Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS212J Review

ReLexEd 14 maart 2012, laatste update op 14 maart 2012, 17.897 views

Synology DiskStation DS212J

Pluspunten

• Stil
  • Zuinig
  • Zelf bepalen wat je voor applicaties erop wilt hebben.
  • Zeer simpele userinterface via de browser
  • Via de telnet/SSH nog meer mogelijkheden als je je er in verdiept.
  • Android/iPhone apps waarmee je een remote bij je bestanden kunt.
  • Personal-cloud (host je eigen dropbox!)

Minpunten

• Ietwat goedkoop aanvoelende buitenkant (wit kunstof)

Kwaliteit voeding Score: 4
Na 2 jaar lang met een 2e hands DS-106e te hebben gezandbakt, met de 4.0 release in zicht een 212j aangeschaft.

De 1bay voorganger was ondertussen aardig beperkt aan het worden, zowel in HD-ruimte, als qua verwerkingskracht (266Mhz en 32Mb)... Tja, een eigen webserver/downloadstation is dan toch net iets teveel van het goeie...

De DS212j draait ondertussen ruim 1 week naar volle tevredenheid, en ik kan er eigenlijk niets op aan te merken hebben.

De DSM4.0 is een heerlijke beheersomgeving, als is er voor de echt die-hards meer dan voldoende te tweaken via SSH/Telnet verbinding.

Packages installeren gaat nu echt op een rete-simpele manier, click, bevestig, done...

Met z'n 1.2ghz en 256Mb geheugen merk ik echt een wereld van verschil, de photostation draait nu echt lekker, de downloads gaan een stuk rapper (geen benchmarks voorradig, maar ik schat dat ie +/- 85 van de snelheid van m'n desktop haalt (t.o.v. een schamele 20% in vergelijking met de DS106e)

Voor de downloaders/HTPC-freaks is het heerlijk om er Sickbeard/Couchpotato/e.d. op te zetten, en je hoeft vervolgens alleen nog maar te vegeteren op de bank om alles te bekijken...

Qua prijs ( 169,-) Hij is het zeker waard, maar in vergelijking met andere merken, ben je toch een stuk duurder uit - Hou rekening met de updates van DSM,daar betaal je natuurlijk indirect ook voor.
Wil je een snelheidsmonster in huis, kies dan voor de 212 of zelfs de 212+, die performen een stuk beter dan de j-versie...
Ik heb niet meer nodig dan wat deze ruimschoots doet, streamen naar de xbox, downloadstation, personal webserver en audiostation.

Als ik er de tijd voor kan vrijmaken zal ik over een week of wat de review een stuk verder uitbreiden, zodat het wat meer de diepte in kan ;-)

Heb jij ook een Synology DiskStation DS212J?

Meer advertenties

Bedankt voor de (korte) review, ben benieuwd naar enige praktijk- doorvoersnelheden alhoewel het niet snel hoeft; 30 MB/sec up/down zou goed zijn. Mijn huidige (zie hieronder) NAS doet 3 MB/sec :'(

Maar ... een andere vraag: Ik heb hier een oud beestje staan (D-Link DNS 313) en als ik die toegankelijk maak via FTP dan spint die om de haverklap op om iedere ping of wat het ook moge wezen (poortscans?). Ik bedoel dan terwijl ik zelf hem niet aanspreek.

Hij staat in de huiskamer en uit pure ellende heb ik die FTP server maar uitgezet.

Doet deze DS212J dat nu ook ...?
Ik haal zelf zo rond de 50MB/s schrijven, dus die snelheid zit wel goed. Helaas kan ik je niet zo snel aan meer informatie helpen.
De doorvoersnelheden zijn zeker hoger dan de 3MB die je nu doet.... ik haal via een kopieeractie vanaf m'n desktop naar de synology gemiddeld tussen de 25 en 30MB/s (volgens Vista), maar pak deze er anders eens bij:

Het 'aanschieten' als er een open poort wordt aangesproken kan ik bevestigen....
Bij mij wordt dit veroorzaakt doordat ik er een voor de buitenwereld toegankelijke website op draai, en zodra er iemand daar een pagina op aanroept, dan krijgt de hele DS een wake-up call...
Zou me zo 1-2-3 niets kunnen bedenken dat dit tegengaat, zonder dat er neveneffecten bij zitten... (je zou je poorten op exotische nummertjes kunnen zetten, maar dan blijf je bij een volledige port-scan er last van hebben)
Bedankt voor de info. Mooie link; snelheid voor mij toereikend zie ik al.

