Specificaties 2,8" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Huawei Ideos X1 U8180 Zwart Review

Huawei Ideos X1 U8180 Zwart

Pluspunten

• op volgorde van belangrijkheid:
  • veel waar voor je geld
  • veel functionaliteit
  • goedkoop
  • snel genoeg voor dagelijks gebruik
  • uitstekende geluidskwaliteit tijdens bellen
  • goede batterij
  • zeer goede wifi-antenne
  • klein en handzaam
  • aanraakgevoeligheid scherm
  • GPS

Minpunten

• op volgorde van belangrijkheid:
  • net te langzaam voor woordenboek
  • slechte camera
  • hold-functie gaat tijdens het bellen vaak aan
  • matige geluidskwaliteit multimedia
  • hippe apps: dit toestel is te langzaam
  • klein scherm, weinig pixels, inkijkhoek en kleurechtheid
  • wellicht is een telefoon van 100 euro dat tientje extra echt waard?

Inhoudsopgave
  • Geluidskwaliteit en multimedia
  • De batterij
  • Conclusie
  • Updates

Mijn Motorola Razr is even geleden kapot gevallen (jammer!), en ik kan niet zonder mijn mobiele agenda, e-mail en applicaties. Als tijdelijke vervanging en algemene speeltelefoon was ik op zoek naar de simpelste en goedkoopste Androidtelefoon, die wel een volledig touchscreen heeft. De precieze versie van Android was niet zo belangrijk. Al snel kwam deze Huawei X1 in zicht. Dit toestel heet ook wel Huawei U8180, of Huawei Gaga. Die 88 euro is voor een Androidtelefoon zeker niet veel, maar voor dat bedrag mag je natuurlijk geen prestaties verwachten zoals bijvoorbeeld die van een Samsung Galaxy S II. Die relativering van prestaties is iets heel belangrijks, en daar zal ik in deze review rekening mee houden.

Uitpakken!

Het toestel wordt geleverd in een heel klein doosje. Er is niet heel veel moeite gedaan om het doosje een spetterende lay-out te geven, dat is mooi want dat drukt de kosten. De inhoud van de doos is ook niet heel bijzonder. In de doos zit:
  • Het toestel zelf
  • Een usb-kabel
  • Een usb-stekker
  • Een snelstartgids
  • Een koptelefoon
De set is compleet, eventueel ontbreekt een cd met software. Aan de andere kant kun je de meest recente pc-software altijd wel van de website downloaden, al staat dit niet in de snelstartgids.

Het toestel zelf

VoorkantAchterkant

De telefoon is op het eerste gezicht erg klein, het lijkt op het formaat van een clamshell-telefoon als de aloude Samsung D900. Alleen is de Huawei dunner, want het is geen klaptelefoon [:)].

Als je het toestel vergelijkt met de Motorola Razr, dan zie je pas hoe klein hij is. De Motorola Razr is even hoog als een Samsung Galaxy S II, en 1 mm breder. Wel was de Razr de dunste smartphone toen hij uitkwam (7 mm), dus je ziet dat de X1 een stuk dikker is. De X1 blijft een ontzettend compact apparaatje, hij past in elke broekzak.

Home-knop

Ongeveer de helft van de voorkant wordt ingenomen door het scherm, de andere helft zijn de drie aanraakgevoelige knoppen voor terug, menu en zoeken. Onderaan zit een "echte" knop, waar niets op staat. Dit is de homeknop. Om het scherm zit een chroomkleurige rand, die duidelijk is gemaakt van plastic, dus ik hoop dat dat lang chroomkleurig blijft.

OnderkantBovenkant
Linker zijkantRechter zijkant

De onderkant bevat de usb-aansluiting, de rechterzijkant heeft twee volumeknoppen, de bovenkant heeft een aan/uitknop en de linkerzijkant is maagdelijk leeg. De achterkant tenslotte is gemaakt van een ruwe plasticsoort, wat zorgt voor een goede grip. Bovenin zit de lens van de camera en een kleine luidspreker, dat is het enige naast het Huawei-logo wat de achterkant onderbreekt.

Alleen de chroomrand voorop voelt echt goedkoop aan, maar zeker de achterkant lijkt prima in elkaar te zitten. Breekbaar voelt de telefoon in elk geval niet aan, ook omdat de dikte "klopt" ten opzichte van de lengte en breedte. De Motorola Razr is zo dun, dat die juist wel breekbaar voelt (en dat is hij ook). Door de dikte pakt het toestel lekker vast, en dat is erg belangrijk doordat het een klein ding is.

