Gigabyte GA-P35-DS3 Review

MilaNL 27 september 2007, 3.013 views

Gigabyte GA-P35-DS3

Pluspunten

• Overclockbaarheid
  • FSB 1333MHz
  • Ondersteunt nieuwste Quadcores

Minpunten

• Zeer brakke IDE-controller

Layout Score: 3
Featureset
Prima featureset. Geen Firewire en dat kan voor sommigen lastig zijn, daarom geen zeer goed. Er zit ook een IDE-controller op zodat de oude schijven/dvd-branders nog gewoon werken (kom ik later nog op terug). Ook ondersteunt het moederbord 1333MHz FSB, waardoor ook de nieuwe Core 2 Quads ondersteund worden.

Layout
De IDE-controller zit helemaal onderaan. Dat kan het in een grote kast lastig maken om er iets op aan te sluiten. Door de heatsink naast de processor kan het zijn dat sommige cpu-koelers niet passen. Mijn arctic freezer 7 pro paste wel :)

Prestaties
Prima, niks op aan te merken.

Stabiliteit & Betrouwbaarheid
Ook prima, alles loopt stabiel.

Overklokbaarheid
Er zijn zeer veel overclockopties. Ook schijnt de FSB erg hoog te kunnen (zelf niet getest). Het is me in ieder geval gelukt om een FSB van 400 te halen. Dit is een geweldig moederbord om over te clocken.

Compatibiliteit
Helaas, mijn NEC 3540 DVD-brander werkte NIET volledig met de onboard IDE-controller. Ik kan in windows wel gewoon de schijf gebruiken, maar een OS installeren via die DVD-brander is onmogelijk (kon op mijn oude systeem wel gewoon met dezelfde brander). Ook een samsung DVD-speler uit een oude computer wou niet werken met de IDE-controller. Heb uiteindelijk een 10-jaar-oude CD-lezer moeten halen om OS te installeren. Verder ging het installeren van alle hardware prima.

Ondersteuning door fabrikant
Gigabyte heeft een forum, maar daarop wisten ze geen oplossingen voor het probleem met mijn DVD-brander. Daarom geen zeer goed. Verder brengt gigabyte wel regelmatig nieuwe BIOS-updates uit.

Kostte mij 93 euro, en daarmee is het een prima bord voor die prijs.
Jammer dat je er misschien nog 25 euro bij op moet tellen voor een SATA DVD brander.

Heb jij ook een Gigabyte GA-P35-DS3?

Heb je een BIOS update gedaan voor het probleem m.b.t. je IDE-controller?
Heb 'm ook enkele weken, super bordje, goedkoop, zit alles op wat je moet hebben en overklokt als een tierelier!
Ik geloof dat bijna alle CPU koelers passen, ook de Scythe Infinity. Alleen extreme zullen heel mischien niet passen, maar de meest gebruikelijke (ook de wat grotere) passen gewoon.
Hij past wel de Scythe Infinity alleen kan je je geheugen niet meer monteren, dat is het probleem waar ik op stuitte :)
Ik denk dat je (omdat er een aparte controller gebruikt wordt voor de IDE poort) je daar misschien drivers voor moet laden als je windows wilt installeren?
nope die zijn als t goed is niet nodig
(heb er wel naar gezocht en ook gevonden, maar dat lost het probleem niet op)
ik heb nu met me ouwe CD-speler het OS geinstalleerd en dat ging prima dus ik hou t zo :)
Ik heb hem zelf ook inclusief een IDE samsung dvd speler en het draait prima, zonder enige problemen.
Heb het bord ook in mijn bezit en heb rev 2.0 gekregen.

Nog meer USB poorten alleen al 8 aan de achterkant en geen Paralle poort en seriele poort meer.
Hij klokt ook heerlijk als je het voltage iets opkrikt wil het nog beter :)