Acer AL2423Ws Zilver Review

Cheel 4 oktober 2007, laatste update op 5 oktober 2007, 2.366 views

Acer AL2423Ws Zilver

Pluspunten

Minpunten

• Banding (kleurbanden)
  • Lijkt echt geen PVA, maar TN
  • Backlight

Achtergrond

Na 2x CRT in dualview werd het zoeken naar een TFT. Toch maar eens met de tijd meegaan. Dualview is perfect voor multitasking maar na lang nadenken toch maar voor 24inch gekozen ipv 2x19inch. En werkvlak met bv hele lange tijdbalk in premiere leek me ook wel erg prettig.
Dus zoeken naar het juiste model. Acer2423WB leek ideaal: goede prijs (405 Euro), niet te veel onnodige extra's, wel DVI en het leek een PVA paneel. Ik wilde geen TN, want de kleuren zijn iets minder en de kijkhoek is vooral vertikaal veel kleiner.

Dit laatste is bij Acer trouwens erg onduidelijk: PVA wordt hier en daar op internet genoemd, maar acer zelf zegt "16.7m kleuren", wat eigenlijk wel 8bit (M/PVA) betekent. Ook worden specs van 178graden kijkhoek genoemd. Dit kan dan geen TN paneel zijn. Zo dacht ik....
Samsung heeft ook een tft in zelfde prijs-klasse (iets duurder), maar reviews
(bv op http://www.lesnumeriques.com) laten zien dat dit wel TN is. Dezelfde site heeft plaatjes van een Acer2416 (het goedkope broertje) met goede kijkhoek en deze staat ook als S-PVA aangegeven.

Bovendien wordt het scherm geleverd met Acer-grid software. Erg handig. (Maar daarover later meer.)

Kortom: reden genoeg om aan te nemen dat dit een perfecte aankoop ging zijn. Maar helaas....

Wat krijg je...?

Het scherm wordt met voet in n stuk geleverd met alle nodige kabels: DVI / VGA/ audio kabel en netsnoeren voor alle europese landen.
De net-adapter zit aan de achterkant van het scherm ingebouwd. Installatie is dus heel makkelijk: Netsnoer en DVI of VGA kabel erin en klaar.
Het scherm wordt geleverd met Acer-grid software: je kan je scherm in 2 tot 4 delen verdelen. Je kan al je windows naar het juiste vak slepen en zo perfect overzicht houden over je open windows. (Klink mooier dan het is; zie verderop.). Het scherm is vrij basic, maar daar is de prijs ook naar: geen instel mogelijkheden (hoogte, pivot). Wel geluid.

Het oordeel....

en dan zetten we hem aan! En 24 inch is echt prima formaat! Na altijd op kleine schermen gewerkt te hebben, weet ik het nu zeker: Je hebt gewoon veel pixels nodig om lekker te werken: 24 inch (of groter) of dual-screen.

Geen pixel-defecten. Fijn!

Backlight: lichten uit, scherm op zwart. Het zou me niet storen, maar er zijn toch wel wat vlakken (met name onderin bij de rand) alles behalve zwart. Ook middenin het scherm zit een lichtere waas.

Kijkhoek dan. Hoe herken je een TN scherm? >> kijkhoek is een zwak punt bij TN schermen. Vooral van onder is dit zeer matig. Maar ik heb een S-PVA scherm dus ik verwacht geen problemen. Of toch?? Mijn scherm lijkt een klassiek TN scherm??!!: goede kijkhoek van boven en links, rechts (zie foto2). Maar van onder verkleurt alles en wordt het erg donker (zie foto1). Zware onvoldoende!

Na deze vreemde ontdekking ben ik bang voor de kleuren. Ik speel met het OSD en Nvidia instellingen. Echt lekker wordt het niet. brightness op max lijkt de beste kleuren te geven maar is ook weer te bright. Gamma aanpassen? Blijft matig.

Kleurovergangen zijn slecht te noemen. Grote oppervlakken met kleurverloop in video laat duidelijke "kleur-stappen" zien. Dus even een gradient over de volle breedte van scherm gezet (met DPT). Aai! De kleurbanden zijn extreem duidelijk te zien. (Niet alleen bij 256 maar ook bij 32; hele lichte banding bij 256 zou totaal acceptabel zijn). Na lang puzzelen met allerlei intellingen wilde dit echt niet weg.

