Specificaties Rad. HD6970 (880MHz), 2GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Club 3D Radeon HD 6970 Review

Core2Quad 22 juli 2012, laatste update op 31 oktober 2012, 4.210 views

Club 3D Radeon HD 6970

Pluspunten

• Goede prestaties
  • Bios switch, voor als er ooit iets mis gaat
  • Goede overklokbaarheid

Minpunten

• Toch wel lang met ~29CM
  • Geluidsproductie, en warmteproductie
  • Niet zo'n verbetering t.o.v. zijn voorganger, de 5870
  • Verbruik

Drivers en compatibiliteit Score: 5

- Verbruik
- Nawoord
- Reacties

Helleuw tweakers!

Hierbij mijn review van de Club3D 6970.
Ik heb deze kaart in het algemeen gekocht omdat ik ten eerste meer prestaties nodig had, maar ook omdat ik wat vergelijkingsmateriaal moest hebben om m'n review van de MSI R6870 Hawk af te maken!
Maar die is nu af, dus begin ik maar eens bij de nieuwe review van de 6970.

Over deze review
Deze review gaat hoofdzakelijk over mijn eigen bevindingen met een vleugje benchmark en game erbij, ook het verbruik, temperatuur en de warmte worden besproken.
De titel-plaatjes zijn aanklikbaar om terug naar boven te gaan!

TODO's:
- Review uitbreiden naarmate mijn ervaring vordert. (Kan niet doorstreept worden ;) )
- Benchmarks plaatsen & uitbreiden
- Foto's maken & plaatsen
- Zinsbouw en woord-/letterfouten eruit halen

- Ooit crossfire, en/of Nvidia kaartje testen en vergelijken! (Geen idee OF het berhaupt doorstreept word :) )

Deze kaart heb ik tegen mijn Hawk geruild met een andere Tweaker,
Ik twijfelde heel sterk tussen welke kaart ik zou nemen als ruilkaart (of gewoon een 2e 6870), heb ik in m'n advertentie verschillende kaarten gezet van een GTX570 tot een 5970 naar een 6970 en een GTX560-Ti,
Zodat de tweaker in kwestie kon reageren als hij zo'n GPU had, vond ze allemaal wel ok :)
En dus uiteindelijk is het de Club3D 6970, de versie ZONDER stickers, geworden!
Vind hem er wel gelikt uitzien zonder al die stickers van de fabrikant erop, gewoon zoals AMD hem heeft ontworpen.
Heel tevreden over de kaart en de deal ben ik meteen gaan benchen en doen zodat ik meteen al veel te veel resultaten heb om allemaal te onthouden.
Gelukkig was ik nog NET niet genoeg in trance van de kaart zodat ik nog besefte dat ik de resultaten moest opslaan! :+

De doos

De kaart (voorkant)

De kaart (achterkant)

De kaart (bovenkant)

De kaart (aansluitingen)

Update: Foto's toegevoegd!

Sorry! Ben deze afbeelding verloren, en er kwam een niet-passende afbeelding op!

Zoals te zien op de foto zijn er 2 quick guide boekjes, een driver cd'tje en 1 crossfire connector aanwezig.
Geen DVI -> VGA connector ? Dat vroeg ik me dus ook al af, ja! Maar niet zo erg, die heb ik hier thuis nog genoeg liggen.

Hier nog even de specs van mijn pc :
- Intel Core i7 920 (niet overclocked, wel met turbo en hyperthreading on)
- Crucial Ballistix 12 gb DDR3-1600 MHz
- OCZ Agiliy 3 60 GB (op sata2 aangesloten) als bootdrive en programma's (Chrome, MSN, Office..)
- Samsung Ecogreen 500 GB (data, en games, muziek, ..)
- Corsair HX750
- Windows 7 Ultimate 64-Bit

Benchmarks worden op de 3DMark Performance setting gedraait!

We beginnen even met de synthetische benchmarks.

3DMark Vantage:
De DX10-Benchmark die nog altijd gebruikt word om records te zetten, ja inderdaad ik ga niet lager dan Vantage.. Dat zou de moeite niet waard zijn vind ik ;)
Ik vind Vantage al niet eerlijk verdeelt gebruik maken van CPU en GPU, volgens Vantage is mijn CPU slomer dan mijn GPU en volgens 3DMark11 is mijn CPU sneller dan mijn GPU?
Daar zie je het verschil dus.
Tuurlijk zou de GPU meer puntjes krijgen als m'n CPU ofwel overklokt was, ofwel gewoon standaard sneller was.. Maar dat ligt aan de benchmark want in 3DMark11 zie je dat de gpu iets omhoog getrokken word door de CPU..

