Specificaties 7" (1024x600), BlackBerry Tablet OS, WiFi - Bekijk alle specificaties

BlackBerry Playbook 32GB Zwart Review

GugPanub 8 maart 2012, laatste update op 8 maart 2012, 9.920 views

BlackBerry Playbook 32GB Zwart

Pluspunten

• De prijs. Werkelijk een spotprijs in verhouding met de geboden kwaliteit en functionaliteit.
  • Handenvrij, prettig 7 inch formaat met goede resolutie waarop browsen en what-have-you nog prima gaat.
  • Stabiel en snel OS
  • Goede en degelijk bouwkwaliteit
  • Out of the box kun je aan de slag met .PDF, .DOC en .XLS, en na 5 minuten met Email en agenda beheer
  • Snelle browser met ruime support.
  • De typische RIM-beveiligingsopties voor zakelijk vertrouwelijk gebruik.
  • Standaard micro-USB aansluiting voor opladen en uitwisseling met de desktop, en een micro-HDMI die het goed mogelijk maakt films op een gorter scherm weer te geven.
  • Weinig bloatware
  • Sinds QNX 2.0 is de Playbook niet meer afhankelijk van een Blackberry telefoon voor agenda en email beheer en is het mogelijk om Android apps te draaien. Dit is relatief een pluspunt, het is de facto een opgeheven minpunt.

Minpunten

• Beperkte hoeveelheid en relatief dure apps in Blackberry's eigen Appstore. (Extra minpunt voor mensen die graag in stukken tekst kladderen en daar een applicatie voor willen). Android emulatie is mogelijk, maar met een omweggetje.
  • Tekstverwerking is mogelijk en hoewel het bij tablets wel vaker behelpen is is het op de Playbook nog minder goed te doen dan op de iPad en zeker op de Prime met dock. De Playbook ondersteunt overigens wel bluetooth toetsenborden en muizen naar het schijnt. Als u schrift consumeert is dat geen enkel probleem, produceert u schrift is het wellicht beter om verder te kijken.
  • GPS zit er op en werkt, maar een navigatieprogramma ontbreekt.

Alert: Meer foto's volgen zo gauw ik erachter ben hoe ik ze in de tekst kan plaatsen. Ik beantwoord eventuele vragen met plezier.
Update: Spelling + Spelling + kleine toevoegingen.
Update: 8/3/12: GPS en remote desktop

SMGGM heeft op ongeveer hetzelfde moment een review van een Playbook geschreven, waarin de OS kant meer belicht wordt dan hier, dus wellicht is dat voor de ge´nteresseerden interessant leesvoer:

Als referentiekader kan ik putten uit het gebruik van een Apple Ipad I (64Gb WiFi/3G), een Asus Transformer Prime 32GB met dock en een Yarvik die ik ooit voor moeder de vrouw had aangeschaft zodat ze mijn iPad met rust zou laten. De iPad was onderdeel van een pilot-project; ik heb er bijna een jaar intensief gebruik van kunnen maken en me er een goed beeld van kunnen vormen. Omdat ik vanwege principiŰle overwegingen weerstand heb tegen Apple (en ja, ik kan dat substantiŰren, maar dat terzijde), heb ik het bij het pilot-project gelaten en de iPad geretourneerd. Vervolgens heb ik de Asus Transformer Prime aangeschaft. Daar was ik minder over te spreken. Een belangrijke reden waarom ik voor de Asus had gekozen was de tweakbaarheid ten opzichte van de Apple. Echter was de WiFi van dusdanig krakkemikkige kwaliteit, en de plotselinge reboots niet van de lucht (ieder uur) dat ik snel spijt kreeg. Dan laat ik de GPS-kwestie nog rusten. Lang verhaal kort, de Prime RMA gestuurd en na weken wachten (ik wacht nog steeds op Asus) heb ik toch maar een vervanger aangeschaft. De toenemende weerstand die ik jegens Google heb (en ook dat kan ik substantiŰren), versterkte dat idee. Ik liet de Blackberry tot nog toe altijd links liggen vanwege de afhankelijkheid van een Blackberry-telefoon om de volledige maar essentiŰle functionaliteit te unlocken. Ik heb geen Blackberry-telefoon. Echter nu er een tweede versie van het OS is gelanceerd en ge´mplementeerd gold dat argument niet meer en werd de aanschaf interessant. De prijs is namelijk erg laag. 249 euro voor een 32 GB versie. (64GB is voor mij overkill, weet ik uit ervaring, en 16GB is weer te weinig.) Het is de best uitgegeven 249 euro sinds een lange tijd.

