Toshiba Satellite A200-1G2 Review

skelleniels 16 september 2007, 1.873 views

• stevigheid
  • weinig warmte-ontwikkeling
  • mediatoetsen
  • Gameprestaties

Minpunten

• Wat mindere videokaart. 128 MB dedicated had wel gemogen. Presteert daarentegen wel nog steeds goed.

De keuze om een nieuwe laptop te kopen.

Ik had een nieuwe laptop nodig voor school omdat mijn oude thinkpad wat te traag geworden was. Ik wilde ik niet meer mijn mijn desktop sleuren naar lanparty's. Ik had mijn budget op 1000 euro gesteld. In Van Den Borre heb ik dan deze laptop voor 950 euro gehaald.

Eerste indrukken.

Bij het openhalen van de doos zag ik meteen dat de laptop goed en stevig verpakt zat. Er zat een beschermingsstof rond het scherm en de achterkant die blauw is blinkt ook mooi wat zeer stijlvol overkomt. Het openmaken van de laptop voelde stevig aan. Het viel meteen op dat het een spiegelscherm was.

Prestaties.

Helaas stond er natuurlijk vista op tesamen met wat meuk van toshiba zoals norton die ik absoluut niet nodig heb die ik er meteen afgebonjourd heb. De geluidsdrivers vinden voor xp was even wat moeilijk, maar voor de rest geen probleem om xp er op te krijgen. In een halve minuut is de laptop opgestart(moet bootvis nog eens laten draaien trouwens) wat ongeveer even snel is als mijn desktop(de asus p5b blijft helaas lang in de bios) wat goed is. Programma's als photoshop, autocad, vb.n

et startµen lekker snel op dankzij de 2 giga ram en de 5400 RPM harde schijf. De 2 ghz coreduo cpu is snel genoeg om dit allemaal goed te kunnen verwerken. Games gaan natuurlijk niet zo super als op me 8800 gtx, maar voor 950 euro vind ik de laptop nog aardig presteren. Track mania op medium met 30 fps @ 1280x800. Helaas door de 64 MB dedicated is het een zeer zware performancedrop als ik AA aanleg. Nu kan dit ook aan de geforce 7300 chipset liggen. Mijn geforce 7300 haalt wel betere prestaties op desktop dan degene in de laptop. 3dmark01 onder vista haalt slechts 5500 punten en onder xp haalt die 8500. Ook heb ik dualcore uitgeschakeld, in games presteert dit 2 fps beter, maar het heeft ook nog een andere reden waarom ik dit uitgeschakeld heb.

Accuduur

Bij gewoon internetgebruik en msn gaat de accu standaard een 2;30 uur mee. Maar zoals ik al eerder zei heb ik dualcore uitgeschakeld. Op die manier kan ik 3 uren op batterij. Ik ben nog bezig met de 2d clocks van de videokaart te verlagen wat me nog een kwartier kan opleveren. Ik hoop op 4 uren met wifi aan zoals me oude thinkpad x23. Ook bluetooth enzo moet ik nog uitschakelen dus dat komt allemaal wel goed.

Warmteontwikkeling.

Op dit moment zit ik al enkele uren met de laptop op mijn schoot en ik voel de warmte niet eens. Alleen waar de harde schijven zitten(momenteel maar 1) is er wel wat warmte, maar dat zit een stuk hoger. Dus daarover ben ik tevreden. De harde schijf zit nu op 41 graden bij kamertemperatuur terwijl hij op spyware scant. Bij het gamen kan de ventilator aan de zijkant wel serieus wat warmte afgeven als de kamertemperatuur boven de 25 graden zit. Maar het is dan nog steeds goed mogelijk op de laptop op je schoot te houden.(kan ook komen doordat er 1 core is uitgeschakeld natuurlijk.)

Bouwkwaliteit

Zoals ik al zei voelt alles zeer stevig aan. Het openen van het scherm voelt ook stevig aan. Ik heb de laptop al meegenomen naar een lanparty vorige week en als ik hem vergeleek met sommige acers was ik toch tevreden dat ik een stevige laptop heb genomen.

Beeldkwaliteit

Ik zit nu op laagste brightness en ik vind het perfect. In de zon gaat het helaas wat minder, maar goed bijna geen enkele laptop is geschikt om in de zon te werken. In de schaduw daarentegen gaat dit dan wel weer perfect.

Ergonomie.

Het toetsenbord typt even goed als mijn g11, alleen moet je in track mania niet kwaad komen want ik denk dat de pijltjestoetsen nog makkelijk ingedrukt kunnen worden. De touchpad beschikt ook nover enkele mediatoetsen die handig kunnen zijn. Maar de mediatoetsen boven het toetsenbord vind ik een stuk handiger. internet openen, volgende lieddje, media player open doen kan allemaal tijdens een game. En dat gebruik ik nogal vaak tijdens track mania om een volgend liedje te skippen.

Geluid

De ingebouwde luidsprekers geven zeer mooi geluid weer voor een laptop vind ik zelf. De luidsprekers zijn ook stijlvol weggewerkt.

Update: Even vermelden dat de laptop na 6 jaar nog steeds prima zijn werk doet(al is dit nu onder Windows 7). Wordt nog dagelijks gebruikt door mijn vriendin voor Facebook enzo. Er is nog niets kapot van hardware en de batterij gaat nog een klein uur mee wat ook een prestatie is na 6 jaar.

Alhoewel ik voor mijn werk een HP Probook heb, zullen we denk ik toch opnieuw voor Toshiba gaan als privélaptop.

Heb jij ook een Toshiba Satellite A200-1G2?