Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Netgear WNDR4500 Review

naveci 3 februari 2012, laatste update op 7 maart 2012, 26.306 views

Netgear WNDR4500

Pluspunten

• Automatisch overschakelen van netwerkadressen
  • Dual Band
  • Goede GUI voor consumentenrouter
  • Netgear Genie setup is geniaal =D

Minpunten

• Guest netwerk automatisch actief(niet factory settings, was wel op mijn exemplaar actief)

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5
Beste medetweakers,

Ik wil bij deze een korte review schrijven die ik in de loop der tijd wel wil gaan uitbreiden. Ik heb op het moment van schrijven het apparaat twee uur in bezit, maar al wel flink lopen sleutelen aan de instellingen.

Verpakking:
De verpakking bevat een gele UTP-kabel cat5e UTP kabel van 2 meter en een adapter met 2 lichtnetkabels voor EU en US. Voor de rest zit er een plastic 'mapje' bij met reclame en een quick starter guide en een cd. Dit mapje heb ik direct al opzij gelegd, want ik doe niet aan cd's.

Aansluiten:
Het aansluiten ging relatief simpel, stekkertjes in de goede plaats prikken en gaan. Mijn USB-printer heb ik op USB1 geplaatst en meer informatie daarover volgt later.

Mijn netwerk:
Ik zal eerst iets kort uitleggen over mijn thuisnetwerk. Ik heb een internetabonnement van Ziggo met een Ubee modem. Daar zit op aangesloten een Linksys WRT320N en deze speelt als mijn border-router. Hier staat DHCP e.d. allemaal aan. Op deze router zit een gigabit switch aangesloten om andere bewoners ook van internet te voorzien over UTP. De andere 2 aansluitingen gaan naar 2 andere routers toe in het pand. In een appartement staat een Sitecom router en die heb ik als wireless accespoint ingesteld met een naam van Hotspot 2. De andere router (nummer 3) staat in mijn appartement met de naam Hotspot 3 en ook die is alleen ingericht als wireless accesspoint.
Nu terug naar de Netgear WNDR 4500. De reden van aanschaf van dit apparaat was de interferentie op de 2.4 GHz band in mijn woning. Ik kan 5 m. in een open ruimte van mijn hotspot afzitten, maar toch werkt het internet soms niet door de grote hoeveelheid andere routers. Vandaar dat ik graag een dual-band router erbij wilde en ook zodat ik deze via de WAN kan aansluiten om mijn eigen netwerkje gescheiden te houden van het andere netwerk (virussen e.d.).
Wat gebeurde bij het aansluiten? Ik probeerde de router op het reguliere IP te benaderen zoals Netgear by default heeft ingesteld: 192.168.1.1, maar hier kwam ik op mijn Linksys uit, terwijl ik op de LAN van de Netgear zat ingeprikt. Stomverbaasd als ik was heb ik eens nu.nl proberen te openen en ik werd toen geredirect naar een Netgear pagina met first setup info. Hier stonden default settings van beide wifinetwerken en ook dat Netgear was overgeschakeld naar een 10 ip range, omdat de 'ISP' (mijn LINKSYS DHCP) al een 192 range afgeeft. Daarna kon ik doorgaan en zat ik op het internet. Ik was verbaasd over de functies van de firmware, want normaal gesproken kan ik geen nieuwe router in mijn netwerk hangen zonder eerst van alles te hebben aangepast.
Netgear gaat met Netgear Genie dus een beetje het Sitecom principe achterna, makkelijk aansluiten en het werkt al.. en zelfs beter dan sitecom, want die schakelt niet automatisch over.

