Gigaset N300A IP Review

phubert 30 januari 2012, laatste update op 3 maart 2016, 3.856 views

Gigaset N300A IP

Prima product met uitstekende prijs/kwaliteitverhouding met ruime instel mogelijkheden en geregeld updates van Gigaset (online)

Pluspunten

• Veel instel mogelijkheden
  • Goede geluidskwaliteit
  • Veel lijnen mogelijk (indien nodig) (7)

Minpunten

• Zoeken in handsetmenu naar juiste functie.
  • Gesprek doorverbinden naar andere handset gaat soms fout
  • De verschillende antwoordapparaten ogen wat onoverzichtelijk

Kwaliteit Score: 5
Ik heb deze basis aangeschaft om gebruik te maken van zowel het PSTN van KPN als Voipbuster, dit doet ie perfect. Een groot voordeel vind ik dat je in kan stellen of je wilt uitbellen via vastnet of voip, en dit met een totaal van 7 lijnen (1 PSTN, 6 Voip).

De geluidskwaliteit is prima, al kan het met de voip soms nog wel iets galmen. Het grote voordeel van uitbellen via voip is dat je gelijk verbinding krijgt ipv dat ie de nummers gaat 'draaien'. De basis heeft de mogelijkheid voor meerdere antwoordapparaten. Je kan per lijn instellen of een groep maken.

het instellen van de basis gaat het allerbeste via een aangesloten pc op het netwerk. Via de handset is het zoeken en puzzelen en vind ik het echt niet handig.

Het bereik naar de losse handsets is perfect in huis, maar ook behoorlijk buiten huis.

Groot voordeel vind ik dat ie zelf aangeeft wanneer er updates voor de basis of de handsets beschikbaar zijn. Door deze te accepteren gaat hij downloaden en updaten, dit alles duurt ongeveer 5-10 min. In die tijd is de set niet bruikbaar.

Update 16-06-2013:
Onlangs heb ik ontdekt dat als er gebeld wordt via voip het niet mogelijk is een keuze te maken (druk 1 voor, 2 voor, etc) als je in een keuzemenu van bijv. een klachtenservice terecht komt. Nog niet uitgevonden hoe dit op te lossen, irritant, nog aan het zoeken naar oplossing. Indien uitgebeld wordt via PSTN geen probleem.

Update 27-06-2013:
Na tip van Tweaker ontdekt dat als je de RFC2833 in geavanceerde telefooninstellingen aanvinkt het wel werkt bij keuzemenu's.

Update 30-08-2013:
Negatief punt verwijderen, is opgelost.

Update 03-03-2016:
Werkt al ruim 6 maanden zonder problemen op Asterisk PBX (FreePBX).

Gebruik icm Siemens Gigaset SL78H (handset)

Heb jij ook een Gigaset N300A IP?

Keuzes maken is wel mogelijk met VOIP. Maar dan moet je in de Siemens de DTMF mode op RFC2833 zetten.

Webinterface openen: Instellingen >> Telefonie >> Uitgebreide instellingen.
glaasjemelk ontzettend bedankt voor de tip, het werkt!
Pas dat dan ook aan in de minpunten..
Thnx tinoz, punt verwijderd.
Heeft de Gigaset ook een SIP server aan boord? Bij bijvoorbeeld de linksys SPA kan er een SIP server worden ingeschakeld, zodat alle lijnen ook te gebruiken zijn met een SIP toestel/softphone.
Beste The Lord,

Ik heb het nog nagekeken in de web-configuratie maar kan dat niet vinden, zover ik weet zit het er niet op. Je kan tot 6 sip-accounts instellen (of als je provider het ondersteunt 6 dezelfde lijnen dus wisselgesprek), maar SIP server niet.

Als je centrale wilt maken kun je dat doen via bijvoorbeeld een Synology NAS, diverse modellen zijn uitgerust met Asterisk (Voip Server). Geen NAS? Een 2e hands HP of DELL thinclient (met Intel-CPU) ombouwen tot SIP-server met OpenPBX. Je zult wel goed moeten kijken welke modellen je kan ombouwen door plaatsen van een MSATA SSD (opslag). Op internet staat op diverse manieren beschreven hoe om te bouwen. Beide hebben laag stroomverbruik (afhankelijk van model).

Succes!
Voor mensen, die de N300A-IP in een VOIP centrale configuratie willen gebruiken: download het gratis programma MiniSipServer (MSS) eens van de website myvoipapp. Daar kun je tot 20 gebruikers aanmaken. Dezelfde gebruikers kun je ook in de N300A-IP (maximaal 6) zetten en voila, je hebt je eigen VOIP telefooncentrale. Werkt perfect!
Even een vraag van mij, werkt dit apparaat alleen maar met Gigaset telefoons of ook met een Philips telefoon? Heb zelf namelijk een Philips telefoon.
Geen ervaring mee, gebruik hier Gigaset-handsets. Volgens Wikipedia (en specificaties Gigaset) is de basis GAP compatibel, dus zou het moeten kunnen. Vermoed alleen dat uitgebreide functies niet mogelijk zijn op de handset.

"DECT apparatuur (handset of basisstation) dat voldoet aan GAP (Generic Access Profile) is uitwisselbaar met apparatuur van andere merken. GAP is sinds oktober 1997 een minimum vereiste voor alle DECT producten." (Bron: Wikipedia)

Kortom: uitproberen en als het niet werkt binnen 10 dagen (verkoop op afstand) retourneren.