Philips Prestigo SRT8215 Review

apexrider 25 januari 2012, laatste update op 25 januari 2012, 3.755 views

Philips Prestigo SRT8215

Pluspunten

• Eenvoudig te configureren
  • Ondersteuning van zenderfavorieten met logo's
  • Maakt al m'n andere afstandsbedieningen overbodig

Minpunten

• Geen kleurtoetsen, wel als softwareknop toe te voegen
  • Geen ondersteuning voor Linux
  • Wisselen van activiteit werkt niet lekker

Configuratie Score: 4
Over het algemeen ben ik wel tevreden met deze afstandsbediening. Hij ziet er mooi uit, vervangt al m'n overige afstandsbedieningen en is bovendien eenvoudig te programmeren.

De afstandsbediening ligt prettig in de hand. Het gebruikte materiaal aan de achterkant van het apparaat is van een soort rubber wat erg prettig aanvoelt. Het geheel is prima met één hand te bedienen. De resolutie van het display is niet al te hoog, maar is verder wel prima af te lezen. De touch bediening van het display vergt wel enige gewenning, er moet enige druk uitgeoefend worden om een optie te activeren.

Van de drie apparaten die ik heb toegevoegd werd enkel de set-top-box niet goed herkend. De herkenningsmethode via de power knop van de originele afstandsbediening had geen succes. Het is echter ook heel eenvoudig om een onbekend apparaat toe te voegen door de knoppen van de originele afstandsbediening te kopieren.

Ook het aanmaken van activiteiten is in principe een fluitje van een cent. Er ontstond echter wel een probleem: de activiteiten waar je namelijk uit kunt kiezen zijn gebaseerd op de apparaten die je hebt toegevoegd. Omdat mijn set-top box niet als radio bekend staat, terwijl ie dat wel is, kon ik deze ook niet als apparaat gebruiken bij de activiteit "Radio luisteren". Dit heb ik uiteindelijk opgelost door een nieuwe radio toe te voegen en de knoppen van de set-top box te kopiëren. Feitelijk heb ik mijn set-top box dus 2x opgevoerd; 1x als IPTV box en 1x als radio. Een minpunt bij het aanmaken van activiteiten is dat achteraf de volgorde niet meer aangepast kan worden, deze zul je dus direct in de gewenste volgorde moeten aanmaken.

Als je een set-top box gebruikt kun je vaak niet de zendervolgorde aanpassen en moet je ook de zendernummers onthouden. Omdat deze afstandsbediening de mogelijkheid biedt tot het toevoegen van zenderfavorieten behoort ook dit probleem tot het verleden. De zenderlogo's die Philips beschikbaar stelt vind ik echter niet zo mooi, daarom heb ik maar m'n eigen logo's gemaakt.

Het enige dat in de praktijk tegenvalt is het wisselen tussen verschillende activiteiten, de afstandsbediening lijkt niet te onthouden welke apparaten van de vorige activiteit uitgeschakeld kunnen worden. Ongebruikte apparaten blijven dus aan staan en apparaten die wel nodig zijn worden onterecht uitgeschakeld. Om dit probleem te voorkomen beeindig ik een activiteit middels de power knop en start vervolgens een andere activiteit.

• Panasonic TX-L37E30 TV
  • JVC EX-A1 Micro Audio System
  • Motorola VIP 1963 set-top box
  • macOS

Heb jij ook een Philips Prestigo SRT8215?

Ik heb hem ook gekocht na 1,5 jaar de harmony one te hebben gehad.

Ik heb zelf een "complexe" setup: av receiver (waar hdmi in gaat), dvd speler/media speler/synology nas met usb audio/hd recorder en spelcomputer.

Vergelijk met de harmony:

- ziet er veel mooier uit, past veel mooier bij moderne apparatuur. Over smaak valt niet te twisten, de harmony is gewoon lelijk.

