Specificaties Tower - Bekijk alle specificaties

Sharkoon Rebel 9 Economic Review

REDFISH 7 oktober 2008, laatste update op 7 oktober 2008, 6.153 views

Sharkoon Rebel 9 Economic

Pluspunten

• Goedkoop
  • Veel inbouwmogelijkheden
  • Veel manieren om kabels weg te werken
  • Nette afwerking voor deze prijsklasse
  • Geen scherpe randjes
  • Luchtfilters voorkomen stof in de kast
  • 4x front USB

Minpunten

• Alleen maar schroefjes
  • Harddisk ophangsysteem onhandig en luidruchtig
  • Ruimte rondom moederbord beetje krap
  • Lange videokaart stoort bij inbouw met harddisk
  • Roosters voor side intake zorgen voor onnodige herrie
  • Slechts 1 front intake fan houder geleverd
  • Side fans passen moeilijk met grote CPU koeler
  • Audiostekkers voorzijde gaan erg stroef

Algemeen
Bij de bouw van mijn nieuwe pc had ik lange tijd de Antec Nine Hundred in gedachten. Helaas kwam het budget wat in de knel en heb ik besloten geen kast van 100 euro te kopen, maar het simpel te houden met een kastje van 30 euro. Eerst dacht ik nog aan de value editie, maar die was in de winkel niet op voorraad en ik had gelezen dat die grote fan wat luidruchtig kon zijn, dus de Economy versie gekozen. Uiteindelijk moet ik zeggen dat ik zeer verrast was van de kwaliteit voor dit geld.

Uiterlijk en features
Persoonlijk vind ik deze kast er heel mooi uitzien. De gemeshte voorkant ziet er stijlvol uit en het zou niet mistaan bij een tv, al is de kast misschien een beetje groot voor in een huiskamer.
Achter de mesh zitten stoffilters. Dit helpt enorm om de kast vrij van stof te houden, helemaal omdat de fans die ik in de kast heb die niet achter stoffilters zitten op outtake heb staan.

Wat ik persoonlijk minder 'mooi' vind, is de ultraheldere blauwe power led. Als je 's avonds tv of film kijkt op je pc en het is behoorlijk donker, schijnt deze je van onder half in je oog en hij verlicht de kamer zelf ook enigszings.

Voordeel zijn de 4x usb aan de voorkant. Niet dat ik dit ga gebruiken, het blijft meestal bij een usb stick, maar meer is altijd beter. Hoef je tenminste geen usb bracket te halen om al je onboard usb poorten te kunnen gebruiken. Ook is er een aansluiting voor front audio. Dit werkt prima, maar het inpluggen van connectors zoals een microfoon of hoofdtelefoon gaat erg stroef erin en ook weer eruit. Zo stroef dat je de kast bijna moet vasthouden om te voorkomen dat deze gaat schuiven bij het insteken of verwijderen van een stekker. Gelukkig gaan de USB ingangen wel soepel.

Bouwkwaliteit en afwerking
Deze is gewoon dik in orde. Ik heb zelf geen scherp randje kunnen ontdekken en vind de sidepanels zelf stevig genoeg. De kast komt niet slapjes over en is voldoende stijf.

Inbouwen
Beide zijpanelen zitten met thumbscrews vast. Dit is mooi meegenomen want je hebt het paneel er zo vanaf. Ook het 'handvat' voor je vinger om de zijkant eraf te halen is handig. Het enige nadeel van deze kast is dat echt ALLES met schroefjes moet. Als je zoals ik de pech hebt dat de pc niet start na de eerste keer inbouwen en alles er weer uit en weer in moet om na te gaan waar het probleem zit, dan komen de schroefjes je de neus uit.

Voeding
Het installeren van de voeding was simpel. Er zitten aan de achterkant meerdere bevestigingspunten voor de schroeven, dus als je toevallig je voeding op de kop zou moeten installeren dan kan dit ook. Bij mij vorige kast moest ik de voeding door het ontbreken van deze extra gaten op de kop installeren, wat de airflow natuurlijk niet ten goede kwam.

