Huawei Ascend Honor U8860 Zwart Review

Snoekebeest 3 mei 2012, laatste update op 3 mei 2012, 25.584 views

Huawei Ascend Honor U8860 Zwart

Pluspunten

• Android 4.03
  • Robuust en voelt goed aan

Minpunten

• Accu gaat niet lang mee
  • Er zitten wat bugs in de software

Let op ik heb deze telefoon geÔmporteerd uit China.
Ik was een zeer tevreden HTC Desire gebruiker maar omdat er weinig interne opslag ruimte op de desire zat en het feit dat ik graag ook weer eens wat nieuw wilde hebben na bijna 2 jaar ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe telefoon en dat is dus deze geworden.
Waarom deze? Ten eerste zit ik met feit dat ik veel data verstook (zo'n 2 GB p.m.) en dat T-mobile geen flex abonnement meer aanbied en omdat een vergelijkbaar abonnement al gauw richting de §60 p.m. ging (i.p.v. §30 nu) heb ik besloten om mijn huidige abonnement 'door te laten lopen'. Het nadeel is dan dat je geen nieuwe mobiel kan krijgen met veel korting dus ging ik opzoek naar een betaalbaar alternatief. Mijn eerste keus was toen een Xiaomi M1 maar omdat dit toestel haast niet te krijgen is ben ik verder gaan speuren en kwam uiteindelijk op deze uit.
De telefoon heb ik gekocht bij Hotmid.com voor §260 (incl. verzenden) en na 12 dagen wachten had ik hem.

De doos

In de doos vind je; een telefoon, een lader, een EU plug (extraatje van Hotmid), een zakje om je telefoon in te kunnen doen, usb kabel, headset en wat papier werk.

Software

De telefoon kwam uit de doos met een demo versie van android 4.01 en was zeer karig om het zo maar even te noemen. Via xda vond ik al gauw een manier om het toestel te updaten naar 4.03 (officiŽle update) wat opzich vrij eenvoudig ging alleen zaten er geen Google apps bij (market, maps, gmail, etc.) bij. natuurlijk stond er bij xda een beschrijving en een linkje om dat op de telefoon te krijgen maar niet netjes van huawei om dit niet gewoon standaard bij de update mee te geven.
Verder kreeg ik met update een paar Chinese apps (huawei market, cloud app, browser) mee van huawei allemaal leuk en aardig als je chinees kan lezen.
Voor de rest is de 4.03 gewoon een stock rom zonder gekkigheid of rare skins.

Bereikbaarheid

Het bereik van de telefoon (3G en GSM) vind ik naar gevoel ietsjes beter dan van de Desire meer kan ik er niet over zeggen.
Bleutooth; het lijkt erop dat er hier toch een grote fout in de software zit. Het zit zo; ik zoek naar apparaten en die vind ik ook en dan wil ik gaan koppelen en dat lukt ook maar als ik dan even later een bestandje wil versturen dan is het apparaat in geen velden of wegen meer te bekennen. Hetzelfde geld ook voor mijn parrot carkit de eerste keer koppelen gaat prima maar als je een dag later weer gaat rijden dan is de carkit niet te vinden. Ik hou dit in de gaten als er met een update een oplossing komt dan meld ik dat hier.

Camera

Er zit een 8 mp camera op het toestel maar of het echt een goede camera is? Nee dus het is gewoon een standaard dingetje wat je op diverse andere (budget) telefoons vind.
Je kan ook filmpjes maken met 720 hd content filmen volgens de fabrikant. Maar of het zulke goede beelden zijn laat ik aan jullie over.
Foto's
50% zoom; http://www.mijnalbum.nl/Foto-W67DRQT6-D.jpg
100% zoom; http://www.mijnalbum.nl/Foto-YBAEEMRC-D.jpg
Filmpje; http://www.youtube.com/watch?v=mSiEo_bA7A4

Het beeldscherm

De telefoon heeft een 4 inch capacitief scherm. Ik vind het scherm mooier ogen dan van de desire al moet ik wel toekennen de aanraakgevoelig/bediening van de desire toch wel wat beter is. Het lijkt dat dit scherm om 1 of andere reden af en toe niet lekker 'pakt'.
De vier onderste knoppen zijn in het 'glas' verwerkt wat ik wel prettig vind want dat kan haast niet stuk gaan of vuil tussen komen.

