Toshiba Satellite A100-405 Review

Terreur 27 september 2007, laatste update op 28 september 2007, 684 views

Toshiba Satellite A100-405

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Functionaliteit
  • Etc.!

Minpunten

• Warmte na enkele uren.
  • Enorme bulk software troep die je meekrijgt in het begin.

Deze laptop heb ik aangeschaft 2 weken na de release dat van Vista. Bij 4launch heb ik hem besteld voor een zeer nette prijs. Doordat de flop vista was gereleased werden alle laptops voorzien van vista en de A100-405 niet (deze dus) waardoor de prijs met 150 euro gedaald was wat voor mij de touw doorhakte om hem aan te schaffen. Ik heb hem nu een aantal maanden in bezit en ben er absoluut tevreden over. Van de 2 laptops die ik heb gehad ronduit de beste.

De aantal opties met deze laptop zijn grotesk aangezien er velen applicaties mee gedraaid kunnen worden zonder dat er problemen zicht opdoen. Met de videokaart de 7600Go kun je erg veel spellen spelen waarvan velen anno 2007 nog makkelijk haalbaar zijn.

De cpu die erin in zit de T2050 is ook veel mogelijk. Rarren, Unrarren, en noem maar op is een peace of cake. Op volle belasting van de Cpu is er weinig te merken van erge Lags of dergelijke.

Het werkgeheugen is 1GB standaart maar is uitbreidbaar tot 4GB. Ik nam genoegen met een 1GB en heb het dus niet uitgebreid.

De videokaart die erin zit is de prachtige 7600Go. Deze kaart trekt veel games waaronder oblivion op low-medium zonder lag. Wel na enkele uren spelen wat we hier op tweakers allemaal doen, word er veel warmte geproduceert en dit kan behoorlijk oplopen. De warmte veroorzaakt verder geen last maar daardoor word de omgeven van de side-buttons die aan de zijnkant natuurlijk zitten ;) eg warm. Verder kan er met de videokaart goede films worden bekeken en in cominatie met het crystalbrite scherm is dit een mooi eindresultaat.

De harde schijf is 160GB 4200 rpm. 4200 rpm zou je zeggen traag, maar dit valt reuze mee. Enkel wanneer er meerdere files bijvoorbeeld worden gerarred dan wilt er nog wel eens een kleine lag verschijnen. Wanneer er word gegamed of dergelijke merk je niks van de HDD en deze doet dus gewoon zijn werk.

De dvd speler die zich aan de rechterkant bevind kan zowel lezen als branden.
Voor zover ik weet pakt hij alle formaten en kan er dus gewoon optimaal gebruik van gemaakt worden. Deze is overigens 16x al ik mij niet vergis.

De standaart software die meegleverd word is 1 jaar licensie van Norton, en een behoorlijk aantal toshiba app's. Enkele van deze app's heb ik eraf gegooi om dat ik die waarschijnlijk nooit gebruik of zal gebruiken en waarvan ik het nut niet inzie. De media die word meegeleverd zijn een aantal cd's waaronden documentatie cd en een aantal recovery cd's.
Het OS dat is meegeleverd is Windows XP Media center. Media center vind ik persoonlijk een beetje useless maar is altijd leuk als hebbe-ding.

Op de laptop zelf zit een bluetooth aansluiten, 4x USB, ingebouwde wireless lan en bekabeld lan. ook zitten er audio output en input aansluitingen op en nog wat enkele opties zoals firewire en noem maar op.
De accu die bijgeleverd zit is behoorlijk groot maar een voordeel is dat de kabel erg lang is waardoor ik hem door mijn hele slaapkamer kan leggen. De accu gaat op zichzelf lang mee en met de benodigde power saving apps kan dit zelfs nog verbeterd worden.

Het touchpad heeft erg veel opties. Deze opties bevatten onder andere dat de 4 hoeken ervan kunnen ingesteld worden om een bepaalde windows "click" als het waren ingesteld kan worden. Een voorbeeld hiervan is de minimalisering en maximalisering. Ook zitten er 2 knoppen bij die als rechter en linksmuis functioneren.
Verder zitten er aan de zijkant 5 knoppen met de power button mee gerekent.
De 4 knoppen kunnen handmatig worden ingesteld om bijvoorbeeld een app of een browser te openen.

Het uiterlijk van de laptop is erg aantrekkelijk door de mooie afwerking ervan. De zwarte buitenkant in de grijs zilveren binnekant maakt dit eenerg elegante laptop die makkelijk in de huiskamer als vervanging van de desktop kan functioneren.
Verder hebben we nog het keyboard waarvan de toetsen 2mm of iets in die richting kleiner zijn waardoor het enorm wennen is in het begin om te typen.

De prijs van deze laptop lag op 831 euro wat ik een absoluute meevaller vind voor dit prachtig stukje techniek!

Voor mij was en nog steeds is deze laptop erg usefull en kan er zowat alles mee gedaan worden. Absoluut een aanrader als het budget voor een game/app laptop niet al te hoog ligt!

Voor een uitgebreide specificatie van de laptop : Linkje

Heb jij ook een Toshiba Satellite A100-405?

Zeg Terreur: kan je hiermee ook docken?
T2050 is voldoende? Dat verbaast me een beetje maar toch... wellicht te danken aan de goede graka die erin zit
goede review trouwens
Nee je kan hier denkik niet mee docken maar de T2050 presteerd naar mij zegge behoorlijk goed, ik download behoorlijk wat en vele apps tegelijk draaien komt dus regelmatig voor. ik heb het hiet dan over rarren branden en repairen tegelijk, ondertussen draai ik meestal limewire etc erdoorheen maar ik bijna geen last van lags.
Ik kan je aanraden om het geheugen uit te breiden naar 2gb. Het apparaat werkt dan nog soepeler en de achterstand in de processor merk je haast niet meer. Ik heb er wel 300 euro meer voor betaald in februari 2007.