Instellingen:
Na de eerste verbazing ben ik toch maar aan de slag gegaan met het instellen v/d router. Deze is overigens ook via routerlogin.net te benaderen, want dan wordt je automatisch geredirect naar de routerpagina. Hier heb ik flink aan lopen sleutelen en aangegeven dat het WAN ip een ip uit mijn Linksys rang moet zijn en den LAN heb ik op de 10 range laten staan, omdat ik dat toch wel fijner vond (minder typwerk). Een nadeel van de default settings vond ik wel dat het gastnetwerk op zowel 2.4 GHz als 5 GHz automatisch actief is, deze heb ik dan ook direct uitgeschakeld. Voor de rest zitten onder de advanced features onder andere een simpele traffic monitor. Hij houdt echter alleen bij wat over de WAN poort gaat en niet van wie het traffic is of welk protocol of iets dergelijks. Wel kun je uiteraard bepaalde services blocken (zoals bittorrent) om het andere mensen in het netwerk zuur te maken, maar dat zijn redelijk standaard opties.

Speciale features:
Er zitten een paar speciale features op en dat zijn functies die onder andere via de USBpoorten lopen. Zo kan je een USBschijf aansluiten (nog niet geprobeerd) en kan deze gedeeld worden via DLNA, maar ook via \\Readyshare of http://readyshare.routerlogin.net/shares. Hierbij is http, https en ftp allemaal mogelijk. Ik heb echter een Synology DS212 aangeschaft en om die reden maak ik geen gebruik van deze optie. Wel heb ik, zoals eerder aangehaald, een oude HP USB printer. Deze heb ik wel ingestoken (nadat Win7 voor mij de drivers geinstalleerd had) en in de netgear settings wordt je dan doorverwezen naar hun site:
Hier download je een utility voor Windows van 12.5 MB en die laat je even installeren. Dan gaat dat ding contact maken met je Netgear router en ziet de printer die eraan hangt. Als je in Word een bestandje maakt en dat laat printen, pak je gewoon de printer die je wilt hebben. Windows 7 denkt namelijk dat die via USB verbonden is door die Netgear utility. Printen gaat even vlot en gemakkelijk als altijd, echter heb je nu wel het voordeel dat het vanaf al je computers kan met die utility en drivers geinstalleerd.

Andere punten:
Ik heb een mediacenter (HTPC) gebouwd en die zat voorheen op een ip van 192.168.1.208 voordat ik de Netgear had aangesloten. Nu in het Netgear netwerk-gedeelte heb ik deze een vaste lease gegeven (MAC-gebonden) op 10.0.0.10. Ik kon echter het apparaat niet bereiken via een computer die ook over de Netgear verbonden was en om dit op te lossen moest ik de poorten van het mediacenter (en bijbehorende apps) openzetten. De reden hiervoor is mij onbekend, maar het zou iets van doen kunnen hebben met mijn ongewone netwerk configuratie. Als ik een oorzaak weet te verzinnen, zal ik hem hier neerzetten.

(voorlopige) conclusie:
Dit is een zeer snelle, maar ook flexibele router. Nadelen zal ik vast nog wel ondervinden als ik nog meer bezig ga met dit apparaat, maar tot nu toe heb ik ze (na een paar uur) nog niet opgemerkt. Foto's zal ik later nog toevoegen.

• Mediacenter met AMD A6-3500 en 4 TB (Gigabit LAN)
  • Synology DS212
  • Desktop PC met quadcore en Gigabit (Gigabit LAN)
  • Asus EEE PC 1201 N (linux) over wifi en LAN
  • HP 60-630US (Win 7 US laptop) over wifi
  • Sitecom 5 poort Gigabit Switch (en nog een 100 mbit 8 poort)
  • Sitecom WL 582 ??? router (en WL-340)
  • Linksys WRT 320 N

Heb jij ook een Netgear WNDR4500?