Processor en geheugen

Er zit een aardig snelle processor in de telefoon en de 512mb ram is toch meer dan welkom als ik het vergelijk met mijn vorige telefoon. Ik vlieg werkelijk overal doorheen zonder haperingen/lags.

Ik heb ook even een benchmark gedraaid van quadrant en antutu. Ik denk dat dit toch wel wat teleurstellend is voor de degene die hoge verwachtingen hadden voor deze telefoon, misschien dat er met wat updates de score nog wat omhoog kunnen worden gekrikt maar ik verwacht daar geen wonderen van.

Behuizing

De backplate is van achter van 'geribbeld' kunststof en voelt degelijk aan het zit goed op de telefoon. De 3 knoppen zitten op de backplate vast en het zal het designer volk wel afschrikken want de knoppen steken wel een aardig stukje uit. Ik vind dit absoluut niet storend, integendeel zelfs als er namelijk een knop los gaat is het een kwestie van nieuwe backplate erop en je bent weer uit de brand.
Ik vind de telefoon (dankzij het 'geribbeld' kunststof) wel lekker in de hand liggen maar omdat het wel een redelijk grote telefoon is gaat het na een paar minuten al wel irriteren en ik vind de telefoon ook wel wat aan de zware kant.

Geluid

Het bellen en gebeld worden gaat prima je kan elkaar goed verstaan en er zijn wat dit puntje betreft dus geen bijzonderheden.
De speaker klinkt wat 'hol' dit vind ik niet echt storend maar had misschien wel wat beter gekund. De speaker heeft wel veel volume (meer dan de desire) dit vind ik wel prettig met navigeren en als je gebeld word.
De headset daar kan ik kort over zijn; dat is prul niet de moeite waard om uit het zakje te halen. Het oogt goedkoop, voelt goedkoop, en klinkt goedkoop.

Batterij levensduur

Dit is toch wel een kleine teleurstelling er zit een batterij in van 1850mAh en toch gaat de telefoon niet veel langer mee dan de desire. Ik had toch wel verwacht dat ik toch wel wat minder afhankelijk zou worden van de lader maar dit is dus niet zo. Zoals je kon lezen stook ik veel data (online radio o.a.) en dan moet de 3G verbinding aan de bak en dan is het na een aantal uurtjes al gebeurd met de batterij.
Als ik volgens een normaal mens de telefoon gebruik (bellen, whatsappen, mail checken en ongeveer 15 min youtube) dan houd de batterij het net niet 2 dagen vol. Dit is dus ook niet veel meer dan de desire.

Huawei heeft hier een zeer robuuste telefoon neergezet dat geef ik toe maar het is net als veel dingen die ik uit China laat overkomen; het is het net niet.
Ik heb de telefoon uit China laten importeren en het koste mij §260 (zonder onderschepping bij de post) wat zeker niet duur is. Maar als ik kijk naar de eerste prijs in de pricewatch van §318 en ik leg (in mijn ogen) de directe concurrent de HTC Sensation er naast (§367) dan zal deze telefoon het verliezen, want dan had ik er met liefde de §50 erbij gelegd voor de Sensation.

Kleine update (3-5-2012);
Ik heb al een tijdje een nieuwe update draaien voor dit toestel en er zijn wel wat dingen verbeterd; De aanraakgevoeligheid van het scherm is een stuk beter geworden de haperingen en het gevoel dat ie af en toe niet lekker pakt is nu weg.
Het bleutooth probleem is ook verdwenen wat zeer prettig is.
De batterij gaat naar mijn gevoel nu ietsjes langer mee maar is nog steeds teleurstellend.
Verder verliep de update niet vlekkeloos; market/play en andere google apps werden verwijderd je moet dus echt alles back-uppen voor dat je een update gaat uitvoeren.
Zoals het toestel nu is en met deze prijs geef ik het toestel het cijfer 7,5.

Heb jij ook een Huawei Ascend Honor U8860 Zwart?

Hoewel het geen slechte telefoon is, vraag ik me af of je wel alle toestellen die gewoon in NL beschikbaar zijn hebt overwogen. OK je haalt de Sensation erbij, maar die is §100 duurder, dus val niet in dezelfde prijs klasse. Maar wat dacht je van de LG Optimus 2X Speed? Kost nu §277 met volle NL garantie en 'VIP' service. Als ik de Antutu scores vergelijk haalt deze een stuk hoger. De rest van de Specs zijn hetzelfde of iets beter.

