Philips SRM7500 Review

mvoosten 25 oktober 2007, laatste update op 23 mei 2008, 8.332 views

Philips SRM7500

Pluspunten

• Gebruiksvriendelijk
  • Prettige bediening
  • Ligt goed in de hand
  • Grote library voor apparatuur
  • Sideshow ondersteuning

Minpunten

• Af en toe wegvallen RF sync verbinding met PC
  • Philips ondersteuning

Configuratie Score: 4
Eerste indruk
Bij de eerste bestelling ruim een maand geleden kreeg ik vlak voor de geplande levering de mededeling dat de levering was uitgesteld. Achteraf bleek de reden te zijn dat er een fout in de productie van de eerste levering afstandsbedieningen was. Een chip bleek deffect te zijn.

Maar goed, een maand later dan gepland uiteindelijk mijn versie ontvangen.
Uit de doos kostte het mij maar 10 minuten om 4 apparaten aan de praat te krijgen. Nog 2 minuten om wat extra functionaliteit aan specifieke knoppen te krijgen.

Gebruik
Het instellen van apparatuur is heel vriendelijk. Op het display wordt eerst gevraagd wat voor soort apparaat bediend moet worden (TV, DVD Speler etc..) Daarna wordt gevraagd naar het merk. Zet het apparaat aan en druk net zo lang op de knop OK totdat het apparaat uitgaat. Voilla.. geprogrammeerd.. 95% van de functionaliteit werkt direct voor mij. Zoals aangegeven is het achteraf mogelijk toetsten te herprogrammeren of om extra functionaliteit toe te voegen.

Ergonomie
De afstandsbediening ligt prettig in de hand. Het feit dat gebruik wordt gemaakt van hardware matige toetsten is een pre voor mij ipv alleen touchscreen zoals sommige andere multi afstandsbedieningen. Het LCD scherm is klein en zwart wit, maar voor het gebruik voldoet het prima.

Vista Sideshow
Het stuk waar de meeste mensen naar uit zullen kijken: Vista sideshow/muziek bediening voor media pc's:
Als eerste: De SRM 7500 is GEEN Vista only afstands bediening zoals door sommigen gesuggereerd in diverse fora.
Sterker nog: Op het moment van schrijven ondersteund de SRM 7500 geen Sideshow zoals in vele product advertenties.
Update 23-5-2008: Vanaf nu wordt Sideshow simple profile ondersteund!

Ik heb Philips Support gevraagd naar de beschikbaarheid van een Sideshow driver, maar helaas geen reactie vernomen. Van een Microsoft Rep heb ik begrepen dat de driver door Philips geleverd dient te worden en niet door MS en dat ze bij MS een werkend exemplaar hebben gezien met Sideshow functionaliteit. Dus Philips: Kom op met die driver!!!!!!

Drivers
Er dient een appart programma geinstalleerd te worden op de PC: Mediacontrol dat samenwerk met Windows Mediaplayer 11 of Mediacenter. Er dient hier een keuze gemaakt te worden! Dit programma is noodzakelijk voor de extra functionaliteit buiten de standaard MCE remote mogelijkheden.

Directe link naar de Mediacontrol software: http://update.homecontrol.philips.com:8080/update/

De SRM 7500 maakt overigens gebruik van radiogolven voor 2 richtingsverkeer met de PC. Ervaring leert dat de afstand waarbij deze nog reageerd ongeveer 5 meter is (incl muren als obstakels).

Update 23-10-2007: Inmiddels een antwoord ontvangen (na een maand!) van Philips op mijn vraag mbt Sideshow. Quote: '
"Sideshow" is een feature van de SRM7500 en heeft geen betrekking tot de windows sideshow. Het gaat hierbij alleen om de muziek afspeellijst.'

Een antwoord wat nergens op slaat dus.. wordt vervolgd..

Update 23-05-2008 EINDELIJK!! Sidehow is there !!!!!!!!
Zie http://www.gearlog.com/20...adds_windows_sideshow.php voor meer info omtrend Sideshow en de SRM7500.

