Specificaties 7" (1024x600), BlackBerry Tablet OS, WiFi - Bekijk alle specificaties

BlackBerry Playbook 64GB Zwart Review

Joep63 30 januari 2012, laatste update op 31 januari 2012, 1.691 views

BlackBerry Playbook 64GB Zwart

Pluspunten

• Robuuste behuizing
  • Snelle Hardware
  • Meegeleverde apps

Minpunten

• Veel minder apps dan Android of ios

Omdat de Galaxy Tab door iedereen gebruikt werd vond ik hem niet meer zo geschikt om mijn email te lezen. Vanuit mijn werk heb ik een Blackberry Curve 9300 waarop ik de email van mij werk kan lezen. De Curve is echter voorzien te klein scherm om lekker de email te lezen of te internetten. Ik had al eerder nagedacht over een playbook maar het gebrek aan apps hield me tegen. Nu echter de prijzen flink zijn gezakt en het toch een heel krachtig apparaat is plus bovenstaande ivm de mail op een 'openbare' tablet...

Ik heb hem aangeschaft bij Bol.com omdat ik hem daar als eerste zag voor 299,=. Ik heb de 64GB versie genomen zodat ik er ook documenten en films voor op reis op kan zetten. Bol.com heeft hem zoals ze beloven al de volgende dag bezorgd en ook verpakt alsof het een boek is. Verder niks mis mee.

Dan nu eindelijk de Playbook tablet. De eerste indruk, zeker in vergelijking met de GT10.1 is klein en dikker. Maar hij voelt heel solide en degelijk aan. Hij is al opgeladen en heel snel geďnstalleerd, nauwelijks langer dan een gewone opstart. Er zit overigens een standaard hoesje bij dat hem wel goed beschermd maar niet echt praktisch is met het erin opbergen en er weer uithalen.

Als je ermee begint te werken valt op dat hij een prettig scherm heeft wat heel snel en goed reageert op de acties. Ik heb geen tests uitgevoerd maar voor mijn gevoel is hij krachtiger dan de GT10.1. Het operating systeem is ook erg mooi: De zwarte randen om het scherm zijn bijvoorbeeld aanraak gevoelig. Veeg aan de bovenkant dan krijg je het instellingen menu van de applicatie, rechts en links blader je naar de vorige of volgend open staande applicatie en onderaan kom je terug op de 'Desktop'. Op die desktp heb je bovenaan de status balk met messages, klok etc. en ook toegang to de instellingen. Daaronder heb je een band van openstaande applicaties. Sommige applicaties lopen daarin gewoon door in een kleiner venstertje en je kan ze vandaar uit ook rechstreeks sluiten. Onderaan op de desktop staan icoontjes voor alle apps.

Te weinig apps? Ja veel apps die voor de iPad of de Android tablet bestaan zijn er niet voor de playbook en dat is soms wel jammer. Echter er staan standaard ook een aantal veel gebruike apps wel op: Twitter, Facebook, YouTube, Acrobat Reader, een MP3-speler, een goede video speler, NFS Undercover en "Last but no least" een volledig werkende Documents To Go! Daarnaast zijn er natuurlijk nog wat spelletjes en een goede browser met flash. Er zit inderdaad geen email client op tenzij je koppelt met de BlackBerry. In Februari komt er een grote update aan waarin dat wel ondersteunt zou worden plus de mogelijkheid om Android apps te draaien.

De integratie met de Blackberry is bijna helemaal goed. Daarvoor installeer je Blackberry Bridge op de telefoon en via bleutooth zijn ze met elkaar verbonden. De playbook heeft alleen wifi maar via de Bridge-Browser kun je ook via het data abonnement van je telefoon browsen. Andere applicaties kunnen dat overigens niet, alleen de bridge applicaties. Het lezen van de emails en bekijken van de agenda is veel sneller, prettiger en duidelijker als op de Curve. Een probleem nog is dat de contacts niet doorkomen. Volgens support ligt dat aan de vreemde tekens in mijn contacts of de policies op de BlackBerry Enterprise server van mijn bedrijf.

Samenvattend een heel krachtig, degelijk en prettig apparaat voor een schappelijke prijs. Als de Android apps en de contacts nog komen ben ik helemaal content.

Heb jij ook een BlackBerry Playbook 64GB Zwart?