Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 2.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech G5 Laser Mouse Review

Kickerzz 9 oktober 2007, 1.188 views

Logitech G5 Laser Mouse

Pluspunten

• uiterste preciesie
  • knoppen op de juiste plekken
  • robuust
  • gewicht

Minpunten

• vergeet instellingen dpi na reboot

Ik bespreek hier de G5 2007 editie.

Ik heb hiervoor een G7 gehad, de draadlose variant van de G5. Deze ging stuk en was niet meer leverbaar, ondertussen wel gewend aan de ligging van de muis en toen ben ik gegaan voor deze muis aangezien hij de zelfde specs had met de zelfde ligging. Vind het wel jammer dat hij niet draadloos is, maar het scheelt wel accu wisselen en met draad kan ik ook wel leven. De review:

Ergonomie
Ik was op zoek naar een bolvorimige muis vanwege wat grotere handen, dit sluit goed aan bij mijn hand, ook de inkeping voor de duim zit lekker. ook de scheiding van links en rechts knop door de scroll zit qua formaat goed.
Het gewicht van de muis is aan te passen naar wens. Ik werk zelf met het volle gewicht. +8*4,5gram. Je kan spelen met 8 vakjes en gewichtjes van 1,3 en 4,5 gram.

Functionaliteit
De 2007 editie heeft aan de duim zijde weer 2 knoppen, de bekende internet forward en backward, ook anders te programmeren. Daarnaast zijn de 2 dpi knopjes onder het scrollwiel ook fijn tijdens het gamen, voor het wisselen van dpi als je wilt snipen. Het scrollwiel kan ook naar links en rechts, bij mijn normale scherm niet nodig, maar bij laptop gebruik wel fijn, ben je zo aan gewent om te gebruiken.

Precisie
Hier kan ik weinig vuil aan maken. Voor mij is 2000dpi gewoon al iets te veel. Ik zet hem meestal 1 tikje lager. Precisie vind ik zeer goed. Ik heb nog niet meegemaakt dat hij haperde of onjuist doorschoot. Vereiste is wel een goede gladde muismat om van deze precisie gebruikt te kunnen maken.

Vormgeving
De vormgeving ben ik zeer over te spreken, goede glooiende afgewerkte lijnen. Mooi zwart, mooi blauw, motiefje dan weer iets minder. Het moet iets spectaculairs voorstellen lijkt het maar het zijn niet minder dan gebroken stukjes, daar had ik toch wel iets beters van verwacht voor een top muis, maar ik vind het niet lelijk of zo.

Bouwkwaliteit
De muis voelt heel stevig aan, kan nergens punten vinden die in te drukken zijn of slap hangen. knoppen zijn bijna verzonken en zullen ook lang meegaan denk ik, zo ook het scrollwiel zit goed vast. Top vind ik de kabel die in een soort touw zit gewikkeld met een stevig materiaal erin, als ik de kabel sterk buig, buigt hij terug. Een knik komt dus niet snel voor en van kabelbreuk denk ik ook niet gauw last te hebben.

Drivers & ondersteunig
Drivers werken zover nog. Instellen van knoppen ging gesmeerd en werkt goed. 1 minpuntje, hij onthoud niet welke dpi stand je had toen je de pc afsloot. Standaard word teruggezet als je weer boot.

Voor 41 euro, ik had hem voor 46 ongeveer, heb je een perfecte muis voor een normale prijs daarvoor. Zeker doen.

• Steelpad Qck
  • Microsoft Digital Media Pro Keyboard (Zwart)
  • Windows XP

Heb jij ook een Logitech G5 Laser Mouse?

Een nette review!

Zelf bezit ik de 'oude' G5 en ik vroeg mij af of je iets kunt vertellen over de precisie en het mogelijk (te) zwaar moeten indrukken van het scrollwieltje? Om dat toe te lichten gebruik ik even een knip/plak aktie uit een andere review:

