Belkin Draadloze N1 USB-adapter Review

notsonewbie 29 juni 2009, laatste update op 1 april 2010, 2.040 views

Belkin Draadloze N1 USB-adapter

Pluspunten

• Installeert heel makelijk op win xp sp2 , settings en met een intuitief menu.

Minpunten

• Nog niet ontdekt, hoewel, hij ziet er slick mooi chique uit naar mijn smaak, maar is wel wat groot, zeg maar 3 usb sticks groot, eigenlijk meer nog, maar hij heeft een V of schuine L vorm en een deel staat op de grond, waar de schuin staande andere zijde dan boven 'hangt'.

Update d.d. 01-04-2010
Werkt nog steeds naar alle tevredenheid, nu op een oude laptop met windows vista x32, nog steeds in combinatie met de, eveneens belkin, N1 router. Onder windows 7 (x64) werkt ie wel, maar alleen als tie zin heeft ! oftwel dat gaat niet echt, is onpractisch.

Nog steeds in gebruik. Hij werkte met xp, vista 32 en 64, zonder beveiliging instellingen 300 mbit verbindingen gehad op zo een 10 a 15 meter binnenshuis.

Update ivm bericht van tweakers.net ; De door jou ingevoerde betrouwbaarheidservaringen met de Belkin F5D8051df N1 (300Mbps, USB 2.0) bevatten verouderde gegevens die meer dan 5 maanden geleden voor het laatst zijn geactualiseerd.
21-08-2008: werkt goed, ver en door 2 gemetselde vloeren en/of muren heen.
De software is inmiddels aan de 3e versie toe, en deze werkt bij mij onder XP, vista 32 en vista 64
einde update.

De CD kroop nog net zelf niet in de cd lade van mijn medion MD5400 laptop met XP sp2, maar eenmaal er in configureerde hij zichzelf onderhand op mijn laptop.

Feature set: alleen wat nodig is, niks te kort, niets extra's.
Dus: Software, de wifi antenne, 1,8 meter standaard USB kabel aan houder, maar de dongle kan ook los in een usb poort op de pc/laptop zonder het voetje en diens kabel te gebruiken.
Doe je hem rechtstreeks in een usb poort, dan zal op menig computer of laptop de poort er onder of er naast niet meer gebruikt kunnen worden, zelfs niet door een heel kleiene usb stick. Eenvoudigweg omdat deze wifi stick breed en dik is, breder en dikker dan mening usb geheugen stick.

Na software install 'zei' de wizzard: plug usb 'dongle' in de computer. Usb kabel met zo een filter(?) busje er op zit er bij. In de houder staat de antenne zo een 45 graden (gok ik) op een gebogen voetje.

Ff de instellingen (encryptie sleutel, kanaal, mimo of niet e.d.) doen via het prima overzichtelijke belkin menu, zo gepiept allemaal.

1 verdieping hoger, ongeveer 10 meter diagonaal verwijderd van mijn tegen de muur staande router: uitstekende verbinding, aldus het taakbalk icoon. 5 uit de 5 antennes lichten op, soms 4, maar hier in de buurt hebben meer mensen wifi.
Ik zie er nu ook meer in de omgeving dan met de vorige, een asus pcmcia 11 mbit, die een uitklapbaar antennetje had zelfs. Op nog niet gebruikt kanaal 8 hier in de omgeving werkt het zonder wegvallen van de verbinding.
De software laat van de andere wifi spots ook hun kanaal en signaal sterkte zien, wat voor encryptie, ad hoc of netwerk setup info e.d.

Notabene:
Het ding werkt ook met mimo en gecombineerde 20 en 40 mhz (2 kanalen dan)
Zonder beveiliging gaf de software daarmee wel degelijk 300 mbit aan als fysieke verbinding. (Dat is niet: data doorvoer)
En nu, met alles op veilige gecodeerde settings, +130 mbit. 30 mbit meer dan nodig op mijn verders 100 mbit bekabelde netwerkje. Dit op alleen de 20 mhz setting.

Info: http://catalog.belkin.com...process?Product_Id=329614

Update 28-10-2009 : Werktnog steeds naar behoren. Ik heb nog geen opvolger in gedachten.
Werkte bij mij ook met ubuntu 8 na drivers 'wrappen e.d.'

Heb jij ook een Belkin Draadloze N1 USB-adapter?

Ik had pas een hele mooie review van je gelezen over je nieuwe Acer (waar ik overigens niet op gereageerd heb, omdat ik van het standpunt uit ga dat alleen zinvolle (wie ben ik omdat te bepalen :) ) reacties gegeven zouden moeten worden.
Toen ik jouw naam zag, dacht ik, "ha weer een zeer leeswaardige review".
Jammer genoeg moet ik constateren dat het deze keer een beetje tegen valt. Blijkbaar zijn dat meerdere mensen met mij eens gezien je waardering.....