Specificaties

Ondanks dat dit een goedkoop toestel is, zijn de mogelijkheden dik in orde. Dit toestel heeft niet minder verbindingsmogelijkheden dan een high-end smartphone. Daar gaan we:
  • Processor: Qualcomm MSM7225 op 528 MHz
  • Video-ondersteuning: H.263, H.264 en MPEG4
  • 3.2 megapixel camera
  • FM-radio
  • Android 2.2 Froyo
De lijst is behoorlijk compleet. Het toestel heeft alleen geen kompas, geen flitser voor de camera en ook geen wifi n. Ook de Android-versie 2.2 is niet de nieuwste, versie 2.3 bestaat al geruime tijd. Voor deze prijs mag je niets meer verwachten dan dit, ik vind het al bijzonder dat er GPS in zit. Er zijn genoeg toestellen van ongeveer 100 euro die dat niet hebben. Ook de uitbreidbaarheid met een SD-kaart is fijn.

Meteen valt op dat de processor en het geheugen niet erg groots zijn, zeker vergeleken met de rest van de functies. Hoe moet zo'n trage processor nou de hele boel in het gareel houden? Nou, af en toe wat langzaam. Maar dat komt wel onder het kopje gebruiksgemak, verderop. De opslagruimte is niet helemaal bekend, Huawei claimt dat er 512 MB aanwezig is. Desondanks kan ik ongeveer 50 MB aan apps kwijt. Als ik de kans krijg om er achter te komen hoeveel het precies is, dan zal ik het hier melden.

Het beeldscherm

Het beeldscherm is klein. De resolutie is maar 320x240 pixels, en de diagonaal is 2,8 inch. Tekst is hierdoor leesbaar, maar het is niet echt scherp. Dit scherm heeft 114 pixels per inch. Ter vergelijking: een iPhone 4S heeft 304 pixels per inch. Dat zijn er drie keer zoveel, en dat zie je eraan af. Maar de iPhone kost dan ook een veelvoud...

Android maakt intensief gebruik van anti-aliasing om de letters scherp te laten "lijken", omdat het door subtiele kleurverschillen lijkt alsof je de onderlinge pixels niet ziet. Er zijn alleen zo weinig pixels, dat je die toch wel ziet. Het werkt dus eerder tegen dan dat het helpt om de tekst beter leesbaar te maken. Uiteindelijk is alles prima leesbaar, maar er is gewoon flink op het scherm bezuinigd.

LockschermToetsenbordTweakers.net

De kleurweergave en inkijkhoek zijn twee andere belangrijke aspecten aan het scherm. De kleurweergave is niet bijzonder. Websites gaan prima, maar foto's zien er niet geweldig uit. Ik kan het niet controleren, maar het lijkt alsof er 16-bit kleuren kunnen worden weergegeven. Zet je eigen beeldscherm maar eens op 16-bit kleuren, en aanschouw het verschil met de tegenwoordig standaard 32-bit. Zwartweergave is ook niet geweldig, en kleuren die bijna wit zijn, worden net zo wit weergegeven als wit zelf. De inkijkhoek is niet slecht, alleen als je van bovenaf op het scherm kijkt dan veranderen de kleuren wel behoorlijk. En tenslotte de helderheid: die is prima, ook in fel zonlicht is het scherm nog aardig te lezen. Veel beter dan bijvoorbeeld het AMOLED-scherm van een Motorola Razr.

Ter illustratie: het volgende plaatje komt uit de Tweakers-review van de Motorola Razr:

Originele afbeelding

Op de telefoon ziet deze er zo uit:

Screenshot: beide telefoonsScreenshot: MotorolaScreenshot: Samsung

Kijk en oordeel zelf. Het is niet zo dramatisch als ik misschien eerder voorspiegelde, maar goed is het niet te noemen. Als je je telefoon alleen gebruikt om mee te bellen en om berichten mee te sturen met af en toe een fotootje, dan is er niets aan de hand. Ik had geen geweldig scherm verwacht, dit toestel heeft dat ook niet. Er is echter uitstekend mee te werken.

Maar nog veel belangrijker dan dit is de aanraakervaring. Voor deze prijs heeft Huawei het toch voor elkaar gekregen om een capacitief scherm in te bouwen, in plaats van een resistief scherm. De aanraakgevoeligheid is verbazend goed. Raak mikken is makkelijk, ook bijvoorbeeld bij een set links onder elkaar op een website is er redelijk precies te klikken.