De voeding zelf rust ook nog deels aan de zijkant op een stukje metaal en daardoor zit deze dus stevig in de kast. Boven de voeding is nog wat ruimte over.

Moederbord
Het installeren van het moederbord was ietsje lastiger. Het I/O paneel dat erin zat, zat gelukkig vast met schroefjes(geen scherpe randjes bij afgebroken metalen plaatjes), hoewel deze er niet makkelijk uitkwamen.

Op de moederbordplaat zitten verhogingen, dus je hoeft geen afstandsbusjes aan te brengen. Uit gewoonte had ik deze afstandsbusjes wel al erin gedraaid, maar deze bleken niet nodig. Een probleem wat ik tegenkwam bij het vastdraaien van het moederbord was, dat de schroeven soms al doordraaiden. Dit was verder geen probleem, want er zitten genoeg schroefjes bij van verschillende groottes en diktes, maar toch een klein missertje.

Rondom het moederbord is relatief weinig ruimte. De clips van mijn Thermalright Ultra 120 Extreme sprongen dan ook herhaaldelijk los omdat ik weer eens ergens tegenaan was gekomen met mijn hand of schroevendraaier. Dit leidde tot flinke frustratie, maar heeft waarschijnlijk meer te maken met de koeler zelf. Toch had de ruimte rondom wat meer gemogen, zo zit de voeding zeer dicht op de CPU koeler, iets wat niet zo'n probleem is, maar iets meer ruimte is wel prettig als je grotere handen hebt zoals ik.

Wel heb ik het probleem dat de kast onder stroom staat. Dit komt dus blijkbaar door het moederbord. Misschien had ik die ronde viltachtige dingetjes tussen de schroefjes en het mb moeten plaatsen bij het vastdraaien, want nu staat er volgens mij 12 volt op de kast. Als je met je huid tegen de kast komt merk je dit eigenlijk niet, maar als je toevallig met je oor of lip tegen de kast komt, voel je een heel klein stroompje. Maar ik heb ook geen geaard stopcontact, misschien dat dat zou helpen.

Insteekkaarten
Ook bij de insteekkaarten zitten de plaatjes met schroeven vast. Dus geen verbogen achterkant door het loswrikken en geen bloedende vingers door scherpe randjes. Tot nu toe allemaal pluspunten.

Bij het installeren van de insteekkaarten trad werderom het probleem van doordraaiende schroefjes op. Gelukkig zitten er heel veel(te veel) schroefjes in het zakje en kun je altijd weer een nieuw schroefje pakken. Ook zitten er handige ronde gaten in de zijkant van de kast (zie foto) waardoor je je schroevendraaier kunt steken. Op deze manier kun je bij het vastdraaien van de schroeven de schroevendraaier recht erop houden, wat het vastdraaien vergemakkelijkt. Voor het onderste slot ontbreekt dit gat, want hier is de kast zelf vastgemaakt, dus voor het onderste slot moet je alsnog schuin met de schroevendraaier in de weer.

Optische drives en harddisks
Bij de optische drives was het juist zo dat de schroefjes vaak te dik waren. Nu moest je specifiek schroefjes zoeken om de drives vast te krijgen 8)7. Je hebt de keus uit 9 bays om je overige apparatuur in te steken. Dit is ruime keus en komt best goed van pas. De kast zelf is niet superlang. Bij een dvd-rw drive en de voeding speelt dit nog geen rol, maar bij de videokaart en de harddisks kan dit wel degelijk van invloed zijn. Bij mij pastte deze twee componenten namelijk niet op dezelfde hoogte. De aansluitingen voor stroom en data komen dan tegen elkaar aan. Gelukkig is dit geen punt want je hebt genoeg keus. Juist door het ontbreken van een vaste indeling aan de voorkant heb je daar zeen van ruimte.

