Logitech diNovo Media Desktop Laser Review

Vcore Xtreme 12 oktober 2007, laatste update op 12 oktober 2007, 1.802 views

Logitech diNovo Media Desktop Laser

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Formaat
  • Accu (muis)
  • Toetsaanslag
  • Handligging
  • Ontvangst
  • MediaPad
  • Stevigheid

Minpunten

• Gewicht (muis/toetsenbord)
  • Batterijen(toetsenbord/MediaPad)
  • MediaPad vreet batterijen

De muis
De muis is een draadloze Logitech MX 1000 laser muis die d.m.v. Bluetooth zijn werk doet.
Hij is mooi vormgegeven en ligt lekker in de hand.door het voorgevormde duimsteun voor ongelooflijk comfort en vingergrepen aan de buitenkant voor betere controle.
Deze muis is voorzien van een accu die je makkelijk kan opladen d.m.v. het fraai uitziende basisstation.
Doordat de muis is voorzien van een accu is deze iets zwaarder dan normaal.
Gelukkig hoef je nooit meer batterijen te verwisselen.
Het batterij niveau word goed weergegeven door een verlichte batterij-indicator met 4 niveaus
Bij mij gaat de accu ongeveer 4 tot 5 dagen intensief gebruik mee en is na een nachtje in het basisstation weer helemaal opgeladen.
De exacte oplaad tijd weet ik niet omdat ik dat nog nooit heb bijgehouden.
Verder zit erop de muis een tilt-wheel waarmee je zowel verticaal als horizontaal kan scrollen en met één klik op het wiel te gebruiken als zoomfuntie.
Ook heeft de muis een tuimelschakelaar dat is een soort cruisecontrol voor het scrollen erg handig bij grote pagina's
Aan de rechter kant van de muis vinden we de universele duimknoppen Volgende en Vorige, plus een toepassingsschakelaar waarmee u snel tussen geopende vensters kunt wisselen.

Het toetsenbord
In tegenstelling tot een normaal toetsenbord mist deze het gedeelte met de cijfers naast de pijltjes toetsen.
Hier hebben ze een MediaPad van gemaakt met als funtie een soort afstandsbediening en daarom is de diNovo een stuk smaller als een normaal toetsenbord.(390x200x10mm)
Het toetsenboord is een draadloos diNovo keybord en deze doet ook d.m.v. Bluetooth zijn werk.
Alleen is het jammer dat het toetsenbord met 4 AA-alkalinebatterijen en niet met een accu.
Heb er gelukkig oplaadbare batterijen in zitten maar na ± 3 maanden zijn die pas aan een oplaad beurt toe.
Dit toetsenbord is extreem plat 1 cm daardoor heeft het een heel mooi en uniek uiterlijk.
De toetsaanslag is het zelfde als die van een laptop met platte toetsen en is ook nog eens lekker stil.
Door de rubberen voorgevormde muis rust je hand lekker op het toetsenbord.
Aan de linkerkant vinden we 4 knoppen met een druk op de knop heb slaapstand, Internet, email of het vernieuwen van een pagina.
De knop voor de slaapstand is iets verzonken zodat deze niet perongeluk geactiveerd word.
Aan de rechterkant zijn drie volume knoppen te vinden harder, zachter en mute.
Tot slot rechts onderin 2 knoppen 1 voor het activeren van mediaplayers en een handige knop voor play/pauze, terug/doorspoelen en stop
Verder zijn de F toetsen programmeerbaar en dat is best handig.

Het MediaPad
Dit is het onbrekende gedeelte van het toetsenbord (100x200x10mm) dat kan worden gebruikt als afstandsbediening voor afbeeldingen, video, muziek, websites en nog veel meer.
Ook deze MediaPad werkt op 2 AA-alkalinebatterijen wat ook weer erg jammer is.
Het MediaPad heeft het zelfde uiterlijk als het toetsenbord met als enige verschil het LCD-scherm.
Dit LCD-scherm kan o.a. worden gebruikt als rekenmachine.
Ook geeft het MediaPad een waarschuwingssignaal wanneer je een email hebt of als er iemand online komt via Msn/Live Messeger.
Je krijgt op het LCD scherm ook de naam van de persoon tezien die er online komt.
Zelf gebruik ik het MediaPad niet een beetje overbodige luxe maar is voor sommige mensen wel handig.

De ontvanger
Dit is een USB-Bluetooth stick. (50x20x10mm)
Die je makkelijk in de USB-poort kan steken ook zit er een verlengkabel bij met aan het eind een handige standaard om op je bureau te zetten.

Software
De desktopset heeft voor de basisfuncties geen software nodig.
Er word een cd meegeleverd maar je kan via Logitech.com update's downloaden.
De te downloaden software is er voor Xp en Vista zowel de 32 als de 64bit versie's en bestaat uit SetPoint 3.3 Bluetooth en Logitech Desktop Messenger

Mijn eind oordeel
Het is een zeer plat en mooi toetsenbord/MediaPad ook de muis ziet er erg fraai uit.
De muis ligt lekker in de hand en werkt erg praktisch en heeft handige functies.
Na mijn ervaringen met dit toetsenbord door o.a. toetsaanslag zou ik niks anders meer willen.
Ook als je het toetsenbord perongeluk laat vallen hoef je niet alle toetsen bij elkaar te zoeken.
Het is een degelijke desktopset alleen de prijs ervan is erg hoog.