Verder testen had niet veel zin. Ik heb het scherm teruggestuurd. Gelukkig kreeg ik mijn geld terug. (4Launch)

Nog even een korte opmerking over acer grid software: leuk en goed idee! heeft zeker voordelen. Ze zouden het alleen net wat verder moeten uitwerken. Er zitten nog wat bugs in (onder vista) en de verdeling gaat midden over het scherm. Dit zou je zelf willen aanpassen omdat bijvoorbeeld een webpagina net niet op half scherm past.

Kortom: scherm uit een slechte batch? of gewoon slecht scherm...

SYSTEEM: Core2Duo 6600, Nvidia 8600GT, Vista

Heb jij ook een Acer AL2423Ws Zilver?

Been there done that... ook ik dacht voordelig een non-TN paneel te pakken te hebben, die ging een dag later terug naar de shop... nu een Dell 2407WFP rev. A04... nog geen moment spijt van gehad :)
Acer maakt onderscheid tussen de AL2434WD en de AL2434WB.
De n is een scherm met TN-panel en de ander heeft een PVA-panel. (Volgens www.acer.nl)
Er zitten hierdoor ook verschillen in brightness, contrast en kleurweergave.
(alleen ik twijfel of de specs op de website niet zijn verwisseld!)

Weet je zeker dat je de PVA uitvoering getest hebt?
Ik heb dit scherm nu precies een jaar. Ik heb inderdaad een pva scherm en hij krijgt van mij ook een negen tot een tien voor de beeldkwaliteit. Een vriend van mij kocht hem een week geleden en er bleek een tn scherm in te zitten (dat staat tegenwoordig ook op de Acer site). Ik heb er 850 euro voor betaald en hij 427.

Ik vind dat ze er dan een ander type nummer aan moeten geven, dit is goedkoop meeliften op het succes van het ding.
Bedankt voor de reacties. Toen ik hem had gekocht was er weinig op internet te vinden. Nu is er wat meer info op het web. En nu is het in elk geval een troost dat er meer mensen hetzelfde hebben meegemaakt. :)

Maar wat vaag zeg!?
Dat stond echt niet op de Acer site toen ik dit scherm in bezit had!
Ik kocht dit scherm eind augustus net nadat prijs opeens ~100E daalde. Overal stond hij toen als PVA met 178 kijkhoek genoemd. De Acer site noemde toen ook 178 graden, 16.7m kleuren. Het WD type bestond toen niet. Acer en 24 inch TN waren toen nog een onvindbare combinatie.
Misschien is die prijsdaling mogelijk geweest door gebruik van TN panelen en waren Acer en de webshops vergeten dit te communiceren. En Acer blijft fijn hetzelfde typenr gebruiken....
Dus ik dacht echt een PVA paneel gekocht te hebben. Maar het blijkt toch TN....
En wat deze WD dan weer is? Volgens de site van Acer 160 graden en: "16.7M (6+HiFRC)". Is dat geen echte 8bits?

Voor mij nooit meer een Acer. Ze maken er een zooitje van. Webshops helpen ook niet mee omdat ze specs ook soms lijken te verwisselen, maar dat krijg je ook als Acer niet eens kan aangeven wat voor type panelen ze verkopen en zelfde typenrs gebruiken.
Ik zou alleen nog een Acer kopen als ik hem zeer uitvoerig heb kunnen testen. Maare... ook voor een TN paneel vond ik de kleuren matig (extreme banding en backlight).
Enne....
@Garrett: yep, Dell 2407WFP is een beetje duurder. Maar kans is groot dat ik hiervoor ga. :) Of de LG...
Helaas ontdekte ik dat Samsung ook wel eens een paneeltype wisselt. En dat IIyama dat deed was ik jaren geleden al achter gekomen. Ik kocht drie 430e's en elk had wr een andere paneel. Ik vrees ik dat de volgende keer toch maar me blauw betaal voor een Eizo, Nec of misschien dell.

"Specs are usually a ly"

[Reactie gewijzigd door Grzzl op 6 oktober 2007 11:52]