Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Iiyama ProLite B2403WS-1 Zwart Review

kalechinees 14 januari 2009, 11.030 views

Iiyama ProLite B2403WS-1 Zwart

Pluspunten

• groot
  • kantelbaar / verstelbaar in hoogte
  • speakertjes (voor mij dan)

Minpunten

• formaat maakt het een beetje gammel
  • TN issue: kleurverschil -> kijkhoek
  • TN issue: contast -> zwart kan zwarter
  • grote voet
  • 1080p pixelstretching issue

Wie ben ik
Gezien er tegenwoordig voor elke doelgroep wel speciale producten op de markt gebracht worden lijkt het me wel handig als ik wat over mezelf vertel. Naast mijn reguliere baan, vul ik m'n vrije uurtjes met de ontwikkeling van concepten en designs voor elk soort media.

Films kijk ik nooit op m'n workstation; hiervoor heb ik een apart mediacenter met een 32" LCD in de woonkamer staan. Games speel ik sporadisch, maximaal zo'n 3 verschillende games per jaar. Ik heb wel een GeForce 8800 GTS er in zitten.

Ik gebruik het scherm met name voor:
- Webdesign (photoshop / flash)
- grafisch ontwerp / fotobewerkingen
- Digital painting / illustaties (illustrator / photoshop / painter / OpenCanvas)
- programmeren (Crimson Editor -> PHP / ASP / HTML / JAVASCRIPT, Visual Basis etc)
- DTP (Indesign / illustrator / photoshop)
- Videobewerkingen (premiere / Virtuadub)
- alledaags browse- en typewerk

Ik gebruik het scherm niet voor:
- films
- hardcore gaming

De keuze
Een vriend van me heeft onlangs een Acer 22" 2216W gekocht waarover ik erg te spreken was over de widescreen resolutie en verhouding (16:10).
Na de laatste prijsdalingen op het gebied van TN panelen heb ik besloten om mijn 19" 4:3 LCD toch maar in te wisselen voor een widescreen scherm.

In de eerste instantie was ik op zoek naar een 22" widescreen. Echter bleek de prijs van de 24" schermen ook sterk gedaald te zijn. Bovendien boden de 24" schermen een resolutie van 1920 x 1200 ten opzicht van 1680 x 1050 voor de 22" varianten.

Een 24 incher dus... Ondanks het feit dat mijn budget redelijk onbeperkt was (het is aftrekbaar en biedt erg veel werkcomfort ;)), wilde ik er max 500 euro aan uitgeven. Een paneel anders dan een TN-paneel was dus al direct uitgesloten.

Op dit moment zijn er maar enkele 24" TN panelen op de markt waaronder de Iiyama B4203, Samsung 245B en de Acer 2416 en 2423.
Acer is voor mij nooit een optie geweest. De reden hiervan? Het ontwerp, gevoel en ervaring met de RMA afdeling ;)

In de eerste instantie heb ik de keus gemaakt voor de Samsung 245B. De voornaamste redenen waren:
- Goede naam van samsung
- mooi design

Echter kreeg ik op m'n werk een samsung 931 (19" / 4:3), waar ik dus helemaal niet blij mee ben. De kleuren zijn erg fel, Ik krijg gewoon koppijn als ik er te lang naar kijk. Het calibreren van het scherm heb ik opgegeven. Samsung probeert het beeld gewoon mooier te maken dan dat het hoort te zijn en slaagt hier niet in. Misschien leuk voor een 16-jarige gamer maar mij iets te 'popi-jopi'.
Dit gevoel kreeg ik ook in de winkel bij de Samsung 245B, waarna ik toch maar voor de iiyama ben gegaan. Deze oogde mij een stuk natuurlijker.

Beschouw het een beetje als het kleur verschil tussen Nikon en Canon spiegelreflex camera's, een kwestie van smaak. Ook las ik in een aantal reviews dat de kleurechtheid van de iiyama erg goed was tov de samsung.

Grafisch ontwerp op een TN paneel? Dat kan toch niet?
Gezien het feit dat ik relatief weinig drukwerk ontwerp maakt me dat niet zo heel veel uit. Bovendien heb ik nog een extra computer staan met een CRT scherm en heb ik goede contacten met drukker zodat ik snel een ontwerp kan laten checken.

