Asus Transformer Pad Prime 64GB Goud Review

Tuschinski 12 maart 2012, 1.895 views

Asus Transformer Pad Prime 64GB Goud

Pluspunten

• Tegra 3
  • ICS
  • Beeldkwaliteit

Minpunten

• Main connector

Bij het kiezen van een product moet je altijd heel strak je requirements in de gaten houden. Moet het snel zijn, goedkoop, sexy, etc. Voor mij is de tablet een lekker couch surf apparaat met een leuke comic reader functionaliteit. Zakelijk is mijn Macbook veel handiger. Voor mijn kleine kinderen is het belangrijk dat het makkelijk werkt en (heel belangrijk!) dat sites zoals Sesamstraat.nl goed werken.

De Asus 64Gb Transformer Prime is de eerste tablet die voor mij aan een belangrijk criterium voldoet:probleemloos vlot het internet ontsluiten. Daar waar ik bij de iPad tegen de onvermijdelijke Flash beperkingen aanliep en de eerste Transformer de spierkracht miste om dezelfde flash goed weer te geven, is de op Tegra 3 gebaseerde ICS Transformer Prime vlot genoeg.

Featureset:
Ik stel geen hoge eisen aan de featureset van een tablet. In dit geval biedt de Prime alles wat ik wens. Als er al iets aan te merken zou zijn is het het gemis aan een Sim-slot, maar dat is voor mij persoonlijk geen belangrijk punt.

Prestaties:
De Tegra3 is (net) vlot genoeg om sites zoals Sesamstraat.nl goed weer te geven en dat is wat mij betreft de ondergrens van acceptabel.

Er zijn heel wat mensen met problemen met Wireless en dit kan ik me goed voorstellen. Op zich was het snel zat voor mijn doeleinden, maar het viel me op dat ik toch een "bar" miste in de signaal sterkte, dit terwijl ik prima dekking heb. Praktisch gezien is het voor mij totaal geen probleem (het was in ieder geval erg stabiel), maar het geeft wel aan dat er iets sub-optimaal is.

Beeldkwaliteit:
TOP! Prima kijkhoek, helderheid en als kers op de taart een "Super-IPS" setting zodat je buiten er ook mee kan werke. Verreweg het beste scherm wat ik heb gezien op een tablet (incluis de ipad2).

De New iPad en de Transformer Prime T700 hebben/krijgen een hogere resolutie, maar dit biedt mij geen meerwaarde. Sowieso ben ik een beetje huiverig of de Tegra3 dat wel trekt. Ik geloof direct dat de iPad3 het wel netjes gaat doen, maar de Tegra range is volgens reviews toch duidelijk trager op het grafische vlak dan de Apple A5 range.

Bouwkwaliteit en Robuustheid:
Ik had hier graag "zeer goed" willen zetten, maar er is een poort die me een beetje zorgen baart (wellicht ten onrechte), namelijk de main connector. Met deze connector laad je je Prime en sluit je hem aan op je PC. Door de afgeronde achterkant en de hoekige connector, zit deze connector niet volledig aangesloten. Daarnaast zit het stekkertje niet bepaald strak als hij is in geplugt.

Overigens kan dit laatst een hele goede keuze zijn, omdat je kabel niet de poort losrukt en gewoon losschiet. als je tablet wegglijdt of iemand door je snoer rost (ik heb kleine kinderen). Er moet ook gezegd worden dat ik geen enkel probleem heb ondervonden, het kabeltje zat vooralsnog strak genoeg.

Ergonomie:
Let op! ik heb (nog) geen dock.

Het is een tablet, met alle pro's en cons. Zoals gezegd is de hardware prima. Ik kan prima overweg met ICS en vind de menu's op logische plekken geplaatst. Daarnaast zijn zaken als wireless, bluetooth en screen rotation direct benaderbaar zonder je browser te sluiten en door menu's heen te moeten boren. Dit is erg handig voor een mobile device.

