Logitech Wireless Speaker adapter for Bluetooth audio devices Review

turbojohn 22 februari 2012, laatste update op 22 februari 2012, 22.696 views

Logitech Wireless Speaker adapter for Bluetooth audio devices

Pluspunten

• Geluidskwaliteit (wel op 320kbps zetten!)
  • Vormgeving (zwart pianolak)
  • Aansluitingen (tulp)
  • Meegeleverde tulp->jack snoer
  • Rubbertjes aan onderzijde ter voorkoming van schuiven
  • Snelle geluidsverbinding (weinig tot geen vertraging! - > vooral te merken in films)

Minpunten

• Soms buffert het kastje even en dat is te horen aan een zachte tik.
  • Iets vlakker geluid, het had iets voller gemogen (dit zou softwarematig geregeld kunnen worden in de Logitech Bluetooth© Adapter)

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
Ik heb de Logitech Bluetooth© Wireless music adapter zojuist aangekocht.
Ik kon dit voor de prijs van ¤25 niet laten.
Bij het uit de doos halen komen er een aantal dingen uitrollen:
- Music adapter
- Jackplug naar tulp (netjes dat deze meegeleverd wordt!)
- 230V adapter

Als ik het kastje van pak en beet 6x6cm bekijk, zie ik dat het kastje opgebouwd is uit kunststof, afgewerkt met pianolak.
Hierbij moet Logitech gedach hebben dat deze kastjes nogal eens open en bloot bij de AV apparatuur in woonkamers komt te staan.
Netjes!

Ook is er gedacht aan 'zwaar hangende kabels' aan het kastje.
Omdat dit kastje nogal licht is, zal het snel achter de kast verdwijnen als daar een snoer aan hangt.
Logitech heeft daar slim op in gespeeld door er 4 rubbertjes onder te plakken die het kastje netjes op zijn plaats houdt op gladde oppervlakken!

Kwa techniek is Logitech ook nooit de slechtste geweest.
Ze laten ook in de specificaties van hun audiosystemen graag uit over SNR waardes (Signaal Noise Ratio).
Bij dit kastje wordt er geen specificatie meegestuurd, maar omdat op Logitechs' website setjes staan met Logitechs paradepaardjes in de 5.1 en 7.1 series in combinatie met deze Logitech Bluetooth© Wireless Audio adapter, geeft al een vermoeden dat de kwaliteit toch goed moet zijn.
Dat laat Logitech ook al zien door het kastje te voorzien van tulp aansluitingen, zodat dit kastje direct op AV via Tulp aangesloten kan worden.
Er is een jackplugaansluiting voor degene die géén tulp aansluiting heeft.
Ik heb zelf het Z906 setje, wat toch uitblinkt door zijn geluidskwaliteit.
(Ik ben zelf een pietje precies op AV gebied, zodra ik afwijking hoor, wordt het direct vervangen voor beter).
Dit 5.1 setje staat overigens met mijn computer verbonden en heb deze Logitech Bluetooth© adapter dan ook op mijn bureau gezet om mijn laptop wireless te kunnen verbinden met mijn 5.1 setje.

De Logitech Bluetooth adapter heb ik vervolgens aangesloten via tulp naar mijn 5.1 set en connecten maar.
Het connecten van mijn laptop ging vrij snel, door de knop 'Connect' op het Logitech Bluetooth kastje in te drukken.
Op dat moment gaat er een groene led aan de voorzijde knipperen en een continue piep is te horen vanuit de aangesloten boxen.

Na het verbinden heb ik gelijk de muziekkwaliteit getest, omdat in vorige reviews op deze site werd gewezen op de matige geluidskwaliteit.
Waarschijnlijk heeft die persoon niet in de gaten dat een standaard bluetooth verbinding op 200kbps loopt.
Ik heb op die samplerate(200kbps) de kwaliteit bepaald en ik vond deze netjes! Lekker vol geluid.

Ook Logitech zit aan handen en voeten gebonden op het bluetooth gebied.
Dat is nu eenmaal een protocol waarmee ze het moeten doen.

Na mijn bluetooth instellingen op mijn laptop op 'Hoge geluidskwaliteit, 320kpbs' te hebben gezet was er meteen een enorme verbetering!
De bastonen werden voller en dieper, de hoge en middentonen werden meteen helderder en voller.
Alles bij elkaar net, storingsvrij geluid!
Ik hoor vrij weinig verschil tussen een verbinding met een Asus Sonar rechtstreeks via tulp op mijn 5.1 set, of via bluetooth-> Logitech Bluetooth© Wireless music adapter en dan met tulp naar mijn 5.1 set.
Natuurlijk is er een miniem verschil (via bluetooth is het geluid ietsjes minder vol), maar dat komt omdat het bluetoothprotocol vol zit, een hogere samplerate is niet te halen met mijn laptop.
Waarschijnlijk dat met een 2.1 of 3 verbinding het geluid al beter getransporteerd kan worden!