Samengevat: op het scherm is flink bezuinigd. De kleurweergave is matig en de resolutie is zo laag dat tekst nog maar net leesbaar is. De helderheid en aanraakgevoeligheid zijn daarentegen weer prima.

Gebruiksgemak en snelheid

Voor deze prijs verwacht je geen snappy performance, en dat heeft deze telefoon ook niet. De processor is een single core Qualcomm MSM7225, die op 528 MHz draait. Ook het RAM-geheugen is maar 256 MB. Dit zorgt ervoor dat de meeste programma's wel prima werken, maar dat het wisselen en opstarten van programma's even op zich laat wachten. Bijvoorbeeld het starten van de Gmail-app duurt ongeveer 3 seconden. In die drie seconden is het scherm zwart, waarna de app verschijnt. In dat scherm gaan alle commando's zoals scrollen en de menuknop prima zonder vertraging, maar zodra je op een mail klikt, duurt het weer 3 seconden voor de mail tevoorschijn komt.

Meerdere programma's zijn niet de snelste op deze telefoon. Ik kan het niet bevestigen, maar het lijkt door het beperkte RAM-geheugen te komen. Het wisselen van schermen binnen programma's duurt echt het langst, terwijl het werken met programma's prima vlot kan. Ook komt het vaak voor dat je in een app op een knop drukt, waarna de telefoon 3 seconden niets doet en daarna het nieuwe scherm toont.

Alleen de Market is echt langzaam. De Market is op snellere telefoons al niet snel, op de U8180 duurt het opstarten 7 seconden. Het installeren van apps levert ook de nodige seconden vertraging tussendoor op. Je kunt sneller op de pc in de Market-website naar applicaties zoeken en vanuit daar de applicaties naar je telefoon pushen. Dat gaat een stuk vlotter en gemakkelijker.

Je moet af en toe gewoon even wat geduld opbrengen, deze processor is echt het minimum wat Android nodig heeft. Als je dat geduld hebt, dan is er prima met de telefoon te werken. Het is zeker niet te langzaam. Bijvoorbeeld Windows Mobile 6.0 was destijds veel trager op bijvoorbeeld een Samsung i780.

Invoer: toetsenbord

Behalve het standaard Android-toetsenbord is er nog een toetsenbord geinstalleerd: TouchPal. Dit toetsenbord is heel veelzijdig, omdat het een QWERTY-toetsenbord heeft maar ook een standaard numeriek toetsenbord. Je kunt door te sliden tussen de toetsenborden wisselen, en je kunt ook gewoon een van de toetsenborden kiezen en die vastzetten. En ook het standaard Androidkeyboard werkt prima, tsja, zoals je mag verwachten. Het raak tikken op toetsen gaat door de uitstekende aanraakgevoeligheid meestal goed. Het scherm is klein, dus je moet niet al te dikke vingers hebben. Heb je die zoals ik wel, dan moet je af en toe even wat meer corrigeren dan je lief is. Ietsje langzamer typen geeft tijdswinst, omdat je dan niets hoeft te corrigeren.

Het woordenboek vreet processorkracht. Als het woordenboek aan staat, dan typ je sneller dan het toetsenbord het bijhoudt. Grappig: bij elke toetsaanslag trilt het toestel even (dat is een Android-functie), het trillen gaat wel prima op tijd, alleen de letters worden later ingevuld. Zet je het woordenboek helemaal uit, dan gaat typen vliegensvlug en niet langzamer dan je zelf typt.

Wifi

Er is eigenlijk weinig over Wifi te zeggen. Er zit een wifi b/g chip in de telefoon, en dat is uitstekend voor standaard thuisnetwerken. Ook de snelheid is erg goed. Zittend naast de wifi-AP heb ik een testje met de speedtest.net app gedaan. Op een wifi-netwerk dat met WPA2-PSK is beveiligd wordt de download gemiddeld 12 Mbit/s, en de upload 3,7 Mbit/s. De internetsnelheid is hier hoger, dus die 12 Mbit is de limiet van de telefoon. Desondanks is dat natuurlijk meer dan snel genoeg om gewoon websites mee te bekijken, en dat gaat dan ook prima.

Het bereik van wifi is ook altijd lastig met telefoons. Ik heb even geen vergelijkingsmateriaal, maar het lijkt alsof deze telefoon een betere wifi-chip heeft dan mijn Motorola Razr. Die test houd je dus nog tegoed. Het komt erop neer dat ik in een jarendertighuis op 10 meter afstand nog keurig 1-2 streepjes bereik overhoud, waar ik met de Motorola 1 of geen streepjes bereik had.

