Logitech Harmony One+ Review

Sn0zz 18 juni 2012, laatste update op 18 juni 2012, 11.598 views

Logitech Harmony One+

Pluspunten

• Met één druk op de knop worden alle benodigde apparaten in juiste stand gezet
  • Eenvoudig configureren
  • Heel veel instelmogelijkheden
  • Grote set ondersteunde apparaten (225K+)

Minpunten

• Updaten altijd via usb aan de pc
  • Opletten met mikken bij apparaten die verspreid staan
  • Relatief hoge prijs
  • Sommige knoppen lastiger met één hand te bedienen door formaat

Configuratie Score: 5
Harmony One+ aangeschaft begin januari 2012
Review geschreven half januari 2012 (updates eind januari en juni 2012)
Vooraf:
De Logitech Harmony One+ verschilt technisch niet van de Logitech Harmony One. De '+' slaat op de manier waarop je hem instelt. Bij de One gaat dat via lokale software op de PC; bij de One+ gaat het via een webinterface. Er zijn verschillende verhalen over welke manier beter of prettiger is. In mijn geval is de webinterface prima bevallen (nadat ik hem aan de praat kreeg, waarover later meer). Mocht je nog meer reviews willen lezen, kijk dan ook naar de reviews van de Harmony One.

Intro
Na jarenlang goochelen met allerlei rondslingerende (universele) afstandsbedieningen voor allerlei apparatuur werd het tijd om te kijken of ze in één keer vervangen konden worden met de Logitech Harmony One+. De voornaamste argumenten om voor de One+ te kiezen waren de grote hoeveelheid ondersteunde apparaten, het feit dat je een behoorlijke bups apparaten tegelijk kan bedienen (15) en de mogelijkheid om met één druk op de knop alles goed in te stellen voor een bepaalde activiteit. Dat de instellingen flink te tweaken zijn helpt natuurlijk ook. ;)

Het apparaat
Over de vorm van het apparaat ben ik nog wat verdeeld. Het is een strak en aerodynamisch design met een prima kleurendispay (touchscreen). Het materiaalgebruik is ook prettig (vooral de rubber achterkant ligt goed in de hand). Toch voelt het best als een groot en bol ding aan. Ik heb geen kleine handen, maar het voelt net wat groter aan dan ik prettig vind. Dat is allemaal subjectief natuurlijk. ;) De verdeling van de knoppen is op een logische manier gedaan met van boven naar beneden de volgende 5 groepen:
- touchscreen
- menuknoppen
- volume / kanaal en navigatiekruis
- play / pause / ffwd etc
- nummertoetsen

Alles is goed bereikbaar en met één hand te bedienen met uitzondering van de nummerknoppen. Die zijn zo laag op de afstandsbediening geplaatst dat de onderste nummers een lenige duim vereisen (of je moet hem even een beetje omhoog schuiven). Hij wordt standaard geleverd met een laadstation waar hij gemakkelijk in past / valt. Aangezien ik hem nog niet zo heel lang heb kan ik nog weinig zeggen over de duur van de accu en de bouwkwaliteit op de lange termijn.

Configureren
Het instellen van de One+ is iets waar ik vooraf de grootste twijfels over had. Om met de deur in huis te vallen: het heeft me 15 minuten gekost om alles in te stellen zoals de bedoeling was.
Het heeft wel nog even geduurd voordat ik aan het instellen kon beginnen. Eerst maak je een account aan op de website (myharmony.com), vervolgens laad en installeer je de software en kun je daarna via de webinterface alles instellen. Om één of andere reden wilde de webinterface bij mij niet openen met Firefox. Ik ben er nog niet achter of dat aan Logitech ligt of aan mijn eigen setup, maar met IE ging alles verder prima. Met de webinterface wordt je gevraagd alle apparatuur die je wil aansturen te selecteren en vervolgens aan de hand van duidelijke vragen door het conifguratieproces geleid. Dit zijn simpele vragen als:
- welke activiteit wil je instellen (tv / dvd / muziek ...)
- welke apparaten gebruik je daarbij
- via welk apparaat wil je het volume regelen
- welke ingang gebruik je voor het beeldsignaal
- etc..

