Specificaties Tower, 6 interne + 5 externe bays - Bekijk alle specificaties

Aerocool Sixth Element Blue Edition Review

Nielz1990 2 februari 2012, 875 views

Aerocool Sixth Element Blue Edition

Pluspunten

• Goede airflow
  • Makkelijk te installeren
  • Voldoende koelingsmogelijkheden
  • Gaaf design
  • Installatie/Inbouwen componenten eenvoudig

Minpunten

• Plastic look
  • Afwerking kan beter
  • Kleine kabelmanagementgaten

Update: Foto's toegevoegd

Algemene beoordeling
Op zich is dit een mooie kast. Ik had hem gezien op internet, en het was eens wat anders als een standaard kast. Toen ik hem binnen kreeg was ik laaiend enthousiast. Mijn eerste echt 'eigen' build was een feit. Inmiddels is de hele build iets meer dan 3 maanden oud en begin ik mij te 'ergeren' aan de plastic look die deze kast toch wel heeft. Hij is verhuisd vanaf de grond naar mijn bureau, en nu blijkt ook nog eens dat de pootjes waar hij op staat niet helemaal stabiel/recht zijn. Ik ben dik tevreden over de kast, alleen de afwerking vind ik dus wat minder. Ik ga dus de komende maanden toch maar op zoek naar wat anders, waarschijnlijk de Corsair 600T.

Bouwkwaliteit/Afwerking
Zoals bij de algemene beoordeling al aangegeven vind ik dit wat minder. Het is een hoogglans kast, wat ook een plastic look geeft. Vuil zie je snel, mede omdat je toch regelmatig het deurtje open moet doen om je cd's te wisselen. De pootjes onder de kast zijn niet compleet stabiel, en de randjes van de panelen zijn ook niet superstrak afgewerkt. De kast kan iets wiebelen, het deurtje sluit niet helemaal strak etc. Wanneer de zijpanelen eraf zijn geweest is het even tobben voor deze er weer op zitten, aan de ene kant is dat logisch want daar zit een groot gedeelte van mijn kabels, aan de andere kant van de kast vind ik dit een raar verschijnsel. Het schuifsysteem is ook niet helemaal 100% in orde dus.

Inbouwmogelijkheden
De inbouwmogelijkheden zijn goed. Je kan maximaal 6 hdd's en 4 drivestations kwijt. 1 hdd-kooi kun je eruit halen als je gebruik maakt van een lange grafische kaart zoals een 6990. In mijn geval zitten er 2 GTX 580's in, hierbij kan ik de kooi gewoon laten zitten. Ik heb hem echter eruit gehaald, omdat de airflow iets beter is en ik toch maar 1 SSD en 2 HDD's erin heb zitten. Als je echter een zwaardere voeding erin hebt zitten (en dus vaak meer kabels weg wil/moet werken) zijn de kabelmanagementgaten aan de krappe kant, maar na enigzins rommelen lukt het wel.

Koelingsmogelijkheden
Qua airflow/koeling is deze kast goed. In combinatie met een i7 en 2 GTX580's (Twin Frozr II/OC versie) is de temperatuur idle rond de 30 graden (met 1 extra koeler en een Scythe Mugen 3) en na een paar uur gamen 50-55 graden met de koelers op lage snelheid (eigenlijk altijd <50%). De standaard meegeleverde koelers zijn van goede kwaliteit, alleen bij volledig toerental is het een behoorlijke herrie. Dit komt echter niet vaak voor.

Vormgeving
De vormgeving van deze kast vind ik origineel en gaaf. De kast heeft een stealth-imago, terwijl het ook de indruk geeft dat er een beest in schuilt.

Installatiegemak
Inbouwen van de componenten is een eitje in deze kast. De drivebays zijn voorzien van een lock-systeem met een draaiknop, en de hdd's zijn simpel te bevestigen in een soort rail-kliksysteem. Ideaal dus. Je moet alleen rekening houden met je SATA en powerkabels, als deze te ver uitsteken gaat de zijkant niet meer dicht. Ik heb bij 2 van mijn 3 schijven 90-graden kabels gebruikt. Ook is gebruik gemaakt van duimschroeven waardoor het losmaken van zijpanelen een makkie is.

Modbaarheid
Deze kast is slecht te modden. In de voorkant kan wel makkelijke een LCD-schermpje of fan-controller worden geplaatst, maar hier kunnen weer geen uitstekende knoppen opzitten in verband met het deurtje van de kast. De zijkant van de kast kan niet gemakkelijk voorzien worden van een window, in verband met de rare structuur van het paneel wat er in zit.

Opzich had de kast voor dit geld iets beter afgewerkt kunnen worden naar mijn mening. Misschien verwachtte ik er teveel van, maar voor 70 euro (net wat duurder dan de gemiddelde kast) vind ik de geleverde kwaliteit tegenvallen. Het is geen slechte, maar ook niet echt een goede kast qua prijs/kwaliteit. Matig dus.

Als je een leuke, niet standaard kast met een goede airflow zoekt is dit een prima keuze. Als je je echter stoort aan kleine dingetjes in de afwerking die niet 100% zijn, leg dan 3 tientjes extra neer voor een kwalitatief beter afgewerkte kast!

Heb jij ook een Aerocool Sixth Element Blue Edition?

Duidelijke review,

maar: wat fotootjes zouden leuk zijn, en de tekst onderbouwen (denk aan het punt van kabelmanagement en de panelen die niet erg lekker gaan). Een totaal shot als laatste is dan ook altijd leuk voor de volledigheid.

Verder leuke review, maar wat fotootjes zouden niet misstaan.
Foto's zijn toegevoegd :)!

[Reactie gewijzigd door Nielz1990 op 2 februari 2012 22:47]

en eventueel een foto van de kast in zijn geheel ipv alleen de krasjes en de inhoud van je pc:D

Leuk review idd, staat min of meer alles in wat ik zou willen weten!
Ik kan hier helaas maar 4 foto's kwijt, had er een stuk of 20 gemaakt, en vond deze relevanter met betrekking tot de review. Kijk anders even naar mijn usersysteem op Hardware.info, hier staan meer foto´s