwarte balken. Jammer, maar het werkt wel. En vloeiend. In het geval van deze modus is de video dus en op je TV en op je iPad te zien. Ik heb een aantal clips laten draaien en een stukje van een serie gekeken en dat werkte prima.
BBC iPlayer
[img=620]QYKavRgn[/img]
De meest gebruikte app op onze iPad. Ik ben een onwijze fan van BBC programma's dus die app was snel aangeschaft toen hij er eenmaal was in Nederland. iPlayer ondersteund zo te zien airplay (op het scherm van de iPad komt een bericht te staan dat de content op je TV te zien is als je dingen aanzet) maar niet helemaal soepel. Als ik iPlayer opstart en een item selecteer komt de iPlayer leader goed op de TV terecht, de echte content blijft daarna echter maar laden, er start nooit iets. Ga ik in op de iPad naar de airplay opties en kies ik voor mirroring dan werkt het wel, en gebruikt het ding ook airplay aangezien er dan weer een bericht op de iPad verschijnt en de video alleen afspeelt op de TV. Dat zou geen probleem zijn als het soepel liep maar dat is helaas niet het geval. Over het algemeen loopt het aardig (geen denderende framerate overigens, in tegenstelling tot de ACEplayer) maar zo af en toe moet de video een inhaalslag doen, dan loopt de video even een stukje sneller. Audio blijft wel goed doorlopen. Ik ben nog niet uitgebreid aan het troubleshooten geweest dus wellicht kom ik hier nog op terug. Mijn iPad moet nog naar ios 5.1, wellicht gaat dat helpen. Anders ga ik nog eens met mijn wireless en router prutsen. Wellicht gaat het niet helemaal soepel omdat er in het geval van iPlayer content van buiten mijn huis moet komen. Maar dat is ook het geval met bv de KPN app.
Update: Redelijk bekend issue met Airplay en BBC iPlayer, zie ook deze thread. Daar heeft ook iemand een zinnige reactie van de BBC gehad, kennelijk werken ze eraan met Apple, heeft het iets te maken met de nieuwe softwareversie op de Apple TV's en nieuwe iOS versies op iPad's en is iPlayer niet de enige app die er last van heeft.
KPN interactieve TV online
Het is wat pointless om een TV dienst voor erbij via de Apple TV weer op je TV te bekijken maar ik wilde even zien of dat wel vloeiend liep. Dat leek het geval maar lang heb ik het niet getest. De KPN app heeft namelijk de suffe eigenschap dat de iPad wanneer je airplay gebruikt (mirroring is niet nodig voor die app) gewoon in standby kan gaan. Doh. Niet lang getest dus.
Conclusie
Voor de 109 euro die je ervoor neer moet leggen vind ik de apple TV een leuk apparaatje. Airplay en mirroring werken over het algemeen goed, in combinatie met een iPad ontstaan er dus veel mogelijkheden. Negatief puntje is de beperkte support van Apple zelf als het gaat om afwijkende videoformaten en netwerkschijven, hopelijk gaat XBMC daar verandering in brengen. Als je meer Apple apparaten hebt worden de mogelijkheden groter, als je al je content in iTunes hebt zitten en de machine waar dat op draait staat altijd aan worden de mogelijkheden nog groter, maarja, velen hebben daar een NAS voor, nog een apparaat aanzetten voor transcode trucjes vind ik dan wat zonde. Dat is ook de reden dat ik de prijs niet als 'goed' beoordeel.
Voor de toekomst vraag ik mij af wanneer Apple met de appstore voor de Apple TV komt. Het potentieel van het apparaat is in mijn ogen namelijk veel groter. Naast apps als XBMC of games verwacht ik ook meer en meer TV zenders van Apple, nu zit er maar een zender in (een of andere financiele) maar dat is voldoende proof of concept om op verder te bouwen. Als Apple contracten sluit met de NOB's, RTL's, BBC's en Discovery's van de wereld kunnen Ziggo, UPC, KPN en Canal Digital wel inpakken, vermoed ik zo. Hoe lang dat nog gaat duren, alleen Apple weet het misschien...
Update 27-03: Info bij iPlayer toegevoegd over problemen met Airplay.
