Asus Transformer Pad Prime 32GB Goud Review

bartjk 17 mei 2012, laatste update op 17 mei 2012, 3.311 views

Asus Transformer Pad Prime 32GB Goud

Pluspunten

• Snelheid
  • Prijs / kwaliteit
  • Camera
  • Software
  • Aansluit mogelijkheden
  • Support
  • Design

Minpunten

• Wi-Fi ontvangst
  • Standaard-Browser
  • Achterkant gevoelig voor krassen

Ik heb vrij kort na de release van de Asus eee pad Transformer prime (word vanaf nu benoemd als "prime") hem aangeschaft. Hiervoor had ik een ipad 2. Deze heb ik verkocht toen ik hem amper 4 maanden in bezit had. Zodoende heb ik geld gespaard voor de prime en heb er haast geen klachten over. Inmiddels bezit ik hem al bijna 2 maanden en heb er uitgebreid mee gewerkt. Zodoende weet ik genoeg om een review op te stellen. Ook behandel ik in deze review de GPS-Kit die de gps problemen moeten oplossen.

Aankoop

Ik heb hem bij dynabite online besteld en kon hem de volgende dag al ophalen. Tot grote verbazing van de verkoper die mij wist te vertellen dat ze als warme broodjes over de balie gingen. Onderweg van de winkel naar huis heb ik de prime al uitgepakt en aangezet. Uit de doos draaide hij op honycomb (android 3.2) maar thuis kon ik hem al meteen updaten naar ice cream sandwich (android 4.0.3). In de doos zat verder het docking station waar ik straks verder op in ga. Verder zat er een USB-kabel met adapter en een schoonmaak doekje.

Hardware tablet

Om te beginnen ga ik eerst de aansluit mogelijkheden bekijken. Op de tablet zelf zit een 3,5mm audio aansluiting, hdmi-out, micro-sd kaart aansluiting en een aansluiting voor de usb/oplaad kabel. Het scherm heeft een hoge helderheid door de super ips+ technologie. Dit zorgt er eigenlijk voor dat je in de felle zon het scherm nog kan zien, wat zeer prettig is. Wel heb ik gemerkt dat er vrij snel vingerafdrukken te zien zijn. Maar daar is het super schoonmaakdoekje dat in de doos zit. Het klinkt misschien stom zoals ik het nu beschrijf maar het werkt echt goed (zie foto). Mijn tip is dan ook om dit doekje goed te bewaren want hij kan ook handig zijn voor bijvoorbeeld je telefoon. Over de achterkant ben ik minder goed te spreken. Het is van geborsteld aluminium wat er goed uit ziet maar waar wel veel en snel krassen op komen. Maar nog erger is dat het er voor zorgt dat het wifi en gps signaal zeer slecht zijn. de gps is zelfs zo slecht dat het door asus uit de specificatie lijst is gehaald. Maar ik zal niet snel navigeren met mijn tablet dus zo verschrikkelijk is dat nou ook weer niet. Wat echter wel erg is is de wifi ontvangst. Dit kan een rede zijn om de tablet niet aan te schaffen. Maar er is ook een oplossing voor. Door met je duimen rechts van de front camera te drukken komen de pinnetjes beter in contact met de behuizing en ontstaat er minder speling. Doe dit een paar seconden op een gebied van ongeveer 5 cm en de snelheid zal haast verdubbelen. Maar de ontvangst zal niet veel beter worden waardoor je minder ver van je modem moet zijn om te internetten. Verder zit er achter op een 8 mp camera met een felle LED flits en die doet zijn werk meer dan goed. Ik heb een paar voorbeeld foto's gemaakt die je een beeld geven. Hij filmt in 1080p wat er ook gelikt uitziet.

Software

De prime draait op de laatste verzie van android (4.0.3). Dit zorgt voor een hele soepele ervaring met de tablet. Het enige wat ik op de software kan aanmerken is de browser. Deze is nog niet stabiel genoeg. Het is niet hinderlijk aangezien het niet zo vaak gebeurt maar het kan wel frustrerend zijn. Gelukkig zijn er alternatieven zoals de recent uitgebrachte browser chrome. De functie's voor het toetsenbord zijn goed ingewerkt en werken vlekkeloos.

Dock

Een grote toevoeging voor de prime is het toetsenbord. Deze voegt naast een volledig QWERTY-toetsenbord en een 2e accu ook een USB en SD aansluiting toe. Het toetsenbord is chique afgewerkt met geborsteld aluminium en tikt heerlijk. Ook de touchpad is een welkome toevoeging en werkt naar behoren. Wel is het ontkoppelen even wat gestoei doordat het ontgrendelings-schuifje een beetje stroef los gaat. Ook hier heb ik verder geen opmerkingen