De Huawei Launcher

Vandaag heb ik ontdekt dat Huawei gewoon zijn eigen launcher heeft ingebouwd. Okee, ik ben niet iemand die alle ins en outs van Android even snel ontdekt :) Hoe dan ook, vandaag de gewone stock launcher eens geprobeerd. Zie hier de verschillen:

Boven de Huawei Launcher, onder de stock launcher. Huawei heeft op het homescreen de knoppen onderaan licht gewijzigd, en in het apps overzicht een horizontale manier van scrollen ingebouwd. De stock launcher scrollt verticaal. De Huawei Launcher heeft zo zijn voordelen, omdat apps gepagineerd zijn ingedeeld en je zelf de plek kunt bepalen. Dat kan in de stock launcher niet. De stock launcher is wel een tikkeltje sneller.

Camera

Tsja, de camera. Ik verwacht er niet veel van, dit toestel is goedkoop. En inderdaad, de camera is niet veel soeps. Hij biedt je wel 3,2 megapixels, maar pixels zeggen niks. Het gaat om de kleurechtheid, witbalans en vooral scherpte op pixelniveau. Dat laatste wordt mede bepaald door de compressie, een hoge compressie zorgt voor een slechte scherpte. Ook de scherpte van de lens en de kwaliteit van de sensor doen hier hun duit in het zakje. De onderstaande foto's zijn op een zonnige winterdag genomen, kijk en ervaar zelf. Elke foto is aanklikbaar voor het origineel.

1: Conclusion-gebouw (overdag) 2: Stadion en woontoren (overdag)

3: Voetbalveldje (zon achter de boom) 4: Voetbalveldje (zon naast de boom)

5: Minnaertgebouw en BBL, Utrecht Uithof (overdag)

6: Citymall 036 Almere (avond) 7: Forumtrap Almere (avond)

In elke foto valt het enorm op dat de scherpte op pixelniveau behoorlijk kapotgemaakt wordt door de compressie. Daardoor vervallen details. Het grasveld en de bomen op foto 5 wordt 1 groot groen vlak zonder details, en de bakstenen muur op foto 2 wordt 1 geel vlak.

Foto's 3 en 4 zijn tegen de zon in is genomen. Op foto 4 valt op dat de zonnestralen goed te zien zijn. De sensor weet even niet hoe hij hier veel detail in moet aanbrengen. En foto 3, waarbij de zon achter de boom is verdwenen, is te zien hoe de boom wordt omringd door blauw. Deze chromatic abberation is overduidelijk aanwezig. De foto's in het donker tenslotte (foto's 6 en 7). Een flitser had niets uitgemaakt op deze foto's, dus het gebrek hieraan is hier niet van belang. Deze foto's zijn eigenlijk onbruikbaar slecht. Door een langere sluitertijd zijn ze licht bewogen en vooral vergeven van de kleurruis. De sensor is niet erg lichtgevoelig, hij is immers geoptimaliseerd voor buitenlicht. Op de foto lijkt het bijna donker te zijn, terwijl het een late avondschemering was (de lucht was donkerblauw).

De foto's vallen me toch niet tegen, het kan (nog) slechter. Overdag is de camera prima bruikbaar, en dat is waar het bij een budgettoestel als deze om gaat. 's Nachts heb je niets aan de camera, en ook een flitser zou hier weinig helpen door het gebrek aan lichtgevoeligheid van de sensor. Eventueel zou je foto in de kroeg iets beter lukken, maar die foto kun je toch maar beter niet maken. Kort gezegd: geen geweldige camera, maar ik heb ze echt veel slechter gezien. In elk geval is de camera goed genoeg om iets vast te leggen als je even niks anders hebt.

Geluidskwaliteit en multimedia

Je zou het haast vergeten, maar een smartphone kan ook nog bellen. Zodra het bellen is opgestart (het duurt 2 seconden om te beginnen met bellen zodra je op de belknop hebt gedrukt), dan werkt het zowaar ook echt. De telefoon gaat over!

Okee, zonder gekheid. Bellen gaat prima. De overkant claimt dat ik goed verstaanbaar ben, ook als het waait. Met echt harde wind is er geen noise canceling microfoon, dus dan zal de overkant wel wind horen, maar voor dagelijks gebruik is het echt prima. De luidspreker klinkt redelijk, goed genoeg voor gesprekken.