Warmte en geluidsproductie:
Niets en dan ook niets op aan te merken! Uitstekend!

Mobiliteit en Accuduur:
De tablet is lekker licht. Voor forenzen zou ik een 7 incher kiezen, maar niet alleen is dat persoonlijk, daar heb ik hem niet voor aangeschaft. In ieder geval is het gewicht absoluut concurrerend met de beste concurenten.

De accuduur is prima, ik haal ruim een dag met lading. Ik zal toch al snel een uurtje of zes op hebben zitten klooien (nieuw speelgoed)! Dit is inclusief een uurtje buiten in de tuin zitten. Ik had toen nog zo'n 20% accu over.

Waar voor je geld. Als je de prijs vergelijk met de Android concurrentie is het een prima prijs, maar het moet me wel van het hart dat Apple iPad's in vergelijking een koopje zijn. Niet alleen zijn dat over de hele linie top producten, de resale blijft hoog.

Ik heb het laatste jaar een aantal tablets een weekje/weekendje kunnen testen (met dank aan vrienden en collega's); een iPad, iPad2, Samsung Galaxy 10.1 en een Transformer (first gen).

De iPad's vielen direct af omdat ik (en de kinderen) het erg vervelend vind als standaard surfen onmogelijk is. Ja, Flash is bagger, maar zolang het nog veel voorkomt in het wild kan ik niet zonder. HTML5 zal gerust de bom zijn, maar daar heb ik nu niets aan. Sesamstraat.nl is wat dat betreft een uitstekend voorbeeld. Ik kan me pima voorstellen dat je Flash niet mist, maar ik ben niet een van die mensen. Het is eeuwig zonde omdat de kwaliteit van de Apple iPad's ongeėvenaard is.

De Tegra2's bevielen veel beter, ook al zijn ze eigenlijk te traag. Surfen ging naadloos, maar je liep af en toe tegen het gebrek aan paardenkrachten.

Voor mij is de met Tegra3 uitgeruste Transformer het ideale tablet. Snel en (daardoor) in staat om het internet volledig te ontsluiten. Daarbovenop het geweldige scherm en het prima OS en je hebt een product wat zijn prijs dubbel en dwars waard is.

• Macbook
  • Android

Heb jij ook een Asus Transformer Pad Prime 64GB Goud?

Ik zou me niet zoveel zorgen maken over de main connector, zelf heb ik er na een maand of twee nog geen enkel probleem mee gehad (wel me gelukkig geprezen dat hij zo "slap" in elkaar zat toen ik achter het snoertje bleef haken) en ook op bijvoorbeeld XDA zijn er bijna geen verhalen over problemen (kan me er 1 herinneren van iemand die het metaal om de aansluiting zelf verbogen had, maar dat hoeft bij lange na niet aan de bouwkwaliteit te liggen).
Eerlijk gezegd vind ik nu persoonlijk Sesamstraat.nl niet echt een graadmeter om een tablet te testen op zijn kracht. Eerder denk ik dat Sesamstraat.nl dan eens iets aan hun site moet gaan doen als dat zoveel vergt van een cpu.
Je begrijpt het dus niet... ik wil Sesamstraat.nl kunnen draaien. Oftewel, voor mij is het een functional requirement. Jammer dat het flash is, maar dat is een realiteit. Het resultaat is dat ik een tablet moet hebben met voldoende PK's => Tegra3

Of vind je dat ik de NPR maar ff moet bellen? Hey gasten! Maak die site ff iOs friendly, ik ga morgen een iPad3 kopen! _/-\o_

Alle gekheid op een stokje, het doet me pijn dat de iPad's afvallen... ontegenzeggelijk is Apple fantastisch qua prijs/kwaliteit op tablet gebied.

[Reactie gewijzigd door Tuschinski op 7 april 2012 10:16]

Maar als de iPad afvalt vanwege het flash-probleem, is de iPad 3rd generation dan geen alternatief?
Je weet hopelijk dat geen enkel iOs device flash heeft of ooit zal krijgen? :?