Linksys NSLU2 Review

edjex 29 oktober 2007, 1.138 views

Linksys NSLU2

Pluspunten

• Energiezuinig
  • Stil
  • Eenvoudig in gebruik
  • Alternatieve firmware beschikbaar

Minpunten

• Klok niet op tijd
  • PDA's geen toegang tot NAS

Beheerbaarheid Score: 4
Na een zoektocht naar een goedkope NAS oplossing kwam ik dit apparaat tegen op een veilingsite.
Mijn exemplaar was reeds voorzien van een alternatieve firmware maar aangezien ik met een officiele firmware wilde starten heb ik 'm terug geflashed naar versie 2.3r63 van linksys zelf.
Eerst maar eens kijken of de originele firmware stabiel is.
Installatie (na het terug flashen) was verder zeer eenvoudig.
Ik heb gekozen om de HD te formatteren in het NAS-eigen (linux)formaat EXT3.
NTFS kan ook worden gebruikt maar daar zijn probleem gevallen van bekend.
Aangezien je via USB aangesloten EXT3 geformatteerde schijven ook vanuit windows kunt benaderen (via een tooltje/driver) was de keus voor mij eenvoudig.
Ik heb een conceptronic grab and go externe 3,5 inch behuizing aan de NAS hangen met daarin een wat oudere IBM deskstar 80 GB HD.
Wat mij echt opviel was de snelheid: 4 a 5 Mb/s. Dat is ongeveer 4 GB in een klein kwartiertje. Dat viel me niet tegen.
Streamen van video (divx/dvd) naar xbmc op de xbox gaat erg goed, geen haperingen in het beeld. Ook geen wachttijd voor het starten van de film.
Ik gebruik overigens geen upnp.
De NAS is direct te benaderen onder windows. Geen vertraging merkbaar.
De NAS beschikt ook over een FTP server.

De firmware die er nu op staat bevat wel een bug: pda's kunnen de NAS niet benaderen. Ook verliest de klok enkele minuten per dag (en nee, een nieuwe knoopcel maakt hier geen verschil)
Het apparaat is verder zeer zuinig (10 watt) en maakt geen geluid.
Stabiliteit kan ik nog niet zo veel over zeggen maar in de week dat ik 'm nu continue aan heb staan is er nog geen crash geweest.

Mocht je een eenvoudige en goedkope NAS zoeken en je hebt nog ergens een externe schijf liggen dat is deze aan te bevelen. Via veilingsites kun je vrij goedkoop aan een 2e hands exemplaar komen.

Heb jij ook een Linksys NSLU2?

Ik had dit ding ook gebruikt en daarna verkocht omdat ik toch maar een Windows fileserver had ingericht.
Het werkt opzich goed, maar de snelheden vond ik maar niks (smaken verschillen).
Ook dat EXT3 vond ik wat lastiger om disk aan me pc te hangen en die vol te gooien.

Ik had hem trouwens geoverclocked en toen haalde die 6-7MB/s ipv 4-5MB/s, scheelt wel wat. Draait nog steeds stabiel.
Hoe heb je heb dan precies overclocked?
Je kan een weerstandje doorknippen en dan gaat ie 266 MHz ipv 133 MHz (standaard). :)
Nog ter info hier draait de NAS al meer dan 3 jaar zonder problemen op 266Mhz.
Data overdracht ging van schrijven 4.2MB/s naar 6.5MB/s en lezen van 4.8MB/s naar 7.1MB/s
Temperatuur ging ongeveer 1 graad omhoog en verbruik met 0.5 Watt dus wat let je.