Prestatie's

En nu komt het beste wapen van de prime tevoorschijn. Zijn 1,3 GHz quad-core processor. Dit zorgt voor een haper-vrije ervaring. Multitasking is geen probleem net zoals zware video spellen of full-HD films. Het kan allemaal en als je wil zelfs tegelijk. Het zorgt ook wel voor een paar problemen. Zo heb ik al een paar keer meegemaakt dat de prime spontaan opnieuw opstart, simpelweg omdat het processor geheugen te groot is. De tablet weet niet wat hij met al zijn power aan moet en start dan gewoon opnieuw op. In de toekomst zal dit wel verholpen kunnen worden doordat er steeds meer quad-core's komen. (zie onderaan) Verder doet hij wat hij moet doen. Werken! En dat is toch wel fijn hoor. De accu heeft (zeker als het dock is aangesloten) genoeg capaciteit om 1,5 week mee te gaan zonder lader. En bij zwaar intensief gebruik kan je hem zeker 2 dagen gebruiken. De tablet heeft 3 prestatie modus (Energie besparing, gebalanceerd en normaal). Dit helpt zeker in de accu duur maar voor de gebruiks ervaring zou ik de Energie besparing niet gebruiken. Dit omdat het scherm dan een beetje gaat flikkeren tussen verschillende helderheid's niveau's.

GPS-Kit

Asus heeft geluisterd naar de klachten en heeft begin april gemeld dat er een oplossing voor de matige tot zwakke gps ontvanger is ontwikkeld in de vorm van een kit. Deze is op 16-5-12 bij mij thuis bezorgd. Ik had zelf een of ander klein plugje in gedachte maar asus heeft er een bijpassend accessoire van gemaakt. Je moet hem aan de onderkant vastmaken en vergrendelen. Enigste nadeel is dat hij niet is te gebruiken i.c.m. het dock.
De kit nog in de verpakking
Aangekoppeld aan de prime

De gps-ontvangst is aanzienlijk verbeterd. goed signaal heb je al na een kleine minuut terwijl je zonder die kit al haast 5 minuten wacht op het eerste streepje. Hier de test gegevens

Een zeer goede en complete tablet die ondanks het wifi probleem toch 5 sterren krijgt. De prijs is wel aan de hoge kant maar zeker waar voor je geld. Door het besturingssysteem android ben heb je een grote hoeveelheid mogelijkheden. Deze tablet zal iniedergeval toch zeker nog even in de ranglijst blijven staan

Update's

11-5-12
Inmiddels heb ik de tablet een kleine 5 maanden in bezit en zal ik dus de ervaringen bijstellen.
Inmiddels na een aantal software update's zijn de kinderziektes er uit en heb ik geen last meer gehad van re-boots. Wel heb ik het gevoel dat er meer speling in de behuizing en dan voornamelijk het toetsenbord komt te zitten. Het kraakt allemaal net iets meer. Verder nog op een paar kleine puntjes verbeterd maar de wifi problemen zijn er nog steeds. er valt mee te leven het is dus niet zo verschrikkelijk erg maar het kan soms frustrerend zijn. Voor gps is een oplossing in de maak in de vorm van een gps kit. Al met al heb ik op de beoordeling de prestatie's 1 ster meer gegeven door de uitgegeven update's.

17-5-12
Inmiddels is de gps-kit binnen. De ervaringen hierover staat in de review. de beoordeling van de prijs heb ik van 3 naar 4 sterren veranderd door de goede support en inmiddels betere prijs/kwaliteit.

Heb jij ook een Asus Transformer Pad Prime 32GB Goud?

Sinds wanneer starten tablets opnieuw op omdat ze niet weten wat ze met hun power aan moeten? Ik dacht juist dat dat gebeurde als er geen kracht/geheugen meer beschikbaar is..... En waar baseer je deze uitspraak eigenlijk op? Verder vind ik de 3 sterren voor prestaties erg laag, zeker als je kijkt dat het gewoon de krachtigste tab is die nu op de markt is. En waarom maar 4 sterren voor beeldkwaliteit? Komt dat door de vette vingers op het scherm? Sorry, maar ik denk toch echt dat dat meer van jouw vingers afhangt....
Dit baseer ik op een vriend van mij die een ultra-pc heeft die als hij een game op laag speelt de fps te hoog wordt en daardoor chrasht. Maar ik heb hier sinds een week na schrijven geen last meer van gehad. 3 sterren staat hier boven al uitgelegd maar zal ik nog wat bijstellen. beeldkwaliteit is omdat het scherm redelijk wittig aanziet.
Ik heb al enkele jaren de ET en zou m het liefst weg doen vanwege de slechte wifi ontvangst.
Heeft iemand toevallig een oplossing?
Waarom geef je bij Prestaties zo'n laag cijfer als je juist heel erg tevreden bent over de QC. Laat je die weging afhangen van de GPS/WiFI prestaties?
Ja dit is puur afgestemd op het wifi/gps signaal. Dit omdat vooral wifi een pre is op een tablet
Hele mooie review maar één iets moet je aanpassen en dat is het feit dat niet het doekje maar het scherm gemaakt is om vet vingers te bestrijden.
En met een ander poetsdoekje zou het waarschijnlijk even goed gaan.

Voor de rest beschijden maar goede review.