Apple iPhone 4S 16GB Zwart Review

Tweade 3 maart 2012, laatste update op 3 maart 2012, 2.571 views

Apple iPhone 4S 16GB Zwart

Pluspunten

• stabiel
  • betrouwbaar updatebeleid
  • goede camera
  • snel

Minpunten

• relatief duur

Sinds een maandje of twee ben ik nu in het bezit van de iPhone 4S. Na 2 jaar een Nokia N97 mini gebruikt te hebben (pure frustratie) was het tijd voor een echte smartphone. Gezien het grote aanbod geen gemakkelijke keuze, en de iPhone stond niet meteen bovenaan mijn lijstje. Maar Android vertrouw ik niet omdat het gemaakt wordt door een reclameverkoper (jij bent het product). En WP7 vind ik een veelbelovend OS, maar door de grote focus op (integratie van) sociale media vroeg ik mij af of ik wel in de doelgroep viel. Daarnaast moest de interface overzichtelijk zijn, de camera goed, het updatebeleid betrouwbaar en moest het toestel ook goed samenwerken met m'n NAS, al dan niet via DLNA. Dan blijft er weinig keus over.

Algemeen
Tot nu toe zeer tevreden, het toestel is werkelijk een genot om mee te werken. Alles werkt goed en snel, de camera is prima en je ziet aan alles dat er goed over nagedacht is. Ook de kwaliteit van apps is meer dan goed, denk aan apps als Photosynth (MS!) of Aceplayer. De kwetsbaarheid van de telefoon voor vallen blijft een minpunt, dus elke dag dat ik m'n telefoon niet laat vallen is meegenomen.

Featureset
De telefoon biedt meer dan voldoende functies voor dagelijks gebruik, zo niet dan is er meestal wel een app voor te vinden. Toch missen features die andere telefoons wel hebben, zoals HDMI, een notificatieledje, een wekker die het ook doet als de telefoon uit staat, navigatie en een scherm die ook als de telefoon standby staat de tijd weergeeft. Zelf mis ik van deze functies alleen de navigatie, maar goed daar hebben we de appstore voor. Maar de functies die de telefoon wel heeft werken dan wel weer heel goed. De browser is buitengewoon snel, de appstore werkt als een trein, iCloud is handig voor het syncen van foto's (al mis ik de synchronisatie van video's) en zelfs Siri is best leuk om mee te spelen. Helaas is Siri nog niet toegespitst op Nederland, dus ze spreekt geen Nederlands en kent hier de weg niet. Het weer kan ze dan wel weer voor je opzoeken.

Bereik
Prima, geen klachten. Verbinding maken gaat bovendien heel snel, net als wisselen tussen verschillende Wifi punten. Beperkte bluetooth ondersteuning is dan weer een minpuntje.

Accuduur
Je hoeft niet veel moeite te doen om de dag netjes door te komen, dus prima. Beetje spelletjes spelen, internetten en hele dag mail aan, geen probleem. Nu om 10 uur 's avonds nog 47% over. Alleen de eerste dagen moest het toestel om 6 uur aan de prik.

Gebruiksgemak

Top, zelfs mijn vriendin die helemaal niks met techniek of gadgets heeft vindt 'm leuk.

Design en bouwkwaliteit
Buitengewoon mooi afgewerkt en van mooie materialen, daardoor ook een genot om vast te houden. Wel al wat hele kleine krasjes, maar dat is wellicht omdat ik 'm soms samen met m'n Blackberry in m'n broekzak heb. En helaas kan de telefoon niet zo goed tegen vallen (zie youtube), dat is zeker een nadeel. Een hoesje gebruik ik niet, die doe ik allleen om m'n ... :+

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Geen vastlopers gehad en het toestel staat al weken aan. Alleen de Tweakers app stopt er soms mee als ik de reacties lees. :Y)

Opnamekwaliteit

Hoewel ik ook al een spiegelreflexcamera, een compactcamera en een videocamera heb was dit voor mij een belangrijk selectiecriterium, want de beste camera is nog altijd de camera die je bij je hebt. En tot nu toe bevalt de camera prima: start vlot op, foto's en video's zien er ook bij slecht licht best goed uit en er zijn bovendien voldoende apps te vinden waarmee je veel meer uit je camera kan halen. Wel mis ik nog steeds een cameraknop, hoewel je daarvoor ook de + toets kan gebruiken. Daarmee kan je echter niet gericht scherpstellen. De kwaliteit van de foto's is natuurlijk niet te vergelijken met die van een spiegelreflexcamera. Maar in tegenstelling tot eerdere iPhones zijn ze van goede kwaliteit (geen oververzadigde kleuren meer), dus voor huis tuin en keukenkiekjes meer dan voldoende.

Eigenlijk vind ik de iPhone 4S te duur, 400 euro had me voor dit toestel een mooie prijs geleken. Maar omdat andere telefoons niet dezelfde meerwaarde bieden (goed updatebeleid, volle Appstore, stabiel OS, geen frustratie) toch voor dit toestel gegaan.

• Synology NAS
  • HP dm1

Heb jij ook een Apple iPhone 4S 16GB Zwart?

Meer advertenties

Ik ga het meemaken, heb een 64GB versie genomen met verlengen contract.

Dat met die wekker het niet doen als die standby staat, zou ik wel jammer vinden.

Kan je zelf een ringtone instellen zoals een muziekje opgenomen door de recorder of een mp3/wav?

[Reactie gewijzigd door Deadslim77 op 4 maart 2012 03:33]

Ja eigen ringtone kan (zonder jailbrake). Er staan genoeg tutorials hiervoor op het net.

[Reactie gewijzigd door Freaky_Revolt op 4 maart 2012 08:15]

Tuurlijk doet de wekker het als hij standby staat. Maar niet als hij UIT staat.
Ik vind het mooi toestel. Heb nu de 4 en wacht op de 5. Maar het maken van ringtones is wel omslachtig (via iTunes, converteren naar mr4, dan weer slepen enz enz)