Microsoft Sidewinder Mouse Review

Frijns.Net 2 oktober 2007, 3.629 views

Microsoft Sidewinder Mouse

Pluspunten

• Laser voor het aftasten van de ondergrond
  • DPI is snel instelbaar
  • Twee duimknoppen onder elkaar waardoor je de muis niet hoeft los te laten om deze knoppen te gebruiken. Dit in tegenstelling tot muizen waar deze knoppen achter elkaar zitten.

Minpunten

• De derde duimknop is niet bruikbaar zonder de muis helemaal los te laten.
  • De muis is achteraan misschien iets te hoog voor mensen met kleinere handen.
  • De software wordt niet meegeleverd, deze moet je downloaden.

Nadat ik een jaar of vijf games gespeeld heb met een IntelliMouse Explorer 1.0 van Microsoft was het toch tijd om deze te vervangen voor iets nieuws.
Aangezien de Microsoft muizen goed bevallen ben ik weer gaan kijken voor een MS muis.

Microsoft heeft drie zogenaamde gaming muizen waaronder de nieuwe Intellimouse explorer 3 en de Habu muis.
De Sidewinder is daar nu bij gekomen.
Volgens de website komt deze pas uit in oktober maar in de Mediamarkt in Köln lag deze vorige week al in het rek voor 69,- euro.
Deze heb ik dan ook gekocht vanwege zijn vormgeving.
De muis ligt lekker in de hand en heeft twee duim knoppen die onder elkaar zitten waardoor deze gemakkelijk te bereiken zijn zonder dat je je duim ver moet verschuiven.

Er worden gewichten en drie verschillende teflon voejtes mee geleverd zodat je de muis kunt aanpassen naar eigen inzicht kwa gewicht en de ondergrond die je hebt.

De muis gebruikt een laser voor het aftasten van het oppervlak en wordt via een USB kabel aan de pc aangesloten.

Middels drie knoppen kun je kiezen tussen: 400, 800 en 2000dpi waarbij een van de drie knoppen rood oplicht en het gekozen DPI aantal zichtbaar is in een venster bovenop de muis.
Onderaan de muis zit een rode led die ervoor zorgt dat er achteraan wat rood licht naar buiten schijnt.

Verder bevat de muis natuurlijk een scrollwiel dat niet naar links/rechts kan bewegen maar wel klikbaar is.
Ook is er nog een derde duimknop waar je niet aan kunt komen zonder de muis helemaal los te laten en je had te verplaatsen.

Update.
Aangezien de software nu beschikbaar is heb ik de muis nu zo aan de praat zoals het moet.
De derde duimknop is een macro knop. Als je op deze knop klikt dan kun je vervolgens een muisknop kiezen, door erop te klikken, waaronder de macro gaat vallen.
Vervolgens druk je de gewenste toetsenbord toetsen en muisknoppen die deel moeten uitmaken van de makro en dan klik je weer op de derde duimknop en dan is de macro opgeslagen.
Bijzonder handige feature.
Op het kleine display is ook een icoon zichtbaar dat aangeeft dat je op de macro knop gedrukt hebt zodat je ziet wanneer je kunt beginnen met het instellen van je macro.

Mijn toetsenbord is ook van Microsoft en de bijbehorende software daarvan is ook geinstalleerd.
Ik weet dus niet of het instellen van macro's hiermee samenhangt.
Let er dus even op als je deze macrofunctie wil gebruiken of dat ook werkt met andere toetsenborden. Waarschijnlijk wel, maar toch even een aandachtspuntje.

Via drie sliders kun je ook het DPI instellen waarbij je kunt gaan tot 2000 dpi. Standaard heb je 400, 800 en 2000 maar dat kan ook 200, 1000 en 1600 worden.
Deze waardes zijn dan ook correct zichtbaar in het display.

Heb jij ook een Microsoft Sidewinder Mouse?

mooi review, t lijkt mij wel een fijne muis :)
Dat de macro-knop niet in te drukken valt zonder de hele muis los te laten is natuurlijk zo met opzet gedaan. Zo kan je nooit per ongeluk een makro opnemen. Dat lijkt me dus niet echt een negatieve eigenschap.
Wat mij wat tegenvalt is dat er door het bijgeleverde programma niet onthouden wordt welke macro bij welk spel hoort. Als ik een macro op de rechtermuisknop instel, en na een poosje spelen het spel afsluit en weer in Windows zit, doet mijn rechtermuisknop niet wat 'ie hoort te doen, omdat hij dan die macro gaat uitvoeren. Moet je steeds weer naar die Intelli-software gaan om de knop weer zijn standaard functie toe te wijzen.
Beetje jammer ook dat muis niet ambidext is. Ik werk in Windows met de muis rechts (en dan is 't een zeer comfortabele muis, nadat je aan de grootte gewend bent), maar ik game altijd met de muis links. Dat gaat met deze muis echter nogal beroerd, want dan zit 'ie vrij oncomfortabel.
De quick-turn functie werkt ook niet in alle games even nauwkeurig. Heb 'm tot nu toe alleen goed aan de praat kunnen krijgen in HL2. In de rest van de games draait 'ie de ene keer driekwart circel, en dan weer 'n kwart...
Voor de rest weinig op- en aanmerkingen. 't Is een fijne muis, wanneer je geen kleine handen hebt en rechts bent.
Ik heb deze muis ook (zie mijn review), en ben er nog steeds erg tevreden mee, wat ik echter apart vindt is dat bij 3 van de 4 mensen die de muis hebben aangeschaft geen software in de doos hebben ontvangen, terwijl bij mij de CD met Intellipoint 6.2 gewoon in de doos was meegelevert.