Huawei Mobile WiFi E583C Review

Shootingstar 22 februari 2012, laatste update op 22 februari 2012, 1.049 views

Huawei Mobile WiFi E583C

Pluspunten

• Keurige behuizing
  • Zeer klein en compact
  • Alles er bij wat nodig is.

Minpunten

• Handleiding in het Engels
  • De handleiding over de setup kan duidelijker,

Beheerbaarheid Score: 3
De aankoop van deze modem (aug/sep 2011) was gelegen in het feit, dat ik mijn uiterste best doe de winsten van de telecomproviders beperkt te houden. Ik gebruik dus mobiel echt alleen als het niet anders kan en maak veelal gebruik van WIFI. Helaas is de WIFI beschaving nog niet overal doorgedrongen.

Afgelopen najaar was ik op een klein park waar dus geen WIFI was (komt niet zo veel meer voor maar toch...) . Na enig overleg heb ik toen deze modem gekocht met een prepaid kaart. Ik had reeds enige ervaring met verschillen sticks maar vond die niet zo gemakkelijk in gebruik. Er moet allerlei software worden ge´nstalleerd .... en dan werkt het nog lang niet altijd goed. Ik heb verschillende apparaten en voor bv Ubuntu is er lang niet altijd een driver, om van Android nog maar niet te spreken.

Het ding zelf is een keurig afgewerkt kastje van ongeveer de grootte van 2 lucifersdoosjes, maar dan half zo dik. Er is een usb kabel bij waar de voeding op kan (kan ook aan de usb poort van de laptop) met voeding en een antennekabel met een acceptabele lengte. Verder is er een Quickstart bij (alleen in het Engels)

Het opstarten is duidelijk. De plaatjes en aanwijzingen in het boekje zijn voldoende. Bij de setup is het even opletten. Maar als je goed leest, en even op de verlichte iconen op de modem kijkt is het te doen.
Het scherm kent 8 Iconen. Signaal sterkte (antenne met 5 balkjes), Netwerk bv 3G, WIFI (enable en het aantal verbindingen), Internet Connection (geen uitleg nodig), Boodschappen en aantal(SMS), Lading van de batterij, Roaming Status, Manual of Auto mode. De instelling kan via een ingebouwde webpage worden bereikt ook de SMS. (Er zijn thans een aantal voorbeelden op de HUAWEI site voor meerder providers.)

De verbinding sterkte is afhankelijk van het al of niet voorhanden zijn van een "praatpaal" in de omgeving.
In stedelijk gebied heb je nooit de antenne nodig, buitenaf kan dat anders zijn.

Buitenaf in slechte omstandigheden, doe ik gewoonlijk een elastiekje om het ding en hang het dan met een plastic zuignap met een haakje aan een raam. Antenne er aan en door het raam naar buiten. De antenne kan geplakt worden, maar dat is natuurlijk niet handig. Ik gebruik gewoonlijk een stukje klitteband of laat hem vrij hangen. (De antenne kan er los bij gekocht worden).

Wat erg gemakkelijk is, is dat je het modem met druk op de knop (WPS) kunt verbinden. Ik heb diverse apparaten gebruikt, waaronder laptops met Windows, Ubuntu, een tab met Android en een met Windows en een mobiel met Android. Werkt allemaal met 1 druk op de knop. Ik heb hem ook al eens gebruikt in het buitenland met een locale prepaid kaart.

Je kunt 4 apparaten met WIFI bedienen. Het schijnt ook mogelijk te zijn een computer aan de usb te hangen en die dan vervolgens met WIFI weer te verbinden met andere apparaten. Ik heb dat niet uitgetest want in zo'n situatie lijkt mij een kabeltje eenvoudiger, maar het moet kunnen.

Het modem heeft mij nooit in de steek gelaten, maar ik gebruik het natuurlijk niet dagelijks. Het is een soort noodverbinding.

• Acer A500
  • Acer W500
  • Acer Aspire 8943G
  • Acer 3012
  • Acer One
  • Samsung G2

Heb jij ook een Huawei Mobile WiFi E583C?