Specificaties

1 GHz dual-core processor
1 GB RAM
Wi-Fi« 802.11 a/b/g/n
Bluetooth« 2.1+EDR
Tethering-mogelijkheden (succesvol met mijn Nokia N900)

Software:
Volledige versie van Adobe« Flash« 10.1
Ingebouwde ondersteuning voor HTML 5
3 MP HD-camera (naar voren gericht)
5 MP HD-camera (naar achteren gericht)
Codec-ondersteuning voor afspelen van media, maken
van media en videobellen
1080p HD-video; H.264, MPEG4, WMV HDMI-video-uitvoer
Micro-USB en Micro-HDMI-poorten
Ondersteunt POSIX OS, SMP, Open GL, BlackBerry 6, WebKit, Adobe Flash, Java en Adobe Mobile AIR

Context; Gebruik en referentiekader
Ik was op zoek naar een tablet die ik voornamelijk professioneel gebruik. Overdags ben ik werkzaam als docent op een hogeschool (in het oosten des lands) en daarnaast ben ik raadslid in een middelgrote stad. Het gebruik van het apparaat bestaat derhalve uit het bijhouden van afspraken, E-Mail, het lezen van stukken ('we' vergaderen tegenwoordig veelal papierloos) in Word en PDF, het maken van korte notities en spraakopnames. Portabiliteit is van groot belang; soms tref ik studenten op de 'gang' die snel een afspraak willen en moeten kunnen maken, of men verwacht een snelle reactie op E-Mail. Die E-Mail en agenda bestaan uit verschillende accounts van zowel Gmail/Google als Exchange-aard. Bovendien reis ik veel tussen huis, werkplek en stadhuis. Browsen op de interwebs komt uiteraard ook met enige regelmaat voor en een occasioneel filmpje moet ook prettig te bekijken zijn.

Hoewel het papierloos vergaderen u als belasting betaler in principe geld zou kunnen schelen, wil ik u als volksvertegenwoordiger ook tegemoet komen in een review waarin ik bovengenoemde referentiekader hanteer. Niet dat u voor al die apparaten heeft betaald, maar als geste.

In de doos
  • De doos bevat de 7-inch tablet,
  • Een ietwat elastische etui die de tablet automagisch van vingerafdrukken schijnt te ontdoen. (Zie het als een herbruikbaar condoom met vingerafdrukdodende binnenkant.
  • Een lader (5v/2A, micro-USB).
  • Een schoonmaakdoekje van microfiber.
  • Boekjes (direct terzijde gelegd) en een productfolder
Eerste indruk
De eerste indruk is positief, het apparaat kost 249 euro (ze zijn voor een paar euro minder te krijgen, maar dan moet je goed zoeken). Qua verpakking het materiaalgebruik en aangeleverde accessoires is het zeker vergelijkbaar met de eerste indruk die ik van de bijna 3x zo dure Asus TF-Prime en de iPad kreeg. De indruk die ik bij de Yarvik kreeg was minder, dat is logisch voor een tablet van 100 euro, maar de Playbook heeft een vanaf prijs die maar 99 euro hoger ligt. Prettig ook dat de Playbook gebruik maakt van micro-usb voor het opladen en de connectiviteit met de desktop. Het is een veelgebruikte standaard zodat mijn adapters uitwisselbaar zijn. De iPad en de TF-Prime gebruiken hun eigen aansluiting zodat ik ze niet onderling uit kon wisselen (de kans dat ik nu een kabel bij de hand heb is veel groter). De Yarvik gebruikt weliswaar een standaard DC-adapter echter ben ik geen elektriciŰn en heb ik van micro-USB meer rondslingeren. De tablet is klein. Een flinke slag kleiner dan de iPad en de TF-Prime van Asus en ook kleiner dan de Yarvik. Kortom, de eerste indruk is positief, hieronder een meer uitputtende analyse.