Om met wat op-/aanmerkingen te beginnen:

Ik vind het altijd jammer dat ik eerst naar de product info moet gaan om te zien waar de review nou echt over gaat. In deze review was dat echt een noodzaak.

Daarnaast ontbreekt een heel belangrijk gegeven: "Gebruikt in combinatie met". Op deze plaats zou ik toch minimaal je Belkin N1 Router verwachten, lijkt mij vrij essentieel. Ik moet dat niet ergens in de tekst moeten vinden, of aan de hand van de reviews die je geproduceerd hebt.
Waar heb je het over? Ik verwachtte een reactie waarop je reageerde, maar die was er niet. Een verwijzing is welkom

Tot slot een paar relevante plaatjes van de software is ook altijd welkom.

@review
Je beschrijft dat de dongle erg groot is. Wil dat zeggen dat hij alleen aangesloten kan worden via de bijgeleverde "hub", of is hij toch nog wel rechtstreeks in je laptop te stoppen?
Feature set: alleen wat nodig is, niks te kort, niets extra's.
Erg subjectief, graag concretiseren.
Niet dat het direct nodig is met zo'n ontvangst. Maar je zou je router in kunnen stellen op kanalen die niet overlappen met je buren. Een tijd geleden heb ik daar een staatje gezien met de frequenties die bij de diverse kanalen horen. Als je interesse hebt wil ik daar wel even naar zoeken.

@ Notabene
Ik heb zelf een Sitecom (WL 153) mimo router (802.11 b/g) die mimo XR ondersteunt. Alleen MiMo zag ik nooit terug. Nu zie ik bij jou dat je 2 kanalen tegelijk in kunt stellen, en voila het licht ging bij mij branden. Op mijn computers heb ik wel 802.11 b/g, maar slechts één antenne. Dus niets te MiMo-en. Ik zal eens in het menu gaan peuteren van de bijgeleverde dongle (op de computer van mijn dochter), want die zou het toch wel moeten hebben.
Waarom staat MiMo uit nadat de veilige gecodeerde settings hebt gebruikt? Dat zou toch ook moeten kunnen met MiMo aan. Want hetgeen je zegt over de 300Mbps klopt. Dat is alleen de fysieke laag, de datatransport ligt stukken lager (alleen al bijv, door het feit dat het uni-directioneel is). Dus de gemeten 130 Mbps zal wel weer fysiek zijn, dus in werkelijkheid stukken lager, waardoor je de snelheid van je fysieke netwerk bij lange na niet zult halen.

P.S. Het kan misschien hard overkomen, maar de reacties zijn allemaal positief bedoeld. Zeker na het lezen van je Acer review, heb ik ook wel het idee dat je weet hoe een review in elkaar hoort te steken.
Desalniettemin, bedankt voor de moeite die je genomen hebt om de review te schrijven.

edit.
Overbodige zaken weggehaald na wijzigingen door notsonewbie.
@hieronder:
Je kunt ook apparatuur aangeven in het blok "Hardware", onderaan in de opmaakpagina. Je hebt dan de keus uit zelf tekst intypen of refereren. Dat refereren aan producten in de database heeft natuurlijk de voorkeur, omdat die producten dan gelinkt zijn naar verdere info.

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 23 augustus 2008 00:11]

Tja Pjerry, dit was 5 maanden terug, en de acer heel recent nog.

De MIMO 20 en 40 Mhz werkt wel, maar zet ik meer veiligheid bij, dan gaat de datatransmissie omlaag.
Dus op 2 dezelfde punten voor router (gebruikt als accesspoint) en laptop met deze usb antenne voor wifi: 90% verbinding, 0,0 beveiliging, 300 Mbit in de uitlezing, tot minimaal 130 Mbit met meer beveiliging aan.

Toch bedankt voor de tips ik pas hem gelijk even aan.

[Reactie gewijzigd door notsonewbie op 22 augustus 2008 22:02]

Overigens over:
"Daarnaast ontbreekt een heel belangrijk gegeven: "Gebruikt in combinatie met"."

In de originele review staat dit wel genoemd:
"Ik had gelijk verbinding met mijn eveneens belkin n1 router (die inmiddels middels een standaard optie dienst doet als access point aan een switch)"

Op een of andere wijze zie ik niet, maar kan aan mij liggen, het wel aangevinkte windows XP terug, hetgeen je bij aanmaak van een review aan kan vinken in een hele lijst met ' gebruikt met OS...'