Afgaande op recensies van anderen kan ik alleen concuderen dat Logitech zijn interface goed verbeterd heeft, want zelfs voor een niet-zo-hardcore Tweaker als ik was alles prima te doen. :)
Per activiteit per apparaat kostte het me ongeveer 2-3 minuten om in te stellen (dus: 1 activiteit met 2 apparaten kost ongeveer 4-6 minuten). In totaal kostte het me een kwartier om mijn standaard 3 activiteiten in te stellen (tv kijken, dvd kijken, muziek luisteren).

Nadat je de basisinstellingen hebt gedaan kun je je nog compleet uitleven met alle kleine tweaks om de One+ in te stellen zoals jij het het liefste hebt. Favoriete kanalen op het touchscreen zetten met naam of jpeg, een commando onder een bepaalde knop zetten, een tijdsinterval op een commando zetten, eigen knoppen op de touchscreen zetten: het is allemaal mogelijk. Mocht je setup wat ingewikkelder in elkaar zitten dan kun je ook nog sequentiële commado's instellen. Als er een commando is dat de One+ niet kent dan kan hij het leren van je oude afstandbediening door het IR signaal uit te lezen. Dit is waar de Logitech Harmony productreeks uitblinkt. Met een enorme batterij aan ondersteunde apparaten en de mogelijkheid om nog meer te leren is bijna alles mogelijk. Het enige nadeel is dat elke verandering die je wil doen vereist dat je het in de webinterface aanpast en via usb moet synchroniseren. Dit is echter maar een kleine opoffering voor een afstandsbediening die zo'n beetje alles kan wat je verzint.

Functionaliteit
Als je de One+ naar wens hebt geconfigureerd werkt alles prima. Elke ingestelde activiteit die je met één knop selecteert zorgt ervoor dat de apparaten in de juiste modus worden gezet en dat ze worden aangestuurd op de manier die jij bepaald hebt. Een klein minpuntje in het gebruik is dat de One+ in één keer een rits IR signalen naar je apparaten stuurt en je hem dus wel op alle apparaten tegelijk moet richten. Dit kan vooral lastig zijn als je apparatuur (zoals bij mij) nogal verdeeld staat en soms half achter meubels verstopt zit. Dit gaat bijna altijd goed, maar sporadisch is één van de signalen niet goed aangekomen.

Mocht er iets mis gaan zoals een IR signaal dat niet doorkomt waardoor je setup niet goed staat ingesteld voor de beoogde activiteit, dan kun je altijd de Help knop op de One+ gebruiken. Hiermee worden er een aantal controlevragen gesteld en wordt het probleem opgelost. En als alternatief kun je het apparaat in het menu benaderen en direct aansturen.

--update: Na een paar testjes blijkt de One+ een ruime week te doen met één acculading (8-10 dagen). Dit is bij normaal gebruik, waar ik bij moet zeggen dat ik hem niet heel intensief gebruik. Hij laadt wel snel op: na een half uur op de lader kan hij er weer een paar dagen tegenaan.
--update 18-6-2012: De One+ blijft voor mij heel prettig. Alle andere afstandsbedieningen liggen stof te verzamelen in een bakje bij het tv-meubel. De negatieve puntjes:
- Sommige knoppen 'kraken' een beetje (HTC Sensation gebruikers kennen het fenomeen) ;) Verder niet heel erg, maar het voelt toch wat minder chique.
- Je moet wel zorgen dat je apparaten enigszins bij elkaar staan als je een actie uitvoert die meerdere apparaten betreft. Als een apparaat het signaal niet binnenkrijgt, dan ben je weer even bezig met dat specifieke apparaat weer 'goed' te zetten. Kost niet heel veel werk, maar dat is natuurlijk niet waarvoor je een One+ aanschaft.

Al met al is de Harmony One+ voor mij een verademing. Geen geklooi meer door met 3 of 4 afstandsbedieningen alles in te stellen voordat je van setup veranderd bent. Eén apparaat voor alles en met één druk op de knop wordt alles ingesteld zoals je het bedacht hebt. Het instellen ging bij mij prima zodra ik bij de webinterface kon. Op wat kleine puntjes na (prijs is redelijk hoog; IR kan af en toe missen als apparatuur ver uit elkaar staat) is het een geweldige afstandsbediening die zijn geld zeker waard is.

Heb jij ook een Logitech Harmony One+?

Ik snap het verschil niet goed tussen de One en One+. Als het enige verschil PC applicatie vs Website is, dan is de hardware toch identiek, en zie ik niet in waarom ze 2 verschillende modellen hebben hiervoor. Overigens is de PC applicatie sowieso bijna een web GUI met all gevolgen van dien. Wissel maar eens een paar touchscreenpages van plaats: zit je constant pijltjes te klikken om de functies 1 per 1 van plaats te wisselen.