Update: tijdens het bellen merk ik vaak dat de nabijheidssensor niet heel precies is. Tijdens het bellen blijft het scherm aan, waardoor ik makkelijk met mijn wang op de hold-knop druk. Het blijft dan stil, en de overkant denkt dat ik de telefoon heb neergelegd. Als je dit niet op tijd door hebt, dan zal de overkant gauw zelf ophangen. Lekker als je een 0900-klantenservice aan het bellen bent, met een wachttijd van minuten... Het is wel op te lossen door op Unhold te drukken, maar dan is het nog niet handig.

Update: De hold-knop is vaker dan je wilt een irritatie. Bij de helft van de telefoongesprekken druk ik er per ongeluk op. Bluetooth headset gebruiken? Kan, en werkt prima. Maar dat is alleen in de auto handig :)

Met een sd-kaart kun je je telefoon gebruiken als muziekspeler. De muziek-app is vrij standaard en die werkt zoals je het verwacht. De bediening is simpel en doeltreffend. De volumeregelaar doet wel rare dingen. Als het volume uit staat, dan hoor je uiteraard niks. Zet je het 1 tikje harder, dan hoor je nog steeds geen muziek, maar wel een hele lading ruis. Hoe harder je hem zet, hoe zachter de ruis wordt en hoe harder de muziek. De ruis wordt ook echt zachter, het wordt niet naar de achtergrond verdreven doordat de muziek harder wordt. Ik denk dat het softwarematige volumeregeling is, maar het klinkt als een oude versterker met een versleten volumeknop. Muziek op zijn hardst luisteren (dat is hard, maar bijvoorbeelde de iPhone en Motorola Razr gaan harder) zorgt voor een prima geluidskwaliteit, vergelijkbaar met een simpele onboard geluidskaart. Het voldoet gewoon, niets meer en ook niets minder. De luidspreker is bedoeld voor spraak, en klinkt niet echt goed als je er muziek uit laat komen.

Voor YouTube is deze telefoon helaas echt te langzaam. Hij houdt het geluid prima bij, maar het beeld schokt. Correctie: dit geldt alleen voor de mobiele website. Installeren van de YouTube-app lost het probleem op. Filmpjes kijken gaat dus prima. Maar: filmpjes in websites in het algemeen (zoals hier op T.net bij reviews) zijn niet te bekijken.

De batterij

Ten slotte de batterij. Die houdt het heel netjes twee werkdagen uit bij normaal gebruik. GPS eet de batterij wel snel leeg, maar ik merk weinig verschil tussen wifi aan en wifi uit. Als je het toestel 's ochtends om 7 uur uit de lader haalt, dan is hij bij normaal gebruik de volgende dag om 18:00 leeg als je 'm tussendoor niet oplaadt. Elke avond opladen is veiliger, maar niet noodzakelijk. Uitstekend dus, veel smartphones halen dit niet.

Als je het toestel wel echt intensief gaat gebruiken, dan gaat de batterij wat harder leeg. Met intensief bedoel ik: per dag ongeveer twee uur internetten, 30 e-mails lezen en af en toe even de Facebook-app opstarten (voor je de news feed hebt bekeken EN zelf iets hebt gepost, ben je tien minuten verder). Wifi staat continu aan, en scant dus continu naar netwerken. De helft van de dag is wifi verbonden, de andere helft gebruik ik UMTS/HSDPA. Ondanks wifi gaat toch de meeste data over 3G. Per dag maak ik misschien 1 of 2 foto's, en die gaan dan ook online. Ten slotte bel ik per dag nog een kwartier. Kort gezegd: de HSDPA-verbinding staat ruim twee uur voluit te draaien. Bij dit gebruik gaat de batterij ruim een dag mee. Als je om 7 uur 's ochtends de lader loskoppelt, dan zit er nog 15-20% lading in als je om 12 uur 's avonds het infuus weer tevoorschijn haalt. De Motorola Razr was bij dit gebruik al 6-8 uur leeg geweest om 12 uur 's avonds.

Voor een telefoon met Android van 88 euro is dit een prima telefoontje. Het ding is handzaam en licht, heeft eigenlijk vrijwel dezelfde mogelijkheden als een duurdere Samsung Galaxy S II, alleen is het ding goedkoper. En dan moet er bezuinigd worden op alle onderdelen van het toestel.

