Specificaties 128GB 2.5" (SATA-600) @ 520/320MB/s - Bekijk alle specificaties

Samsung 830 series Notebook Upgrade Kit 128GB Review

Paul C 17 mei 2012, laatste update op 17 mei 2012, 6.378 views

Samsung 830 series Notebook Upgrade Kit 128GB

Pluspunten

• Snel
  • Mooi
  • Eenvoudig
  • USB > SATA adapter is een handige gadget

Minpunten

• Prijs, maar dit wordt in veel situaties meer dan goed gemaakt door de positieve eigenschappen.

Omdat mijn laptop na meer dan drie jaar intensief gebruik regelmatig aanvoelde alsof in hem twee meter diep door stroop voort moest trekken, heb ik deze SSD aangeschaft. Het doel hiervan was om mijn degelijke Latitude E5400 waarvan de accu nog prima is, een performance boost te geven, waardoor deze laptop weer een aantal jaartjes prima mee kan. Ik wist dat de HDD veruit de beperkende factor was, omdat ik vaak tijdens het wachten naar een constant brandend HDD-lampje keek en de CPU belasting maar zelden tot nooit écht hoog was. Ook het geheugen van 4GB in combinatie met een 64bit OS voldeed nog prima. De reden om voor een Samsung 830 laptop kit te kiezen waren de goede prestaties gecombineerd met de USB>SATA adapter. Hiermee hoopte ik eenvoudig en geleidelijk mijn data van de oude schijf naar de nieuwe te kunnen migreren.
Verder had ik al ervaring met een Crucial M4 in mijn workstation. Deze eerdere upgrade van HDD naar SSD was me ook goed bevallen en ik verwachte van deze upgrade bij mijn laptop nog meer, omdat hier de IO-limitering in de uitgangssituatie groter was.

Algemene indruk
De algemene indruk van de Samsung SSD is goed. De verpakking is mooi en zeer stevig, maar wel nog redelijk compact. Als je de doos open maakt zit allereerst bovenop de SSD in een plastic houdertje met de bijgeleverde spacer. Hieronder zit een kartonnen doosje met een installatiehandleiding en twee CD's. Één van deze CD's bevat Norton Ghost en de andere wat Tools van Samsung zelf. Hieronder komt nog een keer zo'n plastic bakje met nu de USB > SATA adapter. Ik heb overigens de meeste overbodig meegeleverde of lux uitgevoerde zaken meteen in de recycling bakken gegooid.

Installatie
In eerste instantie heb ik de SSD niet in mijn laptop ingebouwd, maar in een recent desktop workstation met een SATA-600 poort, om zo goed de prestaties te kunnen meten. Ik heb hier ook meteen de meeste recente firmware geinstalleerd. Dit was op deze manier een koud kunstje.

Vervolgens heb ik met Crystaldisk de prestaties gemeten. Dit is weliswaar een synthetische benchmark, maar als deze hetzelfde aangeeft als de vele zeer uitgebreide reviews op het internet, dan hoef ik die iig niet over te doen.

Hierna heb ik de SSD ingebouwd in mijn laptop. Dit was een fluitje van een cent. Een paar schroeven en klaar. TIP: Ik heb meteen de ventilator even gedemonteerd en het koelsysteem schoon gemaakt, want deze was na 3 jaar behoorlijk vervuild, waardoor de ventilator ook veel vaker aan stond, dus meer herrie maakte en de CPU onnodig warm werd.

USB > SATA adapter
De laptop HDD die uit mijn laptop kwam heb ik aan de adapter geklikt en aangesloten op mijn Workstation. Dit werkte meteen en werkte prima. Ik kon direct overal bij. Ik heb verder niet geprobeerd om hier nog van te booten.
Enig nadeel is wel dat er op deze manier geen behuizing om de hardschijf zit. Ik kon dus gewoon direct met mijn vinders aan de elektronica zitten. Daar ben ik verder niet bang voor, het is gewoon een kwestie van opletten en voorzichtig zijn, zodat er niets kapot gaat. Het heeft echter wel nog een klein nadeel in combinatie met een laptop. Deze is namelijk niet geaard. De "aarde" die de HDD krijgt is dus feitelijk gewoon een zwevende spanning die een semi willekeurige spanning ten opzichte van de echte aarde kan hebben. Met andere woorden: je kunt een kleine schok krijgen als je de HDD aanraakt. Gewoon een statische ontlading. Niet echt vervelend, maar ik betwijfel zeer of dit bevorderlijk is voor de elektronica in de HDD of misschien zelfs laptop.

Resultaat benchmarks
Dit is het resultaat wat de SSD behaalde in de testopstelling met sata-600. Dit resultaat is zelfs een paar procent beter dan de resultaten welke door tweakers.net in hun review werden behaald.
Ook is het marginaal beter dan de specificaties van Samsung zelf, welke 520MB/s sequential read en 320MB/s sequential write specificeren.

