Creative Gigaworks T20 Review

Venator 27 oktober 2007, 1.874 views

Creative Gigaworks T20

Pluspunten

• Strakke looks
  • Goede bouwkwaliteit
  • Zeer goed geluid voor het formaat
  • Niet al te duur

Minpunten

• Linker speaker werkte niet eerste keer, na omruil wel
  • Minder geschikt voor de movie-buffs
  • HPA-verlichting hoort in een solarium, niet op de voorkant van een speaker.

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 3
Muziekweergave Score: 5
M'n eerste review hier, so be gentle ;)

Na wat wikken en wegen (wordt het wel of geen surround setje) toch gekozen voor een non-surround setje aangezien onze nieuwe computerkamer dit toch wat minder toelaat dan de vorige (en ik geen zin heb om de kabels van bijvoorbeeld een 7.1 set weg te werken ;)). Maar... het moest dan wel een wat betere zijn. Gekozen voor de Gigaworks T20 set van Creative, bij de MediaMarkt bij toeval voor een redelijk lage prijs, 77 euro.

Featureset

Tja, een 2.0 set. Featureset? Inderdaad, er kan een stereo 3.5 mm jack in ;)
Verder zitten er netjes toonregelaars op voor de hoge en lage tonen en een aan/volumeregelaar, allen in de vorm van een solide draaiknop. Als extraatje nog wel een AUX-in op de voorkant voor bv. een MP3 speler. 3.5mm jack kabel hiervoor zit in de doos.

Bouwkwaliteit / vormgeving

Ik hou van een strak en simpel design gekoppeld aan een hoogwaardige afwerking en dit is in het geval van de T20 prima in orde. Zeker van voren zien ze er chique uit, hoewel de rest toch van plastic (denk ABS) is. Zonder goedkoop aan te voelen overigens, dat is netjes gedaan door Creative.
Wat ik vaak belangrijk vindt is het probleemloos en niet te licht werken van de bediening van de draaiknopjes, zodat je niet het gevoel hebt dat je aan iets goedkoops aan het draaien bent. Dit is dik in orde.

De conus is van geweven glasfiber en geel van kleur en opgehangen in volgens mij rubber, zeer generieke (doch goede) methode. De tweeter is volgens mij van stof, en beiden worden beschermd door een mooi afneembaar doek. Zonder dit doek is het naar mijn mening een mooier gezicht en heb je een net iets betere spreiding van het geluid. Bovenop vinden we de BasXport, een poortje om wat meer bas te creeŽren. Het enige echt minpunt vind ik het onwijs felle blauwe led-lampje dat op de speaker met het versterker deel zit (zie ook foto nummer 4). Dit is in verschillende reviews vaker gehekeld en dit moeten ze echt anders doen om het product helemaal perfect te maken. Nu moet ik hem maar modden :)

Geluidskwaliteit: muziek

1 woord: geweldig. Zeker als je het formaat in acht neemt en het bescheiden vermogen. Het setje speelt eigenlijk alles goed met vrij veel detail nog. Ik had verwacht dat de bas wat minder laag zou zijn als bij een subwoofer (de T20's beginnen bij 50Hz wat te doen), maar ik moet eerlijk zeggen dat ik met de meeste muzieksoorten (ik luister van speedmetal tot hardstyle) geen echte blunders heb ontdekt.
Het enige wat tegen kan staan is soms de interne resonantie die de speaker bij bepaalde toonaarden teweeg brengt, maar dit is een zeldzaamheid en heb ik in maar 1 nummer kunnen reproduceren.

Geluids- kwaliteit films / games

Tja, dit kun je verwachten bij films: de lage frequenties in films zijn geen pretje voor deze speakers, maar gelukkig heb ik beneden nog een ander setje staan wat dit meer dan goed kan opvangen :) Met games voldoen ze iets beter, hoewel sommige games er een betere soundtrack op na houden dan bepaalde films. World of Warcraft vinden deze speakers in ieder geval niet erg.

Midden en hoge tonenweergave

Ik ben een redelijke mierenneuker op audiogebied en constateer dat deze speakers een mooi gebalanceerd midden en hoog gebied hebben, hier mogen ze best trots op zijn.

Basweergave

Te verwachten: bas-technisch is het wat minder dan bij een subwoofer, maar ik moet zeggen dat ik het niet echt mis. Films kijk ik wel op een flinke DTS set beneden, dus geen probleem. Muzikaal gezien is het wel erg netjes wat deze speakers neerzetten, gezien het formaat.

Heb jij ook een Creative Gigaworks T20?

Idd, die blauwe ledjes slaan echt door. Ik heb er een op 'n tv-setop box. Zoooo irritant als het in de buurt van je scherm staat :')
mooie review ! zeker als het je eerste keer is :)
Thanks! :) Heb net nog veel nieuwe stuff besteld, dus verwacht nog meer reviews te maken :)
Goed review, Venator. Ik heb deze set net ook aangeschaft en ben er blij mee, maar die led is echt een verschikkelijk ding. Alsof je in een schijnwerper kijkt. Hoe heb jij de led weggemod?