Hitachi Deskstar 7K3000 HDS723030ALA640, 3TB Review

bas_buyandsell 29 mei 2012, laatste update op 17 november 2015, 4.622 views

Hitachi Deskstar 7K3000 HDS723030ALA640, 3TB

Pluspunten

• Een flinke hoeveelheid opslagruimte
  • Vlotte benadering en hoge datatransferrates
  • Lage geluids- en warmteproduktie
  • Volgens de specificaties is deze harddisk gecertificeerd voor 24/7 gebruik
  • betrouwbaarheid waarschijnlijk beter dan Seagate 3TB

Minpunten

• Hoewel de prijzen sinds oktober 2011 weer aan het dalen zijn is deze harddisk nog steeds één van de duurdere in de markt
  • Een Seagate 3TB met vergelijkbare specificaties is momenteel (jan.2012) een stuk goedkoper
  • De Seagate 3TB blijft toch paar graden koeler tijdens gebruik

Sinds oktober 2011 zijn de prijzen voor deze harddisk werkelijk sky-high gegaan. Voor mij de reden om de aankoop uit te stellen. Dankzij het ingestelde prijsalarm in mijn wenslijst werd ik gewaarschuwd toen een webshop deze harddisk aanbood voor een pré-flood prijs (¤ 157,-). De produktiedatum mocht dan wel eind 2010 zijn maar ik had wel een splinternieuwe 3TB harddisk met normale Nederlandse garantie!

In het gebruik ben ik zelf niet één probleem tegengekomen. Het Gigabyte GA-Z68X-UD4-B3 moederbord met de Z68X chipset ondersteund van zichzelf al harddisks van 3TB en groter. Verder gebruik ik Windows 7 in een 64bit versie.

Harddisks groter dan 2.2TB worden niet ondersteund door de 32 bit Windows versies. Alleen wanneer je deze harddisk wilt gebruiken als een data drive kun je met een hulpprogramma de volledige capaciteit beschikbaar maken onder een 32 bit Windows versie. Op de website van Hitachi kun je deze software vinden. Voor oudere moederborden met een bios die geen >2.2TB ondersteunen zijn er ook hulpprogramma's beschikbaar om de volledige capaciteit te benutten.

The Hitachi GPT Disk Manager works with 32bit and 64bit Windows XP, Windows Vista, and Windows 7 operating systems. Not required for Mac OS or Linux users.
The Hitachi GPT Disk Manager for Hitachi Deskstar 3.5" internal hard drives does not support RAID configurations and the resulting hard disk drive cannot be used as a boot drive.

Van alle harddisks in mijn systeem is dit een van de stilste. De warmteproduktie is ook zeer laag. In de Coolermaster Cosmos behuizing blijft de temperatuur rond 36 oC. (kamertemperatuur 20 oC, goede airflow)
De prestaties gemeten met HD Tune 2.55 op een SATA2 - 300GB/s. aansluiting zijn als volgt:
Hitachi HDS723030ALA Benchmark
Transfer Rate Minimum : 112.3 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 162.5 MB/sec
Transfer Rate Average : 139.5 MB/sec
Access Time : 10.7 ms
Burst Rate : 182.3 MB/sec
CPU Usage : -1.0%

De aansluitingen van de 7K3000 ondersteunen SATA3 - 6GB/s. In de praktijk zul je weinig merken van de lagere doorvoersnelheden van een SATA2 poort. Ter vergelijking heb ik de 7K3000 ook aangesloten op de SATA3 -600MB/s. controller. De resultaten:
Hitachi HDS723030ALA Benchmark
Transfer Rate Minimum : 112.3 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 162.5 MB/sec
Transfer Rate Average : 139.5 MB/sec
Access Time : 10.7 ms
Burst Rate : 2236.3 MB/sec
CPU Usage : -1.0%

Zoals je ziets verandert er niets aan de behaalde doorvoersnelheden of de toegangstijd. Alleen de burst rate is een stuk hoger. In het dagelijks gebruik zul je er niet veel van merken.
Nu ik ook een Seagate Barracuda ST3000MD001 3TB in mijn systeem heb hangen kon ik de prestaties mooi vergelijken. Volgens de benchmark tests presteert de Seagate beter dan de Hitachi terwijl de Hitachi een iets betere toegangstijd heeft. Je kunt de resultaten zelf vergelijken:

Hoe dan ook, het is een harddisk die in het gebruik vlot aanvoelt en doet wat je er van verwacht. Als je rekening houdt met negatieve berichten over in China geproduceerde Seagate harddisks dan is de Hitachi een veiligere keuze.