Heb jij ook een Philips SRM7500?

werkt deze remote ook in combinatie met een TVIX6500A
Ik heb deze remote ook en het viel mij ook op dat er nog geen sideshow functionaliteit is.
Ook duurt het of vrij lang of krijg geen verbinding meer als de pc uit slaap mode komt (Vista) Ook herkend de remote geen internet radio streams in een playlist dus moet je daar toch nog de tv aanzetten.
Ook op deze remote weer vergeten de audio en ondertitelings toetsen te programmeren. Beetje jammer want een dvd speler met een remote zonder die knoppen is echt niet denkbaar.
Al deze dingen ook bij Philips neer gelegd maar tot op heden geen antwoord. Gezien de reputatie van Philips op support via de website zal dat of nog heel lang duren of gewoon nooit komen.

Verder mooi en prima werkend met andere apperatuur.
Vandaag antwoord gehad van Philips maar niet op alle vragen en je wordt er niet vrolijk van.

Ik begrijp uit uw e-mail dat dat u problemen heeft met de SRM7500.

Graag wil ik u verzoeken volgende stappen te proberen om zodoende meer gegevens te verzamelen die kunnen bijdragen tot de oplossing van het probleem:

Als u verbindingsproblemen heeft probeert u a.u.b. het volgende:

- aan verschillende USB poorten aansluiten (achterkant van de pc)
- geen HUB of verlengkabel gebruiken
- de software deinstalleren en dan opnieuw installeren.

Helaas is het niet mogelijk om de universele afstandsbediening SRM7500 sneller te laten werken/reageeren.

De functie slideshow is een feature van de SRM7500 en heeft geen betrekking met de Windows slideshow.

Op deze manier geen aanrader dus. Al blijf ik er vanuit gaan dat Philips met verbeterde software komt.

Wat ik ook heb opgemerkt is dat na de installatie van de Media control software voor de remote Vista aanmerkelijk trager opstart dan zonder deze software,.
Hoi Heula,

wat betreft het verliezen van de verbinding als Vista uit de slaapstand komt. Ik zal in dit geval niet direct de schuld schuiven op de afstandsbediening maar eerst kijken naar Vista. Voor mij ook een drama geweest om mijn PC een beetje stabiel te krijgen met de slaapstand. En dat terwijl mijn PC nogwel een kant en klare HP is met Vista voorgeinstalleerd! (dag argument MS Nederland dat Vista dan MOET werken duh..)
Maar goed, voor mij grotendeels opgelost door alle hotfixes te installeren van www.vistasp1.net

wat betreft de Media Control Software, let er op dat de software flink aan het indexeren slaat om alles op je AB te toveren.. Dit kan wellicht in eerste instantie voor de vertraging zorgen. Dit zou na enige tijd niet meer moeten voorkomen als het indexeren klaar is.
Hoi mvoosten,

Ik moet zeggen dat ik zelden problemen heb als ik Vista uit de sleepmode haal. Ik denk dus niet dat probleem daar aan te wijten is. Ik vind het gewoon te zot dat deze remote eerst verbinding moet maken voor je hem kan gebruiken. Voor het afspelen van muziek via de remote snap ik dat er eerst verbinding moeten worden gezocht met de pc. De oude MCE remote werkt wel gewoon direct na standby, sleep, hibernate of hoe het ook allemaal heet tegenwoordig.
Ik heb een Dign HV5 kast (tegenwoordig Origen) met daarin een usb display wat via irtrans software werkt en ik heb van de oude MCE remote alle knoppen gekopieerd naar een toegevoegd apparaat op de SRM7500 zodat ik deze kan gebruiken als de PC variant weer eens lang nodig heeft of helemaal geen verbinding krijgt. Ik kan helaas alleen de groene MCE knop niet programmeren omdat deze direct naar het PC gedeelte toegaat. (Is dat uit te schakelen?) Op deze alternatieve manier kan ik mijn remote direct gebruiken en is de vrouw ook weer blij. Dat zal in de meeste gevallen zo zijn dat wij mannen nog wel wat willen puzellen maar zal de vrouw daar geen zin in hebben en moet de remote gewoon direct werken. De remote maakt toch ook niet eerst verbinding met de TV, DVD etc.
Philips moet gewoon toegeven dat er nog wat kinderziektes zijn en dat die snel opgelost zullen worden. Nee eerst zeggen dat het niet aan Philips ligt. wees eerlijk naar de klant dan zal deze het sneller accepteren dan als je eerst aan het lijntje gehouden wordt.