Segura,

Ik wil overstappen naar Ziggo en een goede router aanschaffen ( de WNDR 4500 )
Nu kun je met de 4500 en de GUi van Netgear alles redelijk auto instellen.
Nu is mijn vraag de volgende:
Ik weet niet of ik van Ziggo een modem of modem/ router krijg.
Wel wil ik los van de Ubee mijn eigen net werk maken middels de Netgear.
Dus de Ubee puur als modem en de Netgear als router en voor wifi.
Hoe stel ik het een en ander in?
Vaak lees je ook dat de Ubee alleen door Ziggo als modem kan worden ingesteld op afstand.
Ze noemen dat passthrough geloof ik en er wordt gesproken over DMZ.
Kun je idd zelf niet DHCP en Wifi uitzetten op een Ubee?
Kun je mij ( en anderen ) uitleggen hoe het e.e.a. werkt en hoe je het optimaal in kunt stellen.
Is een dergelijke Netgear ook nog zo in te stellen dat je een optimaal wifi bereik hebt?
Heb een keer bij een vriend met de Netgear "gewerkt" , auto en dan zie je dat het modem ( 192.....) heeft en de Netgear zich zoals jij ook al aangaf auto op 10.0..... instelt.
Maar met wifi gaat hij toch auto op een kanaal staan die al redelijk druk bezet is.
Een handmatige zelf installatie lijkt me beter want dan kan je ook je apparaten op een vast ip-adres zetten wat me beter lijkt bij een eventuele stroomstoring.
Zo kan ik mijn pc en nas en audio en videostreamer vast zetten.
Segura , het zijn veel vragen ik hoop dat je me wat duidelijkheid kunt verschaffen hoe je het beste een router achter een modem of modem router kunt zetten.