3DMark11
De nieuwste telg in de 3DMark reeks uitsluitend voor DX11 kaarten, daar hoort mijn kaart gelukkig tussen :D
(Helaas, vanwege een Basic versie geen screenshots van het programmatje maar ik kan je wel een screenshot geven van de benchmark op de site :)
Hele mooie resultaten, al moet ik toegeven dat dit al met OC was.. Ik kan in mijn geschiedenis het andere resultaat zonder OC niet vinden!
Dus ter verduidelijking, dit is een OC van 880/1375 naar 1000/1525 (hier kom ik later op terug).

Ik speel alle games op de maximum speelbare setting, en op een resolutie van 1680x1050 (jup, meer dan genoeg voor mij).
Specifieke settings per game staan onder de FPS.
Update: Ik heb m'n Crucial Ballistix 12GB 1600MHz ram geheugen binnen gekregen, ik zag wel degelijk een verbetering in games. Nu kan ik in Crysis 2 al met de helft op Extreme en die andere helft op Ultra spelen! (Onder andere Shadows, Water, ..) Heel blij mee :)

Crysis 1
Dit was toendertijd de zwaarste game die je kon verkrijgen, en op alle forums stond waarschijnlijk wel ergens de vraag : "will my system run Crysis?", en ook gewoon een heel goed spel! Grafisch en in het verhaal zelf!
Dus die verdient hier zeker een plekje tussen de rest ;-)
Hier redelijk goede resultaten. Zeker genoeg om deftig mee te kunnen gamen..
Minimum fps : 29
Average fps : 39
Maximum fps : 55

Settings:
AA: 8x

Crysis Warhead
Dit was toendertijd de zwaarste game die je kon verkrijgen, en ook gewoon een heel goed spel. Grafisch en in het verhaal zelf!
Dus die verdient hier zeker een plekje tussen de rest ;-)
Hier redelijk goede resultaten. Zeker genoeg om deftig mee te kunnen gamen..
Minimum fps : 39
Average fps : 49
Maximum fps : 73

Settings:
Overall quality : Enthusiast
AA: 8x

Crysis 2
Crysis 2, persoonlijk? Mijn lievelingsspel van vandaag!
De graphics, de gameplay, de aliens, wapens, en noem maar op.. Het maakt het gewoon perfect voor mij.
Graphics zijn ook wel best zwaar met DX11, maar speelbaar op Ultra!
Minimum fps : 31
Average fps : 40
Maximum fps : 53

Overall quality : 50% Extreme / 50% Ultra!
AA: Niet gekend

Batman: Arkham Asylum
Batman Arkham Asylum, wie kent het spel nou niet!
Het spel waarin je Joker moet verslaan in het overnemen van Arkham met zijn super-leger.
Hier heb ik helemaal niets op aan te merken, de kaart draait het vloeiend. Lang geen problemen!
Minimum fps : 51
Average fps : 64
Maximum fps : 83

Battlefield 3
Battlefield 3, de nieuwste telg in de Battlefield reeks wat gepaard gaat met heel mooie en ook wel zware graphics!
Ik speel het spel heel graag, niet alleen vanwege de mooie graphics maar ook vanwege de rele gameplay.
Minimum fps : 34
Average fps : 51
Maximum fps : 76

Overall quality : Ultra

Call Of Duty: Modern Warfare 3
COD MW3, hoogstwaarschijnlijk de meest bekende shooter van dit moment (en de MW-reeks is altijd heel bekend geweest trouwens), waarom? Geen idee!
Naar mijn opinie zijn de graphics ondermaats, de geluiden 'onecht' en de gameplay onrealistisch.
Maar, het verhaal zelf is wel mooi.. En net dat trok mij aan om het toch te spelen.
Waarom ik zo'n lage FPS krijg? No idea, at all. Wss slecht gebruik van de GPU? Ach wat!
Zolang het speelbaar is.
Minimum fps : 40
Average fps : 46
Maximum fps : 46

Tom Clancy's Hawx
Ik kon het niet laten, mijn liefde voor vliegen laat me nooit in de steek dus MOEST ik deze game ook eens erin meenemen :)
Leuke game, mooie fps.
Minimum fps : 91
Average fps : 143
Maximum fps : 284

Overall quality : High
AA: 4x

Hieronder wat grafiekjes van vergelijkingen met de kaarten die ik tot nu toe heb gebenchmarkt, tot nu toe alleen mijn vorige R6870 Hawk nog!

