MSI K9A Platinum Review

Padawan_009 17 september 2007, laatste update op 19 september 2007, 726 views

MSI K9A Platinum

Pluspunten

• Overklokbaar.
  • Goede en vooral stabiele gebruiksgemak
  • Passief dus stil gekoelt
  • 2 keer 16x PCI-e lanes voor Crossfire
  • Goede 8.1 onboard audio

Minpunten

• Maar 1 ATA connector :$
  • Prijs, hoewel deze nog meevalt voor de prestatie vind ik 100 eruo voor een moederbord toch al behoorlijk geprijsd. Maar dat is eigen mening.

Layout Score: 4
Algemene beoordeling:
Deze is goed, heb nog geen problemen gehad met het bord en hij bevalt me wel. Zodoende weet ik hier verder niks bij te vermelden

Featureset:
De featureset bij dit bord is genoeg voor de huis-tuin en keuken gebruiker, er zitten sata kabels (2 stuks), een rounded IDE kabel (rood), firewire aansluiting(intern), en een extra uitbreiding voor USB aanlsuitingen (voor aan de achterkant) bij. Ook ontbreken een gebruikershandleiding en een aantal boekjes met andere producten van MSI niet uit de featureset.
De chipset ondersteunt Crossfire, door 2 PCI-e aansluitignen met beide 16 lanes. Dit is een groot voordeel aangezien er meerdere borden zijn met een ATi chipset die maar 8x ondersteunt, deze zijn iets goedkoper als dit bord, neem bv de ASUS, maar als je echt gebruik maakt van 2 kaarten geeft dit een betere performance.
Op het bord zitten 4 sata aansluitingen, 1 ATA aansluiting, aansluiting voor front audio, en 3 keer een aansluiting voor extra USB connectors.
Ook 4 DIMM sloten mogen niet ontbreken op dit bord.
De onboard Audio is goed te noemen er zit namelijk een Realtek chip op met ondersteuning voor 8.1 kanaals geluid, een hele verbetering ten opzichte van mij vorige mobo (ook een MSI) voor Socket A, het verschil is duidelijk te horen.
Al met al vond ik de futureset zeer compleet en daarom ook een zeer goed.

Layout:
De layout op het bord is ook gewoon goed, zoals je van een moederbord verwacht, de 24pins voeding connector en de ata en sata connectoren zitten aan de rechterkant naast de DIMM sloten, wat een verdere kabelwirwar tot een minimum beperkt. De 4 pins connector van het mobo zit helaas wat in de weg van mijn cooler. Maar aangzien de voeding is gesleaved is het wegwerken niet zo moeilijk en aldus blijft de kabelzooi wederom beperkt.
Daarom hier een goed.

Prestatie:
De prestaties van dit moederbord zijn ook goed. k draai hem in combinatie met een Athlon X2 4000+ standaard op 2,1 ghz met 2x1Gb geheugen in Dual Channel, PCmark scores komen nog aangezien er een paar compatibiliteitsproblemen waren met mijn videokaart (HD2600XT), het driverteam van ATi is hier als het goed is al mee aan de gang, als het al niet al is opgelost, maar dit komt nog, evenals 3Dmark scores.
Verder doet ie wat ie moet doen, geen crashes of wat dan ook, ook niet overclocked. En overklokken, dat kan ie;)

Stabiliteit & betrouwbaarheid:
Dit had ik bij de vorige alinea eigenlijk al ingevuld dus is beetje overbodig om te herhalen 8)7

