Specificaties 520W (80 Plus), volledig modulair - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Real Power M520 Review

TD-er 20 september 2007, laatste update op 20 september 2007, 13.261 views

Cooler Master Real Power M520

Pluspunten

• energie-zuinig
  • stil
  • degelijk gebouwd
  • luxe verpakking en opberg-doos voor de reserve-kabels.
  • veel aansluitmogelijkheden
  • Molex-stekkers hebben een release-meganisme, dus nooit meer veel te hard trekken om het uit die cdrom te krijgen.

Minpunten

• prijzig
  • stugge kabels

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 5
Uitrusting Score: 5
Koelvermogen Score: 4
Ik heb deze voeding als vervanger van een eXtreme Power 500W gekocht, omdat die mij te luidruchtig was en ik het vermoeden had dat Active PFC toch wel wat beter voor de energierekening zou zijn dan een Passive PFC versie.

Uitrusting
De uitrusting van de voeding is echt dik in orde.
Het geheel wordt geleverd in een stevige kartonnen koffer-achtige doos met een schuim binnenvoering, waarin je dus makkelijk ook de reserve kabels kunt bewaren. De voeding zelf voelt erg zwaar en degelijk aan.

Deze voeding heeft standaard alleen de (24-polige) ATX-stekker (en de 4-polige P4-stekker en een 8-polige EPS-stekker.) aan de voeding zitten en verder alleen aansluitingen voor de meegeleverde bekabeling.
Er is ruimte voor 6x 5-polige zwarte stekkers (3.3 - 5 - 12V) en 2x een groene 6-polige aansluiting voor PCIe-stroomvoorziening.
De bedoeling is dat je op die manier dus alleen de kabels in je PC hebt hangen die je ook nodig hebt.

De meegeleverde verloopjes zijn: (kant voeding-aansluiting eerst)
* (Groen) PCI-e 6pin => PCI-e 8 pin(1x) (1 kabel)
* (Groen) PCI-e 6pin => PCI-e 6 pin(1x) (2 kabels)
* (zwart) Molex 5pin => molex 4pin => molex 4pin => FDD (2 kabels)
* (zwart) Molex 5pin => SATA(3x) (2 kabels)
* (zwart) Molex 5pin => molex 4pin(3x) (2 kabels)

Oftewel 8 aansluitingen voor oude schijven, cdromspelers, etc. en 6 SATA aansluitingen en voldoende voor de huidige VGA-kaarten.

Energieverbruik
Volgens Coolermaster heeft deze voeding een efficientie van >80% en de eXtreme Power 500W die ik ervoor had, had een efficientie van >70%.
Uiteraard geloof je dat natuurlijk niet meteen, dus heb ik wat metingen gedaan met de Energy Monitor 3000 ;)
De oude voeding (Passive PFC) had een Cos-phi van 0,71 en deze zit op 0,87 (0,97 bij max belasting van dat systeem).
Dat is allemaal natuurlijk leuk en aardig, maar het gaat met name om het verschil op de energie-rekening :)
Met die oude voeding trekt mijn servertje ongeveer 125 Watt bij veel disk-activiteit en 118 Watt idle. Die nieuwe voeding trekt vrijwel hetzelfde, maar wel met 4 schijven erbij. (!!) Oftewel 36 Watt extra verbruik bij 110-121 Watt uit het stopcontact. Dus dat is zo'n besparing van (minimaal) zo'n 65 euro per jaar aan electriciteitskosten per jaar (server staat 24/7 aan en 1 kWh kost netto zo'n 0,21ct, dus zo'n 0,21x24x365/1000 = 1,83 per Watt per jaar)

Geluidsproductie
Ik heb hier geen dB-meter, maar zo puur op het gehoor zit het wel goed qua geluidsproductie. De CPU-fan in mijn server staat uit en dus hoor je alleen maar de schijven... en de voeding komt daar niet bovenuit qua lawaai.
Een heel stuk beter dan die eXtreme Power 500W die ik eerst had. In elk geval is het geluidsverschil gevoelsmatig een stuk groter dan die 4 dB verschil die Coolermaster opgeeft ("<20 dB" om "<16dB") (N.B. 4dB verschil is zo'n 2,5x zoveel lawaai)
Ik heb de voeding in mijn servertje niet kunnen stress-testen, dus ik weet niet hoe het geluidsniveau is onder zware belasting.

