Acer K330 Review

Ryan1981 6 maart 2012, laatste update op 8 maart 2012, 2.251 views

Acer K330

Pluspunten

• Klein
  • 80" in verduisterde ruimte goed te doen
  • Veel aansluitingen
  • Veel opties (foto/video/muziek/presentaties etc)
  • Redelijke prijs

Minpunten

• Luide ventilator
  • De multimedia interface is wat eigenaardig (geen map navigatie, zitten nog foutjes in die de projector kan laten vastlopen)
  • Een hoop bestanden kan hij niet (vloeiend) afspelen.

Contrast / helderheid Score: 3
Iedereen die meer informatie & meer professionele reviews over dit apparaat wil hebben verwijs ik naar het topic dat ik geopend heb in het forum:

Mijn Algemene ervaringen:

Dit is mijn eerste projector dus ik ben vanzelfsprekend erg onder de indruk van het grote scherm dat je hebt. Voor mijn gebruik (films kijken in de slaapkamer) is hij toerijkend. Ik heb ook de WII aangesloten via een WII2HDMI adapter van Senua en dit werkt ook goed (heb wel een headset in de 3.5mm aansluiting van de adapter moeten aansluiten omdat het volume dat hij anders uitstuurt te hoog is).

Mijn ervaring is dat in een verduisterde ruimte een film kijken redelijk te doen is. Ik heb verder geen speciaal scherm en de muur is licht creme kleurig. Ik ga er vanuit dat het niet te vergelijken valt met een degelijke home cinema beamer maar aangezien ik in een klein appartement zit en weinig ruimte heb, en niet de luxe heb om effe in het plafond te boren (ik huur) is dit een mooie oplossing. Het enige minpunt van het beeld kan denk ik zijn dat je minder detail hebt in donkere scenes. Ik heb geen referentie materiaal maar dit is het enige dat mij opgevallen is. Voor mij persoonlijk weegt het niet op tegen de ervaring van dit gigantische scherm! :D

Ik kan in mijn kamer een afbeelding van 80" diagonaal maken. De projector staat hier tegen de muur aan de andere kant op het nachtkastje. Dit is ongeveer 2.5 meter van de muur waar ik op projecteer.

Bij gewoon daglicht moet ik de gordijnen sluiten en hang ik nog een extra laken voor de ramen om een goed beeld te hebben. Dit is echt noodzakelijk om een goed beeld op 80" te krijgen (alle instellingen voluit) Zonder gordijnen met invallende zon zie je wel iets bewegen op de muur maar daar houd het dan ook bij op.

Ik heb geen mening over de kleurweergaven e.d. omdat het niet op een wit scherm is en ik toch al niet zou weten hoe ik dat moet beoordelen. Ik refereer liever naar de reviews in te startpost die ik gemaakt heb in het forum voor beeldkwaliteit beoordelingen.

Multimedia ervaringen:

Helaas, ondanks dat de projector beloofd de meeste media bestanden tot en met 1080p/30Hz af te spelen, zijn er een hoop van het internet geplukte bestanden die hij niet, of niet goed afspeelt. Ter vergelijking heb ik een LG 32HF3000 TV die dezelfde bestanden wel afspeeld. Het lijkt er op dat de films die niet in letterbox formaat zijn maar echt het volledige scherm innemen het slechtste werken, maar het zou ook zo kunnen zijn dat het een bepaalde manier van encoderen geweest is want ik kan de Avatar versie die ik heb wel afspelen, al hapert hij af en toe bij erg complexe scenes.

Persoonlijk twijfel ik er over of de chip die er in zit daadwerkelijk in staat is dit soort bestanden vloeiend af te spelen. Ook zou het kunnen dat het met de upscaling/downscaling te maken heeft en dat hij bij Full HD beeldmateriaal teveel moet rekenen om het op het goede formaat te krijgen. Voer je de video echter via de HDMI poort aan, dan is er niets aan de hand al heb ik dat op het moment van schrijven nog niet erg uitgebreid getest.

Verder tegen nog een paar eigenaardigheden aangelopen zoals het ontbreken van een map navigatie structuur. Hij scant voor alle video files en zet die neer in een grote lijst dus je bent af en toe aan het zoeken. Ik heb nog niet gekeken hoe het met foto's zit, maar dit kan volgens mij echt een ramp zijn als je tussen 10000 fotos moet zoeken. Ook bleef hij bij het starten van sommige video bestanden hangen en moest ik hem uit en weer aan zetten voordat ik weer video bestanden kon afspelen.

Hij accepteerde in ieder geval wel mijn WD passport essentials en Samsung T1 2.5" HDD's

Nu is het zo dat het een en ander misschien nog kan veranderen met toekomstige firmware updates, maar tot die tijd kan ik hem alleen aanraden om als beeldscherm te gebruiken en niet als media player.

De geluidsproductie is duidelijk aanwezig. Op eco mode is het hoorbaar minder dan op normale mode, maar ik zou toch sterk aanraden om ergens ervaring op te doen voor je besluit hem aan te schaffen als je bang ben dat je hem te luid vind. Ikzelf vind het acceptabel, met name als ik met mijn in ear oordoppen kijk/speel. Andere meningen zijn verschillend. De meeste zeggen wel dat als je een redelijke versterker hebt met normaal volume je hem bijna niet hoort.

Kwa aansluitingen is dit volgens mij de beste in zijn soort. Niets te klagen hier.

Al met al, ik wist van te voren wat ik in huis haalde en ben erg tevreden. Voor de prijs en zijn gewicht/omvang is het echt een leuk dingetje om te hebben en zodra ik in een wat groter huis ga wonen zal hij ongetwijfelt een mooi plekje krijgen in de woonkamer.

• Nintendo Wii
  • Samsung Galaxy S2
  • Asus EEepc 1005HA-H Blue

Heb jij ook een Acer K330?