Specificaties 46" LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Samsung LE46F86B Review

P_Ketels 4 november 2007, laatste update op 16 november 2007, 5.357 views

Samsung LE46F86B

Pluspunten

• mooie kleuren , mooi design , indrukwekkend , zwart is zwart

Minpunten

• pc via hdmi laat te wensen over , analoge tuner sub-par , clouding

Algemeen

Deze televisie is liefde op het eerste gezicht. Mooie afwerking , voelt stevig aan , knopjes die werken op statishe electriciteit , het is echt een looker.

Z'n grootste troef ligt hem in de filter die de eerste laag van het scherm vormt , deze is in dit geval glanzend , en niet mat zoals bij vele LCD televisies. Het grootste voordeel hierval is dat zwart echt zwart blijft , en niet antraciet grijs wordt.

Een ander groot item omtrend deze televisie is z'n contrastratio , alhoewel samsung enkel met z'n dynamish contrast durft pronken , bijven ze op dit vlak toch presteren, 1:25.000 , ja je ziet het echt.

Deze televisie kan je als verkoper niet naast je plasma's zetten , want je zult geen enkele plasma meer vanverkopen .

Ghosting merk ik niet op , wel is er een equivalent in de Motion Plus modes wat volgens mij inherent is aan de technologie. het gaat hier immers om het raden wat er tussen 2 beelden komt te staan , een soort real time ''black or white" (m jackson) video clip effect.

Clouding... ja , ja er is clouding , m'n eerste toestel heb ik omgeruild , m'n tweede heeft er ook last van , maar minder , ik leg mij er bij neer. ik denk ook dat het feit dat het scherm glanzend is , er minder clouding achter het matte kan verstopt worden, zodoende minder vergevend is.

Aansluiten aan een computer om als grote lcd monitor te gebruiken :

Via vga D-sub :
Daar de kleuren op deze manier ongeveer wel gelijk zijn aan hun digitale voorstelling , ziet men toch soms , en dan vooral in kleuren van gezichten ( het menselijk oog is namelijk zeer goed getraind in kleurnuances van wat vel aangaat) vlekken en kleine foutjes , die er via hdmi niet zijn. de kleuren zijn via hdmi exacter .

Storing : ja , de normale analoge storing , een testbeeld hiervoor :

Via hdmi :

Je zou denken , met Justascan aan , en de scherpte filter op 0 zal dit scherm wel werken zoals een gewone monitor aangesloten dia DVI ..

-. niets is minder waar .. Met de huidige firmware vertikt dit scherm het om media van 60 beelden per seconde , af te spelen aan 60 beelden per seconde , als je dit wil , moet je het aansluiten via VGA (en de analoge storingen erbij nemen) , dit scherm neemt namelijk van een 60 fps stroom , het eerste lijntje van het eerste beeld en het tweede lijntje van het 2e beeld , en vormt een soort interlace van je oorspronkelijke video.

bij vlugge translaties tussen beelden zie je dan ook af en toe vlekken met horizontale strepen , zeker in games.

testanimatie van een zwart en wit beeld :
u zult zien dat deze animatie via vga mooi een flikkering geeft van afwisselend witte en zwarte beelden , maar via hdmi gewoon een hoop horizontale lijntjes wordt en er grijs uitziet.

Samsung gaat prat op z'n XXXhz motion plus technologie die de framerate verhoogt , maar vergeet te vermelden dat het de oorspronkelijke framerate van de media tot de helft verminderd om het te vervangen door iets artificieels.

- Uitzetten van Motion Plus enkel mogelijk in DEMO MODE
test het zelf , neem dit beeld en laad het in met paint :

Zet Motion Pus op Demo , drag paint in de linkse helft van het scerm , en beweeg je muis over de tekening , je ziet een soort spookjes effect , beweeg nu de ganse paint , je ziet dat er vanalles fout gaat , doe je dit daarintegen links, dan ziet alles er best ok uit , links is Motion Plus nl uit , muis maakt ook geen spookjes meer boven de tekening.
Zet nu Motion Plus op OFF , en doe dezelfde handelingen , je ziet , je scherm reageert doals de linker zijde in demo mode ( Motion Plus On..)

Conclusie :
Via vga , OK maar storingen , en kleurscharkeringen niet precies, geen last van motionplus , en volledige 60FPS mogelijk.

Via HDMI Een regelrechte ramp, scherm is niet echt bruikbaar als computerszcherm:
LET WEL: Deze foutjes zijn volgens mij op te lossen via firmware , mocht samsung ons dit gunnen , dus , fingers crossed.

