Specificaties 32GB microSDHC, §0,373 per GB - Bekijk alle specificaties

Kingston MicroSDHC 32GB Class 4 + Adapter Review

Moning2 8 februari 2012, laatste update op 17 november 2015, 2.395 views

Kingston MicroSDHC 32GB Class 4 + Adapter

Pluspunten

• Veel ruimte voor een lage prijs

Minpunten

• 4K en sequential writes zijn onder de maat vergeleken met de concurrentie

Enige tijd geleden heb ik een nieuwe autoradio onder mijn hoede genomen met de nodige inputmogelijkheden waar ik gebruik van wil maken. Deze bestaan uit een USB- en een 3.5mm jack ingang. Een hele modernisering vergeleken met de vorige autoradio met ‘slechts’ een cd-speler.

Nu wilde ik het allemaal wat makkelijker en centraler regelen dus besloot om mijn telefoon niet alleen te gaan gebruiken voor navigatie, maar ook een mooie muziekcollectie er op te plaatsen om de lange ritten te vergezellen met het prachtige geluid van “insert goede artiest”.

Nieuw kaartje
Met een kaartje van 8GB kwam ik helaas niet heel ver. Ik wilde een collectie voor allerlei gelegenheden. ’s Avonds laat wakker blijven/passagier vermaken/lekker racen over het platteland/noem maar op. Dus besloot ik maar meteen te gaan voor een kosteneffectieve uitbreiding welke zeker zou werken met mijn toestel. Hier kwam het Kingston 32GB class 4 microSD kaartje naar voren.

Ik wilde een kaartje welk een redelijke snelheid wist neer te zetten zodat niet elke transfer van muziek een dagdeel in zou nemen. Het oude 8GB kaartje van SanDisk was ook class 4 en deze gaf (eerder niet getest, op gevoel) een goede snelheid. Ik kon vrijwel nergens fatsoenlijke testresultaten vinden over het Kingston kaartje dus besloot vol goede moed dit kaartje maar te kopen. De prijs was §35,30, geen verzendkosten.

Wat krijgen we nou?
Het kaartje was binnen een dag in huis en heb meteen een collectie muziek overgezet. Het ging niet supersnel, maar ik had binnen redelijke tijd een goed begin aan muziek op staan. Eenmaal geplaatst en in gebruik leek alles als voorheen, maar het begon pas toen ik het spelletje Where’s My Water ging spelen en weer eens een level haalde.
Bij elke transitie waarbij er een nieuw menu/level/geluid moest worden geladen (blijkbaar van de microSD) stond het beeld een seconde of anderhalf stil. Dit lijkt erg kort, maar de ervaring was ellende en frustratie en het haalde de flow (haha…) weg uit het spel.
Na het testen van meerdere applicaties (met teleurstellende resultaten) vond ik het tijd dit kaartje eens onder de loep te nemen.

Test
Na al dat geneuzel, harde cijfers! Hieronder geef ik de resultaten van benchmarks van enkele kaartjes waaronder uiteraard het Kingston kaartje. Let op de relatie tussen class specificatie en gemeten snelheid om te zien dat class eigenlijk weinig zegt.
Het gaat hier uiteindelijk om de gemeten snelheid van het Kingston kaartje welke je kan vergelijken met andere reviews, ik kan helaas niet allerlei verschillende kaartjes gaan vergelijken.
Voor deze test heb ik gebruik gemaakt van de volgende hard- en software:
- Windows 7 x64
- Crystaldiskmark 3.0.1b x64 (3x 500MB)
- SanDisk USB2.0 microSD cardreader
- Kingston 32GB class 4 microSDHC (§35,30 op 01-12-11)
- SanDisk 8GB class 4 microSDHC (§44,49 op 10-03-08. Laagste prijs op pricewatch nu §7,60)
- Samsung 32GB class 10 microSDHC (§44 op 22-12-11)
- Merkloos 8GB class 2 microSDHC (meegeleverd bij Sony Ericsson Satio U1i)

De resultaten:

Zoals is te zien doet de Kingston onder voor alle kaartjes. Zelfs het merkloze class 2 kaartje heeft een voorsprong. Bij vele kleine reads krijg je mogelijk lange wachttijden, maar best kans dat een fatsoenlijke cache dit opvangt. De sustained read is als goed te beoordelen, deze zal in vergelijking met andere kaartjes niet veel meer (merkbare) wachttijd opleveren.

Bij de writes valt het meteen al op dat de Kingston hier ook weer onderaan de ladder staat. Bij korte writes zijn de verschillen minimaal tussen de kaartjes maar hier lagen voor mij voornamelijk de problemen. Slechts de Samsung wist hier goede prestaties te leveren. In beide categorieŽn (overpompen van data en snel kleine gegevens uitlezen) weet de Kingston niet te overtuigen. Het voldoet aan zijn class maar er zijn veel betere alternatieven te vinden voor dezelfde prijs.

Mijn oordeel, laat dit kaartje links liggen (behalve als je Kingston-only bent) en ga voor het Samsung kaartje, much more bang for your buck!

Heb jij ook een Kingston MicroSDHC 32GB Class 4 + Adapter?

Interessante review ! Bedankt om deze informatie te delen ! :)
Mooi beschreven maar ook zonder deze review zou ik geen Kingston hebben gekocht :+
Hoezo? Eerlijk gezegd heb ik deze gekocht met het idee dat Kingston wel een kwaliteitsmerk is/was. Dat is nu ook wel anders ;)
Bij mij is dat dus ook zo.... het kwaliteitsgevoel van Kingston ligt in mijn gedachten hoger dan dat van Samsung. Nou weet ik wel dat kwaliteit niets zegt over de schrijf-lees snelheid, maar ergens verwacht ik dat de snelheden dan ook hoger liggen bij ´zo´n´ merk. Maar daar denk ik nu dus ook anders over ;)
Bedankt voor deze review. Ik was al even aan het twijfelen of ik voor het Samsung kaartje zou gaan of toch voor Kingston. Maar nu ga ik toch maar voor het Samsung kaartje.
Toch valt het me ergens tegen dat dit kaartje zo traag uit de testen komt. :?
Dank voor je werk aan deze review. Ik ben een misvatting over Kingston kwijt zonder dat het me geld of ergernis heeft gekost. Kennelijk is geheugenbankjes maken, waar Kingston zijn goede naam lang geleden mee heeft opgebouwd, toch iets anders dan anno nu een snelle en grote micro-SD-kaart produceren. Ik kijk nog even verder :)