Specificaties 128GB 2.5" (SATA-600) @ 520/320MB/s - Bekijk alle specificaties

Samsung 830 series Notebook Upgrade Kit 128GB Review

ditbenikecht 22 januari 2012, laatste update op 1 februari 2012, 3.859 views

Samsung 830 series Notebook Upgrade Kit 128GB

Pluspunten

• snelheid
  • dun, 7mm
  • zuinig
  • uiterlijk

Minpunten

• support
  • firmware problemen bij v2.

Ik heb deze ssd gekocht voor mijn laptop met sata2 aansluiting. (Dell studio 1555, pm45 chipset, ich9-m southbridge)
Verder getest in mijn desktop met p965 chipset.

Gepruts met data overzetten
Gekozen om mijn data over te zetten naar de ssd met behulp van de meegeleverde usb-sata kabel en norton ghost.
Dit ging allemaal veel moeilijker dan verwacht. Norton gaf een foutmelding bij de laatste procenten dat de verbinding was weggevallen. Dat usb-sata aansluitstuk is niks waard, je kunt er niet mee booten en schrijven gaat met 8 MB/sec naar de ssd. Ook de magician software herkent de ssd dan niet.Omdat ik vele partities had, wilde ik daar 1 van maken op mijn ssd. Dit was vrij lastig, want de bcd moest gekopieerd en bewerkt worden. Ook de schijfletter C klopte niet want dat moest A zijn. Daarvoor moest ik het register induiken om dat te veranderen. Op zich niet moeilijk maar veel meer werk dan verwacht.

Vastloper
Vervolgens werktte windows zo'n 1 minuut en liep helemaal vast, freeze, wanneer de verkenner werd geopend. Zelfs wanneer je direct op opnieuw opstarten drukte liep hij vast. Browsen was echter geen enkel probleem en pdf bestanden lezen hield hij ook gewoon vol. Wanneer ik de ssd in mijn desktop prikte, liep windows prima. (dus compatibiliteitsproblemen? of drivers?) In veilige modus werkte windows in mijn laptop overigens wel prima.

Firmware
Omdat ik een nieuwe versie firmware op de samsung website zag staan heb ik geprobeerd die er op te zetten. Via het meegeleverde programma magician 3.1 lukte dat niet, die dacht dat er geen nieuwere firmware was, of dacht zelfs dat er geen samsung ssd in mijn pc zat, terwijl windows er vanaf geboot was.
Zelf het iso bestand maar met losse brandprogramma op cd gezet. Firmware update toen gelukt.

Omdat ik geen oplossing wist voor de freeze met de ssd in de laptop, heb ik hem maar secure erased, en er een schone installatie windows opgezet met behulpl van een usb-stick. Dit duurde zo'n 10 minuten.

Het rare is dat het opstarten van mijn oude windows installatie 3 seconden duurde, (het windows logo kwam in een flits voorbij), met de schone installatie is dat 10 seconden geworden.
Ook met crystal disk mark blijkt dat de snelheid flink is afgenomen.

Prestaties
Voor de prestaties check je de tweaker.net review en hardware.info review. Daarin zie je dat deze ssd vrijwel gelijk presteert als de crucial m4.

Prijs/Prestatie
Je krijgt een compleet pakket om je data over te zetten. Echter gebeurt dit alleen in optimale simpele omstandigheden. Het betere/ snellere werk doe je zelf via je desktop.
Voor dit overzet pakket betaal je een tientje meer dan de m4. Ik had het ervoor over, maar omdat het usb-sata kabeltje tegenvalt qua prestaties en mogelijkheden vind ik dit pakket niet meer het tientje waard en zou voor een andere ssd kiezen, de m4.

Support
Vanwege deze problemen vond ik het wel nodig om eens een samsung medewerker hierover te vragen.
Blijkt dat de ssd pagina in het nederlands niet bestaat. Maar omdat er 1 servicenummer is voor samsung die gedraaid (0900-samsung). Via keuzemenu naar vragen over laptops gegaan.
Krijg ik een meneer aan de lijn:
Ik: ik heb een ssd gekocht van de 830 serie en heb er wat vrage over.
Samsung medewerker: een wat?
Ik: een ssd
Samsung medewerker: Wat is een ssd?
Ik: een solid state disk
Samsung medewerker: Wat is dat?
Ik: een soort hardeschijf.
Samsung medewerker: Dan moet u op de website kijken voor de contactgegevens.
Ik: de ssd pagina bestaat niet in het Nederlands.
Samsung medewerker: U moet op samsung.nl/HDD kijken.
Ik: daar staat dan een ander telefoonnummer dat ik moet bellen?
Samsung medewerker: Ja.
Einde gesprek.