Reacties (28)
Well, dat is iets wat je niet vaak over Apple producten hoort! wat wil je dan, echt gewoon een bruine kartonnen doos? Apple is juist al een hele tijd consistent bezig met het weer zo veel mogelijk verkleinen van verpakking, wat uiteindelijk alleen maar goedkoper is - minder materiaal, minder transportkosten ook! - en een beetje fancy ogende doosjes doen niet zoveel op de totaalprijs - niet op een product wat honderdduizenden keren verkocht wordt (het produceren van die doosjes nadat ze eenmaal ontworpen zijn kost echt verwaarloosbaar weinig).Tsja. Zit netjes verpakt, toch jammer dat je je daarmee ook realiseert dat het product goedkoper was geweest als het doosje simpeler was. Maar dat zou een gat in de design filosofie van Apple betekenen dus zolang ze goede producten blijven maken mogen ze zich van mij ook op het doosje uitleven.
nougoed, nogal een klein zeikpuntje misschien
Out-of-the-box vind ik de Apple TV een te beperkt apparaat. Echter, met aTV Flash erop (vergeet XBMC, de media speler van aTV Flash is beter en werkt probleemloos) is het de perfecte goedkope media speler!
Aangezien jij ook zegt te zitten wachten op de jailbreak, ben je te vroeg met je review. Want die streaming mogelijkheden van aTV Flash zijn prima, dan speel je alles af van elke willekeurige netwerkschijf. En dan zouden zowel de featureset als de prijs beter scoren.
Verder vind ik dit een toffe review, voor de reviever, misschien een tip; er zijn voorde Mac een boel Apps die je content vanaf een NAS naar je iPad/Apple tv kunnen streamen. Ik gebruik zelf "Beamer" om mijn films vanaf mijn laptop naar de Apple tv aan de andere kant aan het huis te streamen, in combinatie met "Air Video Server" kan ik dit ook doen met mijn NAS. Ik weet niet of er iets soortgelijks is voor Windows, maar Air Video is er wel voor de iPad, misschien eens de moeite waard om te kijken of dat de mogelijkheden biedt die je zoekt?
Oh en die HDMI kabel kan je inderdaad prima bij mediamarkt halen. Ik heb er zelf een paar van de action (4 euro), voor mijn Xbox, ps3, externe monitor en ook mijn Apple TV (2g) en die werken allemaal prima. Wel een minpuntje aan de kabels van de action: de labeltjes op de connectoren laten snel los en de connectoren zelf zijn wat krakkemikkig, dus niet geschikt voor veelvuldig los- en aankoppelen
[Reactie gewijzigd door KiDoNL op 23 juli 2024 02:41]
Dat klopt in het algemeen, en voor Apple in het bijzonder!Ja dat zou goed kunnen, maar meestal schrijf je een review voor het grote publiek, dit zijn vaak de mensen die zo'n apparaat kopen, aansluiten en gebruiken, jailbreaken wordt door de "gewone" consument amper gedaan, veel mensen weten niet eens wat het is/doet, laat staan hoe ze het werkend moeten krijgen!
Echter, de Apple TV is een uitzondering. Out-of-the-box is-ie echt beperkt, met AirPlay is-ie nuttig (maar afhankelijk van een ander apparaat, zoals een iPad), met jailbreak is-ie super!
En de reviewer had al aangegeven het apparaat te gaan jailbreaken zodra dat mogelijk was. Dat is dus het vooropgezette doel. Vandaar mijn verbazing over de waarderingen.
De gemiddelde koper van een Apple TV raakt, als hij zich niet in de materie verdiept, teleurgesteld doordat je met het apparaat standaard niet zoveel kan, tenzij je huis vol Apple spullen staat. Dat geeft mijn review weer.
Als het ding eenmaal jailbroken is weet ik niet zo goed hoe ik dat in de review op moet nemen. Voor de gemiddelde consument (en daarvan lezen er een hele hoop reviews op tweakers) blijft de functionaliteit gelijk. Voor de tweaker wordt die een stuk beter. Daar kan je niet apart sterren aan toekennen.
Mocht apple komen met een appstore voor de Apple TV waarin je dmv iets als XBMC (of aTV Flash, die zal ik zeker gaan bekijken) dezelfde functionaliteit op een normale manier kan toevoegen dan gaat de score zeker omhoog.
Nu is het een apparaat met OK functionaliteit voor mensen met meer Apple spullen maar voor de rest van de wereld is het een klein zwart doosje met een enorm potentieel waar je verder niet zoveel aan hebt.
Mijn advies is: koop geen ATV, tenzij je gaat jailbreaken, of tenzij je kunt leven met de beperkingen.
En nu maar wachten op de jailbreak ;-) ...en de iPlayer update.
