Gigabyte GA-P35-DS4 Review

yori1989 28 oktober 2007, 4.541 views

Gigabyte GA-P35-DS4

Pluspunten

• relatief lage prijs
  • beschikbaarheid
  • Ultra durable 2
  • Koperen koelmassa, passief koelen= oknp!
  • Usb uitbreidmogelijkheden
  • Veel S-ata poorten!

Minpunten

• Je kan aardig zoet zijn met het monteren van groot koelblok, door de hoge koeltorens op het moederbord kan je niet overal perfect bii.
  • Ctrl+F1 truucje overbodig
  • Grote koelers kunnen niet passen
  • Roze doos... roze is voor meisjes (Bij gebrek aan andere negatieve eigenschappen

Layout Score: 4
De Gigabyte P35 DS4 een van de veelbelovende moederborden met de alom bekende Intel P35(bearlake chipset). Veel features en zr scherp geprijsd.

Inleiding:

Specs:
-Core 2 Duo E6750 (@ 3,6ghz)
-Gigabyte P35 DS4 (rev 1.0)
- 2x1024MB OCZ XtC Gold PC7200(900mhz)
-Sparkle GF8800GTS
- 1x 250gb WD Sata2 1x WD 320gb Sata2
-Zalman HP-600

Na het hebben van een Asus P5W DH deluxe, en een Asus P5B Deluxe, was ik toe aan iets nieuws. Met beide moederborden kon ik niet ver genoeg overclocken.
Ik begon met de P5W Dh, al snel kwam ik niet over de 400fsb heen, de P5B deed niet veel beter met de 410fsb.

Met de Gigabyte P35 DS4 wou ik daar verbetering in brengen, mede doordat het moederbord ''stevig'' geprijsd is en echt ontzettend veel features bevat(als je verder kijkt dan je neus lang is)
Dit moederbord is tevens lid van de ''Ultra Durable 2 family'', dit betekend dat er uitsluitend hoogwaardige condensatoren, spoelen en mosfets gebruikt zijn. (Solid state capacitors, Low RDS Mosfets, Ferrite core chokes)

Kort samengevat betekend dit dat:
-Het moederbord gaat langer mee
-Het moederbord verbruikt minder stroom (stroom=warmte)
-Stabielere spanningstoevoer naar cpu/geheugen e.d.

Eerste gezicht+layout

Je krijgt een hele mooie wit/roze doos. Een tamelijk ''dikke'' doos, daarop staat allemaal informatie over ''hoe goed Ultradurable 2'' wel niet is en wat nog wel_niet_meer!

Als je het eerste omhulsel verwijderd, zie je een kale doos, met daarin een plastic raampje. Daar kan je alvast de geweldige koelinstallatie zien die dit moederbord heeft, en hoe deze koelinstallatie beschermd wordt me een mooie ''roze'' foam. Dit was overigens niet bij iedereen met dit moederbord, slechts een latere versie, er waren klachten dat de heatpipe concstructie soms een beetje verboog tijdens het transport. Daarop heeft gigabyte besloten de installatie te ondersteuenen met Foam, waardoor je geen transport schade krijgt.

Het moederbord ziet er geweldig uit, meteen valt al dat koper op. Als je verder kijkt zie je welgeteld 8 (ja.. ACHT) S-ata poorten.
(6+2 eSATA, maar je kan besluiten deze als gewone sata poorten te gebruiken, dit kan dus geen kwaad om er een normale schijf op aan te sluiten)

Naast die sata poorten vallen meteen 4 exteren usb connectors aan. Hiermee kan je dus nog xtra 4 of zelfs 8 extra USB 2.0 poorten mee creeren. Dat is dus zeker handig ;)

Aan de layout heb ik niks negatiefs te melden. Dit is allemaal dik inorde :*)

Accessoires

De accessoires zijn niet echt bijzonder, je krijgt:

- 1x een USB bracket met 2 usb 2.0 poorten.
- 1x eSATA bracket voor 2 Externe harddisks.
- 2 casebadges
-Manual en installguides.

Installatie hardware:

Zoals gewoonlijk als je het moederbord uit de doos hebt wil je het zo snel mogelijk werkend hebben natuurlijk.
Daar ben ik geen uitzondering op, en ik ben meteen aan de slag gegaan. Zoals gewoonlijk eventjes het socket-kapje eraf, cpu erin... koelpasta en.... een Scythe infinity (!)
/me is lekker bezig... en heeft cpu+koelpasta erop... maar... hoe gaat deze jongen nou die Scythe erop krijgen :?

jaa! Yori1989 pakt een tangetje en zijn kleine vingers, en vervolgens begint een worsteling van ruim een kwartier om alleen de koeler bevestigd te krijgen.
Het past nt.... maar... het past... ;)
Je kan niet overal goed bij omdat de heatpipes in de weg zitten, maar dit kan geen kwaad.

