Specificaties WiFi-N (2,4GHz) max. 300Mbps met PCI - Bekijk alle specificaties

TP-Link TL-WN951N Review

auto660 25 maart 2012, laatste update op 25 maart 2012, 2.155 views

TP-Link TL-WN951N

Pluspunten

• 3antennes
  • is met bijna elke windows-versie te gebruiken
  • haalt over een afstand van 10/15 meter 2strepen berijk
  • prijs

Minpunten

• met 2streepjes berijk maar 100kbit per seconde

De situatie:

We hebben een schuur waar we in de kantine internet wilde hebben, maar er was geen kabel-internet daar. Hier de situatie:
We hebben als repeater een engenius ecb-9500
klik

waarom heb ik het aangeschaft?

Omdat de wifi-pci kaart van sitecom niet compitable was met windows7 moesten we een nieuwe kopen, we kwamen uit op deze wifi-pci kaart. Ik kwam op deze kaart uit omdat deze 3antennes heeft, dan heeft hij goed berijk (denk ik??) verder weet ik niet waar ik op moet letten.

Werkt het goed?

Ik de bovengenoemde situatie hebben we 2streepjes bereik, achterin de kantine hebben we geen berijk/1streepje. Dit is mijn persoonlijke ervaring. Nu begin ik aan de sterren beoordelingen.

De sterren-beoordelingen-uitleg

De sterren beoordeling is gebaseerd op de prijsklasse.

Featureset

Hier heb ik weinig over te zeggen, er zitten 3 antennes bij die allemaal goed in de wifi kaart passen en je krijgt er een paar boekjes, je krijgt er GEEN cd-rom met drivers bij, deze moet je van de website downloaden hier een link:
klik
Verder kun je er grotere antennes in doen, let wel op, er kunnen niet 3grote antennes naast elkaar op, daar is de ruimte tussen de antennes te klein voor, wel kun je er dan in het midden de kleine bijbehorende antenne doen. Verder heb ik gewoon de bijbehorende antennes aangesloten omdat ik geen verschil merk. Deze kaart haalt met optimaal berijk volgens de fabriekant 300mbit per seconde.

Prestaties en berijk

In de bovenstaande situatie haal ik 2streepjes berijk als de computer voor het raam staat. Als computer heb ik de bbg maart basis-systeem gebruikt met een blue-ray speler. We hebben een adsl lijk welke 5mbit doet, maar draadloos haal ik 100kbit per seconde door de 2streepjes berijk. Verder niet op aan te merken.

Compatibiliteit

De Compatibiliteit vind ik erg goed van dit product, het is compitable met:
Windows 7(32/64bits), Windows Vista(32/64bits), Windows XP(32/64bits), Windows 2000. Bijna alle windowsversies dus, dit vind ik erg goed. Dit stukje geldt ook voor ondersteuning.

Betrouwbaar-heid en stabiliteit
Hier heb ik niet zoveel over te zeggen omdat ik de kaart pas 1dag in gebruik heb. Maar ik heb gewoon continue een verbinding van 2streepjes, dus stabiel is de netwerkkaart wel. Betrouwbaar-heid weet ik nog niet, hiervoor heb ik de kaart nog te kort in bezit.

De prijs vind ik wel goed voor dit product. Je krijgt voor ¤30 een goed-werkende wifi kaart met 3antennes die met optimaal berijk volgens de fabriekant 300mbit per seconde haalt, dit is (denk ik) erg hoog voor een wifi connectie.

Algemene beoordeling

Ik zal beginnen met de algemene sterren beoordeling hieruit komt een gemiddelde van 4sterren. Zelf vind ik dat heelt terecht voor dit goede product.

Mededelingen
Ik heb met de optie:
Onder welke besturingssystemen heb je de TP-Link TL-WN951N gebruikt?
windows vista 64bit gebruikt omdat windows7 64bit er (nog) niet tussen staat. Verder kan ik ook geen foto's maken, wil je alsnog foto's zien moet je naar google afbeeldingen gaan.

Heb jij ook een TP-Link TL-WN951N?

Leuke review. Misschien het kanaal aanpassen waarop het draadloos wordt uitgezonden om het bereik te verbeteren. Op 10-15m afstand zou je toch wel wat beter bereik moeten kunnen krijgen :)
Zal het binnenkort eens proberen, het enige probleem is dat je de acces-point met een lan-kabel moet configureren en we hebben daar geen laptop. Ook wonen we in een vrijstaand huis, dus er zal niet zoveel storen.
Berijk?

Doe dat eens even heel snel veranderen naar "bereik". 8)7
Leuke review!
De afstand/snelheids verhouding die je behaalt is eerlijk gezegd niet al te best. 100Kbit over 10 a 15 meter.... dat zou vééél beter moeten kunnen.
Dat je geen 300Mbit haalt is begrijpelijk maar die 5Mbit van je ADSL-verbinding zou je toch echt probleemloos moeten kunnen halen. De Senao/Engenius ECB9500 is een ontzettend potent apparaat dat tot op 150 meter makkelijk 10~20Mbit kan halen. Zelf gebruik ik ook een ECB9500 en haal op 10 meter gemiddeld 90Mbit i.c.m. een Intel Ultimate-N 6300.

Als ik jou was zou ik de instelling van het kaartje en de Engenius eens nakijken want ik geloof dat er ergens iets niet klopt. Verder is het natuurlijk zo dat het bereik van een verbinding afhankelijk is van beide partijen (client en Access Point). Wil je het maximale bereik kunnen halen dan moeten ze beide even potent zijn - dat is hier niet aan de hand: je AP heeft een gain van 3x 5dBi en je client 3x 2dBi, en dat is een groot verschil!
Hoe kan ik dan zorgen dat het signaal ondanks het grote verschil in dBi's goed krijgen of zorgen dat het beter samenwerkt? En de accespoint staat op een experiabox aangesloten via wifi met een meter of 5 er tussen, kan de snelheidsvermindering hier aan liggen?

[Reactie gewijzigd door auto660 op 25 maart 2012 13:41]

Om te controlleren of het aan de verbinding tussen de ECB9500 en de experiabox ligt of aan de verbinding tussen je computer en de ECB9500 zou je eens kunnen testen met een laptop die je naast de ECB9500 zet en hier draadloos mee verbind. Als de snelheid dan wel goed is, weet je dat het aan de verbinding met de ECB9500 en de vast computer ligt. Verder zou je ook een computer bekabeld op de experiabox kunnen aansluiten en testen wat de doorvoersnelheid is naar de ECB9500.