Huawei is erin geslaagd om deze bezuiniging op een goede manier door te voeren. Natuurlijk, het is wel eens jammer om een leuk moment met een slechte camera vast te moeten leggen, maar als dat nou echt het enige is? Alleen de camera is (in het donker) slecht, de rest werkt zoals je het verwacht. Alleen is er op de processor bezuinigd, dus gaat alles wat langzamer. Met een beetje geduld doet de telefoon alles wat je van een smartphone mag verwachten. Tot navigeren in de auto aan toe. Met een luxer toestel heb je een groter scherm, met een grotere resolutie en een betere beeldkwaliteit. Maar voor dagelijks bellen, de agenda bekijken en herinneringen krijgen van wat je ook alweer voor afspraken hebt, heb je geen beter scherm nodig. En de aanraakgevoeligheid maakt het af, want daar is niet of nauwelijks op bezuinigd.

Ik gebruik het toestel nu ruim twee maanden, en heb hiervoor de Motorola Razr en BlackBerry Bold gebruikt. Die twee toestellen waren -- behalve de browser van de BB Bold -- geweldig snel. De Razr is zelfs een van de snelste Androidtoestellen van dit moment. In die twee maanden heb ik uitstekend kunnen wennen aan het feit dat deze Huawei X1 langzaam is. Dat geeft maar weer aan dat het in beperkte mate storend is.

Functionaliteit als 3G en wifi werken hetzelfde als op een luxer toestel, en als je geluk hebt heb je nog beter wifi-bereik ook. Websites laden prima in de browser, alleen is er niet genoeg RAM-geheugen om snel van tabs te kunnen wisselen. Je kunt je afvragen hoe erg dat is.

Hippe apps als Wordfeud, DrawSomething, Angry Birds en Apparatus kun je op dit toestel niet installeren. Dit toestel gebruikt Android 2.2, en die apps hebben Android 2.3 en een snelle processor nodig. En bovendien is de schermresolutie te laag. Dit toestel is ook niet voor bedoeld voor dit soort apps. Het is bedoeld voor degene die altijd wil kunnen bellen, af en toe een berichtje stuurt, af en toe de browser gebruikt en af en toe iets in de agenda doet. Wat dat betreft wil ik veel teveel met het toestel doen; ik kan wel een wat luxer toestel gebruiken. Maar zelfs dan werkt het nog goed genoeg!

En zo geldt dit eigenlijk voor alle functies. Zolang je de functionaliteit maar relativeert aan de relatief lage prijs, dan zie je dat dit een behoorlijk goed toestel is. Hij doet alles wat hij belooft, en hij doet dat prima. De luxere en duurdere toestellen zijn in alles wat sneller, doen alles net wat mooier en kunnen wat meer tegelijk. Voor alle dagelijkse smartphonedingen als agenda, taken, bellen, mailen en af en toe wat muziek luisteren is deze telefoon uitstekend geschikt. En hij is nog heel goedkoop ook!

Updates van deze review

Na twee maanden dagelijks gebruik is het tijd voor een update. De telefoon ziet er nog steeds uit als toen hij net uit de doos kwam. Het scherm is nog volledig krasvrij, en ik poets 'm af en toe met een microvezeldoekje. De rest van het toestel is op het eerste gezicht om door een ringetje te halen. Zo goedkoop, maar toch echt wel prima. Alleen komt van de onderkant van de batterijklep nu al een klein stukje plastic los, en zit er in de rechtsonderhoek van het scherm wat stof onder het scherm. Die laatste twee zaken vallen me toch flink tegen. Het is wel een goedkoop toestel, maar zo goedkoop? Ik ga toch vrij voorzichtig met het ding om: hij is nog nooit gevallen, ik kijk wel drie keer of een oppervlak schoon genoeg is voor ik hem ergens neerleg. Als in: ligt er geen zand, stof, suiker of kruimels? Okee, dan kan 'ie daar wel veilig liggen. Het stof onder het scherm komt duidelijk uit mijn broekzak. Lekker fris. Resultaat: bouwkwaliteit net voldoende.

Over de snelheid (of het gebrek daaraan): ik ben er nog lang niet moe van geworden. De telefoon is gewoon snel genoeg voor wat 'ie moet doen, en je went er vanzelf aan dat je eventjes moet wachten hier en daar. Alleen Facebook-notificaties werken slecht. Je moet eerst Facebook opstarten, na 15 seconden zie je je berichtenlijst. Het laden van een profiel of een bericht duurt nog 10 seconden per profiel of bericht. Er is mee te werken, maar snelheid moet je niet echt verwachten. Het toetsenbord typt nog steeds prima. Ondanks het kleine schermpje kan ik toch vaak raak klikken, en als het eens mis gaat dan komt het omdat mijn vingers telkens 1 toets te ver naar rechts of links willen typen. Dan typ je bijvoorbeeld gakki in plaats van hallo.