Uiterlijk en ergonomie
Het compacte formaat viel zogezegd direct op. Het apparaat kent een 7-inch scherm en is dus een flinke slag kleiner dan de iPad en de Transformer Prime. Als dat maar niet ten koste gaat van de functionaliteit. De resolutie maakt het goed, maar daarover later meer. Het apparaat oogt en voelt degelijk. Voor de achterkant is een soort zacht, siliconenachtig materiaal gebruik wat erg strak over de Playbook heen is getrokken. Dat voorkomt vingerafdrukken en belangrijker; zorgt voor een goede doorvoer van signalen. (Vergelijkbaar met de iPad en een grote verbetering ten opzichte van de TF-Prime.) Het voorkomt ook schade bij een eventuele valpartij, denk ik. Het Blackberry-logo is met zilverkleurige elementen ingelegd, de achterkant oogt dus chique, solide en valbestendig (al zou ik dat laatste niet uitproberen, temper uw empirische geest.) Naast het logo (midden op de achterkant) is daarboven enkel de camera lens te zien.

De voorkant kent een bezel van exact 2 cm aan iedere zijde. Die bezel is aanraakgevoelig, en een 7 inch capacitief aanraak-scherm van 1024x600 beeldpunten. Onderaan, in het midden staan de letters BlackBerry, bovenaan in het midden de voorzijde-camera en een LED die wordt gebruikt voor het aangeven van mail, afspraken en what-have-you. Aan de bovenkant van de Playbook vinden we een te kleine aan en uit-knop (het is altijd een seconde priegelen voordat je die goed bedient, volume regeling en een pauze/afspeelknop, kortom, multimedia bediening. Een hoofdtelefoonaansluiting zit linksboven, twee microfoons ook bovenop de tablet, aan weerszijden ÚÚn. Op de beide zijkanten zit verder niets, anders dan hetzelfde materiaal dat ook voor de achterkant is gebruikt, dat vindt je overal terug, behalve dus aan de voorkant. Op de onderzijde bevinden zich respectievelijk een micro-HDMI aansluiting, een micro-USB aansluiting ten bate van de connectiviteit met de desktop en het opladen en de derde aansluiting bestaat uit drie kleine ingelegde knopjes voor de aansluiting op optionele cradles e.d.

Het scherm is gevoelig voor vingerafdrukken, de bezel is aanraakgevoelig en wordt gebruikt voor de intu´tieve bediening. Blackberry pretendeert dat het formaat in je binnenzak past. Dat kan, als je het over een winterjas hebt, voor een standaard colbert is het net een centimeter te groot. In een zak aan de voorzijde van je colbert past het prima. een belangrijk punt. Zorgde de iPad en de TF-Prime er al voor dat ik kon downsizen van een zware koffer naar enkel een tablet van nog geen kilo, de Playbook zorgt er voor dat ik mijn handen helemaal vrij heb. Dan moet ik dus wel de zak aan de voorkant van mijn colbert opofferen en elegant ziet het er niet uit, soit. De upside van downsizen, die andere tablets ook bieden, maar in mindere mate. Desalniettemin kan ik iedereen met een zware koffer in bezit van een internetverbinding welke tablet dan ook aanraden.

De Playbook weegt slechts 400 gram. Lichter dan de TF-Prime en de iPad. Dat is een pluspunt. Zelfs de plastic 8 inch Yarvik is een ruime 100 gram zwaarder.