Ik kijken op /hdd site, word doorgestuurd naar Seagate. Immers de hdd tak is door Seagate overgenomen.
SSD's hebben niks met seagate te maken. Ofwel er is geen enkele support in Nederland voor SSD's.

Omdat niet iedereen zo dom kan zijn bij Samsung heb ik nog een keer gebeld en kreeg na een 5 minuten navraag een telefoonnummer mee: 00800-80108011. Omdat ik hier een 0800 nummer in herkende belde ik naar het nummer met de eerste 0 weglaten. Kreeg ik de Robeco opnamelijn ervoor. Toen maar met beide nullen draaien: peh pu: nummer bestaat niet.

Op google gezocht naar het nummer en kreeg samsung odd service pagina ervoor dat uitbesteed wordt aan een extern bedrijf(Hanaro). Dus ik dat bedrijf bellen met het nummer wat op hun website staat en nagevraagd of dat hetzelfde nummer is als 008.... Dat was zo.
Dus iedereen die support moet bellen, het telefoonnummer is: 0493322330.
De medewerkerster sprak engels, duits en te gebrekkig nederlands.

Ze wilde me een duits document sturen hoe ik mijn ssd kan optimaliseren. Verder was de firmware versie CXM02B1Q van de (Duitse) site afgehaald vanwege bsods. Ff gecheckt, staat er nog mooi op. Daarom wilde Magician niet updaten.
Ze was enigzins verbaasd dat mijn ssd nog werkte met de nieuwe firmware.
Voor Europese ondersteuning moet je dus op de Duitse site kijken.
Mijn typenummer bestaat overigens ook niet op de VS site voor ondersteuning.
Verder was het wachten voor een firmware update. --inmiddels uitgekomen.

Screenshots
De eerste screenshot is op mijn desktop gemaakt als 2e schijf, de 2e screenshot via mijn laptop aangesloten via e-sata ook als 2e schijf en bevat firmware v2, de 3e screenshot is een combi van verschillende tests, met rechtsbovenin de energieinstellingen aangepast. De instellingen die invloed hebben zijn de minimale processorbelasting op 100% (dus intel speedstep werkt hierdoor niet meer) en pci-express link state power management op uit en fw versie 3.

Heeft iemand een idee waardoor de freeze komt?

-- update: door de firmware update is de software bruikbaarder geworden. Echter herkend hij nog lang niet altijd de ssd.

Heb jij ook een Samsung 830 series Notebook Upgrade Kit 128GB?

Reviews door de redactie

Omdat een ssd met sata2 poort van een veel oudere generatie zijn. Bovendien kan ik deze in de toekomst misschien in een nieuwe pc kwijt met wel sata3 poorten.

Een vertex plus zou dan nog kunnen. Veel geld scheelt dat niet, 50 euro hooguit, 40 euro voor een agility3, 20 euro voor een vertex3. En die nieuwe sandforce vertrouw ik al helemaal niet met die vastlopers.
Om bij samsung te blijven zou ik dan voor de 470 serie kunnen gaan, scheelt 30 euro, maar die is een stuk langzamer, ook al zal ik dat verschil niet veel merken.
wow, wat een belachelijke support..
Ja die zijn er zeker !

Ik heb vanavond de laptop van mijn vader klaargestoomd, en gelijk even een bench gemaakt op Asus pro5msn.

Zijn scores zijn echt adembenemend voor een laptop.
hij scoort op top...zonder register tweaks !!! dik 510MB/sec
vervolgens scoort hij in lijn met de jouwe wat betreft afname maar wel nog steeds 2 x zo hoog op de 512 , 4k en seq. bench.