Connecten met mijn mobiel ging ook in 1x.

Al met al dik tevreden!
Logitech heeft voor een laag prijsje een net stukje techniek ontwikkeld! _/-\o_

Kortom, voor deze prijs geef ik dit setje een nette 8.

• Toshiba Quosmio F750
  • Logitech Z906
  • HTC Desire S

Heb jij ook een Logitech Wireless Speaker adapter for Bluetooth audio devices?

Mooie review.

Heb hem zelf ook aangeschaft en doet het inderdaad goed Wel een vraagje heb lopen zoeken om de bluetooth instellingen aan te passen naar hoge geluidskwaliteit. heb een Dell laptop xps 17 met een 6230 kaartje ( wifi combo met bt) . waar doe je dit ( als het er bij mij op zit :? )
@rambocus, Bij Toshiba staat dat zoals op deze afbeelding

Kun je zoiets vinden ergens in je Dell?
Anders geef je even aan welke software Dell daarvoor gebruikt?
Dan wil ik het gerust even bekijken, ik heb hier zoveel laptops.

Groetjes, John
kan helaas geen specifieke software van dell vinden
Een vraagje, is de doorvoer van data naar de ontvanger afhankelijk van de bluetooth versie zender op je pc/laptop?

Maw. als je een betere zender hebt dan wordt het geluidskwaliteit dus potentieel beter?

En Ik neem aan dat de ontvanger de digitale data zelf omzet naar analoog en dat dit bij veel van deze oplossingen ook de bepalende kwaliteitsfactor voor het geluid kan zijn?

[Reactie gewijzigd door GaddoGaddo op 14 mei 2012 02:19]

Misschien ontzettend stom , maar er bevindt zich geen driver in mijn Windows7 machine.
Op de website van Logitech zeggen ze doodleuk , als je een driver voor dit apparaat S-00113 dat er geen software available is, dus die driver moet in je betsuringssysteem zitten, wat een firma die Logitech!!!
Welke driver heeft u het over Elar?
Dit bluetooth apparaat heeft geen driver nodig, alleen de bluetoothchip in uw laptop/computer.
Naar die moet u zoeken, niet naar dit geluidssysteem :+

@GaddoGaddo
De doorvoersnelheid bepaald ook de geluidskwaliteit. Wordt voor een lager geluidskwaliteit gekozen, worden er bepaalde data weggelaten in het signaal, waardoor het signaal dus kleiner wordt en dus geluidstonen minder.
Dit kan in veel gevallen in de instellingen gekozen worden.
Er bestaan verschillende bluetoothversies, momenteel zitten we al op 4.
Hoe hoger de versie, hoe hoger het signaal doorgevoerd kan worden.
Versie 4 is daar een uitzondering op, deze versie is puur een voortboorduursel op versie 3, waarbij versie 3 zuiniger wordt gemaakt.

Let wel op, ik weet niet tot welke versie deze Speaker Adapter ondersteund.
Mocht uw laptop versie 3 ondersteunen en deze Wireless Music Adapter maar 2, of 2.1, dan is 2.1 de hoogste standaard.

Groet, John

[Reactie gewijzigd door turbojohn op 18 juli 2012 20:46]

Hi turbojohn, welke driver weet ik ook niet. Mijn Win7 machine herkent de wireless adapter wel dmv Bluetooth, maar zegt doodleuk dat er geen driver voor is dus? Schiet mij maar lek.
Mijn Win Vista laptop ziet de wireless adpter niet eens , maar misschien werkt de bluetooth adpter van het merk CICU, die zich op de laptop bevindt, voor geen meter.
Mijn Apple iMac kan wel met de wireless adpter werken, maar dat is niet de bedoeling: de laptop moet er mee werken.
Sorry dat ik een jaar later nog reageer op dit topic, maar ik moet echt even iets vragen. Ik heb zelf een Teufel 5.1 set staan, welke ik graag vanaf mijn laptop zou willen kunnen aansturen, draadloos. Daarvoor heb ik ook dit mooie apparaatje in het vizier, maar ik zit nog met 1 probleem. Deze adapter heeft één tulp aansluiting, en mijn setje van Teufel heeft drie tulp aansluitingen, één voor de front speakers, één voor achter, en één voor de sub en center speaker. Hoe zou ik dit moeten doen via de adapter? Lijkt me lastig helaas
De uitgang is inderdaad stereo. Wat jij beschrijft is 5.1.
Met een passieve set is daar niets van te maken, qua conversie.

Eventueel zou je de voorste 2 kanalen ook aan de surround kunnen koppelen, maar 5.1 zal het nooit worden.