Ik zou het wel weten, zeker gezien je bij een Chinese import ook nog eens het risico loopt dat je BTW toeslagen en dergelijke moet betalen!
Toen ik de keuze een week of 3 geleden maakte heb ik voornamelijk gekeken naar de toestellen die op android 4 draaide of gingen draaien. En dat waren er toen heel weinig en HTC had toen al een tijdje geleden aangegeven dat de Sensation android 4 kreeg.
En mijn budget was beperkt en ik heb toen gewoon de gok genomen om deze telefoon uit China te laten komen en ik had misschien onterecht te hoge verwachtingen van deze telefoon.

[Reactie gewijzigd door Snoekebeest op 28 februari 2012 21:18]

Ik vind het een vreemde keuze om een nieuw, relatief duur toestel aan te schaffen omdat je de desire wat krap vind qua geheugen en je wou wat nieuws?

Waarom heb je de desire niet gewoon geroot en een custom rom laten draaien met een a2sd+ script. Dat had je 260euro bespaard. Er is zelf al een erg goede 4.0 rom beschikbaar op XDA.

Daarnaast wil je iets nieuws en koop je een toestel van 260euro die vergelijkbaar is met een desire?

Wel een goede review though...
Daarbij vind ik persoonlijk dat 2.3 een stuk beter loopt dan 4.0 van wat ik ervan gezien heb. Vanwaar de interesse in android 4.0 als ik vragen mag? Vond het zelf tegen vallen op de HD2 qua algehele verbetering (los van dat apps niet compatible waren).

Veder wel lekker helder reviewtje, misschien interessant om de cpu te vermelden zodat de lezer weet wat tegen wat wordt vergeleken.
Prima review, en fijn om te lezen dat Chinese producten niet per definitie rommel zijn. Integendeel zelfs, want je review bevestigt eigenlijk mijn gedachte bij Huawei. En ook voor mijn eigen Huawei X1 U8180 geldt hetzelfde: prima telefoon (en goedkoop), maar "net niet". Concurrenten van 10% duurder zijn misschien net zoveel beter dat het iets werkbaarder wordt.
Ik heb sinds anderhalve maand deze telefoon in gebruik.
Ik vindt het een fijn toestel. Ik heb er alleen 1 probleem mee.
Als ik foto's wil uploaden naar facebook blijft hij op 0% staan en upload hij de foto niet.
Ik kan alleen niet erachter komen wat het probleem is, kan iemand mij advies hierover geven.

Alvast bedankt
Ik heb de shendu (4.1.2 op basis van cyanogenmod) rom op de telefoon gezet deze is zeer snel echter er zitten wel wat bugs in en er zijn wat dingen in het chinees (niet storend) en er staan wat chinese apps op. Maar de facebook app werkt hier wel goed mee maar bijvoorbeeld een QR scanner weer niet.
Heb je eigenlijk wel gekeken naar een Sony Xperia U?
Want dat zit in dezelfde prijs-categorie :P

Anyways,nette review,en heel mooi opgebouwd!
+2 van mij
Hoe zit het met de geluidskwaliteit van de mp3 met normale oordopjes?

Ik vind de mp3 kwaliteit best belangrijk. Bij de Xperia U beloven ze surround sound ed. Nu moet ik zeggen dat de kwaliteit van mijn sony mp3 speler vrij belabberd is (Was 150 euro in feb '12 dus je zou zeggen geen pauper ding) en ik dus niet helemaal durf te geloven dat ze in een telefoon ineens wel een super geluid tevoorschijn kunnen toveren..
Ik heb een aantal vragen.

Hij is nederlands neem ik aan
de echte google play store zit erop neem ik aan

Als ik hem nu nieuw koop zit er dan 2... of 4.0 op
en hoe zou ik die kunnen updaten
en als ik die update wat gaat er dan verloren
Ik raad het je nu af om deze nog te kopen gezien de honor 2 nu uit is. Deze telefoon is nu EOL er komen geen update`s meer voor uit. In de laatste update`s zitten wat fouten en maakt de telefoon traag. Er zijn ondertussen al wel wat custom roms maar ook deze zitten vol met fouten.