Eerst je geheugenbankjes erin zetten, want als je een lange grafische kaart in je pc gaat zetten, kan je er nog wel eens achter komen dat het erg krap wordt met de DDR bevestigingsclipjes, omdat de PCB van de grafische kaart er nogal dicht op zit ;) Maarja.. uhh... wie gaat er nou als laatste zijn geheugen inbouwen? |:(

Aansluiten van power/reset/leds waren simpel, ehh met een beetje helder verstand heldere lamp ben je er met 1 minuut klaar mee :)

!!!!tttTtt Tip van de.. Tip van de dag! _/-\o_
Let op: Altevorens je het moederbord in de kast installeerd, sluit eerst de 8-pins cpu-power connector. Het kan knap...ehh..krap zijn om hem achteraf in het moederbord te drukken!

Boot... Hij boot!!!. 8-) Waar is de boot? ik zie geen boot

Een wit scherm kwam tevoorschijn en ik de standaard routine, tijd goedzetten. IDE devices checken(nja.. ide... sata dan... alles sata @ hierzoo)
Voor de rest alles op stock gelaten.

Dhr Yori ging spoedig over op het installeren van Windows Vista Ultimate, dit verliep vlekkeloos, ik had geen Sata-cd/floppy nodig voor de installatie. (ook bij XP niet) Dit is dus positief :)

Driver cdtje erin... en gaan met die banaan. Gigabyte heeft een handig tooltje waardoor hij alles update wat nodig is, en/of zelf dat makkelijk kan selecteren.
Had iedereen dat maar :'( :Y)
/einde boot enzoo :)

Overclocken Ja, datgene waarvoor ik dit bordje ook heb gekocht... dussss

Overclocken is een makkie... nou tenminste... ls je een ctrl n f1 toets hebt(ja die heb je nodig, dat leg ik zo uit. hmm ja! )w
Aangekomen in het bios scherm zie je een relatief ''simpele'' phoenix bios, ja... hah dat is wat het oogt, de bios gaat aardig ''ver'' kwa opties en instellingen overigens.

!!!!Ttttiiippp van de dag!: Ctrl+F1 indrukken als je handmatig geheugeninstellingen wilt wijzigen. Overigens raar dat Gigabyte dit wil verbergen ofzo.... ;)

Voltages zijn makkelijk te veranderen, en hier hoef ik niet verder op in te gaan denk ik.

Wel vaag is dat: Moederbord gooit automatich 0.04V bij het geheugen bovenop de ingestelde waarde. 2.1 (+0.30) wordt 2.14V
Nou kan ik mij enigzins hier wat bij voorstellen... soms hoor je dat moederborden niet genoeg voltage aan geheugenbankjes geven, en dat je moet booten met ''laag geclockte'' geheugenbankjes om zo het voltage omhoog te gooien. Daarna andere bankjs erin... en dan kan je pas boten.
Die 0.04v extra kan nou net het verschil geven bij het booten n niet booten van sommige geheugenbankjes :)

Fsb heb ik met stapjes verhoogd. Ik ben gestopt bij 450mhz Fsb omdat ik dan lekker 1:1 loop met mijn geheugen.
Het hele zaakje loopt stabiel op 3,6ghz, en perfect stabiel, niets op aan te merken.
Uiteraard verschilt de max overclock bij iedereen, en kan het tegenvallen... of juist meevallen. Het is altijd een kwestie van naar je eigen wensen ''customizen'' en waar je genoegen mee neemt.

Temperaturen:

Stock: wordt het moederbord een graad of 37 39. Idle of stressed maakt niet echt heel veel uit kan wel eens een graadje schelen.
Overclock: Met de overclock wordt het moederbord zo'n 42 graden idle of stressed maakt niet zo gek veel uit. Hier kan het ook wel eens een graadje schelen.

Heb jij ook een Gigabyte GA-P35-DS4?

Hoi Yori,

Leuke review, leest vooral aangenaam.

Mijn neefje heb ik er zo een aangeraden en hij heeft een slechte processor erbij gekregen (E4400) met hoge nterne temps en het systeem is instabiel. Ik hoop dat de nwe processor dit verklaart.

Ik ben erg benieuwd hoe die koeler erop zit, heb je daar een foto van die je met ons wilt delen?? Ik vond de montage van de standaard Intel koeler erg eng, plastic pennetjes, brr. Is dat bij jou ook zo?

Evert
Ik zou heel er graag een foto met je delen, helaas heeft mijn digitale camera een tijdje geleden al de geest gegeven.
de scythe infinity past er prima op. Het past ook maar nt hoor ;) die plastic pinnetjes zijn een regelrechte ramp. Maarja dat had verder geen toevoegende waarde aan de survey/review.

