Hitachi Deskstar 7K500 HDT725050VLA360, 500GB Review

Dima_2005 11 november 2007, 1.587 views

Hitachi Deskstar 7K500 HDT725050VLA360, 500GB

Pluspunten

• Goede prijs
  • Zeer betrouwbaar
  • Weinig warmteproducti
  • Zeer stil
  • Snel

Minpunten

• Bij opstarten kun je hem wel eens horen voor een secondje

Ik kom van een Seagate Barracuda 7200.9, 250GB naar een Hitachi Deskstar T7K500 en een Maxtor DiamondMax11.
Ik heb deze gekocht omdat ik op een bepaald moment een stabiliteitsprobleem had met mijn seagate(zie mijn andere review daarover).

Eerst wat me opviel zijn de vele connecties aan deze harde schijf, er zijn 2 mogelijke aansluitingen voor stroom... er is een SATA-power connectie, maar ook een gewone 4-pin power connectie, ik heb ze allebei apart getest (OPGELET! NIET BEIDE TEGELIJK GEBRUIKEN!). Er was ook een gewone SATA2 aansluiting.
Deze harde schijf werkt met zowel SATA2 als gewoon SATA.

Deze nieuwe harde schijf heeft me zeer goed verrast, ik gebruik deze schijf als XP-schijf.
Formateren verliep snel en vlotjes, installatie ook vrij goed.
Er viel me op dat de schrijf en leessnelheid zeer goed was. Ook om bestanden te zoeken was het zeer snel.

Ik heb een paar stress-tests laten doen en het verliep zeer vlot.
Ook wat me aan deze harde schijf opviel is dat die bijna geen geluid maakt, enkel bij het opstarten is mijn pc net een straaljager :)

Deze Harde schijf ondersteunt spijtig genoeg geen SMART (volgens mijn pc toch niet) en kon ik de temperatuur niet in het oog houden, toen heb ik een thermometer geplaatst en zag dat juist boven mijn harde schijf het maar 24C is, terwijl bij mijn vorige het 38C was

Heb jij ook een Hitachi Deskstar 7K500 HDT725050VLA360, 500GB?

Ik heb ook deze harde schijf, 5x in mijn NAS, en hij ondersteund wel degelijk SMART.

Als je speedfan installeert kan je SMART info gewoon uitlezen.

Je review was duidelijker geweest als je enkele benchmarks met bijvoorbeeld HDTune geplaatst had van deze HD en je vorige.

GR.
jordi
". ..er is een SATA-power connectie, maar ook een gewone 4-pin power connectie"

Kijk dat maakt een review het lezen waard! Zeker met voedingen onder de 50euro die al gauw maar max 2 Sata aansluitingen verschaffen is dit erg handig van Hitachi.
Je kan ook nog altijd een splitter SATA connectie aanschaffen dan heb je al vier aansluitingen :)
Smart werkt zeker, gewoon speedfan. Hoeft het niet eens in bios aan te staan.

Ben tijdje terug van maxtor op hitachi overgestapt. Merkte meteen het verschil in snelheid. Sindsdien ook nooit meer anders gepakt.

Mijn 7k500 haalt rond de 80MB/s max waarde bij de buitenste regionen.

Temp is 33 graden maar wel met front intake 12cm.

Ook fluiten/zoemen de schijven wel eens bij het gebruik.

[Reactie gewijzigd door REDFISH op 17 december 2007 18:14]