Benchmarks

143FPS
HAWX HD6870
119FPS

Geluid
Over het geluid zal ik heel snel gaan, ten eerste omdat ik geen deftige dB-meter heb,
en ten tweede omdat deze simpelweg (op 100% fanspeed) een straaljager is!
Maar om het verhaaltje toch een beetje op te fleuren, in idle stand en in games hoor ik hem nooit boven mijn case- en cpu-fans uit..
In idle stand is hij gewoon niet hoorbaar, en in games staat mijn volume gewoon luid genoeg om erboven te komen dus hier heb ik eigenlijk geen last van ;)

Warmte
De warmte valt (vind ik) nog mee voor een reference koeler,
Onder standaard kloks komt hij in games ongeveer ~72C uit met auto fan speed.
Onder max overklok (1000/1525) komt hij in furmark niet hoger dan 67C met 100% fan speed!
En om nu eerlijk te zijn, dat is voor een reference koeler toch wel een prestatie, vind ik toch :)

Overklokken
Daar zijn we dan, eindelijk bij het kopje overklokken!
Ik moet toegeven dat ik best wel snel overklok, als ik 'm de eerste 30 minuten dat ik 'm heb nog niet overklokt heb om te testen is het vreemd! :+
De resultaten zijn heel goed te noemen, al heb ik alleen synthetische benchmarks gedraait!
Met deze kaart kwam ik van 880/1375 op 1000/1525 wat ik toch wel.. goed kan noemen.

Resultaten:
3DMark Vantage HD6970
19225
3DMark Vantage HD6970 OC
21921
3DMark11 HD6970
3DMark11 HD6970 OC

Dit zijn P-scores!

Ik heb eindelijk een metertje voor m'n PC kunnen bemachtigen!
Let op, zoals bij elke reviewer is dit het verbruik van het gehele systeem, NIET van de videokaart zelf!
Dit is onder Crysis 2 gemeten.

Verbruik
Idle
115Watts
Load
303Watts

Core2Quad's Benchmaker

Ik was toch wel even geschrokken, 303-310 watt onder full load? Hmm.
Enkele factoren waren onder andere de zware videokaart, en de energie slurpende CPU!

Dan heb ik nogmaals getest met Furmark en OCCT beiden ter gelijk aan, en het verbruik steeg maar liefst naar een enorm hoog getal van 350 watt!
Dit verbruik in het algemeen, vind ik toch een hoop vermogen. Ook in idle! Vooral als je PC dag in dag uit aan ligt.

Ten eerste wil ik de mensen die deze review volledig, en niet volledig, gelezen hebben heel erg bedanken!
Jullie zijn waarom ik het doe, en natuurlijk omdat ik het graag doe :)
Graag opbouwende kritiek, liefst niet afkraken.

Hopelijk heb ik hiermee mensen gemotiveerd en overgehaald om deze prachtkaart te komen, want zelfs al was het een upgrade van een 6870.. Hij was echt de moeite waard!

Bye :+

Foto's door: Mezelf natuurlijk.
Camera: Dankje vadertjelief voor je Desire :)
Afbeeldingen door: Google

Update 28/01/'12 : Foto's toegevoegd
Update 29/01/'12 : Crysis 1 Benchmark toegevoegd

Heb jij ook een Club 3D Radeon HD 6970?

hoe kan modern warfare 3 zulke framerates hebben?
dat is wel 1 van de lichtste games die er bestaat!
ik bedoel, op het kaliber van zo'n videokaart moet dat spel toch eigenlijk wel frames van 150+ hebben.
aangezien alles gewoon klote is in mw3 (ik bedoel qua graphics etc. gameplay is gewoon leuk :) )

daar verbaas ik me echt over!

verder hele mooie, nette review!

[Reactie gewijzigd door TecHHeaD op 25 januari 2012 22:44]

Inderdaad, snap ik dus ook niet!
Grafisch is deze, negatief, niet te vergelijken met BF3 en Crysis 2 enzo, en toch krijg ik zo'n lage fps?
Ik snap het echt niet maarja.

