Lamptron Fan Controller Touch Review

Namsan 2 februari 2012, laatste update op 2 februari 2012, 1.645 views

Lamptron Fan Controller Touch

Pluspunten

• Mooi design, touch screen, veel aansluitingen, groot vermogen per kanaal.

Minpunten

• Beperkte automatische regeling fans, afwerking lcd paneeltje, geen tape meegeleverd.

Features Score: 4
Kwaliteit Score: 4
De Lamptron Touch aangeschaft vanwege het touch screen, het design, de mogelijkheid om voldoende fans aan te sluiten en de mogelijkheid om de temperatuur te monitoren.
Ik was in ieder geval op zoek naar een fan controller zonder uitstekende bedieningsknoppen vanwege de plaatsing in een behuizing met een deur. Zodoende werd mijn keuze beperkt tot modellen met kleine knopjes/schuifjes of een touch screen.

Omdat het oog, al hoewel de controller ingebouwd achter een deurtje zit, ook wat wil heb ik gekozen voor de Lamptron Touch. Ik vond het verreweg de mooiste controller met touch screen. Het design is minimalistisch en het lcd paneeltje is fraai maar eveneens eenvoudig. In tegenstelling tot een aantal andere touch screen controllers die nogal schreeuwerig aandoen en waarbij op de lcd schermpjes nogal veel felle kleuren worden weergegeven. Smaken verschillen.
Daarnaast is deze controller kwalitatief goed en biedt het de mogelijkheid om behoorlijk wat fans aan te sluiten. Er kunnen 6 fans afzonderlijk, al dan niet automatisch op basis van gemeten temperaturen, worden geregeld en gemonitord.

De controller wordt geleverd met 6 3-pin voedingkabeltjes voor het aansluiten van de fans, 6 2-pin kabels met temperatuursensoren, een beknopte handleiding en een doekje voor het schoonmaken van het lcd paneeltje. Tape om de temperatuursensoren te bevestigen ontbrak. De handleiding heb ik niet gelezen want het plaatsen van de controller en het aansluiten van fans en temperatuuursensoren is vrij eenvoudig. Hetzelfde geld voor de bediening van de controller. Meer moeite en tijd heeft het kabelmanagement gekost. Voor je het weet zit je met een wirwar aan kabeltjes. In mijn situatie 8 kabeltjes voor 4 fans en 4 temperatuursensoren en de voedingskabel voor de controller zelf.

De controller werkt prima en doet wat hij moet doen maar ik heb wel een aantal punten van kritiek. Zeker gezien de relatief hoge prijs van het apparaat.

Wanneer je de controller de snelheid van een fan automatisch laat regelen stel je vooraf een grenswaarde van de temperatuur op. Komt de temperatuur boven deze waarde dan zal de fan op volle snelheid gaan draaien totdat de temperatuur weer onder de grenswaarde is gezakt. De snelheid bij overschrijding van de grenswaarde kan niet worden ingesteld en is altijd 100%.

Het touch screen werkt goed als je er recht voor zit maar bedienen vanuit een hoek gaat wat minder makkelijk.

Aan de randen van het lcd paneeltje is de achtergrond verlichting zichtbaar, dit valt vooral op als je vanuit een hoek ernaar kijkt.

Doordat de controller van boven en onder open is schijnt in mijn situatie het achtergrond licht van het paneeltje door de kieren en ventilator opening van mijn behuizing. Het achtergrond licht kan wel gedimd worden maar het effect hiervan is minimaal.

Ondanks de punten van kritiek ben ik wel tevreden met de keuze voor deze controller.

Heb jij ook een Lamptron Fan Controller Touch?

Nette review, niet super lang (is denk ik over zoiets niet mogelijk) en niet te kort!
Mis alleen wat plaatjes...
Huppakee, ben in een goede bui 4 sterren.
Was ook van plan me deze te halen, wat foto's zouden inderdaad wel leuk zijn dan heb ik een idee hoe het in men Fractal xl zou staan :P