Palm Pre 2 Zwart Review

manuarmata 20 januari 2012, 536 views

Palm Pre 2 Zwart

Pluspunten

• multitasken
  • kwaliteit
  • webOS
  • stabiel
  • doordacht

Minpunten

• weinig apps
  • resolutie scherm
  • de manier waarop HP palm behandeld

Na een uitstapje richting android keer ik terug naar mijn oude liefde, de palm. een palm pre 2 om precies te zijn, na enkele dagen praktijk mag het duidelijk zijn, de pre met zijn webos is een echte palm. Ik ben dan ook lyrisch over dit toestel. De eerlijkheid gebied mij dan ook te zeggen dat deze review met een lichte voorliefde is bijgekruid.

De verpakking:

Een mooi vormgegeven doos zet meteen de toon, dit straalt zorg uit, net als destijds met de oude handsprings. Eens het deksel opgelicht wordt je meteen verwelkomd door de palm, onder het toestel is een luikje dat een tweede compartiment opent met de lader en USB kabel. de laadsteen zit in een apart doosje maar daarover later meer.

Het toestel zelf:

de pre is een compact toesteldat qua design veel weg heeft van een platte rolkei de knopjes aan de zijkant, een aan/ uit knop, twee volumeknoppen en de goeie oude vertrouwde mute schakelaar, jawel schakelaar. rechts zit een micro USB poort zonder zo'n afschuwelijk rubberen klepje. en bovenaan een hoofdtelefoonstekker (3.5 mm). Het ontwerp is erg on-iphone maar zeker even strak

het toestel schuift open en tovert daarbij een querty toetsenbord tevoorschijn. dat tikt iets minder vlot dan bij een palm treo of toestellen met een blackberry formfactor maar het werkt toch nog altijd vlotter dan een on-screen toetsenbord. het slider mechanisme heeft een beetje speling, een gekend probleem en dat is bij mijn toestel niet anders. ik heb echter niet het gevoel dat de speling te groot is of de slider te zwak.

Het scherm:

een resolutie van 320x480 is niet spectaculair maar volstaat. heden ten dage zijn we wel wat meer gewoon maar vergeet niet dat dit toestel met zijn 3.1" scherm erg compact is in vergelijking met de meeste high-end smartphones. Het contrast is erg hoog, Zeker voor een LCD scherm.

Ingewanden:

een 1Ghz processor en 512 Mb ram in combinatie met 16GB intern geheugen is behoorlijk wat en dat vertaalt zich in een erg responsief toestel.

Batterij:

Op het einde van de dag heb ik nog 65 a 70 % van de totale capaciteit. Voor een smartphone is dit voldoende, Hij gaat elke avond op zijn laadsteentje.

webOS:

DE grootste troef en tevens de grootste achilishiel. het OS zelf is geniaal goed. snel, stabiel en het maakt multitasken mogelijk. Multitasken op je GSM lijkt misschien overkill maar ik heb het ervaren als een echte openbaring. de hardware kan dit multitasken goed aan. Er zijn wel veel minder toepassingen voor webOS dan voor android maar voor elke taak is er wel een app te vinden. de standaardapplicaties zitten erg goed in elkaar en kunnen met veel accout overweg. zo is er 1 mailprogramma dat zowel Gmail als de telenet mail verwerkt, sms en chat zitten in 1 applicatie en zodoende kan je naadloos chatten via sms, msn, gtalk, facebook enz... erg aangenaam.

linken aan de PC:

Hier ben ik een moeilijke klant want ik gebruik enkel Linux. webOS quickinstall waarmee je applicaties kan installeren op je palm werkt echter probleemloos op mijn Ubuntu Linux, dat dit dan ook werkt onder windows en OSX lijkt me vrij evident. voor de rest gedraagt de palm zich als een USB stick dus het uitwisselen van media is een kwestie van kopieren en plakken.

laadsteen:

de steen van colombus dat niet meer doet dan een wisselend magnetisch veld genereren maar de praktijk is dat je de telefoon gewoon op de lader legt om hem te laden. een groot contrast met het losprutsen van een rubberen kapje en vervolgens het stekkertje erin friemelen.

Algemeen:

De palm pre ontgoochelt niet en is voor iedereen die hield van palm OS Of de treo's een echte aanrader.
Je moet echter veel moeite doen om nog een toestel te vinden in Belgie en Nederland, dat maakt wel dat je iets bijzonder hebt. Voor niet- fans is dit tevens een goed toestel maar de zoektocht naar eentje is soms vrij omslachtig.

Heb jij ook een Palm Pre 2 Zwart?

Leuk dat je over een uitstervend product nog een review hebt geschreven.
Als oud fan van het PALM platform prijs ik de eenvoud en stabiliteit van het ontwerp van OS en applicaties.

Ik mis in je verhaal iets over integratie met bijvoorbeeld business applicaties waaronder een exchange omgeving.
Heb je hier toevallig ervaring mee en werkt dit? Het toestel lijkt me namelijk geschikt als zakelijk toestel.