Groet,

Beste Mark,

Ik zal hier binnenkort een blogpost op tweakblogs over maken, omdat hier nog veel vragen over bestaan kennelijk. Maar ik zal hier eerst jouw vragen beantwoorden.
1) Als je echt een los netwerk wilt hebben van het ziggo modem (als in aparte IP ranges), dan prik je de kabel vanuit het Ubee modem op de WAN poort van je router. Dit zorgt er wel voor dat je 2x moet port forwarden en twee firewalls achter elkaar hebt (en twee keer NAT). Dit is dus wel extra configuratiewerk als er een applicatie doorheen moet. Maar in principe zit Ziggo's wireless Ubee modem op 192.168.178.x als ik me niet vergis, dus dan schakelt Netgear automatisch over naar 172.16.x.x of 10.x.x.x range. Dit is allemaal nog aan te passen. Verder hoef je niet direct veel anders te configureren. Wil je alleen een los wireless netwerk, maar niet 2 LANs hebben, dan prik je in op de LAN poort van de Netgear en zet je het beste even DHCP en NAT uit op de Netgear. Overigens als je een los modem UBEE modem krijgt is deze info niet relevant aangezien dat alleen apparaat alleen maar en vertaalslag maakt van coax naar IP en er dus ALTIJD een router nodig is.
2) Ik pak even dat verhaal over modem en DMZ samen. In principe maakt een standaard modem alleen een vertaalslag van een protocol naar een ander. Ik weet niet wat ziggo precies over die coax slingert, maar dit is een analoog signaal dat omgezet wordt door het modem naar IP. Met het standaard modem geeft dit apparaat dus alleen maar IP door naar het eerstaangesloten apparaat. Deze zit dan rechtstreeks aan het internet verbonden. Dit zou je kunnen vergelijken met een DMZ. Een DMZ is een systeem of systemen die niet beveiligd worden door een firewall, maar publiek (dus vanaf het internet) toegankelijk zijn. Niet heel aantrekkelijk voor thuisgebruikers. In dit geval zet je er een routertje tussen en dan heb je ook wireless, meer computers die verbonden kunnen worden en eigenlijk ook een firewall ertussen.
Echter levert Ziggo volgens mij alleen nog maar Wireless UBEE modems. Hier zit ook de router functionaliteit ingebouwd. Dan heb je in essentie zelf geen router meer nodig en wordt dit allemaal al opgelost. Deze dingen hebben echter kennelijk een brak wifi signaal en dat schiet dus niet op. Daarnaast is het volgens mij wel zo dat Ziggo de UBEE KAN beheren op afstand (software updates naar modem worden altijd gepushed) ,maar als het gaat over instellingen in het routinggedeelte: dit zullen ze alleen doen als degene echt support nodig heeft. Men gaat dus niet zomaar onnodig in jouw router lopen rommellen. Eventueel zou je wel nog de netgear router met de WAN poort naar de UBEE kunnen connecten en in de UBEE het IP als DMZ instellen. Denk er wel even aan dat je in Netgear de WAN poort dan een vast adres geeft wat in de range van UBEE modem valt.
Installatie van het wireless UBEE modem (dus die met router) wijzigt zich echt vanzelf. aansluiten vond ik in ieder geval makkelijk en het instellen wordt je bij begleidt. Hier kan redelijk weinig fout gaan.
3) Als het goed is kun je ook wifi en DHCP uitzetten op het UBEE modem/router, maar dit kan ik je zo niet garanderen. Daar zou ik even een kennis voor lastig moeten vallen. IK heb zelf thuis alleen nog het modem staan (gevalletje uit 2010).
4) Even wat snelle tips dan: Voor het optimaal instellen hangt het er een beetje vanaf wat je wilt. Standaard raad ik aan (gebruikersgemak) de router in het zelfde net te configureren (ip range dus) als de hoofdrouter. Zet op de netgear ook de DHCP en NAT uit en zet dan een kabel tussen de lanpoorten van beide. Indien je dit eerder doet kun je evt. de router niet meer bereiken. Kwestie vn resetten en opnieuw proberen. Zo ben ik jaren geleden ook begonnen met deze apparaten te configureren, net zolang het naar behoren werkt.. Vergeet niet dat beide routers niet hetzelfde adres mogen hebben, anders is een van beide niet meer voor mangement bereikbaar nadat deze is aangesloten. Stel misschien ook statisch een IP in, nadat DHCP is uitgeschakeld om zodoende wel nog contact te hebben (de computer krijgt dan namelijk geen IP meer van de router). IK moet nog eens de tijd nemen voor een handleiding, want daar gaat veel tijd in zitten om dit compleet in stappen uit te schrijven.
5) Om wifi bereik te testen zou ik hiervoor een tooltje aanraden: InSSIDer van metageek welke gratis te downloaden is. Hiermee is goed te testen hoe de wireless het meest optimaal in te stellen is. Probeer hierin andere netwerken een beetje te vermijden als het kan (op een kanaal zitten, waar er maar weinig zijn of met een laag bereik).
6) Bij de netgear en (ik dacht ook) ziggo's wireless Ubee modem, kun je IP leases vast zetten. Dit betekent dat deze dus niet na elke herstart wisselen. Dan hoef je dit ookk niet meer in de pc of laptop of nas te configureren. Overigens gaat met stroomuitval alsnog alles plat, tenzij je gebruik maakt van een UPS. Maar dat biedt weinig voordelen wat betreft IP leases enz.

Ik hoop dat je hier toch wat wijzer uit geworden bent. Ik zal me ng een keer de tijd moeten maken om hier iets uitgebreiders over te schrijven, maar dat zal nog even tijd kosten. Ik ga waarschijnlijk met een vriend een blog openen waar we dit soort huis-tuin-keuken projectjes beschrijven en documenteren, zodat dit eenvoudiger voor anderen wordt.