Sinds vorige week heb ik een serie flyers en posters geleverd waarover ik erg tevreden ben. De verschillen tussen LCD / CRT (lacie) / Proofing / Print waren erg minimaal. De kleuren rood en blauw waren erg dominant in het ontwerp, wat toch een probleem had kunnen veroorzaken.

Hoe de verschillen bij groen, geel en lime zijn moet ik nog bekijken. Uit ervaring weet ik dat hierbij de verschillen gigantisch kunnen zijn.

Nadelen TN paneel op een rijtje
- lager contrast -> heb ik weinig tot geen last van. Scherm heeft bovendien een contrast boost (overdrive) voor wat extra power (voor films, games etc)
Bij grote zwarte vlakken kun je een klein beetje vlekken zien.
- slechtere kleurweergave -> ook totaal geen last van (nog niet in ieder geval)
- verkleuring afhankelijk van kijkhoek -> Vanzelfsprekend bij een TN paneel. Dit is echter te minimaliseren door gewoon fatsoenlijk achter je bureau te zitten :) en niet te hangen in je bureaustoel zoals veel tweakers.

Het apparaat
Volgende kabels zijn meeleverd:
- 220V stroomkabel
- DVI -> HDMI kabel
- D-sub kabel
- Audio kabel (mini-jack)

Aansluitingen
- HDMI
- D-sub
- Audio (mini-jack)

Accessoires zoals een USB hub, cardreader, component aansluitingen zijn voor mij niet interessant. Een leuk extraatje bij dit scherm is dat er kleine speakers inzitten om snel wat te beluisteren. Voor al het overige audio werk maar ik toch gebruik van m'n vertrouwde sennheiser.
Dit is volgens mij ook het enige 24 scherm waar speakers in zitten.

Beeldkwaliteit
Voor de ogen is het het grote formaat en resolutie erg fijn. Wellicht dat dit puur gevoelsmatig is maar het lijkt rustiger te kijken.
De nadelen van TN panelen zijn zeerzeker aanwezig maar zijn voor gemiddelde gebruiker te verwaarlozen. Ook ben ik van mening dat het scherm ook goed te gebruiken is voor grafisch ontwerpers, webdesigners en digital artists. DTP'ers zouden eventueel problemen kunnen krijgen vanwege het (mogelijke) kleurverschil. Dit zul je echter hebben met elke LCD paneel type.

Bouwkwaliteit / design
Het scherm heeft een simpel en sober design. Het ingetogen uiterlijk spreekt mij erg aan maar is wat 'saai'.
De behuizing van het scherm is mat zwart. De speakers zijn weggewerkt onder het paneel. Het smalle speakerbalkje is afgewerkt met gemeshed plastic.

Het scherm is in hoogte verstelbaar en tevens kan in drie dimensies gekanteld worden. Vanwege het formaat van het scherm kan dit wat gammel aanvoelen.
De voet wat aan de grote kant en zorgt ervoor dat het scherm wat minder ver naar achteren geschoven kan worden. Het scherm staat bij mij bijna 5 centimeter dichterbij tov mijn vorige scherm. De grote voet geeft wel een veilig en solide gevoel.
Verder heeft het scherm een klein kabelgootje om de kabel onzichtbaar achterdoor te leiden.

OSD
Een aantal menu's zijn alleen geschikt voor analoog signaal en zijn disabled. Dit geeft een erg beperkt gevoel in het menu. Het was fijner geweest als deze gewoon waren weggelaten. Instellingen zoals contrast, helderheid en geluidsvolume zijn via toetsencombinaties direct aan te passen.

Verder heb je erg weinig mogelijkheden tot het personaliseren van het scherm. Waarschijnlijk omdat iiyama de scherm pre-calibrated levert.
Iiyama heeft wel een toetsencombinatie waarmee je in een engineers menu komt. Hier heb je waarschijnlijk meer mogelijkheden tot het calibreren van het scherm. Toch maar een keer googlen.