- degelijkheid, dit apparaat voelt veel beter aan. De knoppen voelen beter aan, de harmony one voelt gammel aan en de knoppen gaan kraken. Het LCD scherm van mijn harmony one heeft een val van een salontafel niet overleefd (wat die wel moet kunnen, het is immers een remote). Of de philips dat wel overleeft weet ik niet, maar het is geen apparaat van 100 of meer euro.

- resolutie vergelijkbaar maar het scherm heeft meer contrast dan de harmony one. Gewoon mooi genoeg: hoeft niet beter, het is geen smartphone.

- touch werkt prima, ik vind het best fijn en betrouwbaar werken. Je moet het indrukken, maar ja dat moet je bij de gewone knoppen ook dus. De harmony one was heel gevoelig, dat kan je fijn vinden maar ik drukte regelmatig per ongeluk een knopje in. Als je dikke vingers hebt, dan kan je hier evt nog met je nagel drukken, bij de harmony heb je misschien wel een probleem.

- Is niet heel veel zwaarder, zo'n 50 gram, maar je merkt het verschil. Geen probleem verder.

- Veel sneller met uitsturen van rc codes, mijn media speler (Xtreamer), bedient nu weer lekker snel. erg fijn bij het browsen van mijn media content. De harmony one vertraagd het uitsturen van codes waardoor het browsen onhandig werkt. Persoonlijk vind ik dit een enorm pluspunt.

- de harmony heeft een betere database (mijn xtreamer kende philps niet), echter de knoppen inleren bij de Philips werkt gebruikersvriendelijk. De enige knoppen die je niet altijd kunt leren zijn de knoppen om direct naar een externe input te gaan. Niet alle originele remotes hebben daar knoppen voor. Waarschijnlijk kent deze remote wel voldoende codes en anders moet je maar bij iemand langs gaan met een harmony, zodat hij de knop voor jou ophaalt bij de harmony database, zodat je hem bij deze remote kan inleren ;)

- activiteit switchen is slimmer bij de harmony one, en als het niet lukt dan zit er een help knop op die beter werkt dan die bij Philips. De harmony kan ook de niet gebruikte apparaten uitzetten als je dat wilt. De Philips kan dat alleen als het apparaat een aparte power off code kent, die kun je dan bij elke activiteit sturen waar die het apparaat niet gebruikt. Wat ik heb gedaan is gewoon een power knopje op het display gezet, die gebruik ik voordat ik de activiteit wil verlaten. Iets minder fancy maar het werkt wel.

- de philips heeft geen laadstation. Zeer groot voordeel, want hier wissel je gewoon af en toe je batterijen. De harmony moest elke dag aan de lader. Toegegeven, het laadstation van de harmony werkt prima en gemakkelijk, maar maakt het wel duurder. En als groot nadeel: als de accu niet meer goed genoeg is, dan heb je een probleem. Bij de Philips pak je gewoon nieuwe batterijen.

- de harmony one ligt door zijn gruwelijk lelijke vorm wel lekker in de hand. Echter de Philips ligt ook prima in de hand.

- support van logitech bij het instellen heb ik goede ervaringen mee. Heb je ook meer nodig bij de harmony. De support vond ik minder toen mijn remote kapot ging na een klein valletje. Dat vond logitech normaal, dat een remote dat niet overleeft.

Ondanks de wat mindere mogelijkheden, voldoet die gewoon. Ik kan er mijn uitgebreide opstelling prettig en snel mee bedienen. Ik ben er blij mee.
Ik heb onlangs voor m'n ouders een Harmony 900 gekocht, de voornaamste redenen daarvan zijn de ondersteuning van RF en de aanwezige kleurknoppen. Het grote voordeel van RF is dat je je apparatuur buiten het zicht kunt plaatsen. T.o.v. de Prestigo kan ik het touchscreen van de 900 wel waarderen en dan met name vanwege de hoge resolutie en de bediening. Verder kan ik me wel vinden in je opmerkingen. Ik zou er nog aan toe willen voegen dat de configuratiesoftware van Philips veel intuitiever is dan die van Logitech.