Succes nog verder!
mvg,
Segura,

Op dit moment heb ik nog een modem router van Tele 2 ( Davolink DV 2020 ).
Daar kun je DHCP niet van uitzetten. Wel wifi.
Ik heb de netgear 4500 aangesloten van lan Davolink ( 192.168.1.1 )op de wan poort van de Netgear.
Nu heb ik de Netgear vastgezet op 192.168.68.1. DHCP range ( 68.100 tot 68.200 )Wifi aan en op Dv 2020 wifi uit.
Op Dv 2020 zie ik wan ip adres en dns server adressen.
Nu had ik eerst de 4500 op internet ip adres auto verkrijgen gezet.
Alles werkt o.k. en pc , nas streamers krijgen ip in range van 68.100 dus 100 , 101 etc.
Alles werkt MAAR ik kan niet poort 9000 open krijgen. dat is de Twonky server poort in de QNAP nas. Wel kan ik inloggen op ip adres nas : 8080 ( poort van nas ) .
Wat ik ook doe , b.v. poort op Dv 2020 start stop 9000 TCP /UDP open zetten en in de 4500
Daarnaast heb ik de poortscan en dos bescherming uitgezet op de netgear en
NAT filters open en SIP ALG uitschakelen aangevinkt ( staat daar ook bij )
Ook als ik de 4500 van lan DV 2020 naar lan op de 4500 aansluit en DHCP uitzet op de 4500 dan nog krijg ik poort 9000 niet open ( ook met poorttester nog getest ).
Nu las ik ergens dat de 4500 de wan settings moet hebben en dat heb ik ingevuld in de wan settings op de 4500 ( wan ip die DV 2020 laat zien met de DNS servers ip's.
Dus lan DV 2020 naar WAn op4500 en deze settings ingevuld en dan heb ik geen internet.
4500 kan veel auto doen zou leuk zijn als er auto een pop-up kwam met wilt U deze poort openzetten en dan bevestigen met wachtwoord.
Tja weer een heel verhaal enik vind het leuk me erin te verdiepen maar nu ben ik wel diepgenoeg gegaan zal ik maar zeggen ik begrijp het ff niet meer.

Groet,

Mark
Vraag: is de WNDR4500 ook liggend te gebruiken, m.a.w. kan de router los worden gekoppeld van de plexiglasstandaard?
Helaas gaat dat niet lukken, ik krijg hem niet zomaar los van de voet. Je zou hem op zicht op zn kant kunnen leggen, maar de voet is wat breder (zodat die normaal niet omvalt), waardoor hij of schuin ligt, of je moet hem op de rand van een tafel leggen =P

Verder is t wel een mooi kastje hoor en neemt ie rechtop niet veel ruimte in..
Wat rechtvaardigt nu het grote prijsverschil met de wnd3700? Ik zie op zich niet meer voordelen en het scheelt 70-80 euro.
Ik vind je review wel mooi hoor maar ik weet niet waarom ik nou over zou moeten stappen.
edit: tekstueel

[Reactie gewijzigd door BeatBusters op 6 februari 2012 18:50]

Terechte vraag en wellicht inderdaad nog niet verwerkt in de review.
Tenzij je de router niet gaat flashen (op dit moment nog een custom firmware voor dit model), dan is Netgear Genie een mooie aanwinst tov de standaard netgear software zoals te vinden op de WNRD3700. De WNRD3700 is echter wel te flashen, dus indien je dat doet is dat voordeel weg.
Een tweede voordeel van de 4500 is de extreme hoge doorvoersnelheid van WAN > LAN en andersom zoals te zien op smallnetbuilder ( http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/bar ). De 4500 haalt hier 769 Mbit/s en de 3700 zit daar op 'slechts' 408,9 Mbit/s. De 4500 is dus iets meer toekomstvast. Wellicht over een paar jaar zijn er weer sneller modellen (en zeker met wifi), maar dat 480 Mbit/s binnen afzienbare tijd haalbaar is over coax is niet onredelijk omdat ED3.0 dit al aankan en glasvezel abo's van 500 Mbit bestaan ook al.

Laatste argument wat ik zo kan verzinnen is de support voor Readyshare printers waarbij een oude printer toch een netwerkprinter kan worden op OS X en Windows (linux oplossing nog niet gevonden). Andersom kun je zeggen, voor die 4 tientjes die een 4500 meer kost, heb je ook al bijna een netwerkprinter.