Derhalve heb ik er zeer goed vertrouwen in dat de goede prestaties die op veel plekken getest en geprezen worden ook door mijn productie exemplaar behaald en misschien zelfs geëvenaard worden. Ik heb dan ook geen verdere metingen uitgevoerd en durf te stellen dat de prestaties simpelweg goed zijn.

Resultaat op mijn laptop
Het resultaat van de SSD op mijn laptop is simpelweg verbluffend. Het installeren van Windows ging ontzettend snel. En alles wat ik tot nog toe daarna heb gedaan gaat eveneens heel snel. Op deze manier weet ik zeker dat mijn laptop weer een paar jaar mee kan. Veruit de beste upgrade mogelijkheid die er is voor een laptop.

Om de snelheid te demonstreren heb ik het herstarten van de computer gefilmd. Dit veroorzaakt veel random IOPS, zowel bij het afsluiten als opstarten en aanmelden. Inclusief bios duurt dit nu 30 seconden.

Benchmark op de laptop (SATA-300)
Mijn laptop is van voor het SATA-600 tijdperk. Dat is jammer, want het volledig potentieel van deze SSD komt alleen bij een SATA-600 aansluiting naar voren. Mijn laptop heeft een SATA-300 aansluiting, welke dus in principe de halve bandbreedte heeft van maximaal 300MB/s. Dit zou in theorie enkel op de sequentiële leessnelheid een significante invloed hebben en een beperkt effect op zowel de sequentiele schrijfsnelheid als de 512K blok leessnelheid. Om te testen of dit ook in de praktijk zo is heb ik CrystalDiskMark ook op de laptop uitgevoerd met zoveel mogelijk achtergrond programma's gesloten.

Dit geeft een verrassend resultaat. Klaarblijkelijk heeft de snelheid van de SATA aansluiting ook grote invloed op de rest van de meetresultaten, want verschillende meetwaardes zijn gehalveerd.

Ik ben uitermate tevreden over deze SSD. De hoge snelheid die geclaimd wordt door de fabrikant en reviewers behaal ik in de praktijk en overschrijd deze soms zelfs. De bijgeleverde USB > SATA adapter is een leuke gadget die de migratie vereenvoudigd. Dit alles samen maakt van deze notebook upgrade kit een eenvoudige manier om een oude laptop (of zelfs computer in het algemeen) een tweede leven in te blazen. In dit licht bezien is de prijs zeker niet onacceptabel en zelfs goed te noemen. Ik kan dan ook iedereen die IO-bound is op zijn laptop deze SSD aanraden.

Extra
Ik heb ook nog even een benchmark gedaan van mijn oude laptop schijf, aangesloten via de USB>SATA adapter, naar aanleiding van een andere tweaker review waarin beweert wordt dat de adapter niet meer dan 8MB/s haalt. De adapter is hierbij aangesloten op een USB 2.0 poort. De schijf is een drie jaar oude Seagate Momentus 7200.3 van 200GB.
Dit is dus niet de SSD!

Update 17 mei 2012
Ik heb de SSD nu een aantal maanden in gebruik en hij bevalt nog steeds heel goed. Ik gebruik de laptop intensief om software op te ontwikkelen en daarbij is een goede performance van de SSD een groot voordeel. Dankzij de SSD ben ik nu echt gelimiteerd door de processor. Ik ben daarom ook nog steeds van mening dat dit waarschijnlijk de beste upgrade is die je een laptop kunt geven.

Om te kijken of de performance nog steeds even goed is en of er sprake is van performance degradatie heb ik de test nog een keer uitgevoerd (op de laptop, dus via SATA300):

Hierin is te zien dat de prestaties nog steeds zeer goed zijn en van performancedegradatie geen sprake is. In sommige tests is de performance zelfs duidelijk hoger. Ik heb naar aanleiding hiervan ook een score voor "Stabiliteit & betrouwbaarheid" toegevoegd van vijf sterren.

(N.B. niet inhoudelijk commentaar, e.g. spelling, mag je DM'en)

Heb jij ook een Samsung 830 series Notebook Upgrade Kit 128GB?

Reviews door de redactie

Een kleine inhoudelijke toevoeging:
Je laptop beschikt wel een 3 GBit/s Sata II aansluiting die theoretisch pak en beet 380 MB/s moet kunnen verplaatsen. Echter is het vaak de chipset die een lagere limitatie veroorzaakt, zoals ook bij jou het geval is. In mijn geval vond ik dat de P35 chipset maximaal 250 MB/s per sata poort laat lezen/schrijven en die haal ik dan ook met mijn Samsung 830 (totdat het moederbord besloot te overlijden.)
Goed review, zeer uitgebreid! Ik had namelijk een vraag aan je: ik wil graag dezelfde aanschaffen maar dan de 64GB versie voor mijn laptop. Maar er staat Desktop kit bij... wat betekent dat precies? Kan ik dat dan ook in mijn laptop zetten? Of is dit alleen voor desktops?
Dat is gewoon een kitje om de SSD te kunnen monteren in een 3,5 inch HDD bay zoals je ze in alle desktops vind.