Al met al een fijne toevoeging op mijn workstation. Voor mij de beste keuze beschikbaar in de markt.
Alleen al voor het werkcomfort zou ik dit iedereen aanraden die langer dan 6 uur per dag achter een computer zit.

Interessante links:

=====================================================

Update 14/1/2009

Nog steeds tevreden over dit scherm. Helaas zijn de prijzen intussen gehalveerd maar dat was te verwachten. Laatst m'n Xbox aangesloten op het scherm en het het blijkt dat hij alleen maar een gestretchte pixel mapping ondersteunt. Dit betekent dat de 1920x1080 van de Xbox gestretched worden over 1920x1200 pixels... Het beeld wordt dus verticaal wat uitgerekt... Jammer...

Heb jij ook een Iiyama ProLite B2403WS-1 Zwart?

Al eens geprobeert je schermen te calibreren mbv een spider? Vooral voor de nodige DTP werk kan dat geen kwaad.
Dan zou ik ook niet voor Iiyama kiezen eigenlijk. Niets dan slechte ervaringen met RMA (en producten) daar.

Erg nette review verder. Misschien nog wat foto's?
Lijkt me dat dat evengoed voor digital artists etc geldt.

[Reactie gewijzigd door Bor op 18 september 2007 19:47]

Hoeveel digital artists ken je die met CMYK brushen?
Het kleurverschil is er hoe dan ook, dus vindt er bij het drukken van artwork altijd nog een kleurencorrectie en CMYK conversie plaats. Op digitale media wordt een minimaal kleurverschil over het algemeen wel geaccepteerd (verschil tussen monitoren etc), in tegenstelling tot drukwerk. En DTP'ers werken alleen maar met drukwerk :)

foto's komen er zsm aan

[Reactie gewijzigd door kalechinees op 19 september 2007 10:08]

Goeie survey. Alleen: 19inch lcd's zijn 5:4 en niet 4:3 (oftewel 1280:1024=1,25).
Ik neem aan dat je bedoeld met DVI -> HDMI een adapter waar je een DVI kabel op kan aansluiten en de HDMI in de Prolite stopt?
nee gewoon een DVI naar HDMI kabel :)
Ik heb ervaring met RMA van Iiyama.
Monitor (E481) na dik 2 jaar (3 jaar onsite garantie is standaard) retour gedaan ivm uitvallen van monitor voor een paar seconden. Helaas was de vervangede monitor niet voorradig en liet de medewerker zich niet verleiden om een ander type (met bijbetaling) te sturen.
Na twee week een telefoontje gekregen (binnen afgesproken termijn) dat er een vervangend scherm was. Monitor direct omgeruild. Ging allemaal perfect.

Dat was voor mij ook een reden om voor de 24" van Iiyama te gaan. Niets dan goede ervaringen met Iiyama.
Ben ook aan het rondkijken naar een 24". Heb nu de Samsung 205BW. Calibreren gaat niet best maar scherm is o.k. En ik doe ook voornamelijk webdesign dingen enzo. En af en toe wat drukwerk.

JE review is lekker uitgebreid. Denk dat ik die Iiyama dan ook maar ga aanschaffen. Kan ik 'm gelijk als breedbeeld tv gebruiken samen met mijn Skystar2 en Multytenne ;-)
Doet deze monitor ook 576p via HDMI?
Iemand ervaring met calibratie via Spyder2Pro?
Na calibratie met de spider2 komt het blauw er iets meer uit en word hij wat donkerder gezet..
(op standaard instellingen in OSD en 6500 K in OSD)

Goede ervaringen. kleuren zijn prima.
Ik zie hier je laatste comment met je edit, ik heb een tip:

Zet de 360 in 720p, je scherm zal het schalen met de correct aspect ratio. In kwaliteit op je scherm kon ik geen verschil zien daar een X360 ook geen 1080p rendert, maar het simpelweg upscaled, wat je monitor ook doet. Maar inderdaad wel jammer van het scherm, verder ben ik er ook reuze tevreden over met als kanttekening dat de HDMI kable, of de poort, het begeven heeft en er zeer veel storing is.