Ik vind de One een geweldige afstandsbediening, maar de hele configuratie-applicatie is gewoon een draak.
Waarschijnlijk is de hardware wel verschillend maar laten zij dat niet merken.
"Verkoop"..
Voor zover ik heb kunnen nagaan zijn de One en de One+ daadwerkelijk identiek qua hardware. De One+ is de 'modernere' die gebruik maakt van de myHarmony site ipv bijgeleverde software. Op de Nederlandse site van Logitech staat de 'oude' One ook niet meer. Dat lijkt ook bevestigd te worden in andere fora (zie o.a. de opmerking van Celtic1967 daar).
De eerste configuratie via myHarmony gaat best soepel: kostte mij voor 4 apparaten niet meer dan 15 minuten (zoals ik in de review ook meldde). Ze schijnen hier wel echt een verbetering in te hebben aangebracht. Specifieke kleine dingen instellen is iets meer zoekwerk, maar gaat ook zonder veel moeite.
Ik zou zelf graag een andere benadering in de software zien. Ik heb zelf twee Harmony's (niet de One maar 700) en hoewel het enige afstandsbediening is die we gebruiken om respectievelijk 6 en 3 apparaten te bedienen (huiskamer en slaapkamer), krijg ik de activiteiten niet goed aan de praat. Er is altijd wel een apparaat dat juist uitgezet wordt als het aan moet blijven en ik wil ook gewoon zelf kunnen kiezen via welk apparaat ik het volume harder en zachter zet.
Dus gek genoeg: ik vind de Harmony software te 'betuttelend' en zou graag iets zien met meer instelmogelijkheden. Dat zal wel iets langer klooien om het goed te krijgen, maar nu gebruik ik de activities gewoon niet. Ook niet in de veel simpelere setup in de slaapkamer (TV+digitale settopbox + mediaspeler).
Je ziet het vaker bij logitech: redelijk tot zeer goede hardware. Maar software die om te huilen is. Zo ook de harmony software inderdaad.
Over de duurzaamheid: Ik heb de One nu bijna 3 jaar, en hij doet het nog prima. Hij is wel een aantal keren flink gestuiterd, waardoor het touchscreen vlekkerig is geworden (het lijkt gek genoeg of er inkt gelekt is). Ik heb pas geleden al mijn apparaten een keer geupgrade, en Logitech heeft daar nogal wat aan veranderd. Mijn apparatuur heeft nu allemaal discrete signalen gekregen, waarbij "uit"en "aan"verschillende signalen zijn geworden. Dit heeft de foutjes in bediening van deze apparaten sterk verbeterd!!
Over de duur van de batterij: WIj hebben er eigenlijk nooit problemen mee, maar bij ons ligt ie 's nachts ALTIJD op de lader.....
Het enige nadeel aan het ding vind ik dat je inderdaad goed moet "mikken", anders gaan je apparaten signalen missen.
Ik heb er dus een klein probleem mee om hem altijd aan de lader te leggen en dat zit hem in de 'lamp' van de standaard. Ik gebruik de One op mijn slaapkamer en als het goed donker is dan is dat kleine lampje van de standaard wel behoorlijk fel hoor. Daarnaast heb ik geen zin om elke nacht die adapter aan te sluiten en er 24 uur per dag stroom op hebben staan vind ik nou ook weer niet nodig ;)
Dat lampje kan je uitzetten hè (knopje aan de achterkant).

Edit: Achterkant van de oplader...

[Reactie gewijzigd door wrvk82 op 26 januari 2012 14:18]

Thx nooit gezien! Dit irriteerde me mateloos tijdens films! +1 voor jou :D
Onder mijn eigen review werd dit ook aangegeven. Op de site van logitech staat een reactie uit maart 2010:
The newer Harmony Ones are coming out with the same base as the 900 without the switch, I just bought a new Harmony One two weeks ago, and there was no switch on the charging base. You can order the charging base online at Logitech's site with the switch on the base for the H1
Dus bij de huidige generatie is dat niet meer mogelijkmet een knopje.

