Asus WL-500g Premium Review

wpte2 22 september 2007, 1.437 views

Asus WL-500g Premium

Pluspunten

• Start snel op
  • Instellingen zijn snel opgeslagen en actief
  • Ongeloofelijk veel opties
  • Goed draadloos bereik
  • FTP server
  • Netwerk printer
  • Lage ping optie
  • Managen van de bandbreedte die word gebruikt

Minpunten

• Overgevoelige firewall (zet dat kreng gewoon direct uit)
  • Crasht af en toe
  • Slechte support van asus

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
Waarom ik de router kocht
Ik heb deze router gekocht omdat mijn oude (goedkope) router het begaf.

De doos
Toen ik de WL-500G Premium binnen kreeg zat hij niet in een al te grote doos, de doos van mijn oude router was ongeveer even groot. Toen ik de doos open maakte zag ik dat de router echt een stuk groter was dan mijn oude, niet dat ik dat erg vond, want hij ziet er erg solide uit.
Ook de antenne is redelijk groot, maar dat heeft een rede (zie test resultaten).
De adapter is lekker klein

Uiterlijk
De router zelf ziet er erg goed gekoelt uit, hij heeft overal kleine gaatjes (boven en onderkant maar ook aan de zijkant) en blijft daardoor na mijn ervaring ontzettend koel, zelfs tijdens zware belasting :)
Ik vind de hem ook best wel mooi vorm gegeven, hij ziet er niet uit als een of ander goedkoop plastic dingetje, maar juist erg professioneel en strak gestyled.
Ik heb vaak gelezen in reviews dat de lichtsterkte van de lampjes veel te sterk was, ik ben het daar totaal niet mee eens. De lichten zijn redelijk zwak maar toch duidelijk zichtbaar op grote afstanden.

Instellen en installeren
Het instellen ging redelijk makkelijk: gewoon het EZ knopje indrukken en je kan zo via een programma van de CD de router instellen :)
Ik vond het wel vreemd dat de router een IP aannam van 192.168.1.1 terwijl mijn oude router direct herkende dat zijn ip 192.168.2.1 moest zijn, maar na een kleine verandering in de instellingen was dit probleem ook zo verholpen.
Voor de rest heb ik ook een FTP server, UPnP server en netwerk-schijf ingesteld, dit ging vrij makkelijk en de router is zelfs via het internet op de FTP server te bereiken (als je dat wilt). Je kan aparte accounts aanmaken en aparte mapjes, zo blijft alles overzichtelijk :P
Ook kan je de belasting verdeling in het netwerk instellen, ook kun je je ping verlagen met een speciale packet fragmentation optie: world of warcraft 70ms minder, Battlefield 2 en 2142 2ms minder. Deze optie is best lekker, ik heb nu namelijk geen haperingen meer tijdens het spelen, alles gaat lekker vloeiend, ondanks dat het bij battlefield maar 2ms scheelt.

test resultaten
Nou, dit routertje haalt hoge snelheden :D
Ik heb eerst via een netwerk test de router getest met als uitkomst: 91,23mbps

Ook heb ik hem getest met file transfer (jup ik heb 2 pc's met raid0 ;) ) :
pc naar pc download: 89mbps
pc naar pc upload: 82mbps
draadloos download: 43mbps (met 54mbps netwerk snelheid en op 5m afstand)

Veel mensen klagen over de FTP server snelheid :? ik snap niet waarom. Mijn internet is toch niet zo snel dat ik met meer dan 113kb/s kan uploaden en ik gebruik FTP dus alleen voor als ik niet thuis ben. Je kan namelijk gewoon gebruik maken van de netwerk hdd (lijkt een beetje op NAS) en deze is gewoon dezelfde snelheid als de snelheid van de externe hdd die je hebt aangesloten. Overigens kan ik thuis max. 1mb/s up en downloaden, en voor internet is dit meer dan snel genoeg (ongeveer 8mbps namelijk)

Draadloos kom je ook ver met deze router, ik kon namelijk op 50 meter afstand nog steeds google laden. Toen ik dit deed stond de router in het midden van mijn huis en stonden er zelfs nog bomen voor (ik kon mn huis dus niet meer zien) en toch had ik een redelijke qualiteit verbinding :)

De router is bij mij wel een aantal keer gecrasht, een keertje zo erg dat alle fabrieks instellingen weer terug waren (gelukkig had ik een backup :) )
Mensen die zich afvragen of de printer werkt: jup hij werkt hier prima, zelfs op een windows 98SE pc. ik heb overigens een lexmark 1100 series printer.

Heb jij ook een Asus WL-500g Premium?

Is dat Megabit per Seconde of Megabyte per seconde? ;)
we zullen het maar houden op megabit, is standaart notatie hea ;)
mbps = megabit per seconde
mb/s = megabyte per seconde
Ziet er goed uit, alleen dat crachen.. hrrmpff.. gebeurd dat vaak? (Als in onder zware belasting vaker dan 1 x per week.) Want zoniet, dan is dit een goede vervanger voor mijn laatste router..
Hmm, je hebt gelijk is een super router. Dit is de opvolger van de succes volle asus wl500g. Alleen heb ik nooit problemen gehad met het crashen. Heb zelf de 500G premium en wl600g. Nooit problemen mee. Probeer eens een firmware update!

Kijk ff op http://wl500g.info/ , meestal heb je dan de ondersteuning van asus niet eens meer nodig ;)

[Reactie gewijzigd door cemmie op 22 september 2007 22:34]

het crashen is niet zo vaak, het is meer in de zin van crashen tijdens iets in te stellen ofzo.
Ik heb het gehad net nadat ik een nieuwe FTP account had gemaakt (toen was hij weer terug naar fabrieks instellingen) en voor de rest gewoon bij het instellen, gewoon ff een kwestie van stekker dr in en uit :)
Overigens is ook mn FTP server een keer gecrasht... toen was de USB stick vol ;) :P
dr moet maandag een mooie externe HDD komen van 500gig, moet nog ff kijken in welk formaat ik hem formatteer, ik probeer natuurlijk eerst NTFS, anders ga ik voor EXT2
Als je er voor de rest niet zo veel aan sleuteld zie je hem waarschijnlijk zeer zelden crashen (misschien na een jaar ofzo :P )

[Reactie gewijzigd door wpte2 op 23 september 2007 00:38]