Het ophangen van de harddisk gaat met 2 hoekprofielen. Deze zet je vast aan de harddisk en dan kun je deze in zijn geheel in een 5½" bay schuiven. Dit was het enige dat even wat tijd kost om uit te vogelen omdat er geen handleiding bij zit.

Nadeel van de ophangmethode van de harddisk is dat het geluid van de harddisk wordt versterkt door het metaal op metaal. Dit kan zeer storend werken en mensen die een echt stille pc willen, zullen toch een andere manier moeten verzinnen om het harddiskgeluid wat te dempen.
Een ander nadeeltje is, dat er slechts brackets voor 4 harde schijven worden meegeleverd. Een beetje gek als je een kast levert waar je in theorie 9 harde schijven in kwijt kunt.

Fans
Aan de voorkant kan standaard 1 x 12cm fan, aan de zijkant kunnen 2x 8 cm of 2 x 12 cm fans en aan de achterkant kan 1 x 12 cm of 2 x 8 cm. Er worden geen ventilators bijgeleverd. De fan aan de voorkant moet in een speciaal bracket die je voor de harddisk(s) kunt installeren. Icm een harddisk bracket past dit precies. Aan de achterkant van de kast zit redelijk open mesh, maar geen honinggraat structuur. Doordat de lucht door de gaten moet, hoor je het wat duidelijker dan de front fan.
Aan de zijkant zitten helaas nog kleinere gaatjes. Een intake fan zoemt hierdoor zeer storend, zelfs op 5 volt. Outtake is daarentegen weer prima te doen, maar die wil je daar niet echt hebben lijkt mij. Beter was een compleet ronde uitsparing die je met schroeven los kon maken indien nodig. Dit icm een fanguard levert nog altijd de grootste luchtstroom en minst storende hoeveelheid geluid op.

Wegwerken van kabels
Hierover ben ik heel tevreden. Ik heb nog nooit zo'n nette kast in elkaar gezet (nu is nog even rommel vanwege de fan kabels op de foto, omdat er binnenkort nog wat veranderd wordt, maar alles is netjes weggewerkt aan de zijkanten en stoort de airflow ook minimaal. Mede ook omdat je de harddisk relatief hoog kunt plaatsen heb je geen molexstekkers van je voeding door de kast hangen, en de rest van de kabels kun je boven de optische drive en de voeding wegproppen zodat deze niet in de weg hangen.

Koelmogelijkheden
De koelmogelijkheden lijken prima met al die inbouwmogelijkheden, maar ik vind toch dat de echte puntjes op de i ontbreken. Er kunnen wel veel fans in, maar je krijgt bijvoorbeeld maar 1 front intake houder en los krijg je deze niet (voor zover ik weet). Dan moet je weer gaan knutselen. Zou je geen drivebays installeren dan kun je 3x 12 cm fans aan de voorkant installeren. 2x zou eigenlijk toch wel wenselijk zijn.

De vele gaatjes aan de zijkant en eventueel ook de achterkant dwingen een gebruiker tot casemodden als deze geen stofzuiger naast zich wil hebben staan. Ook kan icm met mijn Thermalright Ultra 120 Extreme de bovenste positie in het zijpaneel niet gevuld worden omdat de kast dan niet meer dicht zou kunnen omdat de heatsink te hoog is. De onderste positie kan wel net gevuld worden met een 12 cm fan, maar dit is passen en meten en opletten bij het dichtmaken van de kast.

Aan de zijkanten van de kastpanelen zitten ook nog sleufjes, die zouden dan ook eventueel wat lucht aanzuigen.

De front fanhouder houdt de harddisk lekker koel als je deze er direct achter hangt. Bij mij is de HD gemiddeld zo rond de 30 graden. Actieve koeling helpt hier dus echt. Je zou eventueel ook nog zo'n houder aan de achterkant van de bay kunnen plaatsen om zo de luchtstroom wat meer op de hardware te hebben ipv alleen je harddisk maar aangezien er maar 1 houder bijgeleverd wordt, zijn de opties beperkt.

De rest van het systeem blijft ook redelijk koel, hoewel je door het missen van side intakes niet de optimale temperatuur bereikt voor je videokaart en northbridge.