[Reactie gewijzigd door Rupie op 26 januari 2012 14:20]

Dat is grappig, ik ben net bezig met een review van de 'gewone' One. Vandaar toch een paar vraagjes voor je.
Kan je ook nog niets zeggen hoe veel tijd er tussen 2 ladingen zit? De eerste accu die ik bij mijn One kreeg deed het 4 dagen (waarvan ik er maar 2 thuis was en tv gekeken had). Logitech zelf geeft aan dat je 7 tot 10 dagen met een accu zou moeten kunnen doen. Of heb je hem zelfs nog niet zo lang? ;)
het heeft me 15 minuten gekost om alles in te zoals de bedoeling was.
Grote vraag: hoeveel apparaten en activiteiten heb je dan? De eerste keer dat ik een Harmony instelde heb ik 7 apparaten toegevoegd en maakte ik de fout om de software activiteiten samen te laten stellen. En dan ben je toch wel ff iets langer onderweg.

Moet je om een setting aan te passen (welk apparaat het geluid verzorgt bij een activiteit bijvoorbeeld) nog steeds 8 verschillende vensters door of staat het nu allemaal gewoon op 1 pagina of iets in die geest?

De 'gewone' pc versie vind ik een verschrikkelijk pakket omdat je continu voor 1 setting een hele rits met pagina's door moet.
Om één of andere reden wilde de webinterface bij mij niet openen met Firefox.
Ligt niet aan jou. Ondanks dat mijn One niet met die webinterface werkt heb ik er wel even naar gekeken en ik liep hier met Firefox ook tegen aan.

[Reactie gewijzigd door Rupie op 25 januari 2012 07:35]

Om de vragen maar meteen te beantwoorden:
Kan je ook nog niets zeggen hoe veel tijd er tussen 2 ladingen zit?
Ik heb hem nog maar een paar weken en heb hem steeds in de lader gehad 's avonds. Ik zal eens kijken hoe lang hij op een lading kan. ;)
Grote vraag: hoeveel apparaten en activiteiten heb je dan?
Ik heb hem in eerste instantie ingesteld voor 3 activiteiten die in totaal 4 apparaten nodig hebben (maar er komen er waarschijnlijk meer :P ). Per actie ('TV kijken') gebruik ik dan 2 of 3 apparaten. Het instellen van een enkele actie kostte me een paar minuten (niet meer dan 5 inclusief heen-en-weer lopen naar de apparaten om iets te checken dat ik niet goed opgeschreven had |:( ). De software vraagt per apparaat hoe je die voor de activiteit wil gebruiken en met welke ingangen (je krijgt een keurig keuzelijstje met mogelijke antwoorden).
Met de webinterface moet je een aantal dialoogpagina's doorlopen (uit mijn hoofd 2 of 3 schermen per apparaat per activiteit) maar dat gaat heel vlot.
qua gebruikstijd voor 1 lading, is het idd nu ongeveer 1 a 2 weken.
dit is bizar weinig, maar grootste euvel is dat het scherm steeds aansprint.

ik heb nog een philips prestigo 9xxx, maar die gaat met 1 lading ruim over 6 maanden mee.

harmony is wel veel makkelijker instelbaar.
Op zich heb ik weinig moeite met die week omdat ik de One bijna elke avond op zijn station leg, maar het verschil met de philips is inderdaad wel groot.
Het issue met een steeds aanspringend scherm heb ik geen last van. Het scherm springt alleen aan als hij in beweging wordt gebracht.
Je hebt ook vergeten te melden dat er sequenties in te stellen zijn. Dat zijn volgstappen die zeer waardevol kunnen zijn.
Dank je: aangepast!
Als iets niet lukt kan je de helpdesk bellen (gratis!!), ikzelf had problemen met mijn fotolijst van Sony deze heeft alleen een aan/uit schakeling en werd bij overschakelen van activiteit aan of uit gezet terwijl ik hem altijd aan wil hebben bij alle activiteiten. Helpdesk gebeld en ze hebben het uitgezocht ik moest mijn Ab aansluiten op de computer en een update doen daarna werkte alles perfect. Een zelfde probleem met mijn Pioneer, kon 3e HDMI poort niet configureren, is zo opgelost. Prima service
Werkt deze Logitech Harmony One + ook met de digitale ontvangen van Lijbrandt Amino A140?
Weet ik niet zeker, maar ze hebben een database van vele (VELE) duizenden apparaten, en als hij daar niet bij zit, kun je de afstandsbediening alle infraroodcommando's leren. Dus als je bij de Amino een IR afstandsbediening hebt, moet het geen probleem zijn.