De WNRD3800 biedt ook deze opties + vele extra's, maar is weer langzamer zoals de 3700.
Primaire reden voor mij was de snelheid (ook op wifi) en de dual-band mogelijkheid, want bij mij thuis is 2.4 GHz een ramp. 5 GHz is wat ik nu als wifi wil gebruiken.

Ik zal dit later vandaag verwerken in de review + screens gaan plaatsen =)
Ik heb ook een 4500 en ik herken me niet in je negatieve punten. Bij mij was het gastnetwerk niet automatisch actief en ik hoefde ook geen poorten te forwarden. Ik ben zelf heel tevreden.
Ik ben al achter de reden van het poorten forwarden, dit had namelijk te maken met de browsersettings die nog naar mijn hoofdrouter bleef gaan en niet binnen het LAN (binnen het LAN) bleef. Het gastnetwerk was overigens niet actief na een reset naar default settings. Ik ga er vanuit dat dit dus ook niet by default is en heb dit uit de negatieve punten geschrapt.
Enig idee hoe je vanaf een linux PC kan printen via readyshare? Ik veronderstel dat het via SMB (of ldp / ipp) wel moet lukken, maar die readyshare lijkt me ondoorgrondelijk.
Dit heb ik zelf niet kunnen achterhalen. Wat readyshare in feite doet is een emulatie maken van een USB-aansluiting. De pc maakt ook een dergelijk geluid bij het installeren van de software en deze herkent dan ook de printer alsof deze op USB aangesloten zit, terwijl je er 20 m. vanaf kan zitten. Printersdrivers worden door W7 wel automatisch geinstalleerd overigens (zoals normaal).
Ik weet niet of dit met Wine op te lossen is.
Ik heb ADSL aansluiting. Het ADSL modem is een Speedtouch ST780WL of Thomson TG784 (beide met nagenoeg dezelfde mogelijkheden), In die ADSL modems zit een router.

Ik wil de Netgear WNDR-4500 aanschaffen en koppelen aan het ADSL modem. De routerfuncties van het ADSL modem wil ik uitgeschakeld hebben. Dus geen cascading van 2 routers ST780WL en daarachter Netgear WNDR-4500.

Is die router functie uit te zetten in het ADSL modem, anders wordt het router cascade schakeling.

Kan je in de Netgear WNDR-4500 ook ADSL inloggegevens van de ISP opgeven ?
In Engelse handleiding wordt gesuggereerd dat aangesloten kan worden op een DSL modem, in andere doc wordt feitelijk alleen gesproken over kabel modems.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Ik ga voor de wireless snelheid van 450 Mbps met de speciale WNDA-4100 USB sticks (dualband) en de mogelijkheid om een 2TB HDD NTFS geformateerd aan te sluiten.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Graag reactie of de Netgear WNDR-4500 aangesloten kan worden op de Speedtouch / Thomson ADSL modems. (ST780WL/TG784). Bij voorkeur met uitgeschakelde routerfunctie van het ADSL modem......

De NIEUWERE dualband routers volgens de nieuwe ac norm zijn al geannonceerd. Vanwege lage beschikbaarheid kies ik voor N 450 per band, dus N 900.

Graag reaktie.
De Ziggo TV service waarvoor internet nodig is, werkt ook via internet van andere provider via Ziggo Portal. Alleen VOD niet, maar dat interesseert me niet.

Ik wil als glasvezel hier uitblijft, overstappen van XS4ALL naar Ziggo.
De Netgear WNDR-4500 kan dan aangesloten worden op de Ubee modem van Ziggo.

In het Ubee modem van Ziggo zit ook een router (4 aansluitingen bedraad) en wireless N.

Heb je die router in de Ubee uitgezet en extern een Boundary Router opgezet. En achter de boundary router de Netgear WNDR-4500 ?