Heb jij ook een Logitech diNovo Media Desktop Laser?

Waarom heb je 't gewicht van de muis/toetsenbord bij negatieve punten gezet? (te zwaar, te licht?)
Het gewicht van het toetsenbord is in vergelijking met andere toetsenborden behoorlijk zwaar.
Wat eigenlijk vreemd is omdat deze veel platter en smaller is .
De muis is door de accu ook aan de zware kant.
Hele nette review, ik begrijp alleen niet zo goed wat je met cruisecontrol bedoeld (ik dacht nog wel dat ik een luxe muis had ;) ).
Het gewicht van een toetsenbord maakt toch niet zoveel uit? Geef mij juist maar een wat zwaarder toetsenbord zodat hij niet zo makkelijk verschuift.

Ben het wel met je eens dat de muis aan de zware kant is, mede daarom maak ik zelf gebruik van een bedrade muis.

Ik heb ook al verschillende malen met de set gewerkt en ik moet zeggen dat het een hele fijne (zei het idd wat dure) set is.
mediapad overigens "zuipt" batterijen.
Ik heb zelf ook dit desktop setje, ben er zeker tevreden mee. Heb hem nu al bijna 2 jaar. Prijs is weer omhoog. Heb dit setje, geloof ik, nog ergens gezien in de aanbieding voor 70 euro oid. Heb toen getwijfeld om hem te vernieuwen, uiteindelijk niet gedaan omdat het nog perfect werkt. Alleen zijn ASDW niet zo goed leesbaar :+

@LXSJason; zuipt zeker batterijen, heb die de afgelopen 2x ook niet meer 'bijgevuld', ligt er maar een beetje voor de sier :P
Dat is de oplader :+

Ik heb hetzelfde setje sinds 24-08-07 en die heb ik bij 4Launch EUR 78 (incl verzndk.) gekocht. Ik vind het daarom opmerkelijk dat deze set nu 160 euro moet opbrengen; er is niet echt iets bijzonders aan, buiten de feiten dat het toetsenbord plat is en er een mediapad bij zit en die bluetooth verbinding is nou ook niet super te noemen :/
Sinds ik mijn nieuwe pc heb valt de vebinding regelmatig weg en dat is niet leuk tijdens het gamen.

Verder een goede review. Alle punten zijn volgens mij genoeg behandeld.

[Reactie gewijzigd door Mnix91 op 12 oktober 2007 15:10]

Nee dat is niet de oplader hoor dat heb je verkeerd gezien dat is om het de USB-Bluetooth stick op je bureau te zetten.
Dat setje van jou voor ¤ 78,- is denk ik niet helemaal het zelfde hoor.
Ik denk dat het de Logitech Dinovo Media Desktop 2.0 is of misschien de notebook versie

[Reactie gewijzigd door Vcore Xtreme op 12 oktober 2007 15:29]

Nee hoor, ik heb exact dezelfde set als jouw :)
Ik weet ook niet waarom hij bij 4Launch maar 78 euro was, maar het is precies hetzelfde als het setje zoals het erbij staat, in DIT plaatje ;)
We hebben het toch wel allebei over DIT ding neem ik aan?
Bij mij zit er een netadapter aanvast en dient ie als oplader voor mijn muis.
En de Bleutooth Dongle zit achter in me pc...

Hoe zit dit bij jouw dan?

[Reactie gewijzigd door Mnix91 op 12 oktober 2007 16:27]

Doordat je je usb stick in de achterkant van je comp hebt zitten is je verbinding zo slecht/instabiel. Probeer het eens met een verlengsnoertje en je zal zien dat het over is.
Hmmm, dat is misschien wel een oplossing, maar ik vind het dan toch een beetje raar. Mijn nieuwe pc staat namelijk op dezelfde plek als mijn vorige pc en daar werkte het wel gewoon goed.
Klein puntje: De MX 1000 werkt niet via een bluetoothverbinding, maar via een apart radioverbinding.
Verder een mooie review. Compleet. Jammer dat die toetsenborden altijd op batterijen werken niet niet met een accu. Heeft mij er vooralsnog van afgehouden om er een aan te schaffen.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 12 oktober 2007 15:18]

Dat is niet waar Rajitsu ook de muis is bluetooth .
Weet niet hoe je daar bij komt maar er is idd ook een MX 1000 zonder bluetooth maar deze is echt bluetooth
Staat er zelfs op.
MX™ 1000 Laser-muis voor Bluetooth®

[Reactie gewijzigd door Vcore Xtreme op 12 oktober 2007 15:22]

De MX1000 die je los kan kopen is idd geen bluetooth, deze versie echter wel..
Ik dacht dat deze MX1000 dezelfde was als die je los kunt kopen. I stand corrected.