Specificaties Tower, 1 interne bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master CM 690 Review

Commendatore 30 oktober 2007, laatste update op 30 oktober 2007, 2.128 views

Cooler Master CM 690

Pluspunten

• Koeling
  • HDD-rekje
  • Vergrendeling van de kaarten achterop.
  • Kabelgeleidingsmogelijkheden
  • Uiterlijk

Minpunten

• Bevestiging 5 1/2" drives.
  • Afwerking had hier en daar beter gekund.

Ik heb deze kast gekocht ter vervanging van mijn AOpen H600B die kampte met grote koel, trillings en resonantieproblemen.

Eerste indruk
Toen ik de kast uit de doos had gehaald vond ik hem nog mooier dan op de afbeeldingen die ik al had gezien. Voor die (ongeveer) 65 euro die ik ervoor betaald heb, heb ik een heel mooi kastje gekregen. Wat meteen opviel was het bijzonder open karakter van de kast, je kunt van alle kanten naarbinnen kijken.

Inbouwen
Dit verliep redelijk voorspoedig. Ik kwam echter wel een paar zaken tegen:
  • De meegeleverde schroeven zijn ingevet met een of ander goedje, het is dus wel oppassen dat je je handen even afveegt als je daaraan hebt gezeten, anders heb je dat spul overal aan zitten.
  • Een van de twee typen schroeven (die met het vlakke randje eromheen) is vrijwel niet los te krijgen uit de opberglocatie in de kast, ze zaten muurvast en ik kreeg ze in elk geval niet los. Gelukkig had ik nog genoeg schroeven van mijn oude kast.
  • De zijpanelen gaan enorm stroef en als je het linkerpaneel erop zet moet je ook oppassen dat je het voorfront er niet weer af drukt als je het paneel op z'n plek duwt.
  • Het kliksysteem voor de 5 1/2 inch drives is onvoldoende, ik heb de daar geplaatste drives (1x DVD +/- RW en 1x 1.44 inch floppydrive in het daarvoor bedoelde houdertje) daarom aan beide kanten vastgeschroefd.
  • Er is weinig ruimte voor de SATA-connector achter het HDD-rekje. Het past, maar er staat wel wat druk op.
  • Er is maar één type connector voor de power-LED. Deze pastte niet op mijn moederbord.
Uit het bovenstaande lijstje moet overigens niet afgeleid worden dat mijn oordeel over deze kast negatief zou zijn, dit zijn gewoon kleine dingetjes die ik tegenkwam. Ter 'compensatie' ook nog even een klein lijstje van positieve punten: het kliksysteem voor de kaarten werkt perfect (behalve voor één I/O bracket waar een connector in de weg zat, maar dan kun je er gewoon een schroef in draaien), het HDD-rekje doet z'n werk ook uitstekend - ondanks de beperkte ruimte voor de SATA-connector - en er is achter de moederbord-tray genoeg plek voor een boel kabels (en er zitten ook speciaal gaten in de tray om de bekabeling doorheen te leiden). Tenslotte is het kabelgeleidingssysteem ook erg fijn, dit heeft behoorlijk meegeholpen met het voorkomen van het weer ontstaan van de kabelbende uit mijn vorige kast.

Gebruik
De CM 690 kent geen van de problemen die ik met de H600B had, de koeling is - je zou haast zeggen 'uiteraard' - prima en de kast heeft geen last van rare trillingen of resonanties. Als je echt een stille PC wilt bouwen kun je misschien beter een andere kast kopen, aangezien het open karakter van deze kast maakt dat je alles hoort wat binnenin gebeurt. Maar als wat geruis meer of minder je niet uitmaakt en je wilt graag veel koelmogelijkheden, dan is deze kast zeker het overwegen waard. Een opvallende verbetering ten opzichte van de H600B is de kwaliteit van de front-audio (of hier eigenlijk top-audio) aansluitingen, bij de oude kast was er duidelijk sprake van veel static hierop, bij de CM 690 is de geluidskwaliteit voor zover ik dat heb kunnen horen (vrijwel) gelijk met de 'gewone' aansluitingen achterop het moederbord.

Over de afwerking
Er zitten wat kleine foutjes in de afwerking, maar deze leveren geen functionele problemen op en zijn verder ook niet storend. Een nog niet genoemd punt is dat het frontpaneel niet helemaal recht aansluit bij de rest.

Tot slot
Voor dit bedrag krijg je een heel leuk kastje en uit het voorgaande moet beslist niet afgeleid worden dat het een slechte kast is, negatieve punten vallen nou eenmaal eerder op dan positieve en elk product heeft wel zo z'n kleine probleempjes. En zoals ik dus eerder al zei: over het algemeen genomen is dit een uitstekende kast.

Heb jij ook een Cooler Master CM 690?

Een foto erbij maakt het altijd net af, dan weten mensen waar je over praat. :)
De foto's in de review van HaseMike en foto's die nu op veel computergerelateerde websites te vinden zijn geven al wel een aardig beeld van de kast denk ik. :)

(Ik had zelf vooraf hoofdzakelijk de foto's op de website van Cooler Master gezien en die waren niet zo heel duidelijk.)

[Reactie gewijzigd door Commendatore op 30 oktober 2007 11:31]

Link ze er dan bij, het gaat hier tenslotte voor het grootste deel om smaak, het uiterlijk van de kast toch?

Verder ziet het er goed uit ;), goed ook de negatieve eigenschappen geprobeerd te noemen

Maar een foto maakt het in dit geval echt af. :)

[Reactie gewijzigd door Bravehearth op 30 oktober 2007 13:37]

Is een fijne kast idd. Niet erg stil, zeker omdat het me niet lukt om de fans langzamer dan 1200rpm te laten draaien.
Mijn grootste minpuntje is dat het kabeltje van de voorste fan erg kort is. Het was niet lang genoeg om bij m'n moederbord te komen
ik zie veel dat mensen last hebben van de fan aan de zijkant van de kast omdat ie zoveel lawaai maakt
ik heb er nu wat siliconen dopjes tussen gedaan en alles is nu gwn stil