Hardware
Processor/prestaties:
De Playbook bezit een dual core 1 Ghz OMAP 4430 processor met een NEON-architectuur en 1GB werkgeheugen. Hoe rap dat in de praktijk is is uiteraard afhankelijk van de software/OS en in hoeverre die in staat is gebruik te maken van de snelheid. Had ik bij de TF-Prime onder Honeycomb last van haperingen, onder ICS was dat al veel minder. Bij de iPad heb ik nooit last van haperingen gehad. De Playbook is echter in staat om vloeiend zijn werk te doen, ook multitasken gaat ontzettend snel. Dit apparaat heeft qua snelheid een uitstekende indruk achtergelaten. Het laat de Yarvik ver achter zich, maar is minstens gelijkwaardig aan de iPad en de TF-Prime.

Scherm/bezel:
De Playbook kent een 7-inch lcd-scherm, capacitief multi-aanraakscherm met schermresolutie van 1024 x 600 pixels. Qua ervaring valt het me niet tegen. Ik was bang dat websites niet uit de verf zouden komen, desalniettemin heb ik in de praktijk hier nooit last van gehad. Nu.nl, tweakers.net, etc. worden weergegeven volgens verwachting en in de desktop-variant. Prima leesbaar, zonder verlies van overzicht dankzij de resolutie. Het scherm geeft 192 DPI, hoger dan de iPad I. Met een helderheid 513 cd/m2 is het scherm behoorlijk goed leesbaar in de boze buitenwereld, en video ziet er dankzij dit alles erg goed uit. De schermgrootte biedt naast de mobiliteit ook het voordeel dat ik rustig naast het ding in slaap kan vallen als ik de film weer niet volhoudt.

De bezel van de Playbook is aanraakgevoelig. Dat is handig en werkt intu´tief. Toegegeven de iPad is zeker net zo intu´tief, los van deze specificatie. Strijk je van de bezel aan de onderzijde naar het midden van het scherm open je de multitask mogelijkheid door de huidige applicatie uit zijn full-screen toewijding te halen. Door vervolgens van het midden naar de boven-bezel te strijken sluit je de applicatie. Door van linksonder naar het midden te schuiven open je het aanraakgevoelige toetsenbord. En door van links of rechts naar het midden te strijken blader je door de applicaties die je als multitasker hebt geopend heen.

Accuduur
De Playbook heeft een 5400mAh Li-ion accu aan boord. Als u zou willen biedt dat volgens onafhankelijke tests 24 uur aaneensluitend audio-plezier, 8 uur continu video plezier, dan wel 6 uur leesplezier (dat laatste op hoge helderheid.) Vergelijkbaar in diverse test met de iPad, een stuk beter dan de Yarvik (die een uur redt) en vergelijkbaar met de Prime. De Prime heeft het voordeel van de dock, waarmee de accuduur verdubbeld wordt.

Speakers
Vond ik het geluid van de iPad ruim voldoende, die van de Prime te zacht, de audio van Playbook is goed te noemen, voor een tablet. De weggewerkte speakers bevinden zich aan de voorzijde, in tegenstelling tot die van de Prime waarvan de speaker zich op de achterzijde bevindt. De Playbook biedt stereo, waar de Prime dat bij mijn weten niet bood.

Camera
De Playbook kent een 5 megapixel camera zonder flitser aan de achterzijde, en een 3 megapixel camera aan de voorzijde. De Playbook heeft geen flitser en de kwaliteit van de foto's is niet fantastisch, door het ontbreken van de flitser en de redelijke kwaliteit van de lens worden foto's bij weinig licht korrelig, overdag genomen foto's zijn beter, maar niet meer dan voldoende. Ik heb nog niet gefilmd dus daar kan ik geen uitspraken over doen.

