Specificaties 13,3" (1366x768), 128GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Samsung 900X3A-A01NL Review

afluiter 28 januari 2012, laatste update op 28 januari 2012, 901 views

Samsung 900X3A-A01NL

Pluspunten

• Alles goed
  • Beeldscherm kan beter.
  • Harddisk kan groter.
  • Extra zuinige grafische kaart is leuker.

Minpunten

• nog niet gevonden.

Op 26 januari 2012 deze laptop gekocht bij Mediamarkt in Amsterdam, door de 19% BTW actie deze laptop aangeschaft voor 839,- euro, een echt bodem bedrag voor deze Laptop.

Ik ben ontwikkelaar van Windows software en ik was vooral op zoek naar een lichtgewicht laptop met zwaargewicht specificaties. Ik was al langer op zoek naar een lichtgewicht laptop maar deze zijn erg moeilijk te vinden. Met de komst van het Ultrabook initiatief zal dit snel verleden tijd zijn en mijn planning was dan ook om rond augustus 2012 een Ultrabook aan te schaffen. Door bovenstaande aanbod is dit aanzienlijk vervroegd.

Snelheid
Snelheid van de processor is prima (i5-sandy) in combinatie met de SSD heb je natuurlijk een
straaljager, de laptop is in 3 seconden van slaap naar aan en in 10 seconden van uit naar aan.

Vormgeving
De laptop is erg mooi vormgegeven, mooie lijnen. Eindelijk een laptop die echt gezien mag worden.
Wel is het geheel erg besmettelijk en een dagelijkse poetsbeurt is geen overbodig luxe.
De laptop is zo mooi dat je voortdurend aahs en oo hoort, leuk om trots op je apparatuur te kunnen zijn.

Aansluitingen
Links:
mini-ethernet aansluiting (verloopkabel naar gewoon ethernet in doos).
USB 3.0
Hdmi-d (een soort mini hdmi)
Ik maak me wel wat zorgen om de hdmi-d aansluiting die te fragiel overkomt.
Het is ook erg jammer dat Samsung niet direct alle kabeltjes meeleverd en zo vindt ik een hdmi-d naar VGA voor rond de 50,- euro extra veel te duur. Door in China via e-bay kabels te bestellen ben ik maar een fractie van de kosten kwijt terwijl ik dan ook gelijk een hdmi-d naar hdmi erbij heb.
Rechts:
USB 2.0 ( Waarom geen USB 3.0 ??)
micro-sd
Headset (speaker/mic in 1)

Grafisch
De interne grafische processer werkt goed maar persoonlijk zie ik altijd het liefste een extra grafische chip erbij. Wel is deze configuratie erg energie zuinig, aangezien ik geen games ontwikkel of speel op deze laptop is dat dus ook geen issue. HD fims zouden geen probleem mogen zijn, dit moet ik nog testen.

Schijf
De harde schijf is 128 Gb, effectief blijft daar 119 Gb van over waarbij het besturings systeem tegenwoordig rond de 20 Gb van nodig heeft met nog 15 Gb aan geinstalleerde software zou je dus
89 Gb ruimte verwachten. Dat was dus 65 Gb !!, Het bleek dat bijna 25 Gb zat in een verborgen partitie die gebruikt wordt voor systeemherstel. Dat is mooi voor de servicedesk van Samsung maar niet voor mij. Dus een backup gemaakt van deze partitie en deze daarna gewist en de bestaande c-partitie uitgebreid zodat er nu 86 Gb voor mij aanwezig is.

Wireless
In eerste instantie had ik problemen met de verbinding met mijn draadloze thuisnetwerk (op het werk had ik geen problemen) maar na een update van de drivers en een reset van mijn thuisrouter werkt alles prima. Ik ben niet in staat om een goede bandbreedte test te doen aangezien ik een maximum snelheid heb van 25 Mbits via mijn provider, deze snelheid kan mijn n-netwerk prima aan en daar heeft deze laptop dus geen enkele moeite mee.

Touchpad
De touchpad is vreemd, meerdere functies in een plat vlak terwijl er duidelijk onder het platte vlak meerdere knoppen zitten. Het is wel even oefenen met de multitouch functionaliteit, 1, 2 of 3 vingers voor de diverse functies.

Toetsenbord
Het toetsenbord is geweldig, prima toetsaanslag en gevoel, erg belangrijk!

Beeldscherm
Het beeldscherm is erg helder, erg mooi hoewel deze niet op kan tegen een apple scherm (air).

Al met al is dit een prima vervanger van mijn huidige zware laptop en moet ik me in hoofdzaak zorgen maken dat deze niet wordt gestolen.

• iomega portable externe harddisk 1TB
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Samsung 900X3A-A01NL?

Hoe lang gaat de accu van dit ding nou mee?