Het is ook gelukt om het toestel te rooten. Ik ga niet zeggen hoe, dat mag je zelf opzoeken. Ik wilde de Light Flow-app uitproberen, om de status-LED andere kleuren te geven zodra er een bericht binnenkomt. Maar helaas, dat werkt niet. De status-led kan alleen rood weergeven (het is een rode led), en die is niet aan te sturen. Aan de andere kant is het pure luxe als dat wel kan, dus het zal geen nadeel van deze telefoon worden. Het zou goed zijn als Google eens specificeert dat alle Android-toestellen een LED moeten hebben met een vast aantal verschillende kleuren.

Heb jij ook een Huawei Ideos X1 U8180 Zwart?

Voor 15 euro meer had je een Samsung Galaxy Gio gehad, met 3,2" scherm 480x320, 800mhz processor en eventueel met andere kernel naar 900mhz te overklokken, wel kompas en die verder geen moeite heeft met YouTube ;-)

Neemt niet weg dat dit best een grappig toestel is voor z'n prijs, zeker aangezien hij in de pricewatch staat voor 88 euro.
Da's waar. Ik heb niet heel veel onderzoek gedaan naar welke budgettoestellen precies wat kunnen, dus dat is wel een nuttige aanvulling. En ik wilde wel weten wat deze nou allemaal kan :)
je had ook altijd nog een g1 kunnen kopen,
goedkoper, betere specs, +fysiek toetsenbord
De G1 heeft zeker geen betere specs. De MSM7201 was veel langzamer en de GPU, de Adreno 130 was nauwelijks een GPU te noemen.
Ja, je had een toetsenbord maar dat ding heeft nooit een officiële update naar 2.2 gehad, als je wil updaten moet je dan toch echt custom ROMs gaan gebruiken. Voor de rest had de G1 64MB RAM minder en als je toch al weinig RAM hebt maakt elke MB verschil, zeker als je bijv. 2.2 draait, waar het geheugenmanagement verre van optimaal was.

Tja, voor een 'paar' euro meer heb je inderdaad een betere telefoon (Galaxy Ace, Gio) en dat merk je op bijna alle vlakken.

Maar, troost je. Als je de 2.3 update krijgt zal je een grote snelheidsboost krijgen, 2.3 bracht veel optimalisaties en een verbeterd geheugenmanagement.
"De G1". Welke? In de PW vind ik alleen de T-Mobile G1, en die heeft geen prijzen meer. De goedkoopste was ooit 365 euro, wat 5 keer zo duur is als deze U8180.
Je bent wel heel erg kritisch over een telefoon van 100 euro.
Dat vind ik niet. Om een vergelijking te maken bij de Gamma verkopen ze schroevendraaier setjes van 5 euro. Hiermee kun je vervolgens geen enkele schroef erin of uitdraaien, waar ik dan over klaag. Volgens jouw redenatie kan je verwachten dat deze schroevendraaiers niet Ok zijn (een dat ben ik met je eens). Maar de crux zit hem in het feit dat het wel schroevendraaiers zijn, als je ze vervolgens voor deze toepassing niet kunt gebruiken, dan is dat niet maatschappelijk verantwoord. Ik zou dan ook graag zien dat er voor producten minimale eisen door overheden worden opgelegd over de kwaliteit van een product. Zodat niet elke chinees die 5 kinderen ter beschikking heeft om die rede dan maar schroevendraaiers gaat maken. Als dat soort producten dan ook nog eens de hele wereld over gesleept worden, dan is dat een belasting voor het milieu die nergens meer over gaat! Daarom vind ik dat je altijd kritisch moet zijn...
Ik snap je verhaal, en ik heb het letterlijk een keer meegemaakt. Een schroevendraaierset gekocht voor 6 euro, alles erop en eraan. En ja hoor, na drie schroeven was een van de vele bitjes doorgedraaid.

Ik vind alleen niet dat deze telefoon vergelijkbaar is met deze analogie. Hooguit met een set schroevendraaiers die prima doen wat ze beloven, maar geen magnetische kop hebben en ook niet zo duurzaam zijn als de duurdere schroevendraaiersets. Er zijn ook Androidtelefoons voor 65 euro, maar die durfde ik niet aan. Ik wilde niet het risico lopen dat het toestel onwerkbaar langzaam was, of andere ellende te bieden had.