GPS
Er schijnt is GPS aan boord te zijn, bij de Prime wist ik zeker dat ik geen enkele satelliet ontving, bij de Playbook weet ik dat niet heb ik binnen korte tijd een fix. Ik heb het getest met de standaard geleverde Bing-Maps, een internetverbinding is met het standaard geleverde programma wel nodig, turn-by-turn-navigatie is hierbij geen optie. maar nog niets gevonden. Ik test het later met een GPS-test programma, zoals ik bij de Prime heb gedaan. GPS is voor mij leuk maar geen must want ik heb navigatie op mijn N900. Mocht GPS voor jou een must zijn, de beperking van de Appstore geldt hier ook, in vergelijking met Android en iOS.

Software en OS
QNX vs Android en iOS
QNX werkt vlot. Multitasken, dat wil zeggen het tegelijk draaien van meerdere applicaties is zeer goed mogelijk. Het is zelfs, wellicht wat academisch, mogelijk om een spel te spelen en email te lezen. Ik heb, in tegenstelling tot de Prime nog geen onverwachte reboot gehad, applicaties zijn niet gecrashed. vergelijkbaar met iOS, beter dan de ervaring die ik met mijn krakkemikkige Prime had, maar dat was dan ook een RMA-model. Qua snelheid doet de Playbook ook niet onder voor beide tablets, hij is ook veel sneller dan de Yarvik. QNX werkt intu´tief, zeker in combinatie met de aanraakgevoelige bezel. Het scherm is minder te tweaken dan de Android-Prime en is vergelijkbaar met iOS qua gebruiksvriendelijkheid versus tweakbaarheid. Bestanden kunnen Drag en Drop op de Playbook worden geknald. Prettiger dan bij de iPad waar de afhankelijkheid van iTunes me erg tegenstond.

Geen widgets
Widgets zoals bij Android zijn er niet, het is wel mogelijk, zoals bij iOS om veel gebruikte snelkoppelingen toe te voegen. Ik ervaar dit niet als heel erg storend omdat ik van rust houdt, maar voor mensen die van het personaliseren houden kan het een negatieve eigenschap zijn. Uiteraard is de achtergrond aan te passen.

Standaard apps
Het prettige is dat ik vanuit de doos alles kon doen wat ik wilde doen. Ik heb direct getest of PDF bestanden leesbaar waren, wat het geval is, ook Word-documenten kon ik lezen en basaal aanpassen dankzij Documents To Go en de Adobe PDF-reader die standaard zijn ge´nstalleerd. De E-Mail client had ik binnen vijf minuten werkend, met verschillende accounts, zowel het Exchange als het Google type. Datzelfde geldt in dezelfde handeling voor de Agenda's, de Exchange-agenda voor mijn werk als docent als de Google-calendar voor mijn andere werkzaamheden en de persoonlijke afspraken worden helder weergegeven in de standaard agenda. Dat is een significant verschil met het oude Playbook-OS. Daar was het systeem afhankelijk van een Blackberry-telefoon. Die heb ik niet, nu is dat ook niet meer nodig.
Tethering werkte ook binnen een paar minuten via Bluetooth en mijn Nokia N900, in geval van nood altijd
handig.

Er staan standaard drie twee spellen op ge´nstalleerd, waaronder Need for Speed en Tetris.

Apps
De Blackberry Playbook-Apps zijn schaars. Hoewel de standaard applicaties voor mij voldoende waren om uit de voeten te kunnen is de Appstore van Blackberry te beperkt. De Goodreader, een veel gebruikte prgoramma onder iOS waarin PDF's te bewerken zijn en waarop ik in mijn vergaderstukken kon krabbelen is er niet. Sinds de OS-update is het wel mogelijk om Android-apps te gebruiken in de Android-emulator Android player. Je moet daar de Playbook voor rooten. Ik heb het niet zo op meuk-apps, en dankzij de emulatiemogelijkheid is er een hoop gecompenseerd, de Appstore zoals Apple die kent is voor de Playbook nog ver weg. De apps zijn ook duurder.

Browser
De browser heeft mij positief verrast. Flash en Java worden ondersteund (zie specificaties). Het enige wat ik miste was de mogelijkheid om uitzendinggemist.nl standaard te benaderen, dit is wellicht via de Android App-toegang mogelijk, dit heb ik nog niet geprobeerd, verder werkt alles en vlot.