"Wat mij echter wel stoort aan deze muis is het scrollwheel. Tijdens het gamen, als ik van wapen moet wisselen, schiet de scroll soms terug. Iedereen die first person shooters speelt zal begrijpen dat dit een erg irritant probleem is aangezien je een aantal seconde nodig hebt om een ander wapen te pakken."
Ik weet niet of ik hetzelfde heb, maar bij mijn MX510 schiet als ik met het scrollwiel door internet paginas scroll de pagina soms ook een stuk terug. Ik voel het scrollwiel niet letterlijk een hele "tick" terugschieten, maar blijkbaar doet hij dat wel genoeg om de pagina terug te scrollen. Het probleem doet zich iig voor bij IE6 en IE7, andere browsers gebruik ik niet. Win XP2. In spellen of andere applicaties heb ik er nooit last van.
Met browsen nergens last van, maar nu ik het zo lees herken ik het van bijvoorbeeld BF2. FF scrollen om snel een wapen te selecteren is er eigenlijk niet bij omdat ik nooit goed uitkom (terwijl ik wel precies scroll). Gebruik daarom eigenlijk altijd de numerieke toetsen boven WASD, dat gaat als je het gewent sowieso het snelst :)
Wat betreft het indrukken van het scrollwieltje, ik kan begrijpen dat mensen het zwaar vinden om hem in te drukken, dat klopt, echter vind ik dat juist fijn, want bij mijn eerste muis drukte ik constant bij het scrollen de knop in en kreeg dan het snelscrollicoontje. Voor tijdens het gamen kan het inderdaad wat aan de zware kant zijn.
Van doorschieten heb ik met browsen geen last gehad. Met gamen gebruik ik zelf 1234, dus heb ik geen ervaring mee.

Ik zal setpoint nog is nakijken voor die dpi. De G7 van mij had er toen ook al last van.
Ik heb de oude G5 en het enige waar ik me aan erger is dat de middle mouse button onbruikbaar is. Hij gebruikt automatisch sidescroll. Voor de rest is het een perfecte muis. Bij mij vergeet ie trouwes niet de DPI instellingen.
Dat kun je echter instellen. :+
Okee heeft iemand een vergelijking (kort) met de MX510?
Mijn MX510 is aan het flippen (cursor vliegt ineens naar de andere kant van het scherm) dus ondanks dat hij het nog wel doet ga ik zo langzamerhand op zoek naar een nieuwe.

Wat wil ik wel:

* 2 duimknoppen, wat ik begrijp moet ik de nieuwe versie van de G5 hebben
* goede degelijke presisie. Ik hoef geen 286k dpi super ultra laser zomg muis, maar hij moet wel precies genoeg zijn zodat hij de cursor beweegt zoals ik mijn hand beweeg
* goede ergonomie, ik ben gewend aan de MX510 die erg lekker ligt, ik vind vooral het harde stukje tussen de LMB en de RMB fijn, zodat je je middelvinger kunt rusten zonder dat je op een knop klikt
* goede bouwkwaliteit, geen gekraak er vooral die sliders aan de onderkant moeten goed blijven kleven! bij elke muis tot nu toe raken ze los en is de muis erg irritant om te bewegen.

Wat wil ik niet:
* bergen met software en dormant processes die per se moeten draaien om de muis goed te kunnen gebruiken. Max 1 low resource process.
* heel veel of heel weinig knoppen op de muis. ik gebruik alleen links rechts midden scroll en 2 duimknoppen. Meer of minder is een nadeel.
* draadloos. ik vind een draadje prima en wil niet anders

De G5 lijkt mij prima te voldoen aan deze eisen. Iemand nog afraders/aanraders?

(sorry als dit beter op het forum had gekund)
Kijk eens naar de Logitec MX400
Ik heb ook de oude G5. Ik draai deze zonder drivers van logitech, dus gewoon de windows drivers, omdat setpoint ook automatisch mijn logitechtoetsenbord wil installeren, en die wil ik alleen gebruiken zonder drivers. Anyway, de muis werkt prima zonder Setpoint, met de resolutieknopjes kan ik nog steeds tussen de resoluties schakelen, ook alle buttons kan ik ingame gewoon toewijzen, dus ik mis helemaal niets met die drivers (behalve misschien dat ik de resolutie per niveau kan instellen en game-detection zou kunnen gebruiken, maar dat gebruikte ik ook nooit toen ik wel de setpointdrivers had geinstalleerd.. Ik ben dus heel tevreden met deze muis, het snoer is soepel (zit dus niet vaak in de weg) en de muis secuur en snel, ook zonder logitech-bloatdrivers.