Nadelen
Het grote voordeel van deze voeding zou moeten zijn dat je alleen die kabels gebruikt die je nodig hebt en op die manier dus zo weinig mogelijk draden-zooi in de kast hebt hangen. Het probleem is echter dat bijvoorbeeld de SATA-kabels 3 aansluitingen hebben en met 4 SATA-schijven zit je dus toch weer aan 2 van die kabelbomen.
Verder is de afstand tussen de molex-stekkers ook niet heel erg groot, dus zit ik ook met 2 van die kabel-bomen in mijn kast om 2 schijven en 1 cdrom aan te sluiten. (tussen die schijven en cdrom zit nog 1 andere schijf en dat past niet)
Verder zijn die kabels erg netjes afgewerkt met van dat kabel-krimp-gaas, maar daardoor zijn ze relatief stug en heb ik dus de kabels met binders vast moeten maken aan de kast om zo weinig mogelijk kracht op de sata-aansluitingen te krijgen. Hierdoor krijg je dus toch weer een redelijk gedoe met de bekabeling, waardoor het nut van losse kabels weer een beetje vervalt.

Heb jij ook een Cooler Master Real Power M520?

Ik heb deze voeding nu zelf ook een weekje in gebruik in mijn pas gebouwde systeem en ben er zr tevreden over. Wat dinkelover al heeft gezegd, er worden meer aansluitingen bij de voeding geleverd dan vermeld, het zijn er idd 4 per kabel.

Ook ben ik het helemaal eens wat dinkelover zegt over de warmteproductie, systeem staat al te draaien sinds het moment van installatie en de buitenkant van de voeding is gewoon kamertemperatuur, is dus amper een graadje warmer geworden.

Voor de mensen hierboven die klagen over het geluid van de voeding, daar kan ik eigenlijk maar 2 dingen over zeggen :) Of je hebt de voeding tijdens installatie niet zo best behandeld, of je hebt toevallig een slecht fabrikaat, maar de voeding is bij mij onhoorbaar, helemaal super dus!

Het enige commentaar wat ik kan bevestigen van bovenstaand genoemd commentaar is de stugheid van de kabels, die zijn bijna niet normaal weg te werken, zo stug zijn ze. Verder wel alles netjes in sleeves etc en natuurlijk modulair dus het wordt nooit een rommelig gezicht.

Ik heb al vele pc-tjes voor anderen in elkaar geknutseld en veel verschillende voedingen gebruikt en moet zeggen dat deze voeding mijn inziens qua prijs/kwaliteit verhoudingen misschien wel het beste is wat er op dit moment te krijgen is.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 22 augustus 2008 15:28]

Tsja, je noemt hem prijzig, maar modulaire voedingen zijn nou eenmaal wat duurder dan gewone... Ik ga de M620 kopen ergens deze week voor 105E...
Hij is ook niet te duur, zeker niet als je nagaat dat 'ie qua energie-kosten zijn meerprijs al waard is.
ik heb hem al een tijdje, ik moet toegeven dat de kabel idd erg stug zijn... maar het is netjes weg te werken omdat hij modulair is.
Ik draai hem in combie met een GeForce 8600GTS en Core 2 Duo E6750 op een Nforce-680i mb en het loopt super stabiel :)
ik ben er erg tevreden over.
Ik heb de mijne gisteren even snel aangesloten, net nieuw, maar mijn M520 heeft per SATA kabel toch echt 4 aansluitingen en niet drie...wellicht nieuwe revisie. Eerste indruk erg solide en wat mij zo opviel was dat ik 0,0 warmte productie voelde (na half uur nog steeds ijskoud), waar ik bij mijn Zalman 360W en Tagan 380W toch behoorlijk stralingswarmte voelde als je ook maar in de buurt kwam. Maarja, hij was dan ook nog niet ingebouwd dus niet echt eerlijke vergelijking. En hij komt in een CM 690 kast (voeding onderin dus) dus echt eerlijk vergelijken met de andere twee zal ik nooit kunnen.
Als ik eraan denk zal ik ook een reviewtje schrijven. Zal wel stuk populairder worden sowieso nu de prijs behoorlijk is gezakt.

edit: ik heb geloof ik een Real Power Pro M520, wellicht dat dat het verschil is in plaats van de revisie betreffende de 4 SATA aansluiting per kabel.

