Microsoft Xbox 360 Wireless Headset Review

XchangeVisions 26 februari 2012, laatste update op 17 november 2015, 1.923 views

Microsoft Xbox 360 Wireless Headset

Pluspunten

• Kwaliteit speaker
  • Kwaliteit microfoon
  • Gebruiksgemak

Minpunten

• Hoge prijs
  • Oplaadtijd batterij

Kwaliteit Score: 4
Na veel gehannes met de standaard headset van de Xbox 360 ben ik nu al een aantal maanden gelukkig eigenaar van de wireless headset.

Eerste indruk
De verwachtingen waren redelijk hoog voor wat ik had betaald (volgens mij rond de 40 euro) 8)7
Voordat ik het doosje had uitgepakt was al duidelijk dat het een klein apparaatje is.
In de doos vond ik de headset, 2 oorschelp opzet stukjes en een oplaadkabeltje.
De headset is ongeveer 10 cm lang en 3 cm breed, de oorschelp is 7 cm of 8 cm breed.
Het oplaadkabeltje wordt met USB aan de Xbox vebonden en is 1 meter lang.

Aan de 'bovenkant' zitten 3 knopjes. 2 voor het aanpassen van volume, en 1 voor power & mute aan/uit.
Aan de binnenkant zit de microfoon en speaker, een connect knopje en 4 lampjes met de cijfers 1 t/m 4.

Installatie
De installatie van de headset is even eenvoudig als hoe je een controller aansluit.
Na indrukken van het gecombineerde power/mute knopje volgt een kort signaaltje en gaat de headset zoeken naar de Xbox en een (nog niet gepairde) controller. Het is wel even rekening houden dat de headset met de eerste controller zonder reeds gekoppelde headset paired.
Tijdens dit proces gaan de 4 lampjes branden en brand uiteindelijk alleen nog het lampje van de controller waarmee de headset gekoppeld is.

De eerste keer dat je de headset wil aansluiten moet je waarschijnlijk wel even de connect knop van de headset en van de Xbox indrukken.

Gebruik
Het opzetten van de headset is de eerste keer waarschijnlijk flink wennen. Ik heb een aantal keren van oorschelp gewisseld voordat ik tevreden was. Ook kan ik me goed voorstellen dat mensen met hele kleine oren moeite hebben met de omvang van de oorschelp. Als de headset te los zit wiebelt het alle kanten op, zit het te strak dan krijg je weer last van je oor.
Inmiddels ben ik al helemaal gewend aan de oorschelp en merk ik niet eens dat het er zit.

In het gebruik krijg ik positieve reacties vanuit de Live Party. Stemgeluid is helder en achtergrond geluiden worden gefilterd/komen niet over. Een duidelijk verschil met de standaard headset.
De speaker geeft prima geluid, ook weer duidelijk beter dan de standaard headset. Mijn eerste ervaring was alsof ik met andere personen aan het praten was.

Als je de volume knoppen +/- indrukt hoor je een klein piepje. Zit je op het hoogste/laagste niveau, dan wordt dit met een combinatie van piepjes aangeven. Heb je de headset op mute staan, dan hoor je elke 30 seconden een piepje. Als de batterij bijna leeg is wordt een signaal geven, zodra de headset uitgaat krijg je ook weer een signaal. Binnen de korste keren kan je headset dus blind bedienen en weet je o.b.v. de piepjes wat je doet.

Zodra je de controller uitzet ben je niet automatisch de verbinding kwijt. Is de batterij van je controller leeg dan kan je dus nog wel doorpraten. Ook duurt het een aantal minuten langer voordat de headset uitgaat t.o.v. de tijd die het duurt dat je controller uitgaat. (idle)
Verbind je een bekabelde headset aan je controller, dan krijgt die prioriteit en gaat de draadloze headset een andere controller zoeken.

Het bereik van de headset is niet spectaculair maar (naar mijn idee) wel ruim voldoende.
Op ongeveer 10 meter afstand werkt de headset nog (kan wel wat gaan storen) en een deur/muur/raam is niet gelijk een probleem.

De batterij valt mij toch wat tegen. Je kan hem ongeveer 6 uur gebruiken voordat ie leeg is maar opladen doet minimaal net zo lang. Het is dan ook bijna standaard dat ik het kabeltje aansluit als ik de xbox uitzet.

Conclussie
Voor de prijs had ik meer verwacht. Toch ben ik zeer tevreden met deze headset en voor het gemak kan ik het iedereen aanraden. De speaker en microfoon zijn van kwaliteit een stuk beter dan de standaard headset. De batterij is een minpunt maar de headset is erg klein en mag je dan ook niet heel veel van verwachten.

Aanvullend: je hebt de headset nog in verschillende uitvoeringen. Ik heb o.a. een witte, zwarte, zilvere, donkerblauwe en diverse 'special edition' uitvoeringen gezien.

• Microsoft Xbox 360 Slim (250GB) Zwart

Heb jij ook een Microsoft Xbox 360 Wireless Headset?