De featureset is voor deze prijs erg goed; ik noem wel 100 euro in de review maar zoals hieronder al staat is hij al te koop vanaf 88 (ik zal het even aanpassen zo). En op het gebruiksgemak is bezuinigd, het toestel is wat langzamer dan de rest. Maar er is wel uitstekend mee te werken, mits je wat geduld opbrengt. En laten we eerlijk zijn: hoeveel mensen met een smartphone kijken veel YouTube-filmpjes? Dus drie sterren voor gebruiksgemak.
Let op het (in)springen (van de lintworm ;-) ) =>Mijn reactie was op die van "DostyaVlasova".

Ik heb geprobeerd aan te geven dat je juist wel kritisch moet zijn als je een smartphone koopt. Als die smartphone dan niet smart is of geen phone is (of het werk niet of nauwelijks) dan heb je niet waarvoor je betaald (denkt) te hebben. Vind ik het juist goed dat je wel kritisch bent en je plaatst het mijns inziens ook in het juiste perspectief. Het moge duidelijk zijn dat een telefoon van 88 euro niet dezelfde prestaties levert als één van 500 euro. Zoals blijkt uit je review is het wel degelijk een leuke telefoon alleen kan die niet tippen aan een top model, dat lijkt me evident. Dus om dan te zeggen dat je te kritisch bent lijkt me niet...

edit:
Typo

[Reactie gewijzigd door MrBreaker op 27 januari 2012 18:46]

Goed punt, de inspringing. Tegenwoordig lijken zoveel tweakers het inspringen niet te snappen, dat ik er vanuit ben gegaan dat het een reactie op mij was. Was niet kwaad bedoeld, die aanname ;)

Hoe dan ook: je hebt gewoon gelijk, dus bedankt voor je compliment :)

[Reactie gewijzigd door roland83 op 27 januari 2012 14:13]

Maar ik probeer het wel in perspectief te zien van een telefoon van 100 euro. De conclusie is dus ook dat hij prima is. Ik laat ook zien wat luxere telefoons wel hebben, en deze niet.

Als ik echt kritisch was in de negatieve zin, dan had deze telefoon 2 sterren gekregen voor alles. En dat krijgt 'ie niet.
Voor ongeveer hetzelfde bedrag heb je ook een ZTE blade (99e incl. 10e beltegoed), 600mhz, 512mb intern geheugen en 800x480. Draait youtube, wordfeud, angry birds(laad wel traaaag) en draw something ook prima en valt me eigenlijk best mee (kom van een galaxy s2 die gestolen is, dus het is wel genieten om een telefoon te hebben die maar 1 keer per dag reboot :Y) (al was de s2 natuurlijk verder wel op elk vlak beter))

[Reactie gewijzigd door Bastard op 22 maart 2012 23:15]

Ik snap even niet wat je bedoelt met "1 keer per dag reboot". Daar heb ik op de X1 gelukkig nooit last van.

De ZTE Blade is als ik alle reviews lees ook een prima budgettoestel, maar wel een stuk duurder dan de Huawei X1. Je noemt wel 99 euro, maar dat is een prepaid toestel met simlock. Vind ik geen eerlijke vergelijking.

Iedereen blijft wel roepen "je had beter ... kunnen kopen", maar het blijft staan dat dit de goedkoopste full-touch Android-smartphone is op dit moment.
Je zegt dat Angrybirds, Wordfeud ed. niet te installeren zijn, maar kan je dan wel whatsapp installeren en (redelijk) gebruiken?
Whatsapp heb ik net geinstalleerd, en dat doet het prima.

Algemeen geldt: veel apps zijn niet compatible omdat ze geschreven zijn voor Android 2.3 Deze telefoon heeft Android 2.2. Ik zal de review op dit punt even aanpassen, want het is wel een punt om rekening mee te houden. Al geloof ik ook niet dat de goedkoopste Samsung Android-telefoon al die spellen wel vloeiend kan draaien.
Kan je deze telefoon ook als wifi hotspot gebruiken? Een vriend van mij heeft een tablet zonder 3g en wil nu een android toestelletje kopen om alleen maar 3g via wifi aan te bieden.
Jazeker, dat kan. En dat werkt nog uitstekend ook, je maakt daarmee gebruik van de maximumsnelheid van 3G. Als in: de telefoon is niet de snelheidsbeperkende factor, dat is 3G.