[Reactie gewijzigd door dinkelover op 6 januari 2008 10:00]

Ik heb deze voeding voor mijn mediapc gekocht.

Echter vind ik hem juist vrij luidruchtig. De pc is verder super stil en de fan zorgt ervoor dat ik mijn mediapc nog niet acceptabel stil vind.

De reden dat ik hem heb gekocht is omdat deze psude aanbieding was en omdat ik overal las dat hij vrij stil is. Met de wetenschap dat ik idle de 120w trek, ging ik er vanuit dat de fan in de laagste fanspeed zou draaien(fanspeedasting = verbruikt wattage).

Ik vind het moeilijk om zo op mijn gehoor de decibells uit te drukken, maar met een verbruik op 120W, ligt de verhouding to.v andere psu ongeveer zo:

Targan 480W +
Coolermaster EP 430 +
Aopen 300W (120mm) 0
Sweex 350w 0-
Coolermaster RP 520 -
HKC 430W -

[Reactie gewijzigd door Carel op 1 maart 2008 08:44]

Ook ik vind de de voeding te luidruchtig. Ik hoor in een stille ruimte toch duidelijk de fan. De Coolermaster 460 die ik hiervoor had was gewoon echt stil. Helaas had die het na een blikseminslag begeven. Heb nu een beetje spijt dat ik een zwaardere heb gekocht en niet de 460. De stugheid van de kabels valt me mee. Ik kon ze goed wegwerken.
Inmiddels heb ik de fan van de Coolermaster 520 vervangen door die van de kapotte 460. Deze fan doet het nog uitstekend en is een stuk stiller dat die in de 520 zat. Waarschijnlijk zat er een maandagochtend fan in. Na de vervanging ben ik nu dus echt tevreden. M'n garantie is nu wel weg, maar ja het is niet anders.

[Reactie gewijzigd door schovie op 27 september 2008 17:57]

Ik heb deze lopen met een amd x2 6000+ en een 4870 oc 850/1100 en het loopt nog steeds superstabiel aangezien dat ze allebei wel heel wat verbruiken
Ik heb deze voeding ongeveer een halfjaar geleden aangeschaft ter vervanging van een Tagan 480W voeding uit 2005, omdat ik modulair wilde gaan. Nog steeds spijt van want de Coolermaster voeding is ronduit het luidruchtigste onderdeel in mijn PC en by far veel hoorbaarder dan de Tagan, die het overigens met twee 80 mm fans moest doen.

Van mijn systeem zijn de processor- en casefan van Scythe die hooguit op 500 rpm draaien, de videokaart (9600GT) is passief gekoeld. Ik heb twee Samsung F3 schijven met rubber ophanging. Mijn huidige M520 voeding is met een zacht ratelend geluid goed hoorbaar, vergelijkbaar met een stationair draaiende auto in de verte. Niet irritant, wel jammer omdat mijn overige componenten wel echt stil zijn.

Gevalletje RMA of beter voor weer een andere voeding gaan?

[Reactie gewijzigd door AvWijk op 1 mei 2010 04:32]

Dan heb jij het nog goed. Met mijn q6600 en hd4890 maakt deze voeding toch een herrie!
Idle goed stil, maar load..

[Reactie gewijzigd door Peter91 op 10 augustus 2010 08:46]

Ik heb deze nu ook al ongeveer een jaar,
na mijn update van een maand terug had ik zo mijn twijfels of hij het nog wel zou trekken met mijn specs: i5, HD 5870 8GB RAM en ja hoor hij doet het super! zelfs als ik mijn i5 naar de 4GHZ overclock dus dat is zeer netjes!

zeker een aanbeveling :)