Modden
Inmiddels heb ik een extra ventilator met wat tie wraps gewoon in de behuizing opgehangen. Nu dus 2 front intakes. Helaas is hierbij er een kleine smalle versteviging van plastic gesneuveld. Deze houdt de voorkant ietsje bij elkaar. Doordat dit is weggevallen willen de frontjes wel eens verder inklikken dan de bedoeling is. In dat geval moet je weer een paar frontjes eruit halen en opnieuw beginnen. Ook klikt 1 frontje niet meer heel goed in, ze zitten een beetje losjes in de voorkant. Maar met wat gepiel zitten ze toch recht en zolang je er niet tegenaan stoot is het geen probleem.

De prijs is prima. Je krijgt nauwelijks goedkopere kasten zonder voeding, en als je dan toch cheap wilt doen, is dit een prima keus.

Heb jij ook een Sharkoon Rebel 9 Economic?

Wat ik me afvraag, is of er nu een fan is bijgeleverd of niet.
In deze review staat van niet, in deze review productreview: Sharkoon Rebel 9 Economic review door TweakerDwayne staat van wel. In veel reviews over de Rebel 9 Value staat ook dat er een 120mm fan is bijgeleverd.
Je krijgt nauwelijks goedkopere kasten zonder voeding,
Krijg je wel goedkopere kasten met voeding dan :P

Maar ik heb toevallig deze kast ook besteld voor m`n servertje (vanwege mogelijkheid tot inbouw van meerdere backplane`s.)
Ik had ook al bedacht dat ik het rooster bij de outtake fan achterin weg zou gaan knippen ivm geluid...
Verder vind ik het een er goede review, en bevestigd dit alleen maar de juistheid van mijn keuze om deze kast aan te schaffen voor m`n servertje.
Hele goede review was van plan deze kast te gaan halen voor me nieuwe pc :P
die audiostekker dat heeft te maken met azalia of ac97 layout? kun je in je bios instellen (MoBo)
Dat bracketsysteem is bedoeld voor floppydrives en kaartlezers, niet voor HDD's. Voor HDD's kan je de vibefixers halen (ook van Sharkoon verkrijgbaar). Daarnaast valt het punt over de schroeven uiteraard weg, beter dan ponzen.

Later noteer je dat de langere videokaart stoort met inbouwen van de hardeschijf, dit is uiteraard het geval. De bedoeling is dat de hardeschijven eerder dan het moederbord geplaatst worden, omdat deze horizontaal ten opzichte van de backplane zitten.

Roosters voor side intake? Had je geen Economy moeten kiezen.

Al met al neig ik toch te zeggen dat je een verkeerde keuze hebt gemaakt, met wat vooronderzoek had je al snel tot de conclusie gekomen dat bepaalde dingen moeilijk of niet gingen passen.
Nee hoor, dit is echt een perfecte kast met een paar minpuntjes, maar dat zou ik eerder de puntjes op de i noemen ipv storende punten.

De stoffilters aan de voorkant zijn echt perfect. Er zit gewoon nauwelijks stof in de kast. Mede ook omdat alle andere fans outtakes zijn. Hulde voor deze kast.

Ik heb inmiddels nog een 12cm fan aan de voorkant gewoon met tie wraps vastgemaakt. Dit zit ook prima vast. Het is niet ideaal, maar het werkt en met 2x 12cm front intake heb je een lekker koele kast en goede airflow.
"..maar als je toevallig met je oor of lip tegen de kast komt,"

Laat die hardware-liefde niet te ver gaan ok? ;)

Erg goede review, uitgebreid en helder! 5 sterren van mij.
Die roze fan kan echt niet :+
Zit er ook niet meer in, lagers begonnen aan te lopen :)

Tsjah en als je op de grond ligt en wat in de kast zit te rommelen kom je al gauw ergens tegenaan... geheel onbedoeld natuurlijk ;)
Ja vreemd. Mijn versie had gn fan, wel een bracket.