En dankjewel!
MW3 is capped op 45fps in de executable. Zoek even ergens op de interwebz een die gepatcht is, je zult het verschil merken. (Draai rond de 350 fps hier 8)7)
Serieus? Hmm dan moet ik dat maar ff testen.
Nette review!!

Mw3 is echt raar, my pc, 2600k 8gb 1600mhz gtx275 krijg ik ook maar 40-46frames en dan heb ik een gpu load van 20-60% echt raar , alles maxed 1080p

[Reactie gewijzigd door arnoo1 op 29 januari 2012 12:20]

Dankjewel!

En inderdaad, zal gewoon aan de game liggen die iets limiteert.
Steam folder MW3 opzoeken, daarin bij config.cfg de line seta maxfps '<amount>' plaatsen. Voor mij werkt het.
Dankjewel! Ik zal het dan ook eens proberen en de resultaten hier posten.
Wel ja, dit vind ik toch veel.. Vooral als je PC dag in dag uit aan ligt.
Heb je de hele dag furmark aan staan dan?
Overigens is Furmark tegenwoordig niet meer een goede stresstest, de GPU underclocked zodra het draait.
Power control setting in overdrive zorgt er voor dat dit later gebeurt.

[Reactie gewijzigd door unfor op 25 januari 2012 21:09]

Dat niet neen, maar het blijft een hoop vermogen :)
Nette review! 5 sterren zeker waard. Nog een klein vraagje: Je zegt "Ik draai elk spel op de maximum speelbare settings", maar bij geen enkele game staat er bij welke settings je precies gebruikt, alleen bij Crysis 2. Persoonlijk vind ik het wel leuk om te weten op welke settings je Battlefield 3 getest hebt ;)

[Reactie gewijzigd door wouter143 op 25 januari 2012 21:14]

Dankjewel!

En dankje voor de tip, die had ik inderdaad over het hoofd gezien. Die ga ik er nu dan ook in zetten :)
Zeer mooie review, bij deze dan ook 5 sterren!
Ik neem aan dat je BF3 in de singleplayer hebt getest als benchmark.
Kan je een indicatie geven hoe het speelt op Ultra en 4x AA in de multiplayer?
Dankjewel! :D

En inderdaad, d.m.v. single player gebenchmarkt :)
En helaas zal dat niet meer lukken, ik heb het spel 1 keer uitgespeeld met de kopie van een vriend maar die kan ik nu dus niet meer gebruiken.. Die is nu weg.
Jammer! :(
welke resolutie heb je gebenched?
zou het overal toch even bijzetten.
Alles op 1680x1050, ik dacht dat ik het er bij gezet had D:
Het voordel tov. van de 6870 is minimaal, dit is dus niet echt een waardige upgrade voor mij :P
Hmm voor mij wel :P Onder andere Crysis 2 kon ik met de 6870 niet op extreme spelen, AMPER op very high..
En Battlefield 3 haperde veel op ultar bij de 6870 dus voor mij was het echt de upgrade waard :)
(en ja, ik ben iemand die graag met alles op het maximum speelt ;) )

EDIT: Ik ben nog iets vergeten te zeggen, meestal zijn de games op een hogere stand gespeelt bij de 6970.. Dus de 6970 krijgt hogere framerates bij een hoger detail-level, een serieuze verbetering dus :)

[Reactie gewijzigd door Core2Quad op 29 januari 2012 12:43]

+je voor de vergelijkingen, met de foto's erbij is minder duidelijk.
zou gewoon ook overal bv de resolutie bijzetten of knip wat info in het plaatje. Ik moest er bv voor terugscrollen.

Leuke videokaart, jammer alleen dat het toch maar een 30% prestatie winst oplevert.
Blijkt wel dat ook de hd5870 gewoon nog lekker mee kan met zijn 1600shaders, laat de test hieronder wel zien (tenzij er tessalation in het spel zit)

4sterren van mij tot nog toe.
Dankjewel! :)

Alleen ga ik deze review niet meer updaten,
Ik editte deze review om mijn nieuwe grafiek-maker uit te testen, maar blijkbaar kwam hij daardoor weer bovenaan de lijstjes..
Het is trouwens "Can it run Crysis?", de eerste game dus ;)
Aaaww dat is inderdaad jammer :9
Toch bedankt :)