Werkt de Netgear WNDR-4500 als SWITCH achter je boundary router of heb je deze via de WAN aansluiting gekoppeld aan de boundary router. Je hebt dan een gescheiden netwerkt vanaf de boundary router. Koppel je via LAN poort dan werkt de Netgear WNDR-4500 als switch in hetzelfde netwerk met WiFi access.

Dus hoe is het bij je aangesloten ?
Als eerste even ingaan op je eerste reactie:
Ik de router een verbinding laten maken op 3 manieren:
- PPTP
- L2TP
- PPPoE.
De eerste twee zijn VPN, dus de tweede zul je moeten hebben naar je modem toe. Username en wachtwoordveld, gevolgd door evt. servicenaam, verbindsmodus (zoals inbellen) en Time-out in minuten. Dit ziet er wel uit zoals mijn ISDN-linksys dat vroeger ook ongeveer had, dus ik vermoed dat dit wel doet wat jij zou willen.

Je tweede punt is dat ziggo modem. Laat ik beginnen met te vertellen dat ik godzijdank een non-wifi UBEE modem heb staan. Mijn werkervaring bij UPC heeft me genoeg geleverd over dat soort krengen dat ik blij ben dat ik een gewoon modem heb (geen ervaring met UBEE wifi overigens).
De interface van het UBEE modem heb ik vorige week wel nog voor me gehad bij een vriend, maar ik kan niet zeggen of die mogelijkheden daar ook allemaal inzitten. Wat ik in ieder geval heb ik gedaan is meerdere routers op die UBEE wifi aangekoppeld en het werkte. DHCP kan uit op die UBEE, evenals uiteraard de wifi. Maar ik weet niet of er nog veel meer functies opzitten. Remote Access in ieder geval niet, anders had ik het nu voor je kunnen controleren. Vraagje voor het ziggoforum denk ik.

Mocht je nog meer info willen of een screenshot moet je t me even laten weten. Dan ga ik even uitzoeken waar ik zo'n screen kan uploaden.
Hallo,
Nieuw op het forum en weet niet veel van netwerken, toch een vraag:
Heb een Ubee modem van Ziggo, de nieuwe incl draadloos, echter veel problemen met uitvallen van het draadloos gebeuren.
Huidige situatie:
Modem in meterkast beneden, vaste kabel naar boven, gaat een switch ( zo heet zo'n verdeeldoos toch) in en van daaruit worden 3 pc's en een printer aangesloten (bekabeld)
Vanuit Ubee ook een vaste kabel naar de kamer, daar ook weer een switch en vandaaruit kabels naar tv,blu Ray,media player en HD recorder.
Draadloos heb ik nodig voor 2 x een iPad en een laptop.
Denk nu de Netgear WNDR 4500 aan te schaffen.
Hoe kan ik deze het beste aansluiten.

Ik koop deze omdat ik van het draadloos probleem af wil en lees hier goede berichten over.

Kan iemand mij uitleggen hoe ik het geheel het best aan kan sluiten ?
Hoe je dit eenvoudig kan inregelen is om een router (kan dus deze netgear ziin) aan te sluiten op je lan met de kabel op de LAN poort (laat die WAN poort altijd onbenut!). Dit maakt de configuratie redelijk eenvoudig, maar voordat je dit doet moet je het volgende in de configuratie regelen:
- Schakel DHCP op je router uit en hang de router in hetzelfde IP netwerk als je hoofdrouter (de Ubee).
- Schakel ook NAT uit voor de zekerheid. Firewalls zouden weinig invloed moeten hebben, maar zou je ook uit kunnen zetten.
- Stel de wifi in.
- Eventueel wifi op de hoofdrouter (Ubee) uitschakelen om te voorkomen dat de wifi netwerken elkaar storen.