Overklokbaarheid:
De overklok instellingen zijn erg goed te noemen. In het BIOS kun je alles aanpassen, van timings als de Ras, CAS, Tras etc.... tot het aantal ms refreshrate.... ook voltage van de chipset en de HTT link kan worden verhoogd naar believen en dit kan natuurlijk ook de prestaties verhogen.
De FSB instellingen gaan van 200 tot 400 met stappen van 1Mhz (wat gebruikelijk is bij de huidige generatie moederborden met overklok functies)
Mijn processor loopt nu op 2667Mhz met een vCore van 1.352 (standaard voltage van de proc is 1.325 dus dit is helemaal in orde), hij zou nog hoger kunnen als het geheugen niet de beperkende factor was, er is nieuwe besteld dus hier gaat nog verandering in komen.
Was er ook nog achter gekomen dat er op de Driver CD ook een programma van MSI staat waar je ook in het besturingssysteem zelf de FSB kan aanpassen. CoreCenter genaamd, heb hier niet al te veel mee geprutst aangezien ik het liever "veilig" in de BIOS doe.

Compatibiliteit:
Compatibel met AM2 processoren.
PCI-e Videokaarten.
Sata Schijven/branders.
Standaard PCI kaarten.
Standaard Driver ondersteuning voor WinXP en Vista, deze zijn allebei goed, nog geen problemen gehad met crashes of andere dingen.
Daarom een goed.

Ondersteuning van de Fabrikant:
Gehoord van velen dat MSI zeer goede geruikersondersteuning heeft, vooral RMA etc... Zelf nog geen ervaring mee gehad, maar heb wel via de website online de BIOS geupdate, ging erg gemakkelijk met LiveUpdate, dus vandaar goed.

Prijs:
100 euro betaald voor dit bord bij Azerty.
Voor een moederbord zit je voor een beetje kwaliteit tegenwoordig toch al tegen deze prijzen aan, al zijn er ook veel duurdere borden verkrijgbaar met meer futures en handigheidjes etc...
Vond hem wel aan de prijzige kant, maar hij geeft naar mijn mening echt wel waar voor je geld. een goede Bang for Buck dus.
Had goedkoper gekunt vandaar een voldoende.

Dit was mijn eerste revieuw en ik hoop dat ie een beetje duidelijkheid heeft geschept voor de mensen die dit bord eventueel op het oog hadden, nu of in de toekomst. ik kan hem aanraden voor mensen met een ATi kaart die in de toekomst eventueel willen uitbreiden naar een Crossfire setup. aangezien dit het (naar mijn weten) goedkoopste Crossfire bord is met 2x16lanes op de markt.
Hoop dat jullie nog een beetje opbouwende kritiek hebben voor me ;)

Heb jij ook een MSI K9A Platinum?

Nette Review!
Misschien wat benchmarks?
En een fototje zou ook erg leuk zijn :)

[Reactie gewijzigd door Vosje267 op 17 september 2007 14:11]

Ja die komen nog ;)
Moet eerst even een fatsoenlijke camera vinden om het plaatje compleet te maken:D
Misschien even wat van Google pakken kan natuurlijk ook...
Dat doe ik nu wel even dan....
Goh, dit MSI moederbord heeft de geheugen sloten wel gewoon in de juiste combinatie (kleur bij kleur) zitten! Dat is bij mij wel anders (MSI K9N Neo-F)
Ik heb deze ook en ben er erg blij mee. Ik heb hem zelf gekozen omdat hij een erg goede prijs heeft voor wat je krijgt. Layout ben ik erg over te spreken, ideaal. Ook erg makkelijk om kabels weg te werken.

Inderdaad een aanrader :)
Nou we gaan het zien, ik heb deze nu besteld ter vervanging van mijn K9N Neo-F, hiervan is de multiplier niet instelbaar in het bios... deze schijnt het wel te kunnen... ;)
Hey 8.1? Bedoel je niet 7.1? Verder nette review :)

En 1x ATA vind ik niet zo gek, 't is een soort legacy ondersteuning, maar branders zijn met SATA toch al goedkoper en schijven ook dus niet meer als logisch. Je moet niet eeuwig de oude zooi van je vorige PC mee slepen een nieuwe in. ;)

[Reactie gewijzigd door PaddoSwam op 4 februari 2008 21:37]