Update: Ik heb inmiddels Splashtop remote desktop voor vier en een halve Euro aangeschaft. Ik heb daardoor verbinding met mijn desktop-PC waardoor ik dus ook uitzending gemist, films, Office en dergelijke kan benaderen en gebruiken. Dit werkt erg vlot, hoewel het geluid soms een beetje hakkelt. Voor de grap ook Football Manager geprobeerd en ook dat werkt, maar het is te priegelig om goed te kunnen spelen.

Video
Er worden in mijn optiek voldoende codecs ondersteund, maar niet meer dan dat. MKV werkte niet, MP4 werkt vlekkeloos, hoewel dit waarschijnlijk containers zijn en ik hier te weinig verstand van heb om echt iets zinnigs te vermelden. Dus dat doe ik dan ook maar niet, meer dan dat ik daadwerkelijk de meerderheid van mijn films heb kunnen genieten.

Een haast tegen kostprijs geleverde tablet die zeker voor de zakelijke gebruiker een sterk, snel en stabiel OS biedt met prettige agenda en E-Mail functie, en de voor RIM typische beveiligings-pluspunten. Een prima scherm, goede Wifi en compleet OS. Het zijn de best bestede 249 euro van dit jaar. Het apparaat heeft mij ontegenzeggelijk verrast.
De combinatie met de Blackberry telefoon is zeker geen must meer, maar voor mensen die met beveiligde informatie uitwisseling van doen heeft biedt het op dat gebied dezelfde mogelijkheden als de Blackberry telefoon.
Ten opzichte van de iPad I en de Asus Transformer Prime, die ik eerder in bezit had, heb ik hier niet continu het gevoel dat Apple en Google over mijn schouder meekijken om me vervolgens van alles voor te schrijven, met de stabiliteit en snelheid van iOS tegen een spotprijs, toegespitst op functioneel zakelijk gebruik maar met voldoende leisure-mogelijkheden. Het formaat is in mijn optiek echt een pluspunt. Ging ik eerder van zware koffer naar Tablet, nu past ook de tablet in mijn colbert. Niet in de binnenzak, maar wel in het vak aan de voorzijde. En dat is erg prettig.

Meer foto's en benchmarks worden toegevoegd zodra ik weet hoe dat moet. Hieronder (VLNR): Het toetsenbord van de Playbook, een schermweergave van Hans Kraaij Jr. in de meest recente gestreamde aflevering van Voetbal International (voor wat dat waard is), een screencap van deze website en vanuit http://www.tabletreaderinfo.com de schermkwaliteit en batterij levensduur van de Playbook in verhouding met andere tablets.

Heb jij ook een BlackBerry Playbook 32GB Zwart?

Overigens hoef je je PlayBook niet te rooten om er Android apps op te draaien. Android apps zijn eenvoudig te 'sideloaden'. Zo heb ik zelf diverse Android apps zoals Skype (alleen chat), IMDB, WhatsApp, WordFeud, etc. op mi'n PlayBook.
Leuke review, Bedankt!
Mooie review! Vergeet niet dat de Playbook ook een perfecte eReader kan zijn...(slechts Ą0,75 in de Appstore.
Hoewel de tablet inderdaad perfect is voor "zakelijk" gebruik zoals aangegeven is ook de mogelijkheid voor een stukje ontspanning erg goed. Naast de reeds aangegeven voorge´nstalleerde spellen, kun je nu ook gratis "Asphalt 6 Adrenaline" en "Modern Combat 2 Black Pegasus" installeren. Ik vind dat de games (hoewel ik de laatst genoemde niet echt heb geprobeerd) erg goed presteren. Kun je na een drukke dag of in een rustig moment even lekker een race spelletje doen.