Nu moet ik wel zeggen dat in die oude NAS een WD320YS-RE zat die luidruchtig was en ook behoorlijk warm werd.

Zou ik dat nu doen dan zet ik er 2 stuks WD3200BEVT in, dat zijn notebookschijfjes die ik nogal eens overhoud als ik MSI notebooks ombouw naar/met SSD's.

Dat wordt dan veel stiller en zuiniger.
Ik heb onlangs een sata 600 schijf van WD gekocht. Weet jij of deze compatibel zijn met deze Synology? Als het goed is zijn sata 600 toch soort van backwards compatibel?
Het is inderdaad allemaal backwards compatible, dus het zou moeten werken, maar om zeker te zijn: http://www.synology.com/s...d&bays_id=2&product_id=89

Heb er zelf 2 Sata 600 schijven inhangen: WD20EARX>> werkt probleemloos :)

[Reactie gewijzigd door cantate op 14 april 2012 22:32]

Ik heb ze er zelf niet inzitten, maar dat zou gewoon moeten werken.
Als je vooraf zeker wilt zijn, Synology heeft een compatibilitylist op de site staan, waar schijven die zeker werken in staan. (ook een enkeling waarvan ze weten dat het niet werkt)

maar ik zie zo 1-2-3 bij deze dat ze 'm daar af kunnen leveren met 2x een sata600 erin, dus goeie kans dat dit geen problemen oplevert.

Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen met het streamen van video's. Wat zijn jou ervaringen daar mee?
Ik gebruik 'm hoofdzakelijk op dat punt om via de Xbox360 video te bekijken, en dat werkt prima.
Zowel 720p als 1080i trekt ie zonder enige problemen.

Kanttekening is wel dat de voorganger van de DS212j (de inmiddels gepensioneerde DS106e) dat ook prima deed.

CPU is daar alles behalve een bottleneck voor, en de doorvoersnelheid van de HD's evenmin.

Kun je daar iets mee?
Ja daar kan ik zeker iets mee, dank je wel. Je heb mij zojuist 80 euro bespaart. :)
Je hebt een 2e hands op de kop getikt? ;-)

Ohja, een percentage van de besparing mag best gedoneerd worden hoor! ;-)

[Reactie gewijzigd door ReLexEd op 7 mei 2012 21:21]

Ik heb al geruime tijd een Linksys NAS200 en sinds enige tijd windows7.
Nu kan ik mijn huidige NAS alleen benaderen met een ftd program en niet meer als mijn Z: virtuele harde schijf (heeft iemand dezelfde ervaring met deze NAS?)

In mijn huidige NAS heb ik 2 harde schijven geplaatst, ieder 750 gieg, en op beide staat hetzelfde, gewoon dubbel weggeschreven.

De synology 212j klinkt meer dan perfect voor mij als opvolger/vervanger voor mijn huidige.

Zodra je een harde schijf in deze nieuwe NAS drukt, wordt hij dan gelijk herkend of wordt hij eerst geformatteerd?
Werkt het bij deze NAS ook zo dat als je hem hebt aangesloten op het netwerk, hij bij alle windows PC's als netwerkschrijf gedetecteerd word? Dus dat als je op een windows pc op mijn computer klikt dat je naast je C: schrijf ook nog een netwerkschrijf ziet?
Als je 'm binnen windows een driveletter toekent, inderdaad...
Hij wordt niet automatisch herkend, tenzij je de installatie vanaf de CD gebruikt, dan krijg je als ik het goed heb de optie om gelijk een driveletter toe te kennen...

maar uiteraard is ie ook gewoon via het netwerkpad te benaderen... (standaard \\diskstation\)