Aansluiten aan een console :

Zie computers , (ps3 1080P/24 mogelijk via hdmi)

Freeview/ TNT tuner :

Daar dit niet in belgie aanwezig is heb ik dit niet kunnen testen , hiervoor mijn excuses.

Analoog signaal via de distributiekabel :

De tuner is zeer gevoelig aan storingen , ik heb geen enkele zender waar geen beetje sneeuw of repetitief patroon inzit . bepaalde kanelen vergaan zelfs om de X seconden onder de sneeuw om dan terug te voorschijn te komen ( net alsof de tuner blijft finetunen)

het beste resultaat om distributie te kijken via dit toestel is ofwel via mediacenter + happaugue , of via digitale tv ( dan nog best via de computer)

Heb jij ook een Samsung LE46F86B?

Onlangs heb ik dezelfde TV gekocht. Tot nu toe ben ik zeer tevreden over de TV en de schitterende beeldkwaliteit. Bij het tonen van digitale foto's via een USB stick zelfs beter nog dan ik verwacht had.

Aansluiting van DVD speler via HDMI geeft een ontzettend mooi en gedetailleerd beeld. Ook ontvangst van digitale kanalen (via UPC kabel) kan heel mooi zijn, maar hangt vooral af van de kwaliteit van het signaal.

Het kijken van films via de pc heeft tot nu toe eigenlijk vooral problemen opgeleverd. Mijn laptop heeft alleen een VGA uitgang en deze geeft op zich een heel mooi strak beeld. Zeker wel bruikbaar als pc scherm, uitgezonderd heel kleine tekst dan. Dichtbij kijken is niet prettig en veraf is de tekst te klein. Ligt dus niet aan de beeldkwaliteit. Een nadeel van kijken via de VGA/PC is dat geluid niet overgedragen wordt. En als de PC ingang (VGA) gekozen wordt als bron, kan ik ook geen geluid via een van de andere (cinch) ingangen in de TV krijgen. Geluid van de laptop apart via de stereo laten lopen, werkt wel.

Omdat de laptop niet snel genoeg is voor full HD (1080p) heb ik een aparte HTPC gekocht (Shuttle SN68PTG5, AMD x2 5600+, 2GB ram) die een grafische kaart met HMDI op het moederbord heeft. Maar tot nu toe alleen maar problemen. Het beeld via HDMI is heel erg slecht en een deel van de pixels van de pc vallen buiten het beeldscherm. Omdat ik de HMDI ingang op de TV gebruik en niet de PC ingang (VGA) zijn de PC instellingen op de TV gedisabeld en kan ik daar helaas niks instellen. Als ik de shuttle via VGA gebruik, is het beeld vrij goed. Vergelijkbaar met de laptop (maar zeker niet beter). Dan geeft de TV wel het volledige beeld (1920x1080) scherp weer. Alleen heb ik dan geen geluid omdat op de shuttle alleen geluid via HDMI lijkt te werken. Het geluid via de normale uitgangen (7.1) aan de achterzijde lijkt niet te werken. Op de een of andere vreemde manier werkt de bijgeleverde driver niet en kan ook niet bijgewerkt c.q. verwijderd worden. Maar dat laatste ligt uiteraard aan de pc en niet aan de TV.

Conclusie: geweldig mooi beeld. Alleen de mogelijkheid om via een pc daadwerkelijke HD (1080p) te laten zien werkt nog steeds niet. En daar koop je toch eigenlijk een TV met deze kwaliteiten voor. Hopelijk is daar nog een oplossing voor te vinden.
Even een korte aanvulling op mijn eerdere reactie. Intussen heb ik ontdekt dat wanneer de pc via HDMI aangesloten is, er bij de TV in een ander menu wel weer een sub-menu geactiveerd wordt voor de beeldinstelling. Als ik dat op "scannen" zet, geeft de TV wel netjes en scherp het hele 1920x1080 beeld van de pc weer.

Het beeld is vrij fel en heeft meer contrast dan via VGA. Niet echt prettig om lang naar te kijken bij gebruik als PC-scherm. Maar daar heb je zo'n TV toch niet voor. Bij het afspelen van films via de PC is het beeld wel erg mooi en scherp. 720p en 1080p films via ZoomPlayer zien er werkelijk schitterend uit. Het geluid van de pc heb ik aangesloten op de stereo.
Heb je de bestanden in het artiekel gedownload en uitgeprobeerd zoals aangegeven?