Ik heb het met een tangetje gedaan (eentje met een hoek van 120) daarmee kon ik die pinnetjes vastpakken en draaien. Daarna met beleid naar beneden gedrukt en hij zit nu goed vast.
De Scythe Infinity zit er alweer een paar maandjes op. Zodra di plastic pinnetjes vast zitten laten ze niet ''zomaar'' los hoor ;)
zoiezo, een third-party s775 koeler heeft vaak erg veel baat bij mounting dmv schroefjes, de waterkoelingsmethode zeg maar. kitjes daarvoor zijn ook gewoon bij salland te verkrijgen, kijk daar eens naar :)
Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd geworden naar de temperaturen van je MB en Scythe, zeker in samenhang met je overclock. Mocht je dus nog zoiets willen toevoegen, graag!
Oh sorry :)

Stock wordt het moederbord een graad of 37 39. Idle of stressed maakt niet echt heel veel uit, uitschieters naar 40 graden.
OC= idle 42 43 Stressed= zo'n 44 45

Cpu wordt idle zo'n 40 graden idle, maar dit is met de fan op 5v. Als het warmer wordt dan schiet hij naar de 60 graden stressed, de fan spint dan op naar 1800 toeren. Het cpu blijft onderde 60 graden :)
Mooie review, ik zie alleen n puntje waarover ik twijfel of het wel klopt wat er staat:

Je schrijft nl. dat je 6 gewone SATA, en 2 Externe SATA poorten op je moederbord hebt. Het klopt idd dat er 6 oranje en 2 paarse (heb ik ook op mn DS3R) op zitten, maar volgens mij is het verschil niet dat de paarse E-SATA zijn en de oranje gewoon SATA, maar volgens mij zijn de paarse aangesloten op de Jmicron chip, en de oranje op de ICH9R southbridge.

Maar correct me if I am wrong ;)
Ok... dat wil ik best geloven. Maar volgens mij zijn die 2 poorten voor de eSATA. En de gele voor de gewone hardeschijven.
Deze 2 poorten hoef je niet pers te gebruiken voor eSATA, je kan er dus ook gewone hardeschijven op aansluiten.

Dat is wat ik bedoelde ;) En dat is de impressie die ik kreeg van dat aspect van het moederbord :) Omdat het waarsch beter is om de 2 eSATA poorten aan te sluiten op een aparte controller, vandaar ook de 2 apart gekleurde poorten die aangesloten zitten op een aparte controller :)
Nou, kijk, het punt is een beetje dat die Jmicron controller een stuk minder presteerd dan de ICH9R (Bij mij willen de IDE drives er nog wel eens uitvliegen enzo (nee, niet letterlijk :+ )). Ik heb dus gewoon alles op de oranje aangesloten, maar het wekt inderdaad een beetje de indruk alsof de paarse voor de e-sata zijn.
Dat van die S-ATA poorten klopt precies zoals je het zegt ;) De oranje zitten om de southbridge, en die andere (2) zitten ook weer op een losse chip... En, ooit op een dag, zal ik nog eens kijken hoeveer verschil in bandbreedte deze chips hebben.... (Heb zelf ook dit moederbord.)
Die koeler plaatsen is echt 'n ramp. Ik had een klein half uur nodig om mijn scythe karma-cross te monteren. Ik kreeg steeds 3 pinnen vast, en dan bleef er elke keer 1 over die ik er niet in kreeg doordat ik er gewoon niet goed genoeg bij kon om druk uit te oefenen. Al die koper is leuk, maar bij monteren best irritant :+
Wat een blije review
Ik ben er ook zeker blij mee, ik heb nog geen negatief aspect van dit moederbord kunnen vinden. (Daarmee bedoel ik geen dingen heb bevonden die mij cht hinderde in het gebruik van dit mooie product)

Deze review is gebaseerd op mijn eigen bevindingen, in andere reviews lees ik uiteraard wel negatieve dingen, en dat zijn de bevindingen van andere mensen.

Ik ben er zker blij mee, voor de prijs van 144 euro, en de hoeveelheid features je ervoor krijgt.

[Reactie gewijzigd door yori1989 op 27 oktober 2007 20:44]

Grappig geschreven het leest lekker weg. In mijn volgende pc komt ook zeker een Gigabyte bord waarschijnlijk de DS3R V2.0 en ik ga ook voor de E6750/E8200 @ 3,6Ghz stable. We zullen zien.
Damn, wat zal jij een snelle pc hebben :)
Het enige wat mist is nog een Raid opstelling:P....
Is dit niet min of meer een beetje een standaard game pc op dit moment voor de tweakers die nu nieuw kopen? Ben zelf nu bezig met ongeveer het zelfde maar dan quad based.
Yup, je hebt gelijk. E6750, gigabyte bordje, 8800gts en 2gb geheugen. Redelijk standaard.
Standaard, maar nog steeds een monstersysteem
Tot dat je Crysis heb gespeeld natuurlijk... Toen wou je weer upgraden naar een betere videokaart... (E6400 + 8800GTS 640 +2 gig = 15 fps op 1600X1200 alles maxed in de demo)
Hmm... ik haal 1680x1050 4xAA Meeste settings op Very high, dan haal ik 15 20fps.
Zonder AA haal ik daarintegen zo'n 30fps. Ik trek het prima :)
Dan wordt het tijd voor een c2d E6850, 2 x 8800 GTX in SLI en 4 GB Ram DDR3 ;)