De SSD is gewoon 2,5 inch dus je kan de SSD gewoon in je laptop gebruiken hoor.
Ik heb er ook een besteld. van 128GB,

Ik bedank je voor deze review (had al besteld, maar is even extra bevestiging dat het een goede keuze is :D)

Verder netjes geschreven: niets op aan te merken.

p.s. je mag je laptop scherm wel is schoon maken? XD
Graag gedaan!

Maar met dat scherm valt op zich nog wel mee, het is dat er een flinke TL precies boven hangt i.c.m. dat zwarte beeld.
Duidelijk en overzichtelijke review. Helpt me bij de beslissing een Sata II HDD te gaan vervangen door een SSD. Wat me niet duidelijk is hoe je het OS en de rest (c:) van de oude HDD overzet naar een SSD. en heb je daar een bios voor nodig die ADCI ondersteund?
Mischien mag ik deze vraag hier niet stellen svp sugesstie waar dan wel.
Ik heb Windows niet over gezet, maar opnieuw geïnstalleerd. Als je Windows wel over wilt zetten, zul je eerst moeten zorgen dat de partitie op de nieuwe schijf past en dan zou je 'm met de bijgeleverde Norton Ghost over moeten kunnen zetten.

AHCI ondersteuning is niet verplicht, maar het maakt je SSD wel een stuk sneller. Als je dit nu niet aan hebt staan, dan kun je dat niet zonder meer inschakelen, omdat Windows dan de verkeerde driver laad en niet kan opstarten. Moet je even googlen hoe dat moet:
www.google.nl/search?q=ah... op bestaande installatie
Even de MS Fixit draaien, wel zo makkelijk:
De USB naar sata converter zal geen galvanische scheiding hebben. Hiervoor is in ieder geval geen noodzaak voor. De disk zal dan gewoon met de GND van de PC of laptop doorverbonden zijn en hiermee krijg je echt geen spanning of zoiets op de disk. In de SATA verbindingen zit ook gewoon een GND verbinding naast de signaal paren.

Als je het zeker wil weten hang je er gewoon even een multimeter aan.

Uiteraard is er met blote electronica wel risco op ESD ontladingen, zeker in deze periode van zeer droog weer. Voorzichtigheid is dus evengoed wel geboden, echter dan ter verkoming van schade ipv het krijgen van een elektrische schok.
Ja, precies. Maar ESD kan zeker wel schadelijk zijn voor je hardware. En bij een gewone computer is de GND ook echt met de aarde verbonden. In een laptop is dat echter vaak niet het geval. Meestal is dat ook niet zo erg omdat een laptop geen metalen delen heeft die je aanraakt. Met deze adapter echter wel...
Leuke review. Ik heb deze ook maar dan in mijn desktop, ben er ook erg tevreden over. Nog geen problemen gehad, en opstarten gaat heel snel. Wel al iets langzamer dan hoe helemaal zonder drivers en programma's windows startte, maar nog steeds heerlijk. Persoonlijk heb ik 10 GB aan Overprovisioning partitie gemaakt, om de snelheid hoog te houden.
leuke review, had paar maand geleden ook hdd vervangen door ssd crucial 128gb in laptop , maar originele hdd in de plaats van dvd-drive gestoken (is ook sata) doormiddel van harddrive bay adapter (meer opslagruimte zoals image bvb)
was beste upgrade ooit
Mijn ervaring met deze SSD is dat het belangrijk is om de schrijfcache in te schakelen.
Tevens het wisselbestand uitgeschakeld (bij 16GB ram)
Read 500+
Write 400+
Goede en leuk geschreven review. Nu heb ik zelf ook een E5400 met daarop een nogal falende Windows 8 installatie (probeersel, maar te buggy om mee te werken dus ik wil terug naar Windows 7). En omdat ik dan toch ga herinstalleren dacht ik: Zou deze Samsung SSD in mijn laptop passen? Dus jouw review is voor mij een mooie bevestiging!

Vraag: Die spacer, heb je die nodig om de SSD in de E5400 in te bouwen?
Zo niet, dan koop ik liever de desktop kit i.v.m. de optie om deze in de toekomst in mijn desktop in te bouwen.
Ik heb de spacer er niet in zitten. Voegt i.m.h.o. niets toe, want de SSD zit toch vast geschroefd.
OK bedankt, dan ga ik voor de desktop kit.