Heb je ook hotfixes geinstalleerd die niet via Windows update aangegeven worden?

Wat ik wel weer handig vindt is de 16:9 knop waaemee je direct tussen de 4 zoom opties kunt switchen. Is hier ook een shortkey van want op de oude remote ging dat via more info.
Heula,

Vista hoeft niet perse problemen te geven, er zijn alleen veel problemen in de algemene zin met de Sleep mode. Er zijn ook een aantal hotfixes specifiek met betrekking tot USB apparatuur en Sleep mode. Wellicht gaat je PC wel aan maar wekt Vista het USB apparaat niet goed? De reden waarom ik die verzameling fixes heb geinstalleerd is juist om het feit dat er een hele waslijst aan fixes in zitten die niet meegenomen worden met Windows Update, maar die je alleen kan downloaden als je ze specifiek aanvraagt via Microsoft (en daar heb je geen zin in eer dat die een keer reageren, trust me.. heb nog 2 vragen bij ze uitstaan al bijna een maand).
Bij mij verbing hij in ieder geval 9 van de 10 keer wel goed. De enige keren dat het mis gaat en ik de RF opnieuw moet verbinden in het menu is als Vista vast loopt met het in of uit de sleep mode gaan.

Het aanpassen van de groene knop zou ik helaas niet weten, nog niet geprobeerd. Wat betreft 16:9 knop.. Je kan extra functionaliteit toevoegen aan een apparaat, je krijgt dan een lijstje met opties die nog niet onder more staat voor dat apparaat, hier kan je dan een knop aan koppelen. Kan ik vanaf hier even niet bekijken, zou je even moeten uitproberen.

Wat betreft Philips Support: Heb ik gisteren eindelijk een (onbevredigend) antwoord gekregen en stuur ik een vervolgvraag, is het email adres van de persoon weg en kan weer de hele burocratische model in bij ze.. O-)
Even snel gezocht. Hier een artikel specifiek over Vista, sleep mode en het (soms) niet connectieren van USB apparatuur:

Wellicht dat het je op weg helpt.
Hoe is de stand van zaken m.b.t het weergeven van muziek gegevens in het display?
Ik heb een htpc met een ingebouwde rf ontvanger, alleen de afstandsbediening die bij de pc zit is nogal klein en de rest van mijn apparatuur lcd/receiver/superaudio player is van philips dus had ik ook wel interresse in deze afstandsbediening. Zou de afstandsbediening zo kunnen werken met de ingebouwde afstandsbediening zonder de philips software te installeren?

ben beniewd,\cu ed
Wil je een afstandsbediening met Sideshow technologie dan heb je alleen de Ricavision Vave100 welke in februari/maart op de markt komt. Lijkt me een cool ding en heb gezien dat er in Nederland al een distribiteur voor is (www.tv0.nl/shop.htm) maar er is nog geen precieze prijs bekend.
@eddedrukker: De Philips software moet geinstalleerd worden om de muziek gegevens op je afstands bediening te tonen. Het is eigenlijk niet meer dan een driver die de informatie uit WMP of MediaCenter streamt naar je RF Display

@fishtank: Klopt, echter is de hardware van de SRM7500 wel degelijk geschikt voor sideshow.. het ontbreekt op het moment echter aan een sideshow driver.. Ik heb van een MS Sideshow developer een mailtje gekregen met een bevestiging dat op een sideshow conferentie Philips aanwezig was met een werkend sideshow versie van de SRM7500.. dus de driver moet wel in ontwikkeling zijn.. Philips support zuigt alleen een beetje op dit soort gebieden.