Pinnacle PCTV 40i Review

Pinnacle PCTV 40i

Pluspunten

• Stabiliteit
  • Features

Minpunten

• SOFTWARE
  • beeldkwaliteit

Features Score: 4
Driverkwaliteit Score: 1
Features:
Deze kaart kan TV en radio ontvangen, en zou zelfs internet via COAX kunnen doen, iets dat hier niet echt vaak gebruikt wordt. Ook kun je spelen en kijken tegelijk, of video direct opslaan. Er is best veel dat het kaartje kan. Echter, overal wordt de kwaliteit ng minder door, zie ook volgende stukken.

Beeldkwaliteit:
De beeldkwaliteit van de analoge televisie hier is vle malen slechter dan die van een random televisie van nog geen 50 euro hier in huis. En dan gaat het niet om de resolutie waar ik het naar zou oprekken, maar gewoon om strepen, ruis, golven, en blokjes zoals we ze wel van youtube kennen. Deze effecten worden vele malen erger wanneer je iets opneemt, of nog erger wanneer je timeshift (je begint dus 10 minuten nadat het programma begonnen is met kijken).
De kabel waaraan de kaart hangt, en ook het verdeelcentrum, zijn 100% goed. Het is echt de kaart die niet zo jofel omspringt met het signaal.

Prestaties:
De framerates van het beeld zijn goed, niets op aan te merken. Echter, het wisselen tussen televisiezenders gaat traag, zelfs als je het enkel met TV-kaarten vergelijkt en niet met dedicated televisies (die bij analoog signaal in enkele milliseconden zappen).
De processorbelasting is ook best veel, wanneer enkel de televisie aan staat is deze 5% op een Intel Core 2 Duo E6320 die op 2,8GHz loopt.. Dat vind ik helemaal niet erg, maar de kwaliteit die hieruit komt is gewoon veel te mager, daarvoor kan nooit zoveel van m'n CPU-power nodig zijn. Er mist dus best wel wat op het kaartje, bijna alles gaat via de CPU heb ik het idee als ik het PCB zo bekijk.

Driverkwaliteit:
De kwaliteit van de drivers is ronduit slecht te noemen. De software is traag, wil per s DivX installeren, want dat is nodig (en dus ook google desktop, toolbar, etc. meuk). Dit komt uiteraard altijd irritant terug wanneer je het niet nodig hebt. Ook is het erg leuk dat er 10 contracten getekend zijn met amerikaanse online-TV-gidsen, maar het is erg vervelend om dit allemaal uit te zetten.
De instellingen zijn erg uitgebreid, maar veel hiervan had meer geautomatiseerd gekund, en als de instellingen dan toch nodig waren hadden ze wel in logisch ingedeelde menu's gemogen van mij, die je ook gewoon wl kunt openen wanneer je video speelt.
Verder is de software erg bloated, het gebruikt niet een standaard Windows layout, maar zo'n lelijke, trage, onhandige gui die alleen maar snelheid eet en irritant is.
Tijdens het installeren van de kaart moet je er trouwens op rekenen ongeveer drie maal te moeten rebooten.

Stabiliteit & betrouwbaarheid:
Wat de kaart doet, doet 'ie wel stabiel. Zolang je de instellingen van de driver, kanalen of wat dan ook niet aanraakt zal de kaart blijven werken als deze het daarvoor ook deed. Echter, op het moment dat je een zender aanpast kan hij deze niet meer vinden, zo heette eentje er 'ceefax <datum>'. Die datum is veranderd, dus werkt het niet meer. Zolang je enkel de zender aanklikt is er geen probleem, maar als je een keer heen en weer wisselt naar een ander profiel bijvoorbeeld, kan de zender op vreemde wijze 'niet meer gevonden worden'.

Prijs:
Kostte mij 29, wat niet veel is. Echter, ik had wel ets meer van dit kaartje verwacht...

Heb jij ook een Pinnacle PCTV 40i?

Vergeet niet dat het op je LCD scherm het er al snel slecht uitziet. Je draait een veel hogere resolutie. PAL is 7xx * 5xx en jij draait waarschijnlijk een scherm met resoluties gelijk of hoger dan 1280x1024.
Zoals ik al zei ligt het niet aan de 'eventueel opgerekte resolutie'. Zelfs wanneer ik de boel verklein naar de originele resolutie van het signaal ziet het er gewoon slecht uit, en dat zie ik dus vanaf een meter afstand, iets dat op maar een paar centimeter te zien is...
Goeie duidelijke review. Ik heb eigenlijk precies dezelfde ervaring met een Pinnacle PCTV usb kaart (extern). Bovendien zat daar nog een brakke afstandbediening bij die om precies te zijn op n toetsaanslag reageert per X dat de computer opgestart word om vervolgens dood te vallen. Ik zit nu echt te twijfelen, moet ik Pinnacle´s duurste TV/kaart proberen om toch enigszins normaal tv op m´n notebook te kunnen kijken of zou het gewoon dezelfde bagger zijn...... Eerst nog maar wat research doen geloof ik :O
Ik heb drie kaarten en sticks geprobeerd. Een onbekend merk (ook vergeten) en twee pinnacles.

Alles is bagger geloof ik.
nou ik heb een hauppauge pvr-150, en ben best tevreden mee. je kunt de kwalitiet niet met een echte tv vergelijken, maar als je de tv kwaliteit een 8 geeft dan krijgt mijn tv-kaart zeker een 6.5.
ik heb de 50i versie, maar de kwaliteit is ronduit slecht, het zappen duurt lang, instellingen zijn onlogisch, ik kan er geen dvd mee afspelen :s en met de nieuwste software niet eens meer een dvd laden :|.
ik zit er dus aan te denken om een andere kaart te kopen, ik denk dat het een hauppauge gaat worden...