Daarnaast wil ik nog twee zaken aanvullen:
- Het installeren van apps gaat razend snel in vergelijking met andere mobiele apparaten. Zelfs de bovengenoemde spellen (ca 400 MB per stuk) staan er bij een snelle internet verbinding binnen een minuut werkend op.
- Het maken van een schermafdruk moet je even weten: Volume knop + en - gelijk indrukken, het werkt echter alleen als de Bluetooth/Blackberry bridge koppeling is uitgeschakeld.

Meer ervaringen vind je in: http://tweakers.net/productreview/53269/blackberry-playbook-64gb-zwart.html
Ik kan het verhaal van de reviewer alleen maar beamen, mijn best uitgegeven 249 euro sinds lange tijd.
Nu drie maanden in mijn bezit en met OS2 helemaal weer up to date.
Het niet kunnen printen naar een draadloze printer en het niet kunnen afspelen van de meest gangbare videoformaten, zoals mkv of containers met bepaalde geluidscodering, is nog steeds een groot gemis. Wellicht dat deze in de toekomst wordt ondersteund met de komst van een goede alternatieve mediaplayer.
Bedankt voor de uitgebreide review! Ik heb hem zojuist helemaal gelezen, en mogelijk dat ik er zelf ook een aanschaf!
Mooie uitgebreide review.
Mijn interesse is meer dan gewekt (ook door de review van het 16GB model, vorige week door van SMGGM) .
Ik heb de voorbije jaren met een netbook rondgezeuld om op de trein nog wat aan teksten te werken, presentaties op punt te zetten en een filmpje te bekijken).
Ik heb nog de aankoop van een eReader overwogen, maar een tweede apparaat meenemen is geen optie.

Dit lijkt me een goed alternatief.
Nog even wat verder exploreren.
@Omsk,

Mocht dat aan 'teksten werken' meer zijn dan af en toe een regel typen dan zou ik de Playbook niet direct aanraden. Een bluetooth toetsenbordje is weliswaar mogelijk, en een case met ingebouwd toetsenbord vast ook, maar zonder die hulpmiddelen zou ik de voorkeur geven aan de Asus Transformer (al dan niet de Prime), vanwege het toetsenbord-dock. Die is een stuk duurder, maar grote stukken tekst op de BlackBerry typen is niet ergonomisch. Mijn werk bestaat meer uit lezen dan uit schrijven. Overigens zou ik in geval van de Asus TF-Prime niet voor de eerste lichting gaan vanwege de vele WiFi klachten. Bestaat het uit een enkele regel typen en email- en agendabeheer, browsen en entertainment voldoet de Playbook uitstekend voor een fractie van de kosten.

[Reactie gewijzigd door GugPanub op 7 maart 2012 01:01]

Bedankt voor de feedback.
Het typen van tekst is eerder beperkt, geen lange verhandelingen, maar vooral correcties en aanvullingen op bestaande teksten.
Deze Playbook draagt vooral mijn interesse gezien de lage prijs en de goede kwaliteit.
De Asus Transformer en varianten vallen af wegens de hogere aankoopprijs. Op zich zullen ze hun prijs wel waard zijn, maar het budget dat ik momenteel voor een tablet wil uitgeven is beperkt.
Ik deze review alleen maar onderstrepen. Hij heeft mij nog niet een keer in te de steek gelaten. De mogelijkheid om android geporteerde apps te kunnen gebruiken heb je helaas niet nader genoemd. Nu zijn er op dit moment nog weinig hoogwaardige apps maar je merkt dat er dagelijks nieuwe en betere bij komen. Ik heb er tevens de dock http://www.youtube.com/wa...g2dkcRMho&feature=related bij gekocht. Ideaal om hem snel op te laden (gaat een stuk sneller dan met de bijgeleverde lader.

[Reactie gewijzigd door Nixadus op 7 maart 2012 14:02]

Betreffend je (terechte) kritiek op de aan/uit knop: deze heb je in feite helemaal niet nodig. Uitzetten doe ik bijvoorbeeld altijd via het batterij icoontje (erop drukken en dan standby). Aanzetten gaat veel gemakkelijker via een volledige horizontale ˇf verticale swipe over het scherm van rand naar rand.