Dit is eigenlijk de basis configuratie zoals ik die aan veel mensen uitleg en dit gaat dus al werken.
Vraag naar onderen verplaatst

Henk

[Reactie gewijzigd door Chiron01 op 30 januari 2013 21:34]

Dank voor je uitleg, ga er nu mee aan de slag, echter nog even voor de duidelijkheid,
Ik kan de kabel die in de switch gaat uit de switch halen ...dat is een kabel die vanaf de Ubee komt...en deze doe ik in de Lan aansluiting en niet in de geel gekleurde WAN poort van de Netgear ?
Verder zeg je dat ik daarvoor de DHCP op de router uit moet schakelen, echter hoe doe ik dat als de router nog geen verbinding met een pc heeft ? of moet ik dat uitschakelen op de Ubee ?
Hetzelfde verhaal voor de NAT.

Heb een hoop te leren, ik weet het, echter hoop de benodigde info hier op te steken.
Bij voorbaat bedankt voor de hulp
Aanvulling..
Ik vond bij Ziggo nog de volgende uitleg, moet ik dat eerst doen?
Link hiernaar :

Henk
Beste,

Die link is een MOGELIJKE oplossing, maar hierbij worden twee netwerken achter elkaar gecreeerd. Hierbij is het niet eenvoudig mogelijk om vanuit netwerk 1 naar netwerk 2 te komen (soms wel andersom). Mijn advies is in eerste instantie een pc aan te sluiten met een kabel op de netgear LANpoort. In de configuratie dan NAT uitschakelen en als ALLER ALLER laatste ook de DHCP uit te schakelen.
Hierna dient u de router te verbinden via de LANpoort en niet de gekleurde WAN aansluiting met het UBEE-modem. Of hier nog een switch tussen staat of niet is niet relevant voor de routers en maakt dus voor het netwerk niets uit.
Ik heb nu een Cisco 3925 modem + router.
Nu heb ik eerst de nas en de pc etc aangesloten op de poorten van de cisco.
Ik zie dan dat de apparaten een ip adres krijgen , deze heb ik ook nog gereserveerd op de 3925.
Alles zolas ook al eerder werkt maar ..... ook nu tot mijn verbazing wordt de poort 9000 geblokkeerd.
Ik dacht dat in dit geval ( zo was het ook bij mijn oude setting ) dat je verder niets hoeft in te stellen
en dat alles plug en play is . Dus ik kan vanaf mijn Qnap nas alles afspelen audio en video en de Twonky setup page ( ipadres nas : 9000 ) kan ik gewoon openen en instellingen maken.
Nu kan dat zelfs ook al niet. Ik begrijp niet waarom.
Let wel ik heb de WNDR 4500 nog niet eens aangesloten.
wie kan me helpen , wat doe ik fout?
Hoe sluit ik de WNDR erop aan en wat moet ik dan precies insttellen om te zorgen dat het werkt.
Ik kan de 4500 gebruiken puur als draadloos toegangspunt of
ik kan de 4500 gebruiken en aansluiten op de WAN en dan ipadressen laten uitsturen.
Ik had eerder de 4500 beperkt ip laten uitsturen in een range 192.168.68.100 - 200
De Cisco 192.168.178.10 - 99
Nogmaals wie kan me op weg helpen.
Alvast dank.
Segura,

Mijn probleem is opgelost.
Na van alles te proberen wat betreft settings in ISP modem/ router en 4500 heb ik nu het probleem opgelost.
Ik las op het internet dat er issues waren met Java. Dacht ( maar wist dat niet zeker ) dat kan nog wel eens van invloed zijn op je UPNP verkeer en zaken als poorten openen etc.
Dus Java geupdate.
En inderdaad probleem opgelost.
Daar wordt ik wel geflipt van als ik me de hele tijd blind zit te staren op wat ik nu dan toch nog fout zou doen wat betreft de instellingen, niets dus.

Groet

Beste Mark,

Ik zie je berichten zojuist pas. Ik hoop dat alles dan nu wel naar behoren werkte. Mocht je nog iets tegenkomen, dan hoor ik het wel.

mvg,
segura