Ik ben helaas het screenshot vergeten...die haal ik morgen uit mijn werk even op en post ik dan.

anyway... de samsung 830 128GB is dus in staat om en sata3 poort volledig vol te trekken..ook op een laptop waarvan de fsb beduidend lager is dan de desktop's.

Wat betreft usb3..daar kun je prima vanaf opstarten maar dan moet je wel de usb3.0 drivers bij de hand hebben alvorens installatie ( net als vroeger bij xp de s-ata drivers )

wat ik zou doen als ik jou was is de JJB tweaks toepassen en kijken hoeveel dat scheelt.
Bij mij werden i.i.g de 4k reads verdubbeld en bij m'n vader continu tussen de 22 en 28MB

hier is de link:

als je de foto niet kunt zien dan wil ik hem wel even mailen naar je.

-edit-
wat typ fouten er uit gehaald...heb een zelf ook een nieuwe laptop..is even wennen met typen :P

[Reactie gewijzigd door Turbo-Puppy op 18 januari 2012 23:25]

Bij deze nog het CDM screenshot.

@ sokkiejjj...ik heb geen idee wat je bedoelt met "ruk"?
De tweakers test wijst uit dat dit de op 1 na snelste ssd is die op dit moment te krijgen is , dus je opmerking raakt kant noch wal...graag even je uitspraken onderbouwen als je iets schrijft...ik zie namelijk geen enkele aanleiding waarom deze ssd "ruk" zou zijn.

Dat de klantenservice van Samsung wat te wensen over laat is mij betreft voor een behoorlijke misser. maar dat heeft niet direct van doen met de prestaties van de ssd.

[Reactie gewijzigd door Turbo-Puppy op 22 januari 2012 22:08]

Er is inderdaad een nieuwe CXM03B1Q. De Magician zou die moeten aangeven. (Er is trouwens ook een nieuwe Magician 3.1.1)
Ik dacht eerst ook aan deze SSD. Zeker na de Tweakers review. Maar nadat ik wat verder had gezocht op het internet en wat horror stories ben tegengekomen heb ik maar voor een Intel 320 gekozen. Better safe than sorry. Niet de snelste, maar 5 jaar garantie en vrij weinig horror bekend. Nog geen spijt van.
Verhoudingsgewijs zijn er altijd meer mensen die zeiken als het kapot is als dat er mensen zijn die lof over iets spreken. Ik ben in ieder geval nog geen slechte verhalen tegengekomen dus ik heb er net gewoon een besteld.
En dat is de reden dat je een Spinpoint F1 in je systeem hebt zitten en deze 5 sterren geeft? :?
Ik neem aan dat je niet je data inclusief OS hebt gekopieerd vanaf oude hdd naar nieuwe ssd?
Dat gaat namelijk altijd fout.
Als ik zo lees is dat wel gebeurd, dat is uiteraard vragen om problemen als je de boel klakkeloos gaat overzetten vanaf je C-schijf naar een SSD.

Als je van een HDD overstapt naar een SSD moet je NOOIT een disk-clone uitvoeren naar de SSD toe maar gewoon een nieuwe installatie uitvoeren.

Als je firmware gaat flashen vanuit een half corrupte Windows dan vind ik het ook vrij logish dat dat niet werkt.

Een schone installatie uitvoeren en dan nog eens deze review gaan doornemen en aanpassen lijkt me een goed idee.
Wat ik mis, is waarom je de nieuwste fw er op heb gezet.
Is volgens mij een beetje eent tweakers tik om altijd het nieuwste van het nieuwste er op te zetten, maar in dit geval zijn er problemen mee. Is ook niet de 1ste keer bij SSD's dat er problemen ontstaan met firmware's.

Heb je bijv. met de Magician software de partitiegrootte aangepast, OS optimalisatie e.d. uitgevoerd, BIOS setting naar AHCI gezet etc.

Houdt dit topic ook in de gaten mocht je hem niet terugsturen, en anders voor andere geinteresseerden. Totdat er dus een oplossing komt niet upgraden naar firmware CXM02B1Q bij de Samsung 830 series.

Het grote SSD topic ~ Deel 9

Heb gisteren bij me broer op een nieuwe laptop de 64GB versie geinstalleerd, en deze presteert goed. Uiteraard met de firmware waar die mee geleverd werd. Komende dagen zullen uitwijzen of dit zo blijft.