Update mei 2012
Nu ik een tweede Hitachi Deskstar 3TB 7K3000 in mijn systeem heb kunnen zetten kon ik een raid-0 array maken. De eerste harddisk was al ruim gevuld dus na een back-up van belangrijke bestanden heb ik de tweede schijf toegevoegd met behulp van Intels Rapid Strorage Manager. Hier kun je aangeven dat de data van één van de schijven bewaard moet blijven. Deze conversie is tijdrovender dan een schone start (ongeveer 14 uur afhankelijk van de hoeveelheid data) maar je hoeft niet eerst 3TB ergens anders op te slaan.
Dat HD-Tune 2.55 niet om kan gaan met zeer grote array's blijkt snel. Alleen de eerste 2.2 TB van het array worden gezien wat resulteert in absurde transferrate's tot 63.906,2MB/sec.!
Met HD TunePro 5.0 worden realistischere waardes weergegeven:
Gemeten op twee SATA2 - 300MB/sec. aansluitingen van de Z68X chipset waren de scores:
2x Hitachi HDS723030ALA raid-0 Benchmark
Test capacity: full
Transfer Rate Minimum : 122.6 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 312.3 MB/sec
Transfer Rate Average : 236.3 MB/sec
Access Time : 15.4 ms
Burst Rate : 5328.4 MB/sec
CPU Usage : 1.2%

(Binnenkort zal ik de review herschrijven met volledig vernieuwde benchmarkresultaten)

• Gigabyte GA-Z68X-UD4-B3
  • Intel i7 2600K @ 4.3Ghz.
  • 2x G.Skill RipjawsX 4Gb ddr3-1600 cl7-8-7-24
  • 2x Crucial M4 SSD 128Gb SATA 6Gb/s raid-0
  • 2x Hitachi Deskstar 3TB 7K3000 in raid-0
  • Seagate Desktop HDD, 3TB
  • MSI N560GTX-Ti Hawk
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Hitachi Deskstar 7K3000 HDS723030ALA640, 3TB?

Goede review.

Kleine opmerking. Je stelt dat:
Misschien dat je in een raid-0 opstelling met 2 van deze harddisks net tegen de limiet van de SATA2 poorten aan zult lopen
Ik snap waarom je dit denkt, want 2x het door jouw gemeten maximum van 162,5 MB/sec is inderdaad groter dan het maximum van 1 SATA 2 poort.
Maar: Als je twee schijven in RAID0 zet dan gebruik je daar 2 SATA poorten voor.
Dus je kun dan echt wel een max. transferrate halen > 300 MB/sec...
Je ziet het ook al vaak met twee SSD's die in RAID0 zijn aangesloten...
aangepast, je hebt gelijk.
negatieve eigenschappen heb ik uit eigen ervaring gemerkt dat je voor de prijs ook wel een iets betere schijf krijgt met de hitachi.... stukkie minder uitval dan de samsung. Maybe dat dat oo kwel de prijs verklaard.
Zelf heb ik dus geen problemen gehad met alle Samsungs die hier langs gekomen zijn. (Zie ook mijn hardware lijstje bovenaan.) Momenteel kost de 7K3000 ongeveer ¤ 237,- terwijl een vergelijkbare Seagate Barracuda ST3000DM001 ongeveer ¤ 168,- kost. (28 jan.2012)
Voor oktober 2011 was de gangbare prijs van de 7K3000 rond de ¤ 150,-
Als je hem voor zo'n bedrag op de kop kunt tikken met normale garantievoorwaarden, dan heb je een goede koop gedaan.
Ik heb overigens gemerkt dat er flink wat grijze importschijven uit Azië worden aangeboden. Meestal gaat het goed maar zodra je de garantie nodig hebt ............this product is sold outside the region.... waranty not valid..... :'(
Quick warranty check results
Serial number Expiration date (YYYY-MM-DD)
YHGJ77NA The drive is not valid for warranty through Hitachi. ;(
Please return product to your point of purchase.

OF

Quick warranty check results
Serial number Expiration date (YYYY-MM-DD)
YHG4JM3A 2014-03-09 :)

Vooraf even serienummer controleren maakt een hoop duidelijk. Het is dan aan jezelf of je risico's wilt lopen met je data en hoe je het oplost als het fout gaat. }:O

While the warranty Quick Check may show this hard drive has a valid warranty, NOT ALL WARRANTIES ARE TRANSFERABLE, therefore this Quick Check is not a guarantee of warranty entitlement.

[Reactie gewijzigd door bas_buyandsell op 21 maart 2012 09:58]

Nette review, ben zelf van plan om een 2TB versie te gaan kopen.

Verder heb ik nog een vraagje over die 'prijsalerts', kan je dat instellen?

"Prijsalerts: Er zijn 0 prijsalerts ingesteld."

Mvg
Een beetje of-topic maar je kunt een price-alert instellen als je een wenslijst hebt aangemaakt en ingelogd bent. Als je de wenslijst gaat bewerken kun je de aangeven wanneer je een waarschuwing wilt ontvangen. Dit werkt alleen als je ingelogd bent.
Ja, ik ben er net achter gekomen. Heel erg bedankt!