Slechte tip. Ik had een goedkope HDMI kabel (8 euro bij de Lidl) en die deed het niet. Ja, hij leek wel te werken, maar elke X minuten had je een storing van 10 seconden. Nu, met een merkkabel van 25 euro (ook geen rib uit je lijf) doet-ie het perfect!Belangrijkste tip: vergeet de HDMI kabel niet, die krijg je er niet bij. Tweede tip: geef niet te veel uit aan een HDMI kabel, die doet het of die doet het niet, los van eventueel linksdraaiend ingestraalde platinumgecoate dure nonsenskabels. Ik kom nooit in de Action (schijnt de goedkoopste HDMI kabels te hebben) dus ik haal altijd de goedkoopste bij de Mediamarkt, meestal zo rond een tientje.
Dus in het geval van HDMI kabels is goedkoop duurkoop, die kabel van 8 euro was 8 euro teveel, hij ligt in de kliko!
Volgende keer toch terug naar de winkel, had je 25 euro bespaard.
Hoewel 25 euro inderdaad ook geen rib uit je lijf is. Ik zie zelf twee tientjes meestal als maximum, puur uit gemakzucht. In winkels proberen ze je echter altijd meer aan te smeren. Bij de zaak waar mijn ouders recent een nieuwe TV kochten was de goedkoopste HDMI kabel 40 euro, maar daar werd van gezegd dat hij niet zo goed was en dat ze eigenlijk die van 70 euro moesten kopen. Ik vind het prima dat die dingen te koop zijn voor de audio/video fiel met geld teveel maar vanuit de servicegedachte van een winkel vind ik het bijna crimineel dat ze die kabels durven te adviseren op basis van hun kwaliteit. Gelukkig had ik mijn ouders geinstrueerd om alleen een HDMI kabel mee te kopen als hij ~20 euro kostte.
Met (analoge) speaker kabels is het een ander verhaal, maar ook daar hoor je echt niet het verschil tussen een kabel van 10 euro per meter en een kabel van 100 euro per meter. Audiofielen ervaren het verschil wel, maar dat zit 100% tussen de oren. Dat vind ik overigens prima, alleen doe ik daar niet aan mee.
@hieronder:
Knul je moet echt zelf weten wil je tweederde van je centen wegsmijten vanwege 1 slechte ervaring maar plaats het hier niet als zijnde de waarheid.
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 25 juli 2024 19:36]
[Reactie gewijzigd door Jheroun op 25 juli 2024 19:36]
Bij mij kreeg ik gewoon een melding op de Appletv dat ik in Itunes home sharing aan moest zetten.
ik denk dat je er gewoon overheen gekeken hebt.
Alle media op een iPad of iPhone kun je gewoon mirroren naar de iTV zonder tussenkomst van iTunes.
De enige keer dat je iTunes nodig hebt is wanneer je Media op je PC/Mac hebt staan en die in iTV wil afspelen.
Lijkt me niet meer dan logies toch?
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 25 juli 2024 19:36]
Voordat je kunt gaan mirroren moet home sharing aanstaan. Dat kan je alleen aanzetten vanuit itunes. itunes is inderdaad helemaal niet nodig in de keten tussen ipad en TV, maar je hebt het wel éénmalig nodig om een homesharend apple ID te maken. Dat kan zover ik weet niet op de ipad of met de apple tv.
de ATV heeft een optie, daar kan je het aan en uitzetten, en evt wachtwoord
En de iPad krijgt een icoon in de ondersteunde apps als er een ATV 'gezien' wordt in het netwerk
( ik heb geen toegang tot de itunes van mijn chef, maar wel naar "zijn" ATV op kantoor )
Itunes is helemaal niet van toepassing daarvoor
< wel baal ik van het niet beschikbaar zijn van een linux-oplossing om video te serveren naar de ipad, buiten itunes om, maar dat terzijde >
Pas als je dat gedaan hebt kan je mirroren.
De ATV van je chef zal aan een apple id hangen die homesharing aan heeft staan, als jij dan met een ander device daarmee connect en je weet het ww kan je er inderdaad bij.
Maakt ook allemaal niet heel veel uit, ik vond het alleen wat apart.
Hij beid veel meer mogelijkheden en binnen kort XBMC installatie ook mogelijk .Dan hij is bekend met naam en apple tv killer..
Alleen in dat geval vind ik een Apple TV zijn geld dik en dwars waard.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_icc():strip_exif()/u/52660/crop639bb9cd34b8f_cropped.jpg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/373264/misha.jpeg?f=community)
:strip_exif()/u/21647/vba5951.gif?f=community)
/u/98736/crop57f5f8979fbe3_cropped.png?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/411309/evilsmiley.jpg?f=community)