Creative Zen Stone Plus 2GB Zwart Review

smolotov 19 september 2007, 1.126 views

Creative Zen Stone Plus 2GB Zwart

Pluspunten

• Goed geprijsd
  • Uitstekende geluiskwaliteit
  • Eindelijk een goede FM ontvangst
  • Oordopjes zijn bovengemiddels voor standaard meegeleverde
  • Afwerking is zeer netjes

Minpunten

• Enigsinds trage menus. Firmwareupdate helpt echter
  • Ontbreken van snelle map overslaan functie
  • Accuduur is niet zoals creative beloofd. Na 10 uur is het echt op
  • geen meegeleverde broekriemclip

Geluidskwaliteit Score: 5
De Creative Stone was oorspronkelijk Creative's antwoord op de Apple iPod Shuffle. Dat was al een aardige slag, en met de Stone Plus geeft Creative nog een behoorlijke stoot gas bij.

Ik heb hem sinds vandaag. Een schitterend apparaatje, dat naast zijn kleine formaat ook nagenoeg niks weegt. Da's mooi, want dan heb je bij het fietsen of hardlopen geen op en neer schuddende klont MP3 speler aan je lijf hangen!

Jammer is het ontbreken van de mogelijkheid snel een map over te slaan. Deze functie gebruikte ik met regelmaat bij mijn MUVO.
De aanwezige 'sneltoets' zou hiervoor ideaal geweest zijn, echter deze ondersteunt deze functie niet. Wellicht kan creative hier nog eens iets aan doen met een softwareupdate?

Wat mij voorheen altijd stoorde was de gebrekkige ontvangst van FM radio in MP3 spelers. De Stone Plus klinkt echter kraakhelder!

De interface van het besturingssysteem was vanuit de doos tijdens het afspelen erg traag. Echter een firmwareupdate naar 1.03.01e deed wonderen. Met deze geupdate firmware wordt het menu stukken sneller.

De meegeleverde oordopjes zijn OK maar ik gebruik Sony BASSBOOST oordopjes die nog een stuk beter klinken.

Het maximale geluidsniveau is HOOG! daar kunnen andere MP3 players nog wat van leren, maar er is er ook een gevaar: wanneer de speler voluit staat kan deze je gehoor zeker beschadigen op de lange termijn!
Gelukkig denkt creative hier goed over na. Via het te downloaden 'Creative Media Light' kan een maximaal geluidsniveau ingesteld worden, desgewenst beveiligd met een wachtwoord. Een veilig idee als je de Stone Plus aan je kinderen geeft. Ook een goed idee voor jezelf trouwens!

Er had van mij wel een broekriemclip bij mogen zitten. Deze kun je echter bij bijvoorbeeld Informatique bestellen. Een setje van drie kost rond de 12 Euro en er zijn ook arm en polsbandjes verkrijgbaar.

Al met al een prima speler tegen een redelijke prijs. Pas maar op iPod Shuffle, de Creative Stone Plus is meer dan een match!

Heb jij ook een Creative Zen Stone Plus 2GB Zwart?

Wij hebben thuis de gewone Stone 1Gb en daar kun je gewoon naar de andere map overspringen met het knopje aan de bovenkant, je moet dan wel de files in mappen zetten natuurlijk.

Batterij is inderdaad een punt en de software kan misschien iets beter. Zelf hebben we ook de Zen V Plus, daarbij is de software wel beter maar niet te gebruiken voor de Stone!

;-) Harry

[Reactie gewijzigd door Harry.E op 20 september 2007 08:38]

Hmm, 10 uur is wel erg weinig, zelf m'n iPod video G5.5 gaat daar nog dik overheen (30GB).

Voorderest wel een mooi apparaatje, lekker klein en een mooi schermpje. Zou deze veel eerder kopen dan een shuffle. :)